tekenen met 3dsmax

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik heb eigenlijk 2 vraagjes in een. Kun je bij 3dsmax met zon tekenpennetje werken? Dat je dus eigenlijk zelf bv.lijnen kunt tekenen ofzo? En zo ja wat zijn de ervaringen hiermee en heeft iemand een tip waa rik er goedkoop aan kan komen.

Verwijderd

met zo'n pen kan je precies hetzelfde als met de muis, je houdt hem alleen anders vast

verder: www.wacom.nl

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:29
Je bedoelt een Wacom? Kijk op de site van wacom voor wat leuke (die goedkope zijn wat minder nauwkeurig en hebben wat minder drukniveau's, dat boeit voor 3dsmax niet).

Daar kan je mee werken ja... werkt in principe hetzelfde als een muis.

Lijnen 'tekenen'? Je kan splines tekenen, maar echt voordeel van een wacom heb je dan niet imho.

Ik ken mensen die zweren bij een wacom voor 3d. Zelf zie ik 't nut er niet echt van in.

Voor Photoshop e.d. is 't natuurlijk wel ideaal. Sommige specifieke plugins en 3d programma's hebben wel de mogelijkheid om gebruik te maken van een wacom (Bodypaint, Deeppaint, Zbrush e.d.).

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Je kunt geen lijntjes tekenen in 3dsmax. 3D tekenen doe je met vertices/polygonen (of faces, wat jij wilt..) en niet met lijntjes tekenen zoals in Paint.

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Bergen schreef op 07 juli 2004 @ 14:34:
Je kunt geen lijntjes tekenen in 3dsmax. 3D tekenen doe je met vertices/polygonen (of faces, wat jij wilt..) en niet met lijntjes tekenen zoals in Paint.
en jij hebt 3dsmax ooit zelf opgestart?

Verwijderd

hier nog wat tut's voor 3dSmax.. Je leert dan ook een beetje met het programma omgaan.

http://www.shadowness.com

Je zult hier ook meerdere goeie links vinden

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

LOL @ Bergen.

Maar ehm, je kan dus wel lijntjes tekenen (heel verassend Line geheten), maar om daar nou een Wacom voor te gebruiken. 3D Max werkt niet echt zo, aangezien je met een Line alleen niet veel kan (make renderable, wow). Lines samen zijn redelijk krachtig, met Surface dan. Maar omdat je dan toch altijd Bezier handles moet gebruiken lijkt me een Wacom overkill.

Zie:
http://www.onnovanbraam.c...hp?m=tutorials&g=splines2
http://www.onnovanbraam.c...rials&g=splinecarmodeling

Maar tekenen is ook niet echt van toepassing.. aangezien 3D Max een... jawel, je voelt ehm komen, 3D programma is! Sommige dingen kunnen wel handig zijn om in 3D Max te doen (splines array-rotaten enzo), maar over het algemeen zou ik zeggen: gebruik Illustrator als je wilt tekenen en 3D Max als je wilt modelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Cavorka op 07-07-2004 17:52 ]

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Schuey schreef op 07 juli 2004 @ 16:44:
[...]

en jij hebt 3dsmax ooit zelf opgestart?
Die vraag kan ik beter aan jou stellen denk ik. :) Of ken je de begrippen splines/vertices/faces/nurbs etc niet? Noem jij het boogjes/lijntjes/stipjes?

Als ik zeg 'geen lijntjes tekenen in 3dsmax' bedoel ik lijntjes tekenen zoals in paint, kronkellijntjes dus. Als zoiets in 3dsmax zou doen zouden 't eigenlijk (denk ik) Beziercurves worden.

Maar om je vraag nog even te beantwoorden: sinds versie 4.2 heb ik 't niet meer opgestart nee, maar daarvoor heb ik 't misschien wel vaker opgestart dan jij. Tegenwoordig focus ik me meer op software 3D rendering in C.

[ Voor 45% gewijzigd door Bergen op 08-07-2004 16:38 ]

• Schuey
  • Nu online
Bergen schreef op 08 juli 2004 @ 16:21:
[...]
Die vraag kan ik beter aan jou stellen denk ik. :) Of ken je de begrippen splines/vertices/faces/nurbs etc niet? Noem jij het boogjes/lijntjes/stipjes?

