Toon posts:

Verloopstekkers voor UPS?

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi.

Gisteren hadden we op werk een stroomstoring. Alle servers draaiden gelukkig door, omdat ze aangesloten zijn op een nood UPS. We hebben voor deze servers 1 beeldscherm dat geswitcht kan worden mbv een Belkin KWM switch. We hadden geen beeld tijdens de stroomstoring, omdat de Belkin switch en monitor niet op de UPS aangesloten waren. Deze apparaten gebruiken gewone stekkers en die passen niet in de UPS. De vraag ligt daarom voor de hand: bestaan er verloopstekkers die van normale lichtnetstekker naar zo'n 3-tand omzetten die in een UPS gaat?

Verwijderd

Simpele oplossing... je pak zoon verlengsnoer (dus aan een kant de connector die in de UPS kan) en daar knip je de connector die in de pc moet vanaf... je stript hm af en je monteert hm aan een verdeel doos... klaar :)

Verwijderd

Topicstarter
Uhhh, met alle respect, maar zo'n McGuyver oplossing ga ik echt niet gebruiken voor de 3 peperdure servers hier. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 10:18 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:53
Uh, met alle respect, maat wat denk je dat die dingen die je kant en klaar koopt zijn? :P indedaad, een verdeeldoos met de helft van zo'n verlengkabel eraan.
Als het nu een afgestudeerd monteur sterkstroom is die dat ding voor je in elkaar zet ipv een of andere machine in china, is het dan nog een MacGuyver-oplossing?

Maar ze zijn er in ieder geval wel, ik zou alleen niet weten waar ik ze ooit gezien heb... APC heeft ze geloof ik, maar dan betaal je wel de hoofdprijs...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16
Dan koop je een kabel van een euro of 100 ze zullen er echt wel zijn,

Verwijderd

Topicstarter
Ow, dan heb ik het verkeerd begrepen. Met excuses. Als iemand de naam van dit artikel weet.... Ik ga in elk geval ff bij APC kijken.

• MR_zip
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04-2023
Bij de karwei hebben ze verdeeldozen met een aansluiting netzo als je pc(ben ff de naam kwijt, geloof euro netstekker).

Daarin kan je onderstaandekabel insteken ipv een kabel met steker.

Deze kabel dus: MONITOR VERLENGSNOER 1,8 M
Artikelnr.: 975664 - 8B

bij Conrad

Dat zou volgens mij ook een oplossing kunnen zijn.

[ Voor 73% gewijzigd door MR_zip op 07-07-2004 10:54 . Reden: info erbij gezet ]

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

:)
Persoonlijk zou ik er geen problemen mee hebben als je de 3 draden gewoon goed aansluit. Maargoed dat is mijn oplossing.

Eentje van APC:
KLIKERDEKLIK
Afbeeldingslocatie: http://www.apc.com/resource/images/products/ap95103202_f_h.jpg

Owneee.. zeg maar niks.. ik weet... deze zocht je niet :D

[ Voor 53% gewijzigd door RammY op 07-07-2004 10:35 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

bestaan er verloopstekkers die van normale lichtnetstekker naar zo'n 3-tand omzetten die in een UPS gaat?
Neem een normale geaarde stekkerdoos en zet daar een 3 polige IEC stekker aan. Alternatief kun je een standaard 3 polige IEC Y-kabel nemen.

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/6000_6999/6100/6120/6125/612553_BB_00_FB.EPS.jpg
Conrad artikelnr.: 612189
+ Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/6000_6999/6100/6100/6101/610186_LB_00_FB.EPS.jpg
Conrad artikelnr.: 610186

Afbeeldingslocatie: http://www.tadara.com/images/k-power-4.jpg
Power Cable Splitter IEC Male To 2 X IEC Female - Extension / Y-Splitter $ 11,-

Afbeeldingslocatie: http://www.panelcomponents.com/pcc/images/852J2D01spec.jpg
Accessory Power Strip - 4x IEC 60320 C13 output / 1x IEC 60320 C14 inlet

Overigens heet zo'n 'drietand' stekker een 'IEC-60320' ;)

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 11:11 ]

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 10:17:
Uhhh, met alle respect, maar zo'n McGuyver oplossing ga ik echt niet gebruiken voor de 3 peperdure servers hier. :)
Als je het goed monteert, wat is dan het verschil met een kant-en-klaar product ?

