I'm not as think as you stoned I am
Het is wat gekloot om het goed werkend te krijgen (tenminste, op mijn moederbord) maar ik heb nu twee dual sided geheugenreepjes draaien, en draait prima nu!
Dus het kan wel hoor
En je kan volgensmij bijna bij elk geheugen tegenwoordig er van uit gaan dat he dual sided is...
Dus het kan wel hoor
En je kan volgensmij bijna bij elk geheugen tegenwoordig er van uit gaan dat he dual sided is...
Volgens mij geeft twinmos juist veel problemen met amd64. Je kunt denk ik beter voor wat duurder merkgeheugen gaan (doe ik wel tenminste, na slechte verhalen over twinmos te hebben gehoord). Ik koop denk ik een setje van 2 identieke (dual channel) 512MB corsair value modules.
En verder is het volgens mij zo dat de AMD64 maximaal 4 geheugenbanken kan aanspreken. Dus dubbelzijdig geheugen telt voor 2, wat betekent dat je max. 2 dubbelzijdige dimms erin kunt stoppen (ongeacht of je mobo meer geheugenslots heeft).
En verder is het volgens mij zo dat de AMD64 maximaal 4 geheugenbanken kan aanspreken. Dus dubbelzijdig geheugen telt voor 2, wat betekent dat je max. 2 dubbelzijdige dimms erin kunt stoppen (ongeacht of je mobo meer geheugenslots heeft).
Titelfix AMD64 » Athlon64
Je hebt het hier immers over de CPU en niet over de 64bits extensies 
Uit de capaciteitstabel aldaar kunnen we afleiden dat het om reepjes met zestien 32Mx8 chips gaat. Dat zijn dus 16x8 = 128 datalijnen: doublesided.
edit2:
Hm, ik moet sneller typen
edit:
Ontopic: of een geheugenreepje singlesided is is inderdaad niet aan het fysieke geheugenreepje te zien. Je zult de chipconfiguratie moeten kennen. Deze kun je vinden op de geheugenchipjes zelf en de hoeveelheid ervan. Ook kun je op de technische datasheets van de geheugenfabrikant terugvinden of het reepje single danwel doublesided is. We nemen als voorbeeld de TwinMos Dual Channel PC3200: http://www.twinmos.com/dram/dram_p_dt_dualchannel_ddr400.htmUit de capaciteitstabel aldaar kunnen we afleiden dat het om reepjes met zestien 32Mx8 chips gaat. Dat zijn dus 16x8 = 128 datalijnen: doublesided.
edit2:
Hm, ik moet sneller typen
[ Voor 81% gewijzigd door BalusC op 07-07-2004 12:32 ]
PMG FAQ
Kort samengevat hoe te zien:
- zoek op welke chips er op een reep zitten en dan met name hun structuur
- zoek op hoeveel van die chips er op een reep zitten
Ga dan na hoeveel datalijnen er in totaal zijn. Zijn er 64 datalijnen, dan is het single sided, zijkn het er 128, dan double.
Voorbeeld:
Reep X is 512MB groot met 32Mx8 chips, 16 stuks. Dan moet je die 8 keer die 16 doen, dat levert 128 op -> deze reep is double sided.
Reep Y is 512MB groot met 64Mx8 chips, 8 stuks. 8x8=64 datalijnen, dus single sided.
Maar let op, je mag niet zomaar uitgaan van het aantal chips, kijk deze twee:
Reep P is eveneens 512MB groot, maar dan met 64Mx4 chips, 16 stuks. 16x4=64, deze reep is ondanks dat het 16 chips bevat toch singlesided!
Reep Q, weer 512MB, ditmaal met 32Mx16 chips, 8 stuks. 16x8=128, dus met slechts 8 chips toch doublesided.
Duidelijk?
Kort samengevat hoe te zien:
- zoek op welke chips er op een reep zitten en dan met name hun structuur
- zoek op hoeveel van die chips er op een reep zitten
Ga dan na hoeveel datalijnen er in totaal zijn. Zijn er 64 datalijnen, dan is het single sided, zijkn het er 128, dan double.
Voorbeeld:
Reep X is 512MB groot met 32Mx8 chips, 16 stuks. Dan moet je die 8 keer die 16 doen, dat levert 128 op -> deze reep is double sided.
Reep Y is 512MB groot met 64Mx8 chips, 8 stuks. 8x8=64 datalijnen, dus single sided.
Maar let op, je mag niet zomaar uitgaan van het aantal chips, kijk deze twee:
Reep P is eveneens 512MB groot, maar dan met 64Mx4 chips, 16 stuks. 16x4=64, deze reep is ondanks dat het 16 chips bevat toch singlesided!
Reep Q, weer 512MB, ditmaal met 32Mx16 chips, 8 stuks. 16x8=128, dus met slechts 8 chips toch doublesided.
Duidelijk?
Oslik blyat! Oslik!
Het mobo heeft maar 2 slots dus dan zou het niet uitmaken. Maar het maakt dus niet eens zoveel uit of het double sided is als je je goed begrijp?Palomar schreef op 07 juli 2004 @ 12:23:
Volgens mij geeft twinmos juist veel problemen met amd64. Je kunt denk ik beter voor wat duurder merkgeheugen gaan (doe ik wel tenminste, na slechte verhalen over twinmos te hebben gehoord). Ik koop denk ik een setje van 2 identieke (dual channel) 512MB corsair value modules.
