Toon posts:

Speedtouch 510 (4prt) ---> Switch ---> Wireless Accespoint

Pagina: 1
Acties:
  • 97 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht kunnen jullie mij adviseren.

Op dit moment heb ik op "kantoor" een Speedtouch ADSL modem (multi-user)liggen met daarop aangesloten.
  • Normale PC
  • Printserver
  • Dreambox (Sateliet ontvanger met netwerk aansluiting) - Staat in woonkamer bij TV
  • Laptop (bekabeld)
Nou wilde ik dit uitbreiden met een draadloos accespoint aangezien de laptop is uitgerust met een draadloze netwerkkaart. Echter ik wil ook nog mijn Xbox aansluiten die net als mijn Dreambox bij de TV staat.

De plaats waar ik gebruik wil maken van het draadloze accespoint is voornamelijk de woonkamer.

Dus ik dacht bij mijzelf.

Er ligt reeds één kabel vanuit kantoor (vanaf ADSL modem) naar de Dreambox. Laat ik nou i.p.v. de Dreambox hier een losse switch (5 poorts ofzo) op aansluiten, zodat ik daar dan en de Dreambox en de Xbox en het draadloze accespoint op kan aansluiten.

Klopt deze redenatie?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
** ADSL Modem **
|
|---- Normale PC
|---- Printserver
|---- Kabel naar woonkamer naar ** Switch **
|                               |---- Dreambox
|                               |---- Xbox
|                               |---- Draadloos accespoint voor o.a. laptop
|
|---- Vrije poort op ADSL modem

Als dit zou werken zijn er dan nog dingen waar ik rekening mee dien te houden? Zoals cross-cable of juist niet? Of in welke poort van het ADSL modem de switch dient te komen.....

Hoop dat jullie even mee willen denken!

Greetz!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:38
Dit zouw zo moeten werken lijkt mij ik zie in ieder geval geen problemen.
Naar mijn weten heb je gewone "straight" utp kabels nodig.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het maakt niet uit waar die switch komt en meerdere switches zijn echt geen probleem. Tussen 2 switches hoort een cross-cable, maar de meeste losse switches doen al aan auto MDI-I/MDI-X, dus dan maakt het niet uit. (ben vergeten of die poorten van de 510 dat niet al stiekem kunnen)

{signature}

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

lordgandalf schreef op 07 juli 2004 @ 10:49:
Naar mijn weten heb je gewone "straight" utp kabels nodig.
Yep, overal. Nergens meer cross-linked kabels. De switch moet gewoon op de poort waar je nu de Dreambox aan hebt hangen.

Verwijderd

Koop een draadloze router waarvan je de WAN poort niet gebruikt. Zeker niet duurder en een "kastje met netvoeding" minder. Sterker, de E-tech wifi (11 m/b) router is bij Computerland 4 euro goedkoper dan een 11 /mb accespoint van hetzelfde merk.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle antwoorden...

Nog voorkeuren voor switches danwel accespoints, die zeker weten werken met die Speedtouch?

Greetz!
Koop een draadloze router waarvan je de WAN poort niet gebruikt. Zeker niet duurder en een "kastje met netvoeding" minder. Sterker, de E-tech wifi (11 m/b) router is bij Computerland 4 euro goedkoper dan een 11 /mb accespoint van hetzelfde merk.
Je was net iets sneller :) Krijg je dan niet het probleem dat ze alletwee (dus zowel speedtouch als router) routertje willen spelen? Die 4 euro kan ik nog wel lijden.... :P

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 11:06 ]

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 11:01:
Bedankt voor de snelle antwoorden...

Nog voorkeuren voor switches danwel accespoints, die zeker weten werken met die Speedtouch?

Greetz!
Je hoeft je niet druk te maken om de compatibility van je bedrade netwerk spul. Kies gewoon een AP/wifi router die voldoet aan je wensen.

