Hallo allemaal,
edit -- argh topic verkeerd, moet user-instellingen zijn ipv website instellingen -- /edit
Op dit moment ben ik bezig met het maken van een website. Een aantal mogelijkheden van de site zullen zijn:
• Inloggen / profiel aanmaken
• Reageren op nieuws en artikelen
• Stemmen op een poll
• Gastenboek / forum
• Kiezen van een layout (vast aantal)
Nu wil ik de users de mogelijkheid geven om dingen als de layout zelf aan te passen, een aantal opties zouden kunnen zijn:
• Hoeveel nieuwsberichten wil de gebruiker zien?
• Welke kleur wil de user de achtergrond?
• Wel of niet de laatste berichten van het forum laten zien op de home?
• Nieuws bovenaan of de poll, of het stats-scherm?
Dit kan op 3 manieren:
A. Dmv een Cookie,
B. Alles in een database bijhouden,
C. Bestanden ($userid.dat) op de server.
Cookies wil ik niet, aangezien dit per comp is en niet per user. Ik wil dat de user, welke comp hij ook gebruikt, altijd de instellingen heeft na het inloggen.
Dan een database of losse bestanden?
Het idee met de bestanden was zo, in een bestand staat bijv. $theme = 'rood.css'; welke geinclude wordt door: include ($userid . '.dat');
Na een benchmark kwam ik er namelijk achter dat files de helft aan tijd kost. 1000x een bestand includen met vars is 0,7 sec en het 1000x ophalen van vars uit een database (connectie maken, ophalen, connectie sluiten, opnieuw) koste 1,4 sec.
Het aanpassen van de instellingen is aan de andere kant via een database iets fijner, vind ik persoonlijk.
Mijn vraag
Klopt mijn benchmark, of is mijn testserver gewoon brak?
En op welke manier doen jullie het bovenstaande; instellingen van users onthouden?
edit -- argh topic verkeerd, moet user-instellingen zijn ipv website instellingen -- /edit
Op dit moment ben ik bezig met het maken van een website. Een aantal mogelijkheden van de site zullen zijn:
• Inloggen / profiel aanmaken
• Reageren op nieuws en artikelen
• Stemmen op een poll
• Gastenboek / forum
• Kiezen van een layout (vast aantal)
Nu wil ik de users de mogelijkheid geven om dingen als de layout zelf aan te passen, een aantal opties zouden kunnen zijn:
• Hoeveel nieuwsberichten wil de gebruiker zien?
• Welke kleur wil de user de achtergrond?
• Wel of niet de laatste berichten van het forum laten zien op de home?
• Nieuws bovenaan of de poll, of het stats-scherm?
Dit kan op 3 manieren:
A. Dmv een Cookie,
B. Alles in een database bijhouden,
C. Bestanden ($userid.dat) op de server.
Cookies wil ik niet, aangezien dit per comp is en niet per user. Ik wil dat de user, welke comp hij ook gebruikt, altijd de instellingen heeft na het inloggen.
Dan een database of losse bestanden?
Het idee met de bestanden was zo, in een bestand staat bijv. $theme = 'rood.css'; welke geinclude wordt door: include ($userid . '.dat');
Na een benchmark kwam ik er namelijk achter dat files de helft aan tijd kost. 1000x een bestand includen met vars is 0,7 sec en het 1000x ophalen van vars uit een database (connectie maken, ophalen, connectie sluiten, opnieuw) koste 1,4 sec.
Het aanpassen van de instellingen is aan de andere kant via een database iets fijner, vind ik persoonlijk.
Mijn vraag
Klopt mijn benchmark, of is mijn testserver gewoon brak?
En op welke manier doen jullie het bovenstaande; instellingen van users onthouden?
[ Voor 4% gewijzigd door OkkE op 07-07-2004 10:49 ]
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.