[PHP & mysql] sorteren op datum

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik heb even een vraag,

een vriend van me heeft een agenda systeem gemaakt
die ik aan het aanpassen ben.
het systeem sorteert al per maand, dus je krijgt het overzicht
januari

-evenement
-evenement
februari

-evenement
-evenement
maart

-evenement
-evenement

enz..

Maar hij heeft het zo gemaakt dat dat de klant de maand selecteert waar het inkomt maar verder moet de klant wel in de titel de exacte datum plaatsen,
dus dan krijg je "22 augustus dit evenement"
maar hierbij komt het nadeel dat als ik dit wil sorteren binnen de maand dat hij eerst dag 1 t/m 10 pakt daarna 2 t/m 29 en daarna 4,5,6,7 enz.. je snapt het wel.

hoer krijg ik het voor elkaar in sql dat hij kijkt naar de eerste 2 cijfers in de titel kijkt en aan de hand daarvan sorteert, ik kom er namelijk niet echt uit.

je zal nu denken, zorg dan dat de klant apart een dag invoert, want dat is makkelijk, daar dacht ik al aan maar er staat heelveel in de agenda dus dat is heel veel werk.

ik hoop dat iemand een oplossing heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mysql maakt gebruik van filesort dacht ik zo uit mn hoofd. wil je dit netjes oplossen ontkom je niet aan het feit om een aparte date kolom in je systeem in te bouwen... eventueel zou je nog wel een eigen sorteerfunctie kunnen bouwen die buiten sql om gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 11:03:
mysql maakt gebruik van filesort dacht ik zo uit mn hoofd. wil je dit netjes oplossen ontkom je niet aan het feit om een aparte date kolom in je systeem in te bouwen... eventueel zou je nog wel een eigen sorteerfunctie kunnen bouwen die buiten sql om gaat...
je 1e optie wou ik graag voorkomen, maar denk dat ik er niet onderuit kom,
maar moet op 1 of andere manier iets voor elkaar krijgen dat hij van de titel de eerste 2 characters pakt en dat de sqlquery daar op gaat sorteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap het niet helemaal. Bedoel je dat je een agenda systeem hebt waar nergens een datum in voorkomt?

Sorteren op de titel zoals jij beschrijft gaat alleen maar werken als je de getallen met voorloop nullen invoert. Dus ipv "1" typ je "01" enz. Het sorteren gaat dan wel goed maar ook dan zal je alle reeds geboekte evenementen moeten aanpassen (met een beetje slim SQL update statement zal het echter best wel automatisch kunnen)

Mijn tip is: Zorg dat je er een datum veld aan toevoegd, daar kan je lekker op sorteren. Tevens kan je dan ook makkelijk selecties doen als: Alle evenementen in een bepaalde week, maand, aanstaande weekend, eerstvolgende 7 dagen enz. enz. enz. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Mja, ik zou zeggen: maak een extra colom aan met een timestamp. Ben je van al het gelazer af...

Of is dit een beetje kort door de bocht?

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 11:12:
Ik snap het niet helemaal. Bedoel je dat je een agenda systeem hebt waar nergens een datum in voorkomt?

Sorteren op de titel zoals jij beschrijft gaat alleen maar werken als je de getallen met voorloop nullen invoert. Dus ipv 1 typ je 01 enz. Het sorteren gaat dan wel goed maar ook dan zal je alle reeds geboekte evenementen moeten aanpassen (met een beetje slim SQL update statement zal het echter best wel automatisch kunnen)

Mijn tip is: Zorg dat je er een datum veld aan toevoegd, daar kan je lekker op sorteren. Tevens kan je dan ook makkelijk selecties doen als: Alle evenementen in een bepaalde week, maand, aanstaande weekend, eerstvolgende 7 dagen enz. enz. enz. 8)
komt wel een datum invoor, maar alleen de maand
is al een vrij oud systeem hij had toen de tijd geen dag erbij gedaan :)
Maar ik denk dat ik idd de datum ga aanpassen van 1 naar 01

bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

komt wel een datum invoor, maar alleen de maand
En het jaar hoop ik... anders kan je geen evenementen boeken voor volgend jaar :P

Maar als je toch aan het aanpassen ben kan je dan van de maand en jaar geen echt datum veld maken? Zal je heel heel heel veel plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 11:21:
[...]

En het jaar hoop ik... anders kan je geen evenementen boeken voor volgend jaar :P

Maar als je toch aan het aanpassen ben kan je dan van de maand en jaar geen echt datum veld maken? Zal je heel heel heel veel plezier van hebben.
heeft hij ook niet gedaan, maar er is wel een veld datum plaatsing die de bezoeker verder niet ziet, als ze dan in 2005 gaan posten, zorg ik wel dat er alleen post te zien zijn met de nieuwe datum 2005. en geen 2004 posts meer.

maar bedankt voor de tips!
Pagina: 1