[Advies] Delphi vs VB6

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tijdens deze vakantie wil ik beginnen met een programmeertaal te leren. Jaren geleden heb in me Basic beziggehouden, maar sinds me 13e ligt t een beetje stil.

Her en der heb ik al wat gelezen, maar ik kan het beter aan users zelf vragen.

Wat wil ik ermee? Apps schrijven die database-ge-orienteerd zijn. Maar ze moeten ook via internet met elkaar kunnen werken (dit mag op een 'omslachtige' manier, door bv een bestandje op een ftp server te zetten).

Waarop? Gewoon, XP.

Ik zou voor VB kiezen, omdat ik dan (denk ik) een betere interactie met MSaccess heb.

Echter, delphi trekt me ook, omdat ik dan (denk ik) breder kan programmeren (meer verschillende soorten). Na zoeken & lezen op Got neig ik toch meer naar Delphi.

==
hoi

Verwijderd

Het is eigenlijk lood om oud ijzer. Met beide IDE's is goed te doen wat je wilt, en beide IDE's zijn dermate uitontwikkeld dat er goed mee te werken valt.

VB heeft de naam dat er veel in geprutst wordt, maar daar kan de 'taal' zelf weinig aan doen.

Wil je op OO gebied meer mogelijkheden hebben dan is Delphi een betere keuze. Zolang je daar nog niet echt mee bezig gaat maakt het imo weinig uit.

offtopic:
eigenlijk zijn de talen 'basic' en 'object pascal', VB en Delphi zijn de ontwikkelomgevingen, niet de talen :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 00:48 ]

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 16:26
Zoek eens op Delphi + ODBC, dan kan je gelijk zien of de interactie met MS Acces veel uit maakt.
ODBC is 1 van de vele lagen tussen gebruiker en data. In dit geval vertaald het queries etc. naar een andere taal. (globaal)
---
OO == Object Orientated

[ Voor 7% gewijzigd door bredend op 07-07-2004 00:58 ]

• Eusebius
  • Niet online
He, kijk dat offtopic wist ik nu net niet ...

OO? Ontwikkel en ... uhm ... Opensource :)

Zoals ik hierboven al aangaf, apps die ik wil gaan maken zijn vnl database-georienteerd. Maar ik zat ook te denken aan een Outlook-variant voor me schoonma (is 65+, weet niet hoe met pc om te gaan, sterker nog, heeft er geen één! Ze heeft net vandaag een mobieltje gekocht ...)

==
hoi

Verwijderd

Ik zou voor Delphi kiezen; met deze taal is veel meer mogelijk dan met VB.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 00:47:
VB heeft de naam dat er veel in geprutst wordt, maar daar kan de 'taal' zelf weinig aan doen.
Dat kan het wel. VB is een wandelende uitnodiging tot slecht programmeren. Daarnaast is het simpelweg deprecated en obsolete, en ben je dus niet slim bezig als je het nu gaat leren.

Daarentegen is VB.NET wel een optie. Let wel: de naam is misleidend, het is niet compatible met VB6, het is wel object-oriented, en er zit wel een fatsoenlijk framework achter. En om heel eerlijk te zeggen, als je toch VB.NET aan het leren bent kun je net zo goed C# pakken, dat is pas echt lood om oud ijzer in moeilijkheidsgraad en net zo simpel te leren.

En in C# een databasequery uitvoeren en dumpen is 3 regels code.

Professionele website nodig?

Verwijderd

curry684 schreef op 07 juli 2004 @ 00:56:
Dat kan het wel. VB is een wandelende uitnodiging tot slecht programmeren.
... maar dwingt er niet toe. Als ik mijn voordeur open laat staan is dat een uitnodiging voor inbrekers, maar hoeft het geen feit te zijn dat er ingebroken wordt. Het is in VB perfect mogelijk een prima applicatie te ontwikkelen, of om het programmeren te lezen.

