Toon posts:

SCSI <-> SATA compatibility probleem.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okee het gaat om het volgende.

een pc XP2800+
512 ddr
asus a7n8x-E deluxe
radeon 9700 pro

een adaptec 29160 adapter ingebouwd op een niet geshared slot geeft problemen met de SATA controller op het moderbord.

booten geschied vanaf de scsi-schijf en de SATA controller hangen 2 maxtor disken aan a 120 en 250 gyg.

als de satadisken zijn aangesloten dan boot de pc niet meer vanaf de scsi schijf, zelfs de setup vanaf cdrom voor windows blijft hangen.
trek de sata disken los reboot en het werkt.
prik ze er onder windows op (SATA=hotpluggable) en windows kan ze keurig uitlezen.

nu vraag ik me dus af wat het probleem is :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid > Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
Bootvolgorde
Een PC boot van de eerste geactiveerde primaire partitie die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt (volg je het nog? :+ ). Het is dus de bedoeling dat je ten hoogste één actieve primaire partitie in je schijvensysteem hebt zitten. Anders wordt het een zooitje. Je kunt primaire partities activeren en de-activeren met behulp van bijvoorbeeld FDISK, Ranish Partition Manager en PartitionMagic.
Wanneer je wil booten van een 3rd party ATA/SATA/RAID controller, dan moet je de bootvolgorde in de BIOS op "SCSI" zetten. Wanneer je meerdere 3rd party controllers hebt, dan wordt er afgescand naar de waarde van Host Adapter instelling (ook wel Controller Order genoemd). Deze waarde kun je gewoonlijk in de BIOS van de controller instellen. Anders moet je in geval van problemen even de kaarten in alle PCI slots uitproberen.
Wellicht heb je hier iets aan? :)

Verwijderd

Check anders eens of er een bios update is, voor mijn bordje (A7N8X-Deluxe) was er 18 juni ook een update met deze extra instellingsmogelijkheid:
Add boot option to select boot from SCSI or SATA.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

euss: is dat een optie om te kunnen kiezen tussen SCSI óf SATA :? Dit heb ik niet eerder gezien. Ze worden op gelijke niveau behandeld, je zou eigenlijk de Host Adapter instelling moeten wijzigen om te kunnen booten van het een of ander. Althans, dat is wat ik ervan weet :)

Op een andere manier zou je die nieuwe instelling het ook als volgt kunnen lezen though: één keuzeoptie om te kunnen booten van SCSI of SATA. Maar dat vind ik dan gek, omdat je zoiets toch al standaard in de BIOS van zo'n modern mobo verwacht ;)

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 07-07-2004 07:20 ]

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Op dat Asusbord kun je inderdaad vrij uitgebreid kiezen waar vanaf geboot moet worden etc.
@ TS: Pas op met het Hot-Swappable. De S-ATA standaard is het, de meeste schijven echter nog niet, in ieder geval niet wat de stroomtoevoer betreft.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

BredeP schreef op 07 juli 2004 @ 07:25:
Op dat Asusbord kun je inderdaad vrij uitgebreid kiezen waar vanaf geboot moet worden etc.
Aangezien SATA onboard is verwerkt, moet zo'n BIOS optie in theorie wel goed mogelijk zijn, bedenk ik me net :) Just wondering. Is wel een flashpoging waard lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de bios optie eventjes bekijken.

dat van die schijven en primaire actieve partitie heb ik al gechecked en dat klopt allemaal.

1 primaire actieve partitie op de SCSIschijf en geen op de SATA diske.

Verwijderd

Topicstarter
bios geupdate naar laatste versie maar helaas voor de a7n8x-e deluxe geen biosupdate waar in zit dat je apart SATA of SCSI kan aangeven om te booten...

het is leuk het systeem detect de SCSi spulletjes en de SATA disken nu en dan gaat ie verder en dan reboot ie weer even vrolijk....
en dat gaat zo door...

bootloop....

ziet ernaar uit dat het probleem in de bios zit....

Verwijderd

en als je de setup laat lopen zonder je sata disks eraan en pas na de setup er weer bij mikt ?

Verwijderd

Topicstarter
dan start ie op na de setup en gaat windows in, reboot met de sata disks eraan = bootloop

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedenk me net dat er ook van die uberbiossen zijn.
iemand een idee?

Verwijderd

de optie boot other devices uitzetten ???
Pagina: 1