Toon posts:

scsi2 vs. ultra scsi i.v.m. plextor 12speed

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een scsi 2 kaartje gekocht voor mijn hp 5p scanner. Nu is mijn vraag of ik hier ook een 40x scsi cd-rom van plextor en een een 12x brander van plextor op kan draaien.
Deze zijn ultra scsi (of ultra wide, weet ik ook niet meer).
En wat is het verschil wanneer ik een 12x brander op scsi2 draai ipv van ultra scsi
wat merk je dan?

alvast bedankt

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Cd-rom spelers en branders zijn naar mijn weten altijd wide SCSI (ook wel SCSI2 genoemd).
Ik heb zelf een Plextor 4x12 brander op SCSI2 en ik heb er nog 3 SCSI2 schijven aanhangen en een UW SCSI schijf.
je zal dan ook weinig verschil merken omdat het 't zelfde is.

Niet?
[Specs]

• Chemist
  • Laatst online: 07-11-2025
Signe> scsi-2 is fast-scsi, niks wide-scsi.

Even weer op een rijtje:
Er bestaan 4 soorten scsi: scsi-1, scsi-2 (=fast-scsi), scsi-3(=u-scsi) en u2-scsi, resp. met 5,10,20 en 40 MB/s.
Verder zijn al deze varianten als zgn. wide variant leverbaar wat sclechts betekend dat de datastroom 16 bits ipv 8 bits is waardoor de dataoverdracht verdubbeld; dus 10,20,40,80 MB/s
(off topic : is niet helemaal waar want de definitie is 5,10,20,40 MHz x databreedte in bytes, dus 10MHz x 1byte = 9.54 MB/s etc.)

Om even de vraag van wannez te beantwoorden: bij scsi is het zo dat alle apparaten op het lanzaamste protocol draaien wat aan de kabel hangt: als jij dus een scsi-3 HD en een scsi-1 HD aan 1 kabel hangt aan een scsi-3 controller dan draait alles toch lekker op scsi-1 (langzaam dus!). Waarom zijn cd-spelers en branders dus u-scsi; niet omdat ze die snelheid halen (bij lange na niet) maar gewoon dat ze bijv scsi-3 apparaten niet ophouden.
Jij zal dus totaal geen verschil merken of jij je combo nou op een scsi-2 of scsi-3 kaartje hangt.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Da's dus ook niet waar.

Scsi is zo ontwikkeld dat elke device op z'n eigen protocol werkt. Alleen als je lvd en niet lvd mixed, dan wordt het automatisch niet lvd.

• Chemist
O, foutje , maar wat is dan de reden dan de plextor40 u-scsi is terwijl ie die snelheid noooit haalt ?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:37
Sorry hoor, maar chemist heeft wel gelijk. Als je een fast/wide schijf aan een scsi cd-writer koppelt, dan loopt hij op scsi, er zijn wel controleers met verschilende uitgangen, dus een voor de langzame devices (tot ultra) en een ultra wide scsi uitgang voor harde schijven.

Nog een voordeel van wide scsi is trouwens dat je er 15 (16-controller) aan kunt hangen, en aan een narrow maar 7 (8-1)

Ik heb deze discussie al eerder gevoerd, maar scsi-2 is niet automatisch fast-scsi, maar fast-scsi is een onderdeel van de scsi-2 specificaties. Wide scsi ook. Er zijn namelijk wide-scsi hardeschijven (dus niet fast-wide)(zijn echter niet erg lang gemaakt).

• Chemist
Signe & whitefeather

Ik heb even de scsi faq erop nagelezen want ik geloofde er geen reet van wat jullie zeiden, maar ik moet jullie gelijk geven; wide-scsi(-1) is inderdaad onderdeel van de scsi-2 spec. en loopt even snel als fast-scsi. (5MHz x 16bit vs 10 MHz x 8 bit). Dit in tegenstelling tot het wijd verspreide foutieve wide-scsi-2 = scsi-3, want hoewel beide even hard lopen is wide-scsi-2 opgenomen in de scsi-2 spec en scsi-3 opgenomen in de scsi-3 spec. (klint zelfs logisch he?)

Maar goed ; nu nog het punt "vertraagd een scsi-2 device een scsi-3 device aan dezelfde kabel ??"
Ik weet het niet want ik heb zelf 'slechts' een scsi-2 device.

• SiGNe
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

HUh???
SCSI-3 is toch Ultra Wide en daar heb je een heel andere kabel (en aansluiting) voor.
Of ben ik nu weer in de war met Ultra Wide?
Ennieweej...ik heb hier een SCSI2 brander met nog 3 SCSI2 schijven aan een kabel hangen en dan heb ik ook nog een UW-SCSI schijf op een UW kabel hangen.
alles werkt op de juiste snelheid en branden gaat perfect.

Niet?
[Specs]

• Gert
UW = scsi 2
Er is ook U2 (die alleen in wide variant bestaat, dus meestal U2W genoemd) en dat is scsi3.

Ik heb hier een U-scsi plextor 40x, scsi-2 4/12x en een u-scsi Quantum hd, en dat allemaal op een ncr scsi 2 controller. Het werkt prima, en traag kan je het niet noemen :)

Die plextor cd-rom speler heb je in u en uw variant, maar de u is wel de standaard. Volgens mij kan je de uw ook alleen via speciale kanalen kopen.

• Chemist
Nee gert UW is samen met U opgenomen in de scsi-3 specificatie.
Verder heb je zowel U2 als U2W hoor!
U2 geeft gewoon aan dat de bus op 40 MHz draait, wide geeft aan dat er gebruik wordt gemaakt van de 16 bits databus.

• Cyberdeck
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

Als je on de aan het branden bent en tegelijkertijd ook nog van de cdrom speler aan het kopieren ofzo moet je even een rekensommetje maken:
12x 150kb/s = 1800 kb/s
40x 150kb/s = 6000 kb/s
totaal is 7800 kb/s

Dus je hebt in ieder geval fast scsi (scsi-2 10 mb/s) nodig om alles maximaal te kunnen draaien.
Zodra je nog eventueel er een scanner, scs dvd ofzo EXTRA aan wilt hangen is het aan te raden om voor ultra scsi (20mb/s) te gaan. Met een scsi hd en die twee cd apparaten is een U2W echt een minimum!

• Gert
Er zijn genoeg mensen die klein hd'tje erbij hebben om van te branden, dan heb je echt geen u2w kaart nodig hoor.
En voor dat beetje scannen is het ook niet nodig, bovendien scannen de meeste mensen ook niet tijdens het bakken van een cd'tje.

• MaxxMark
  • Laatst online: 09-08 21:28

MaxxMark

HT is Tof!

Beetje offtopic maar ach..
Ik zat deze text dus ff om half 1 snachts te lezen.. En geloof me.. Ik weet wat van scsi enzo.. Maar als je even vluchtig deze thread probeert te lezen word je echt HEEL gouw KNETTERGEK van de Scsi-2/3 ultra wide 8bit 16bit enz enz :) :) :)

Maarja :)
morgen nog een keer proberen :P

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Pagina: 1