Ik ben het met je eens dat VB.Net of zelfs c# een verstandiger keuze zijn als je serieus wilt gaan leren programmeren om er bv. je brood mee te verdienen, maar als je je gewoon wilt verdiepen in het programmeren an sich is VB prima geschikt, net zoals eigenlijk elke andere taal waar een volwassen IDE voor is.

Het idee achter programmeren is overal gelijk, de taal is slechts een dialect waarin e.e.a. uitgevoerd wordt. Dit is enorm generaliserend en zou meer genuanceerd moeten worden, maar er zit imo wel een kern van waarheid in.

• Da_Jackal
  • Laatst online: 21-01 15:05
OO = Object Oriented, Object Georienteerd dus...
Zoek maar eens met Google en op GoT naar Object Oriented. Heb je leuk materiaal waar je je in kunt verdiepen.
Delphi & MSAccess werkt trouwens wel met elkaar, maar je kunt dan ook binnen MSAccess applicaties maken voor je database.
En om een eigen customized mail-client gaan maken, vind ik wel erg veel van 't goede. Leuk idee, maar 't zal waarschijnlijk stranden als je er mee bezig bent.
Probeer eerst maar eens kleine, handige proggeltjes te maken en zodoende je wat meer meester te maken in de materie. Pak eens een early release van een open-source programma wat je interessant lijkt en doorgrond eens wat er nu precies gebeurt in elke regel en waarom die regel nodig is voor de rest van 't programma. Zo leer je van anderen en kun je als je 't snapt ook zelf gebruiken in je eigen progs.
Veel suc6!

• Eusebius
  • Niet online
Vlg mij proef ik een beetje een verschuiving ...

De eerste paar reply's waren pro-Delphi, maar daarna werd er aarzelend krediet aan VB gegeven.

Ja, ik wil me in 1 taal verdiepen
Nee, mijn geld verdien ik ergens anders mee
Ja, ik wil breed kunnen programmeren (dus boeien als een specifiek probleem omslachtig moet worden opgelost)

Zelf denk ik na bovenstaand gelezen te hebben voor Delphi te kiezen

==
hoi

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 01:00:
[...]

... maar dwingt er niet toe. Als ik mijn voordeur open laat staan is dat een uitnodiging voor inbrekers, maar hoeft het geen feit te zijn dat er ingebroken wordt. Het is in VB perfect mogelijk een prima applicatie te ontwikkelen, of om het programmeren te lezen.
VB kent geen typesafety, geen object orientation, geen simpele API-integratie, geen fatsoenlijke collections, geen fatsoenlijke error handling. Zelfs met de beste wil van de wereld kun je er geen volgens moderne maatstaven goede applicatie mee schrijven :)
Het idee achter programmeren is overal gelijk, de taal is slechts een dialect waarin e.e.a. uitgevoerd wordt. Dit is enorm generaliserend en zou meer genuanceerd moeten worden, maar er zit imo wel een kern van waarheid in.
Tot op zekere hoogte heb je gelijk, maar ik deel als professional VB dan wel in bij de Neanderthaler-dialecten (*grunt hrmpf grunt*) en een moderne schone taal als C# meer in de categorie ABN. En ja, ook die Neanderthaler kon Shakespeare's Hamlet bedenken, maar hij kon het niet zo mooi verwoorden en zou minder succes hebben in de theaters, als je begrijpt wat ik bedoel :)

• Eusebius
  • Niet online
curry684 schreef op 07 juli 2004 @ 01:22:

Tot op zekere hoogte heb je gelijk, maar ik deel als professional VB dan wel in bij de Neanderthaler-dialecten (*grunt hrmpf grunt*) en een moderne schone taal als C# meer in de categorie ABN. En ja, ook die Neanderthaler kon Shakespeare's Hamlet bedenken, maar hij kon het niet zo mooi verwoorden en zou minder succes hebben in de theaters, als je begrijpt wat ik bedoel :)
[offtopic]
To kill the dino or not to kill the dino ... thats the question

==
hoi

• curry684

curry684

Eusebius schreef op 07 juli 2004 @ 01:05:
Vlg mij proef ik een beetje een verschuiving ...

