Powerbook G4, HD vervangen

Pagina: 1
Acties:

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-01 13:01
Beste Apple gebruikers,

Na de zomervakantie ga ik ook de sprong wagen in Apple-land, doormiddel van een Powerbook G4 15". Nu zit daar standaard een 4200RPM 60GB schijf in, die via Apple voor zo'n 175 euro up te graden is naar een 80GB 5400RPM schijf. Nou, dat vind ik nogsteeds een beetje traag, dus ik zat te denken om er een Hitachi Travelstar 60GB 7200RPM schijf in te zetten.

Twee vragen:

1) Heeft iemand ervaring met het gebruiken van een 7200RPM interne schijf, wordt dat niet te heet, verbruikt die niet teveel stroom?

2) Heeft iemand hier de harde schijf vervangen van de Apple (alluminium) Powerbook G4?

Bedankt! :)

Verwijderd

volgens mij kan je het zelf niet vervangen als je je garantie wil houden, er is ergens en site waar ze een 5400rpm en een 7200rpm vergelijken je hebt bijna geen verschil omdat alles heel erg klein is
een 60gb5400rpm is even snel als een 80gb7200rpm

Ik zou mooi de 5400 nemen ik heb nu in mijn PB de 4200 en dat is al snel zat :)

• rico_fxp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 07:56
Ik heb zelf zo een 5400 rpm harddisk in me powerbook g4 1.5 ghz. en ik moet zeggen het gaat behoorlijk snel. in het model wat apple levert zit een 16 mb cache geheugen dat wil natuurlijk ook wel mee werken!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:34
Als jij nou is zegt welke PowerBook je hebt zal ik je zeggen welke HD je het beste kan nemen :)

Als je een TiBook G4 hebt dan moet je ZEKER NIET de 7200RPM nemen; deze kan zijn warmte niet kwijt!

Als je een AluBook G4 hebt dan kan je de 7200RPM overwegen => deze schijf heb ik er zelf ook in zitten sinds vorige week nl.
Ik heb deze: Hitachi Travelstar 7K60 (60 GB)

Mocht je nog tips nodig hebben voor vervanging; ik ben ACSE'er (Apple Certified Service Engineer) dus dan komt het wel goed 8)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:53

SpamLame

niks

Ballebek schreef op 10 juli 2004 @ 20:31:
snip

Mocht je nog tips nodig hebben voor vervanging; ik ben ACSE'er (Apple Certified Service Engineer) dus dan komt het wel goed 8)
Laat me raden;

Werk jij bij Macsupport Uitgeest?

• Uberprutser
SpamLame schreef op 10 juli 2004 @ 21:49:
[...]

Laat me raden;

Werk jij bij Macsupport Uitgeest?
Gelukkig NIET :D

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

En laten we het offtopic gedeelte hier maar bij laten :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Volgens de benches bij barefeats.com maakt het verschil tussen een 5400RPM en een 7200RPM eigenlijk vrijwel niks uit. In ieder geval niks om het in mijn ogen te overwegen.

Ook moet je er op letten dat je garantie vervalt. Apple ondersteund 7200RPM hardeschijven niet in de laptops. Ook niet als je het laat inbouwen door een AASP. Ik werk zelf bij een AASP en heb dit nagevraagd bij Apple voor als je mij niet mocht geloven. ;)

kleurbleur.nl

• Uberprutser
Sage schreef op 12 juli 2004 @ 11:47:
Volgens de benches bij barefeats.com maakt het verschil tussen een 5400RPM en een 7200RPM eigenlijk vrijwel niks uit. In ieder geval niks om het in mijn ogen te overwegen.

Ook moet je er op letten dat je garantie vervalt. Apple ondersteund 7200RPM hardeschijven niet in de laptops. Ook niet als je het laat inbouwen door een AASP. Ik werk zelf bij een AASP en heb dit nagevraagd bij Apple voor als je mij niet mocht geloven. ;)
Vriend: Dit leer je ook bij de cursus voor ACSE Power / iBook ;)

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Ballebek schreef op 12 juli 2004 @ 12:26:
[...]