Twinmos is merkgeheugen. Weliswaar niet de duurste/beste, maar je weet exact wat voor chips je krijgt, namelijk TwinMos (=Mtec) chips.Palomar schreef op 07 juli 2004 @ 12:23:
Bij Corsair heb je juist geen enkel idee wat voor chips je gaat krijgen, dat is dus altijd een gok.
Het verstandigste is gewoon om (hoe vaak heb ik dit nou gezegd
Dat sowiesoEn verder is het volgens mij zo dat de AMD64 maximaal 4 geheugenbanken kan aanspreken. Dus dubbelzijdig geheugen telt voor 2, wat betekent dat je max. 2 dubbelzijdige dimms erin kunt stoppen (ongeacht of je mobo meer geheugenslots heeft).
Oslik blyat! Oslik!
Hmm blijkbaar overheen gekeken, thnx!
Het gaat om een asrock k8s8x bord en op de site staat niets over aanbevolen mem (ook niet in de manual)dion_b schreef op 07 juli 2004 @ 12:29:
[...]
Het verstandigste is gewoon om (hoe vaak heb ik dit nou gezegd) op de site van je mobofabrikant kijken en daar de certified lijst met DIMMs erbij pakken [...]
Jammer, veel anders kun je ook niet verwachten van een budgetmerk .. Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon uitproberen en als het niet werkt het geheugen omruilen voor een ander merk
zie ook hier: [rml][ Athlon64] Asrock K8S8X + Twinmos geheugen compatibiliteit[/rml]WooK schreef op 07 juli 2004 @ 12:36:
[...]
Het gaat om een asrock k8s8x bord en op de site staat niets over aanbevolen mem (ook niet in de manual)
Kijk, als je dat in je topicstart had gezet had ik daar rekening mee kunnen houdenWooK schreef op 07 juli 2004 @ 12:36:
[...]
Het gaat om een asrock k8s8x bord en op de site staat niets over aanbevolen mem (ook niet in de manual)
Het lastige is dat dit zowat het enige bord is met SiS 755TX chipset. Nu zou het gebruikte chipset bij Athlon64 weinig moeten uitmaken voor mem compatiblity (vanwege mem ctrl in CPU), maar layout maakt dat weer wel uit (de verschillen qua compatibility tussen mobo's liggen aan dingen als trace length en andere electrische eigenschappen van de moederborden), en layout hangt weer wel samen met chipset.
En dat wordt bij gebrek aan vergelijkbare borden erg moeilijk - de enige in NL verkrijgbare bord met vergelijkbaar chipset is de Gigabyte K8S760M, en die heeft de DIMM sloten op een volledig andere plek zitten. Niet in NL verkrijgbaar (volgens Pricewatch) is wel de ECS 755-A, die duidelijk dezelfde SiS reference design heeft als de K8S8X. Enig probleem: ECS heeft ook geen mem compatibility
Maar met een beetje zoekwerk vond ik op de SiS site nota bene een mem compatibility list:
http://www.sis.com/ddr/ddr400.htm
Enige onduidelijkheid is of dit gaat om compatibility met de SiS chipset mem controllers (nvt bij Athlon64) of om specifiek de 755 chipset. Ik vrees het eerste.
Iig zou ik bij gebrek aan harde data twee duidelijke adviezen geven:
1) zorg ervoor dat je VOOR AANKOOP met je leverancier afspreekt dat je het geheugen kunt terugsturen en je geld terug krijgen als het niet compatibel blijkt. Dat laatste is met name belangrijk omdat leveranciers meestal maar 2 of 3 soorten RAM hebben en als die nou net niet werken moet je elders je heil zoeken...
2) neem RAM waarvan duidelijk is welke chips erop zitten. Dus Brand-on-Brand, dat betekent DIMMs van de chipbakkers zelf, bijv. Infineon, Samsung, Twinmos, Elpida, Hynix. Dus absoluut niet van merken die niet melden welke chips je krijgt als Kingston, Corsair, Dane-Elec, Crucial, laat staan wokkietokkie 'OEM' shit (overigens idioot verkeerde benaming, maar dat is een ander verhaald dat ik elders al uitgebreid becommentarieerd heb).
Dit is belangrijk omdat als je een reep die incompatibel is vervangt door een andere het wel zo nuttig is om te weten welke chips niet werken. Het is zeer denkbaar dat een nieuwe reep Corsair exact dezelfde chips heeft als een Kingston die je omwille van compatibility de deur uit doet. En dat gaat dus ook niet werken
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
@dion_B: Je zegt: "Twinmos is merkgeheugen. Weliswaar niet de duurste/beste, maar je weet exact wat voor chips je krijgt, namelijk TwinMos (=Mtec) chips.", ben je dan niet per ongeluk vergeten dat er ook reepjes Twinmos 512 MB in omloop zijn met Winbond BH5, Winbond CH5 (die heb ik
), TMD en chipies waar gewoon Twinmos op staat?
Dus streep uit dat BRAND-ON-BRAND verhaal Twinmos ook maar weg. Dat er Twinmos op staat wil nog niet zeggen dat het goed spul is.
Verder in iedergeval bedankt voor de duidelijke uitleg over enkel en dubbelsided geheugen. Naar zo'n uitleg ben ik al even op zoek geweest
Dus streep uit dat BRAND-ON-BRAND verhaal Twinmos ook maar weg. Dat er Twinmos op staat wil nog niet zeggen dat het goed spul is.
Verder in iedergeval bedankt voor de duidelijke uitleg over enkel en dubbelsided geheugen. Naar zo'n uitleg ben ik al even op zoek geweest
Pagina: 1