De eerste paar reply's waren pro-Delphi, maar daarna werd er aarzelend krediet aan VB gegeven.
Ik zie maar weinig krediet voor VB langskomen :)
Zelf denk ik na bovenstaand gelezen te hebben voor Delphi te kiezen
En waarom overweeg je VB.NET en C# niet, wat beiden modernere talen met een stabielere IDE en een strakker framework zijn?

Verwijderd

curry684 schreef op 07 juli 2004 @ 01:22:
Hier heb je helemaal gelijk in.. ik ben alleen bang dat je niet wil weten hoe groot het deel is van onze economie wat draait op *grunt hrmpf grunt* :P

Eusebius: als vb.net of c# geen keuzes zijn, pak dan toch maar delphi :P

/me is delphi programmeur van 'beroep'

• Eusebius
  • Niet online
naja, geen keuze ... maar in hoeverre lijken vb.net en C# op elkaar? Of zijn dat 2 op elkaar lijkende ontwikkelomgevingen?

==
hoi

• curry684

curry684

Eusebius schreef op 07 juli 2004 @ 01:29:
naja, geen keuze ... maar in hoeverre lijken vb.net en C# op elkaar? Of zijn dat 2 op elkaar lijkende ontwikkelomgevingen?
Beiden zijn native talen voor .NET, dat wil zeggen dat ze zonder .NET niet bestaan. Oftewel ze gebruiken hetzelfde 'framework', wat wil zeggen dat je operaties als een window openen of een file schrijven vrijwel identiek doet. De verschillen tussen de 2 zitten hem voornamelijk in semantiek en grammatica, waarbij C# Object Oriented van de zuiverste soort is en VB.NET een hoop van de zwaardere OO-elementen niet op de gebruiker afstuurt in de hoop een en ander simpeler en overzichtelijker te houden.

De subtiele nuance tussen de 2 is dus: VB.NET is leesbaarder en fractioneel simpeler, C# is krachtiger.

* curry684 is overigens professioneel C++ engineer/architect, maar doet op het moment ASP.NET met C#, en heeft jaren Borland C++Builder gedaan (draait op Delphi met hetzelfde framework). Zie ook FP-gallery ;)

Ter vergelijking 2 stukjes functioneel identieke C# en VB.NET:
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
// VB.NET 
Public Shared Sub Main()
    Console.Write("Hola ")
    Console.WriteLine("Mundo!")
    Console.WriteLine("What is your name: ")
    Dim name As String = Console.ReadLine()
    Console.Write("Buenos Dias, ")
    Console.Write(name)
    Console.WriteLine("!")
End Sub 'Main

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

// C#
public static void Main(string[] args) {
    Console.Write("Hola ");
    Console.WriteLine("Mundo!");
    Console.WriteLine("What is your name: ");
    String name = Console.ReadLine();
    Console.Write("Buenos Dias, ");
    Console.Write(name);
    Console.WriteLine("!");
}

Spot the differences :)

[ Voor 39% gewijzigd door curry684 op 07-07-2004 02:01 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:17
Zoals al gezegd: VB6 is een dead end en is ook niet Object Oriented; daarom zou ik al niet voor VB6 kiezen.

Delphi is een krachtige omgeving, je gebruikt de taal 'Object Pascal' en er is ook een Delphi.NET. Object Pascal is volledig OO, en mits je dus de Delphi omgeving goed gebruikt en wat kunt programmeren kan je er hele krachtige applicaties mee ontwikkelen.

C# en VB.NET zijn quasi gelijk. Ze zijn even krachtig (alleen mist VB.NET een paar features zoals operator overloading). Het grootste verschil zit 'm in de syntax.
VB.NET lijkt verder eigenlijk in het geheel niet op VB6, en MS had die taal eigenlijk beter gewoon gedumpt.

https://fgheysels.github.io/

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

TS praat ook over uitwisselen via het internet...
niet geheel onbelangrijk natuurlijk. Aangezien vb.net en c# beide gebruiken kunnen maken van asp.net en xml services is dat bij uitstek geschikt hiervoor lijkt me.... toch?