In onze computer-ruimte zijn geen normale contact-dozen, alle spannings-lijsten in de 19"-racks hebben 12 en 16 A apparaat-stekkers. Toch lastig als je voor een probleem uren en uren met je laptop aan een systeem moet hangen.

Ik heb toen een apparaat-verleng-snoer afgeknipt, en daar een 4-positie contact-doos aangezet. Werkt perfect, en off-the-shelf zijn ze echt niet beter.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
RammY schreef op 07 juli 2004 @ 10:29:
:)
Persoonlijk zou ik er geen problemen mee hebben als je de 3 draden gewoon goed aansluit. Maargoed dat is mijn oplossing.

Eentje van APC:
KLIKERDEKLIK
[afbeelding]

Owneee.. zeg maar niks.. ik weet... deze zocht je niet :D
Nou, het zit er wel in de buurt. Ik zoek dus een kabel met aan de ene kant een gewone stekker en aan de andere kant een 3-tand die in zo'n ingang in het plaatje hierboven gaat. MR_zip, die link is een beetje gaar. Cookies gedoe. Zou je de produktnaam willen posten?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 10:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
mvdejong schreef op 07 juli 2004 @ 10:47:
[...]

Als je het goed monteert, wat is dan het verschil met een kant-en-klaar product ?

In onze computer-ruimte zijn geen normale contact-dozen, alle spannings-lijsten in de 19"-racks hebben 12 en 16 A apparaat-stekkers. Toch lastig als je voor een probleem uren en uren met je laptop aan een systeem moet hangen.

Ik heb toen een apparaat-verleng-snoer afgeknipt, en daar een 4-positie contact-doos aangezet. Werkt perfect, en off-the-shelf zijn ze echt niet beter.
Ow, ik twijfel er ook niet aan dat het werkt. Het zal die elektronen een worst wezen door welk draadje ze nu weer vliegen. Het punt is dat de chief hier niet akkoord gaat met afgeknipte draden etc.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 10:53 ]

Verwijderd

Het punt is dat de chief hier niet akkoord gaat met afgeknipte draden etc.
Vertel die chef dan maar dat zonder knippen er geen enkele kabel geproduceert kan worden die korter is als de rollen van 300 meter van de kabelfabrikant ;)

Tenslotte doet een degelijke stekkerverbinding niet onder voor een gegoten exemplaar en zijn er ook nog soldeeralternatieven ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 11:12 ]

• MR_zip
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04-2023
Hier staan een paar oplossingen die ik bedoel. Deze zijn wel prijzig tov de Karwei.

http://www.arts-audio.nl/accessoires.htm

maar het is om een idee te geven.

Verwijderd

Topicstarter
Wow, wat een kabelexpertise hier. Ik heb nog even met iemand van de beheerorganisatie hier gebeld en die bevestigd het knipverhaal inderdaad.Bedankt voor de tips. Als ik nog vragen heb horen jullie het wel. :)

• RammY
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

Of je gaat naar de lokale electroboer en laat hm zoon stekker maken met een stickertje :)
Gaat je baas ook niet zeuren :P

Deze advertentieplaats is te huur!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Let er wel op dat de UPS veel sneller leeg is, als je er ook een monitor aan gaat hangen. Een monitor vreet nogal wat vermogen.... Beter kun je je monitor NIET aan de UPS hangen, en deze gewoon remote beheren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• chromeeh
  • Laatst online: 16-05 10:22

chromeeh

the Gnome

Question Mark schreef op 07 juli 2004 @ 11:19:
Let er wel op dat de UPS veel sneller leeg is, als je er ook een monitor aan gaat hangen. Een monitor vreet nogal wat vermogen.... Beter kun je je monitor NIET aan de UPS hangen, en deze gewoon remote beheren.
I Agree... Op het moment van de storing, kun je toch niet veel doen.
Het is eigenlijk min of meer afwachten, en zoveel mogelijk battery power besparen als je kunt :)
Alles wat niet bedrijfs kritisch is (dus bijv de monitor) niet gaan UPS'en, dat straft zich namelijk erg snel ;)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, interessant punt. Wordt ook meegenomen. Het gaat om 1 TFT, dus dat zal toch niet zoveel uitmaken? Probleem is dat we bij een stroomstoring graag de server netjes willen afsluiten, omdat we anders belangrijke gegevens kunnen verliezen. Daarvoor hebben we een beeldscherm nodig.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 16:45
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 11:32:
Hmm, interessant punt. Wordt ook meegenomen. Het gaat om 1 TFT, dus dat zal toch niet zoveel uitmaken? Probleem is dat we bij een stroomstoring graag de server netjes willen afsluiten, omdat we anders belangrijke gegevens kunnen verliezen. Daarvoor hebben we een beeldscherm nodig.
Kun je niet een afsluit script maken, wat je dmv een key combo activeert ofzo?

|>

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 09:53
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 11:32:
Ik weet niet welke UPS jullie hebben, maar bij APC zit daar een kabeltje en software bij om de server automatisch uit te laten zetten.

