Nieuw systeem op kantoor, tips?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:58

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
Hallo,

Voor onze drankenafdeling op kantoor krijgen we een nieuw pakket, EUROSYSTEMS, dit is een database sales programma, te vergelijken met exact, alleen dan puur horeca gericht.

Het pakket word geinstalleerd door Eurosystems zelf,
dit MOET volgens hun op een aparte server, met sco unixware 7.1.3, linux,apache,facetwin,datacenter 8. ook moet er een volgens hun een nieuwe cisco router tussen, omdat het bedrijf het programma onderhoud op afstand.
maar goed....

De volgende punten waar ik mee zit...

Zij rekenen 5200 euro voor sco unixware. datacenter 8 en facetwin. (de rest is gratis) ik heb een vermoeden dat dit veel te veel is....
Omdat zij namelijk in eerste instantie ook de IBM X225 server erbij zouden leveren voor 3500 euro, die heb ik nu zelf ingekocht voor 2000 euro...

Ook begrijp ik het idee erachter niet dat zij perse DIE cisco router er tussen willen hebben, anders kan hun onderhoudsdienst niet inloggen in het programma, er zit nu een linux samba server tussen, met router.

Nu ben ik een absolute n00b wat betreft sco unixware. facetwin en datacenter 8 ken ik ook al niet. is het ook mogelijk om met deze software om als server te dienen voor het complete netwerk? dus voor het email. fileserver. webserer. intranet. etc etc.

Of moet ik puur alleen een server in het netwerk plaatsen met al deze programma's puur voor het eurosystems pakket alleen?

De technische dienst daar rekent geld voor dit soort vragen, maar het is een absolute noodzaak dat we dit pakket krijgen... het is de enigste goeie in zijn soort.

Groeten Alex

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ze doen is je een standaardoplossing leveren, inclusief de bijbehorende hardware. Zij weten ook dat jullie de noodzaak hebben dat je dat pakket gebruikt - daar profiteren ze van.
Toch lijkt het me raadzaam om alles door hen te laten leveren; dan heb je namelijk ook garantie op volledige support. Als je een andere router hebt staan dan zij zeggen dat er moet staan, is de kans groot dat ze bij problemen zeggen dat je dingen gebruikt die zij niet ondersteunen, en dat je het dus zelf uit mag zoeken.
Zie het maar als overklocken van je CPU: je mag het doen, maar dan wordt door de fabrikant niks meer gegarandeerd. Stuk = pech

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Ik ben het met The_Eagle eens, maar ik wil er nog wel even bij zeggen dat die achtelijk dure prijs ook heel goed kan komen door de software. Als ik me niet vergis is SCO Unixware niet bepaald goedkoop namelijk. Zelfde geldt voor de rest van de software, het zou me niks verbazen als dat de prijs zo omhoog werkt.

Verwijderd

Ik ben toch benieuwd hoe ze SCO Unixware in de toekomst willen gaan ondersteunen/updaten. Het gaat namelijk niet echt bepaald goed met SCO sinds ze menen dat Linux onrechtmatige stukken code bevat waar zij de rechten op denken te hebben. Sterker nog ik betwijfel zelfs ten zeerste of SCO het eind van het jaar wel haalt (rechtzaken voeren die je nooit kan winnen kost namelijk veel geld >:) ).

Het is idd gelul dat het perse een Cisco router moet zijn, Een Alcatel Speedtouch van een paar tientjes lijkt mij ook wel voldoende voor deze situatie.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Papillon

Spring 's in the Air...

Mag ik vragen welke service je straks verwacht van de pakket-leverancier. Ik snap best dat het op het eerste gezicht allemaal veel te duur lijkt (misschien zelfs is), maar als je de prijzen echt met elkaar wil vergelijken, moet je de uren die je zelf verstookt hieraan ook meerekenen (jij bent tenslotte ook niet gratis). Neem bijvoorbeeld de IBM die je zo "goedkoop" hebt ingekocht. Zit daar dezelfde service bij als die zou worden geleverd door de pakket-leverancier. Er zijn nl. verschillen in hardware support. Het is niet handig als blijkt dat je in het ene geval binnen X uur een hardware expert bij je op de stoep staat om iets te vervangen dat stuk is gegaan terwijl je dat in het andere geval zelf moet regelen. Downtime van machines kosten ook geld.