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• whoami
Hmm,
Je kan C# en VB.NET gebruiken om ASP.NET pagina's mee te ontwikkelen. (Beetje anders formuleren dus. :P)
Met C# en VB.NET kan je ook op een makkelijke manier web-services maken en consumeren.

Eigenlijk is dat .NET framework zeer uitgebreid, en bevat het een schat aan classes. Het is al een tijd geleden dat ik nog wat met Delphi gedaan heb (Delphi 5 was de laatste versie die ik gebruikt heb), maar het .NET framework is toch uitgebreider dan de VCL dacht ik.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Delphi heeft ook een ASP.Net achtige oplossing sinds Delphi 6 en Delphi kan net zo makkelijk als VB met MS-Access verbinden via ADO of ODBC. Delphi heeft ook componenten om internet dingen te doen zoals FTP en ook Delphi bevat veel ondersteuning voor XML.

Daarnaast zijn we nu al bij Delphi 8 beland en dit is een volledige .Net compiler/IDE. Dat betekend dat Delphi 8 gewoon net zo goed als C# of VB.Net AP.Net pagina's kan maken en kan dezelfde componenten gebruiken.

De verschillen tussen de talen/IDE's worden steeds kleiner helaas. Vooral op het niveau dat jij wilt gaan beginnen maakt het allemaal niet zoveel uit. Mijn persoonlijke voorkeur gaat natuurlijk uit naar Delphi :), maar C# is ook niet slecht. VB(.Net) zou ik laten liggen. VB is wat beperkt o.a. op het OO gebied en VB.Net vind ik een beetje geknutseld er uitzien zodat het met de OO wereld mee kan. Overgens kan je als je voor C# kiest ook nog tussen verschillende IDE's kiezen. Naast de overbekende VisualStudio van MS heb je ook Borland's C#Builder en een aantal opensource IDE's.

Delphi:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
// Delphi win32
var 
  Name: String;
begin
    Write('Hola ');
    WriteLn('Mundo!');
    WriteLn('What is your name: ');
    ReadLn(name);
    Write('Buenos Dias, ');
    Write(name);
    WriteLine('!');
end.

Delphi:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
// Delphi 8 for .Net
var 
  Name: String;
begin
    Console.Write('Hola ');
    Console.WriteLine('Mundo!');
    Console.WriteLine('What is your name: ');
    name := Console.ReadLine;
    Console.Write('Buenos Dias, ');
    Console.Write(name);
    Console.WriteLine('!');
end.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

Ik vind dit eigenlijk een beetje onzinnige discussie.

VB (6) en Delphi hebben beiden hun eigen voordelen. VB is zeer eenvoudig te leren (kijk maar naar de prutsels in het bedrijfsleven) en Delphi is een stuk krachtiger. Toch kan je in VB de nodige applicaties maken waar een gemiddelde Delphi applicatie een puntje aan kan zuigen. Dit ligt namelijk aan het Design en de technische uitvoering daarvan. Garbage in is garbage out. (Al zou je daar weer de GarbageCollector voor kunnen gebruiken ;) )

Maar waar iedereen aan voor bij gaat is dat de basiskennis van TS bij BASIC ligt, hetgeen de basis is van Visual, jawel, Basic.

Als ik TS was zou ik eens zoeken op documenten die een vergelijking maken tussen VB en Delphi. Deze zijn te vinden op de sites van MS en Borland. Nadeel is wel dat deze een beetje in marketing style geschreven zijn.

En als je meer neigt naar .NET kan je nog steeds kiezen tussen Delphi en VB (of C#). Voor beide is er een IDE geschreven. Zie ook het laatste .NET magazine.

Ergo: Installeer Visual Studio .NET incl. Delphi en probeer ze beide uit.