Vriend: Dit leer je ook bij de cursus voor ACSE Power / iBook ;)
Vriend, ik weet niet waar je nou op reageert want ik had het tegen de TS. Daarbij heb ik die cursussen nog niet gevolgd dus ik weet ook niet wat je daar leert. Ik kan ook een HD inbouwen als je dat bedoelt en dat vind Apple ook niet erg. Wat ze wel erg vinden is het feit dat het een 7200RPM hd is, en dan vervalt je garantie.

kleurbleur.nl

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-01 13:01
Ballebek schreef op 10 juli 2004 @ 20:31:
Als jij nou is zegt welke PowerBook je hebt zal ik je zeggen welke HD je het beste kan nemen :)
Ik heb 'm nog niet, maar 't wordt de 1.33GHz non-superdrive 15" PowerBook zoals je die nu bij de Apple Store kunt krijgen.
Als je een AluBook G4 hebt dan kan je de 7200RPM overwegen => deze schijf heb ik er zelf ook in zitten sinds vorige week nl.
Ik heb deze: Hitachi Travelstar 7K60 (60 GB)
Die schijf had ik ook gevonden. Kan je het snelheidsverschil goed merken?
Bij gewone PC's zou ik er niet eens aan denken om een 5400RPM schijf te nemen ipv een 7200RPM, maar aangezien de platters in 2.5" schijfjes een stuk kleiner zijn kan ik me voorstellen dat 't snelheidsverschil ook kleiner wordt.
Interesting :) Ik had al een site gevonden met foto's van 't vervangen van een HD in een Alu Powerbook, maar dat zag er weinig hoopgevend uit. Het schijnt dat de slot in drive ook redelijk makkelijk beschadigingen oploopt als je niet die Apple tool gebruikt (die Apple Centre's ook niet schijnen te hebben).
Sage schreef op 12 juli 2004 @ 11:47:
Hmmm....
Oh! Dat is niet zo mooi!
Kan iemand dit bevestigen? Bij de dealer waar ik zaterdag was konden ze er wel één inbouwen als ik daar de PowerBook bestelde, maar er werd niets verteld over het vervallen van de garantie wanneer je een 7200RPM schijf gebruikt. Wel dat de originele 4200RPM schijf teruggezet moet worden, maar das logisch.

• Uberprutser
GREENSKiN schreef op maandag 12 juli 2004 @ 14:11:

Oh! Dat is niet zo mooi!
Kan iemand dit bevestigen? Bij de dealer waar ik zaterdag was konden ze er wel één inbouwen als ik daar de PowerBook bestelde, maar er werd niets verteld over het vervallen van de garantie wanneer je een 7200RPM schijf gebruikt. Wel dat de originele 4200RPM schijf teruggezet moet worden, maar das logisch.
Ik denk dat dit een onder de toonbank afspraak is; meestal doet een dealer dit wel maar kan je daarna alleen voor garantie bij hun aankloppen.

Ik ga morgen in mijn 12" de 7200RPM schijf inbouwen en zal eerst even een benchmark doen met de huidige 40GB schijf :)

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:36

Maximus

There is no substitute

Ik heb zelf een 4200rpm hdd in mijn 15 inch powerbook. Maar wat is nu het grote voordeel voor een notebook. En dan metname bij desktop applicaties zoals Word, Mail, Final Cut Express en Adobe Photoshop. Ik vind op dit moment mijn powerbook al erg snel. Maar een snellere HDD zorgt er naar mijn mening alleen maar voor dat de interne temperatuur hoger word ?

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:38
dat die apps sneller opstarten voornamelijk ;)

ik ga zelf overigens ook gewoon voor een 5400rpm schijf. Ik heb geen zin om me garantie te verliezen op iets van 3000 euro
Pagina: 1