Nou ben ik zelf helemaal niet betrokken bij de leverancier van dit pakket. Maar ik denk wel dat het goed is te beseffen welke verschillen er gaan optreden als je nu wat geld bespaart. Het komt nl vaak voor dat er dingen waar je niet aan had gedacht. Wellicht heb je zelf ook wel ervaren dat als je dingen achteraf recht moet trekken veel meer kosten dan als je dat gelijk goed had geregeld. Ik zou de prijs van het handeltje ter discussie stellen (er zit nl. altijd wel wat rek in) Als je het toch zelf wil doen allemaal zou ik goede afspraken maken over het support van het handeltje. Dan kan je ook beter inschatten welke risico's het zelf doen met zich meebrengt.

Succes ermee !

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Mja, als je unixware en de andere pakketten niet kent, is het geeneens zo'n slecht id om het "volledige" pakket aan te schaffen. Daarmee voorkom je dat jij zelf troubleshooting moet gaan uitvoeren op een systeem wat je niet kent. Wat ik je wel kan aanraden, is die router standaard uit laten staan (zelfs de netwerkkabel eruit) en m alleen aanzetten als er daadwerkelijk om gevraagt word

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
Dank jullie voor de tips.
Heb even contact gezocht met de leverancier van het pakket.
Ik mag alle soft- en hardware ook bij derden vandaan halen,
hun levering bestaat uit 4 gedeelten, de hardware, de software, hun eigen pakket, service onderhoud.

of ik de server nu bij onze gebruikelijke groothandel of bij hun vandaan haal, maakt hun niets uit, bij mijn groothandel is ie 1700 euro goedkoper.
De software kunnen we 300 euro op besparen.
Hun eigen pakket kost 5000 en is ook alleen bij hun te krijgen, dus dat moet dan maar.
Onder onderhoud verstaan zij `software updates, database backups en meer van dit soort gein.
maar dit zijn de kosten ook niet.

Mijn baas betaalt een sco unixware opleiding, wat overigens gegeven word door de pakketleverancier.

Dus al met al scheelt heb ik het bedrijf 2000 euro bespaard... (dit ga ik vast niet merken in de vorm van een bonus)

Maar goed nog een vraagje ;-)

Is het met dit sco unixware ook mogelijk om de server als email server te gebruiken. aangezien we nu werken met een goedkope oude linuxbak (die overigens prima werkt) maar hier moeten nieuwe schijven in.
En nu we toch een splinternieuwe IBM X225 met 3x 30 gb SCSI krijgen, kan ik deze beter gebruiken als mainserver.
Ook zal ik e.v.t. dan ook die router die hun graag willen gebruiken, Zij happy, en wij happy.

Maar dan moet dit wel mogelijk zijn natuurlijk!

thnx

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ze vragen natuurlijk niet om een aparte server als ze je toestaan om nog andere zooi erop te draaien. Maar je moet die vraag eigenlijk aan hun stellen. Zij trekken waarschijnlijk je licentie in als je dat gaat doen.

offtopic:
Eigenlijk vind ik dit soort koppelverkoop not done. Jij weet, en ik weet, dat natuurlijk iedere server hiervoor geschikt is (hetzelfde met de router). Voor de software maakt het namelijk helemaal niet uit welk systeem er onder haar kont zit.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 21:27
Sendy schreef op 08 juli 2004 @ 15:59:
offtopic:
Eigenlijk vind ik dit soort koppelverkoop not done. Jij weet, en ik weet, dat natuurlijk iedere server hiervoor geschikt is (hetzelfde met de router). Voor de software maakt het namelijk helemaal niet uit welk systeem er onder haar kont zit.
Ben ik niet met je eens, aangezien ze ook support bij in het pakket leveren. Voor een kleine leverancier is het bijna onmogelijk om support te leveren op alle verschillende hardware platformen en besturingssystemen.

• Sendy
  • Niet online
TukkerTweaker >
Natuurlijk heb je gelijk. Maar toch als iemand z'n eigen server (=hardware) wil gebruiken vind ik dat dat moet mogen. Dan geeft die leverancier maar geen support op OS installatie kwesties. De meeste bedrijven hebben wel iemand die goed een machine kan installeren.

Je opmerking over besturingssystemen slaat natuurlijk nergens op. Een (binair) software pakket draait in het algemeen maar op een (1) OS. Daar ben je dus aan gebonden.

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
Zoals in mijn eerste post. ik heb echt geen verstand van dat sco unixware. heb het nog nooit in werking gezien of whatsoever. (shame shame???)