@edit: Die WAN port wordt juist gerouteerd. Als je alleen LAN poorten gebruikt, denkt dat apparaat terecht dat het om 1 intern netwerk gaat. B)

[ Voor 17% gewijzigd door Voutloos op 07-07-2004 11:07 ]

{signature}

Verwijderd

Omdat je de WAN poort niet gebruikt "routert" hij niet. DHCP uit. Alles wat je op het switch gedeelte aansluit gaat ook naar het ingebouwde accespoint. Werkt goed met Alcatel.
Het scheelt meer dan 4 euro, je moet er ook een switch bijtellen, maar het gaat meer om de eenvoud en minder kabelzooi.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 11:13 . Reden: aanvulling ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus eigenlijk krijg je dan hetvolgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
** ADSL Modem **
|
|---- Normale PC
|---- Printserver
|---- Kabel naar woonkamer naar ** Draadloze router **
|                               |---- Dreambox
|                               |---- Xbox
|                               |---- Laptop (zonder tussenkomst van extra accespoint)
|
|---- Vrije poort op ADSL modem

Echter dus een router zien te vinden die de mogelijkheid heeft om de dhcp uit te zetten en te werken met Dynamic DNS toch?

Ik had dit ooit al eens gedaan met een Linksys alleen kon ik toen met geen mogelijkheid van mijn laptop naar de normale pc bestanden kopieren. Daarom heb ik die Linksys (oorspronkelijk gekocht voor Chello) de deur uitgegooid. Daarom ben ik nu een beetje huiverig om er weer een router in te zetten.

• Voutloos
  • Niet online
Je denkt te moeilijk. Als je puur de lan-poorten gebruikt en niet de wan-poort, is het gewoon een switch.
En DHCP en co functies uitzetten hoort op elk fatsoenlijk apparaat te kunnen.

[ Voor 28% gewijzigd door Voutloos op 07-07-2004 11:31 ]

{signature}

Verwijderd

Nogmaals de router werkt niet, alleen de switch. Van elke mij bekende router kan je de DHCP uitzetten en een vast nummer in de IP-range geven (een nummer buiten de DHCP van de Alcatel). Dit is dan ook het IP adres van het AP.

Verwijderd

Topicstarter
DHCP uitzetten en een vast nummer in de IP-range geven (een nummer buiten de DHCP van de Alcatel). Dit is dan ook het IP adres van het AP.
Bedankt, vandaag Sweex router gehaald, aangesloten en ingesteld zoals omschreven!

Functioneert helemaal top!

Nogmaals bedankt!

Verwijderd

Ik heb eigenlijk dezelfde situatie. Maar heb toch nog een aantal vragen.
Ik heb een multi PC modem, de speedtouch.
Hier zitten 2 computers gekoppeld, dit werkt allemaal naar behoren.

Nu hebben we een laptop gekocht en een PC die 30 meter verderop staat.

We hebben geen LAN netwerk nodig, het gaat voornamelijk om het internet.

Is het in deze situatie geen probleem dat je een dubbele router hebt? NL in de modem en in het WAP?

Want ik moet dus wel de WAN poort gebruiken. ;)

Bvd.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Promtus, daarom moet je ook een WirelessAccesPoint nemen, geen Wireless router. Een WAP is te vergelijken met draadloze switch. Zorgt er eigenlijk alleen voor dat je meer poorten op je modem krijgt,

Verwijderd

Is het in deze situatie geen probleem dat je een dubbele router hebt? NL in de modem en in het WAP?

Want ik moet dus wel de WAN poort gebruiken.
Je kunt toch ook gewoon een kabel van je speedtouch naar de WAP trekken? Je WAN poort heb je volgens mij echt niet nodig.

Als je nu ook gewoon die draadloze router neemt (want die is goedkoper) kabeltje van je speedtouch naar die draadloze router. Draadloze netwerkkaart in de pc die 30m verder staat, en eventueel een in je laptop (als die er nog niet in zit). Dan zou het moeten werken.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2004 08:47 ]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 22:19
De wlan poort en de lan poorten zijn op de meeste wifirouters een swtich en je hoeft dan ook geen geen wan poort te gebruiken, van plaats de wan poort pak je een lan port en dan fuctioneerd het apparaat als een ap.

Het enige wat alleen niet vergeten moet worden is dan dhcp van het router gedeelte uit te schakelen.

Verwijderd

mmm, ok. het is denk ik wel duidelijk.

Ik moet dus Wireless LAN accesspoint kopen en een PCI kaart voor in die andere PC.

nog iemand die ander apparatuur zou kiezen?

bedankt!

Verwijderd

Daar kun jebest zelf naar zoeken. Het is duidelijk wat alles doet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.