Dan heb je helemaal geen beeldscherm nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op 07 juli 2004 @ 11:34:
[...]

Kun je niet een afsluit script maken, wat je dmv een key combo activeert ofzo?
Die oplossing is niet zeker genoeg. De data is erg belangrijk.

Wat dat beeldscherm op de UPS betreft: We hebben 2 UPSen staan dus ik vermoed dat het wel kan. Bovendien geeft het niet zo dat zo'n beeldscherm de werkingsduur van de UPS verkleind, want we hebben dat beeldscherm alleen even nodig om de server af te sluiten. Daarna wordt het beeldscherm ook niet meer gebruikt. Ik wacht nu de reacties af van de beheerorganisatie alhier. Ik heb even bij Conrad zitten kijken en volgens mij is dat artikel dat Euss postte wat we zoeken (612189). Die stekker is neem ik aan zo ontworpen dat je er makkelijk een draad op kan monteren? Of zie ik dat verkeerd?

Verwijderd

Topicstarter
ramonp schreef op 07 juli 2004 @ 11:39:
[...]

Ik weet niet welke UPS jullie hebben, maar bij APC zit daar een kabeltje en software bij om de server automatisch uit te laten zetten.

Dan heb je helemaal geen beeldscherm nodig.
Dat zeide een man van de beheerorganisatie hier ook. Ik heb gevraagd aan de hardwaregoden hier of dat in huis is.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:53
De meeste UPS-en hebben ene compoort of zo :)

Daarop kun je een kabeltje zetten naar de pc, en daar kun je dus de UPS monitoren. Op het moment dat de stroom uitvalt zal die UPS dat doorgeven aan de PC, die daarop (via het netwerk of zo) alle servers een seintje geeft zodat ze af gaan sluiten.

Als je weet hoelang dat afsluiten duurt, en je UPS kan ook aangeven hoelang hij nog power kan leveren kun je het zelfs zo maken dat dat netwerkseintje pas op het laatste moment komt, voor het geval de stroom binnen de accuduur weer terugkomt.

Ik weet niet welk OS je servers draaien, maar ik heb zoiets (maar dan met slechts 1 pc, het netwerkdeel ben ik wel regelmatig tegengekomen op Google) ook gedaan met de fileserver hier onder Linux.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 11:42:
[...]

Dat zeide een man van de beheerorganisatie hier ook. Ik heb gevraagd aan de hardwaregoden hier of dat in huis is.
Het is allemaal beschikbaar, echter is vraag 1 BUDGET, vraag 2 is dan pas, WAAR

APC UPSsen komen in diverse varianten, de meest gebruikte is de SMART UPS. Deze kan idd met behulp van een serial cable (aangesloten op een van de servers' COM poorten) een signaal ontvangen van de SMART UPS, in case of powerfailures
De software geeft na confirmatie een shutdown commando volgens ingesteld schedule. De andere servers gaan op dit moment NIET uit, want die hebben geen weet van de problemen. Dit los je in dit geval op door een serial replicatior van APC. De serial cable die eerst van UPS naar de server liep, hangt nu aan de primaire poort op de (meestal 8 poorts) replicator. De andere servers hange aan secundaire poorten (slave mode). De master cable gaat dan vanuit de replicator door naar de management server, waar de softawre geinstalleerd staat.
Voila! een shutdown op de slave servers door de master, waarna zij zelf ook een shutdown ondergaat.

Wat powercables betreft, er zijn zoveel mogelijkheden... de UPS behoort eigenlijk op een C-vorm te hangen (krachtstroom) met een C19 in de UPS, vanuit deze situatie ga je de beslating bepalen. in jouw geval trekt een simpele SMART1000 die 3 servers en de TFT en zut makkelijk voor een shutdown. indien je een verlengde up-time wilt houden van bijvoorbeeld een uur voor shutdown, dan wordt het berekenen
Pagina: 1