Als ik zeg 'geen lijntjes tekenen in 3dsmax' bedoel ik lijntjes tekenen zoals in paint, kronkellijntjes dus. Als zoiets in 3dsmax zou doen zouden 't eigenlijk (denk ik) Beziercurves worden.

Maar om je vraag nog even te beantwoorden: sinds versie 4.2 heb ik 't niet meer opgestart nee, maar daarvoor heb ik 't misschien wel vaker opgestart dan jij. Tegenwoordig focus ik me meer op software 3D rendering in C.
die vraag hoef je niet te stellen, start het nog maar een jaar of 2 een keer per dag wel op ;) ( nieuwste project)Ben goed begaan met alle begrippen, maar aangezien ook je posthistory twijfelde ik er wel aan of jij wist waar je het over had :+

Beziercurves heb je gelijk in ja :)

my bad :P

hm nu ik erover denk heb ik ook 3dsmax 4 nog gehad ja :D Meshtools apart installeren enzo :P En vooral, er geen hout van snappen :+ Vroegah :P

[ Voor 18% gewijzigd door Schuey op 08-07-2004 17:15 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Schuey schreef op 08 juli 2004 @ 17:03:
[...]

maar aangezien ook je posthistory
Ja, ik ben meer vaste bezoeker van IT, NT, NOS en CSL, dat bedoel je denk ik. Met mijn eigen posthistory is niets mis denk ik; ik open praktisch nooit zelf een topic... ;)

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:34

Felyrion

goodgoan!

Jij bedoelt waarschijnlijk of je het kunt gebruiken als zo'n freehand-tool dat je wat je tekent direct op het beeld ziet. Dat je als het ware gewoon kunt schrijven.

Dit kan dus niet (voor zover ik weet iig) met max. Ik heb zelf ook een tablet, en het kan best handig zijn, maar zoals je het bij paintshop of photoshop gebruikt kan helaas niet.
Dit dus omdat zoals al gemeld, 3dsmax met een soort coördinaten werkt die later weer aan te passen moeten zijn.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Schuey
  • Nu online
Bergen schreef op 08 juli 2004 @ 21:49:
[...]
Ja, ik ben meer vaste bezoeker van IT, NT, NOS en CSL, dat bedoel je denk ik. Met mijn eigen posthistory is niets mis denk ik; ik open praktisch nooit zelf een topic... ;)
je slaat de spijker op zijn kop :)

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Kronkellijntjes zoals in Paint kan niet standaard met MAX, maar in de documentatie van MAXscript zit wel een code voorbeeld van hoe je zelf een script zou kunnen schrijven waarmee dat alsnog kan. Geen idee waarom MAX dat niet gewoon zelf al implementeert, maar met wat moeite kan het dus wél. Jammer is alleen dat het natuurlijk moeilijk veel polies oplevert.

Op een paar plekken is MAX wel echt zinnig met een pennetje in de standaard-uitvoering en dat is in vertex paint en in het painten van de weights van bones in de skin-modifier. Beide ondersteunen netjes druk en zo, dus is wel handig.

Ik ga zelf binnenkort ook een pennetje kopen, vooral omdat afwisselen tussen muis en pennetje een goede manier is om RSI te voorkomen en ik ben te bang voor RSI om die maatregel niet te nemen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Bergen schreef op woensdag 07 juli 2004 @ 14:34:
Weet je zeker dat het 3DsMAX is wat je opgestart hebt. Je kunt inderdaad splines gebruiken of als je in jou geval een polygon object heb aangemaakt met de polygon option* cut extra lijnen toevoegen. ;)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

lammetak, welkom op GoT \o/

Het is niet de bedoeling dat je allerlei oude topics gaat kicken. Op zich is informatie verschaffing wel goed, maar om nou een topicstarter na 2 jaar nog met z'n probleem te helpen ;)

Voortaan toch iets beter naar de datum van het originele topic kijken :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.