Linux en windows is mijn shit... alleen dat bedrijf heeft gewoon een softwarepakket dat met unixware draait, verder adviseren zij een goeie server. standaard leveren zij de ibm x225, maar het maakt hun echt niet uit of je zelf een oude machine koopt, al zou je hem wekelijks volpoepen, dat maakt hun dus niks uit!

Hun vertegenwoordiger en technische dienst zijn ook behulpzaam en schappelijk, alleen ik kijk ff uit met wat ik ze vraag, voordat ze er geld voor rekenen. ;-)

Maar ik weet dus niet of sco unixware ook als internet/fileserver/emailserver voor windows xp pro workstations te gebruiken is.. (ik ga er natuurlijk wel vanuit) maar wilde het zeker weten. aangezien er weinig over sco te vinden is! (ik kan het niet vinden dan)

Binnen 4 weken gaat het dus gebeuren, en probeer er voor die tijd zoveel mogelijk over bijgeleerd te hebben!

Verwijderd

Sendy schreef op 08 juli 2004 @ 18:04:
TukkerTweaker >
Natuurlijk heb je gelijk. Maar toch als iemand z'n eigen server (=hardware) wil gebruiken vind ik dat dat moet mogen. Dan geeft die leverancier maar geen support op OS installatie kwesties. De meeste bedrijven hebben wel iemand die goed een machine kan installeren.

KNIP...
Een leverancier geeft support op het gehele systeem wat hij levert, als jij dan zelf onderdelen van dat systeem gaat veranderen dan is het meestal einde support.

• Sendy
  • Niet online
Agressor >
Dat klopt inderdaad. Het is maar wat je wil ;) Blijkbaar is het bedrijf wel soepel (lezende wat de TS daarnet schreef), maar wil zijn bedrijf wel die ondersteuning. Nou ja, eind goed al goed.

Verwijderd

Agressor schreef op 08 juli 2004 @ 23:27:
KNIP...

Maar ik weet dus niet of sco unixware ook als internet/fileserver/emailserver voor windows xp pro workstations te gebruiken is.. (ik ga er natuurlijk wel vanuit) maar wilde het zeker weten. aangezien er weinig over sco te vinden is! (ik kan het niet vinden dan)

KNIP...
De meeste bekende projecten zoals Apache, Samba, Sendmail, Postfix enz. draaien uitstekend op SCO Unixware. Als jouw Linux bak dit op het moment met succes aanbied, dan kan dat op SCO Unixware ook wel. Alleen zie ik de toekomst van SCO niet echt rooskleurig tegemoet, dit kan natuurlijk een probleem worden m.b.t. updates en ondersteuning.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:35

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 23:39:
[...]

De meeste bekende projecten zoals Apache, Samba, Sendmail, Postfix enz. draaien uitstekend op SCO Unixware. Als jouw Linux bak dit op het moment met succes aanbied, dan kan dat op SCO Unixware ook wel. Alleen zie ik de toekomst van SCO niet echt rooskleurig tegemoet, dit kan natuurlijk een probleem worden m.b.t. updates en ondersteuning.
Zolang er een goede compiler en GNU-software aanwezig is ... mag het geen probleem zijn om iets te compileren! Ergo ... je kunt dus best het een en ander opzetten/migreren op die nieuwe server.

Alleen als iets niet (meer) werkt .... Dan zul je dus bij die pakketten op bezoek moeten en niet bij SCO-UNIX.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
Alleen zie ik de toekomst van SCO niet echt rooskleurig tegemoet, dit kan natuurlijk een probleem worden m.b.t. updates en ondersteuning.
Nee ik ook niet. ik begrijp ook niet dat dit bedrijf er zo graag mee werkt,
het is alleen zo dat het pakket wat ze leveren echt een absolute noodzaak voor ons is.

Maar goed ik heb wat dingetjes opgezocht, en ik denk dat ik mij er prima mee ga redden. i.i.g. bedankt voor alle tips en ondersteuning.
ik laat nog wel weten hoe het uiteindelijk werkt :D

Groeten
Lex

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 21:27
Je opmerking over besturingssystemen slaat natuurlijk nergens op. Een (binair) software pakket draait in het algemeen maar op een (1) OS. Daar ben je dus aan gebonden.
Wie zegt dat ze niet verschillende varianten hebben?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
De opmerking over besturingssystemen slaat natuurlijk nergens op. Een (binair) software pakket draait in het algemeen maar op een (1) OS. Daar ben je dus aan gebonden.
We hebben het wel over Unixware. Die ondersteunt (met wat kanttekeningen) ook Linux executables.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1