[@home] Webserver niet bereikbaar binnen wijk.

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:48
Dag mensen,

Even aangemeld hier voor een probleempje dat hier heerscht. Hier thuis hebben wij @home breedband. Ik heb een webservertje opgezet voor wat bestandjes te delen enzo, voor vrienden en familie. Draait Apache op, loopt allemaal goed.

Maar, als ik nu hier thuis werk, kan ik gewoon de webserver bereiken. Als ik in Italie zit (ja, uitgeprobeerd) ook. Als ik ergens anders in Nederland zit, ook. Maar, als ik binnen de wijk hier de webserver probeer te bereiken, is dat niet mogelijk.

Nu heb ik te horen gekregen, dat @home een policy heeft dat mensen binnen een wijk niet elkaar kunnen bereiken omdat ze dezelfde default gateway hebben.
Heeft het dan nut om een route-add toe te passen, of heeft @home dat toevallig ook uitgezet?

Ik zou toch graag willen, dat een paar vrienden ook op die webserver zouden kunnen komen... Hopelijk hebben jullie DE oplossing? Alvast bedankt.

Verwijderd

yep, route add
echter dat moet dan iedereen doen die jouw wilt bereiken.

• dnhelle
Ok, route add is niet uitgeschakeld bij @home? Ik kreeg namelijk best vaak foutmeldingen bij het instellen bij route-add.

Zou je me dan kunnen uitleggen hoe het route-add commando was?
En je zei dat het bij iedereen moest worden uitgevoerd... Je bedoeld bij de mensen die de webserver niet kunnen bereiken of echt iedereen overal?

\\edit: Die webserver draait gewoon op 98...

[ Voor 7% gewijzigd door dnhelle op 07-07-2004 12:50 ]

Verwijderd

Alleen mensen uit jouw wijk, zie hier:
http://www.troublesathome...faq&page=problemen#vraag1

• dnhelle
Ten eerste: mooie site. erg duidelijk beschreven.

Dit heb ik dan ook uitgevoerd, maar bij de webserver geeft ie aan: "Kan niet toevoegen aan de route: 87"

En bij de windows XP kant geeft ie aan: "Kan niet toevoegen aan de route: de interface-index is onjuist of de gateway bevind zicht niet in hetzelfde netwerk als de interface. Controleer de IP-adrestabel van de computer."

Extra mededeling ( :P ): Poort 80 is al geforward... Anders kon iedereen niet erop he... Maar moet bij het desbetreffende persoon ook de router geforward zijn?

Verwijderd

dnhelle schreef op 07 juli 2004 @ 14:07:
he... Maar moet bij het desbetreffende persoon ook de router geforward zijn?
Ja beide kanten moeten dit uitvoeren.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

die route ad moet je dus niet in je pc invullen..
maar op je router.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05 07:31

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je moet die route wel uitvoeren op de computer die aangesloten is op de modem. Waneer je een hardware router hebt dan zul je het dus op 1 of andere manier in die router moeten instellen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• dnhelle
Woeps... foutje van mij dus... :D Ik ging eigelijk uit van de link die maui71 mij gaf.

Nou, dan komt het volgende probleem aanzetten, ikzelf heb de volgende router:

Afbeeldingslocatie: http://www.sweexeurope.com/media/prodimages/LB000021_2xBeste_2.jpg

En die is dus nogal basic.
Iemand ook deze router waarmee hij dit probleem heeft getackled? Ik zit me namelijk suf te zoeken tussen alle opties om maar iets te vinden... Is het toevallig de NAT Address Mapping?

• job

job

nope, het heeft niets met address mapping te maken.
Dat is het verhaal van het poort mappen.. waar je dus je poort 80 open zet voor gebruikers buiten je lan.

Kijk eens of er iets instaat als static routing.

• dnhelle
Static routing is niet gevonden. Zou een firmware helpen? Maar moet dit wel op de router worden geplaatst, want je geeft dan toch aan dat je al het verkeer daarnaartoe stuurt?

Minpuntje bij de sweex: weinig commandoinvoer, meer GUI...

• job

job

Ja, je moet dit in de router instellen..
als je dit in de pc instelt heeft het geen nut.. Je pc bevind zich in een compleet ander subnet.

