Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ATX 12 volt voeding (zelf converter maken)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal

Ik heb binnen kort een andere mobo daar zit zo'n atx 12 volt connector op.
Nu het probleem ik heb zo'n stekker niet op me voeding zitten en ik heb op sommige webwinkels wel zo'n converter gezien.

Ik heb van een kapotte voeding op me werk zo'n steker er afgeknipt en zelf zo'n molex steker er opgebouwd alles met de voltages klopt
2 keer 12 volt die gele en 2 keer
zwart -12 volt volgens mij moet dat toch gewoon werken.

En ik heb zelf al nagedacht dat ik mm maar om een aparte ader van de voeding zet zonder dat er andere apparaten bij zitten op de eventuele stabiliteit van de proc te waarborgen.

Nu graag geen antwoorden van koop een nieuwe voeding van 30 euro, het enigste wat ik wil weten is of dit gaat werken.

Alvast bedankt

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05-2022
Dat zal wel werken.

even voor de duidelijkheid, de zwarte draad is geen -12V maar de massa, 0V dus. Als je hem op de -12V aansluit krijg je dus 24V op je moederbord voor de cpu's en dat trekken je powerconvertors vast niet :) (je voeding trouwens ook niet)

Verwijderd

Topicstarter
Da_Bink schreef op 07 juli 2004 @ 13:12:
Dat zal wel werken.

even voor de duidelijkheid, de zwarte draad is geen -12V maar de massa, 0V dus. Als je hem op de -12V aansluit krijg je dus 24V op je moederbord voor de cpu's en dat trekken je powerconvertors vast niet :) (je voeding trouwens ook niet)
ik heb dat zwarte draad naast de gele van de molex zitten das toch goed want daarnaast zit weer zwart en dan rood en die is 5 volt.

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05-2022
Dat is goed inderdaad. Als er tussen de gele draad en zwarte draad op het 12V stekkertje voor je moederbord maar 12V staat, dan is alles in orde.

Omdat je zei dat er -12V stond op de zwarte draad wilde ik even duidelijk maken dat dat niet klopt.
zwart is dus gewoon 0V, -12V levert de voeding namelijk ook maar die zit alleen in de ATX aansluiting op het moederbord (en die heb je dus niet nodig)

Verwijderd

Topicstarter
Da_Bink schreef op 07 juli 2004 @ 13:18:
Dat is goed inderdaad. Als er tussen de gele draad en zwarte draad op het 12V stekkertje voor je moederbord maar 12V staat, dan is alles in orde.

Omdat je zei dat er -12V stond op de zwarte draad wilde ik even duidelijk maken dat dat niet klopt.
zwart is dus gewoon 0V, -12V levert de voeding namelijk ook maar die zit alleen in de ATX aansluiting op het moederbord (en die heb je dus niet nodig)
oke dan snap ik het erg bedankt voor je hulp

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-11 17:17
Voordat je nou erg veel moeite gaat doen, check dan ook even het aantal Ampère dat je voeding levert op de 12V rail. Die aansluiting zit er niet voor niets, zo'n nieuw moederbord en nieuwe processor gaan duidelijk meer belasting geven op je 12V lijn en daar moet je voeding wel op berekend zijn.

Een no-name 300W voedinkje zonder deze speciale connector zou wel eens wat te zwak kunnen zijn voor dit doel.

Verwijderd

Geen probleem - zolang je voeding maar genoeg stroom (Ampére) kan leveren op de 12V spanningslijn (sommige moederborden hebben zelfs een normale molex als alternatief voor de ATX-12V aansluiting) :

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/voeding/12V-P4-molex.gif

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/voeding/5-25-molex-voeding.gif

Of je voeding het gaat redden is een speciaal topic (lees dan wel goed de topicstart daarvan door alvorens te posten) : Welke voeding heb ik nodig? Deel 5
koop een nieuwe voeding van 30 euro
Voor die prijs kun je geen betrouwbare voedingen kopen om mee over te klokken imo.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 13:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
__fred__ schreef op 07 juli 2004 @ 13:26:
Voordat je nou erg veel moeite gaat doen, check dan ook even het aantal Ampère dat je voeding levert op de 12V rail. Die aansluiting zit er niet voor niets, zo'n nieuw moederbord en nieuwe processor gaan duidelijk meer belasting geven op je 12V lijn en daar moet je voeding wel op berekend zijn.

Een no-name 300W voedinkje zonder deze speciale connector zou wel eens wat te zwak kunnen zijn voor dit doel.
Heb een Fortron/source 300 watt voeding
ik heb mm met de multimeter getest als ik me compu ga beslasten dan gaat me 12 omhoog van 12.03 naar 12.11 en me systeem is nu overgeclocked en me videokaart ook dus ik denk zelf dat me voeding wel wat kan hebben

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 13:27:
Geen probleem - zolang je voeding maar genoeg stroom (Ampére) kan leveren op de 12V spanningslijn (sommige moederborden hebben zelfs een normale molex als alternatief voor de ATX-12V aansluiting) :

[afbeelding]

[afbeelding]

Of je voeding het gaat redden is een speciaal topic (lees dan wel goed de topicstart daarvan door alvorens te posten) : Welke voeding heb ik nodig? Deel 5
me voeding heeft 12 Ampére op de 12 volt lijn ik weet niet of dat nu voldoene is of niet ik ga trouwens met de nieuwe spullen die ik koop over op een amd athlon fx 53 met de msi k8t neo 2 fir bord <-- Ik zie wel of ie het trekt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 13:32 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:17
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 13:31:
me voeding heeft 12 Ampére op de 12 volt lijn ik weet niet of dat nu voldoene is of niet ik ga trouwens met de nieuwe spullen die ik koop over op een amd athlon fx 53 met de msi k8t neo 2 fir bord <-- Ik zie wel of ie het trekt
Hmm, volgens mij leveren de meeste voedingen tegenwoordig toch ergens tussen de 15A en 20A op de 12v lijn, 12A is volgens mij een beetje weinig.

Je kunt het natuurlijk altijd gewoon proberen, maar hou iig wat geld apart voor als je toch ineens een nieuwe voeding nodig blijkt te hebben :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1