Je geeft inderdaad aan dat je het verkeer voor poort 80 wordt doorgestuurd naar je pc, maar dat staat helemaal los van het niet kunnen bereiken binnen dezelfde wijk probleem.
Zie ook de pagina van troublesathome waar hierboven ergens een linkje staat.
Hardware Router
Wanneer een hardware router gebruikt wordt zal - ongeacht welk besturingssysteem op de aangesloten PC's geinstalleerd is - de routetabel op de router zelf moeten worden aangepast (indien mogelijk). Het heeft geen zin om bovenstaande oplossingen te proberen op de PC's die op de router zijn aangesloten!
Bij veel hardware routers is het mogelijk om zelf statische routes toe te voegen. Meestal kan dit via het configuratiescherm van de router, maar soms ook door in te loggen op de router via telnet. De manier waarop een statische route kan worden toegevoegd verschilt per router. De uitleg die hierboven voor Windows en Linux gegeven is, geeft aan op welke verschillende manieren dit mogelijk is.

PS. Als je zelf achter de router een webserver wilt opzetten, dan zul je poort 80 op de router moeten doorsturen naar poort 80 op de webserver (portmapping). Hetzelfde geldt voor veel andere programma's, zoals eDonkey en MSN. Meer informatie over portmapping vind je in het Gathering of Tweakers forum.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 07-07-2004 16:05 ]

• dnhelle
Ok, net thuis. Gelijk gaan kijken wat er op het routertje staat.
Sweex Broadband Router
LB 00002033E170204
Dit komt er dus op neer dat het een LB00020 router is, waar geen firmware van bestaat, en in de Meuktracker hier werkt de link niet...

Iemand enig idee of hier een ip routing aan toe te voegen is?

• dnhelle
Update: Router kapot.

Iemand een idee voor een goede router? Veel opties, niet te duur?

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-05 09:05
Linksys BEFSR41?

Verwijderd

Een goeie vriend van mij "had" de zelfde router, nadat we die 2x omgerolen hadden omdat de NAT table er iedere keer weer uitknalde hebben we het geld maar teruggevraagd.

Persoonlijk ga ik alleen nog maar voor "echt degelijk" spul en ben bereid om daarvoor de bijbehorende prijs te betalen. Dit komt vooral omdat ik al teveel routers heb gezien/gehad(bij anderen) die vastlopen of gekke trekjes hebben (opeens werkt de NAT niet meer. DHCP deamon dood. etc). Ik heb momumenteel een sitecom router maar die gaat er uit zodra ik een kabel heb getrokken van mijn ZyXEL modem/router naar mijn switch op zolder. Die sitecom kan niet bepaald veel connecties aan. Ik heb achteraf spijt dat ik een sitecom router heb gekocht van 40 euro.

Over welke router goed is (of niet), neem een blik in dit topic. Hier staat aardig wat uitgelegd.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 11:09
helemaal mee eens

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien voor die mensen handig om een proxy in te stellen. Zeker weten dat je webserver dan wel te bereiken is - routing is namelijk anders - en jij hoeft er verder niks aan te doen. en met een beetje mazzel gaan ze er nog sneller van surfen ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dnhelle
Maar dan gaat toch al het internetverkeer via mij?
Of zie ik dat verkeerd?
Route-add commando te gebruiken bij deze router?

[ Voor 54% gewijzigd door dnhelle op 08-07-2004 12:41 ]

Verwijderd

Draytek 2104

Kan ook static routing aan en tis een toppertje voor 80 euro! :)

LINK

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 12:51 ]

• dnhelle
Routing Support: RIP v2, Configurable Static Route
Houdt dat in dat er een route add commando kan worden gegeven?

• alexcj
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
The_Eagle bedoelt de proxy van @home instellen (bij iedereen in de wijk), niet zelf een proxy gaan draaien.
De proxy doet dan namelijk "in naam van .." de aanvraag aan jouw webserver.
Aangezien het ERG aannemelijk is dat de @home proxy niet in jouw sub-net zit (lees: in jouw wijk staat) zal iedereen, die de proxy heeft ingesteld, bij jouw webserver kunnen.

[quote]quote:
Routing Support: RIP v2, Configurable Static Route
Houdt dat in dat er een route add commando kan worden gegeven?
[\quote]
Ja, via de "Configurable Static Route" kun je de route toevoegen.
Dat kan dus alleen op de router zelf.
Vergeet dat RIPv2 maar. Erg elegant, maar veel te lastig.

• dnhelle
Dank u allen voor de reactie. :P

Ik heb toch de Linksys BEFSR41 gekocht, neergezet, alles draait, lekker soepel en snel... Ik zeg: Wauw _/-\o_

Ook mijn vrienden in de wijk kunnen er nu op....
Dank u allen nogmaals... _/-\o_
Pagina: 1