Suc6

edit:
Crap is er net eentje voor me geweest met Delphi.NET

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 09:26 ]

• whoami
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 09:26:
Ik vind dit eigenlijk een beetje onzinnige discussie.
Eensch. :Y)
VB is zeer eenvoudig te leren (kijk maar naar de prutsels in het bedrijfsleven)
Inderdaad, maar je zegt het al zelf: 'prutsels'.
Niet dat ieder VB programma per definitie een 'prutsel' is, maar het nodigt wel uit tot onfatsoenlijk programmeren.
En als je dingen verkeerd aanleert, raak je er moeilijk vanaf. VB zou dus niet echt een goeie start zijn om te leren programmeren.
Toch kan je in VB de nodige applicaties maken waar een gemiddelde Delphi applicatie een puntje aan kan zuigen.
Niet eens.
Alles wat je in VB kan, kan je in Delphi en zelfs meer. Delphi is gewoon een volwaardige OO tool, en de taal object pascal is gewoon krachtiger dan basic.
Dit ligt namelijk aan het Design en de technische uitvoering daarvan. Garbage in is garbage out. (Al zou je daar weer de GarbageCollector voor kunnen gebruiken ;) )
Tja, verantwoordelijkheden van een programmeur...
Maar waar iedereen aan voor bij gaat is dat de basiskennis van TS bij BASIC ligt, hetgeen de basis is van Visual, jawel, Basic.
Basic hadden ze beter bij het afval gedumpt ipv VB.NET te gaan maken.

Verwijderd

whoami schreef op 07 juli 2004 @ 09:56:
Inderdaad, maar je zegt het al zelf: 'prutsels'.
Niet dat ieder VB programma per definitie een 'prutsel' is, maar het nodigt wel uit tot onfatsoenlijk programmeren.
En als je dingen verkeerd aanleert, raak je er moeilijk vanaf. VB zou dus niet echt een goeie start zijn om te leren programmeren.
Ja wel dus. Omdat VB zo eenvoudig is is het juist eenvoudig om aan te leren. En iedereen begint telkens weer over OO en VB is dat nu eenmaal niet. Het lijkt op OO en heeft er iets van weg. En iets verkeerds aanleren kan in iedere willekeurige taal. Om goed te leren programeren is misschien basiskennis "hoe ontwerp en ontwikkel ik een fatsoenlijke applicatie" wel onontbeerlijk. Design Patterns en dat soort meuk. Dat is dus taal onafhankelijk.
Basic hadden ze beter bij het afval gedumpt ipv VB.NET te gaan maken.
Tja, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar ik ben het met je eens dat VB.NET misschien wel een klein beetje teveel marketing in zich heeft. VB.NET verschilt zoveel van VB dat je dan beter maar C# of id kan leren.

Btw. Ik ben ervaren VB/ beginnend .NET ontwikkelaar en mijn roots liggen bij Pascal.

Maar volgens mij schieten de topic een beetje voorbij :9

• whoami
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 10:24:
[...]

Ja wel dus. Omdat VB zo eenvoudig is is het juist eenvoudig om aan te leren. En iedereen begint telkens weer over OO en VB is dat nu eenmaal niet. Het lijkt op OO en heeft er iets van weg. En iets verkeerds aanleren kan in iedere willekeurige taal. Om goed te leren programeren is misschien basiskennis "hoe ontwerp en ontwikkel ik een fatsoenlijke applicatie" wel onontbeerlijk. Design Patterns en dat soort meuk. Dat is dus taal onafhankelijk.
Als je wilt beginnen leren te programmeren, dan doe je dat best met een 'stricte, strong typed' taal.

Design patterns en dat soort meuk zijn niet toepasbaar in VB6 en vroeger, aangezien VB6 geen inheritance etc... kent.

[ Voor 11% gewijzigd door whoami op 07-07-2004 10:36 ]

Verwijderd

Dus komen we uit op VB.NET >:)

• 6K
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

^^^ :X

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• curry684

curry684

whoami schreef op 07 juli 2004 @ 10:26:
[...]

Als je wilt beginnen leren te programmeren, dan doe je dat best met een 'stricte, strong typed' taal.
C++ dus :Y)

Maar serieus: Ik blijf ook bij C# als je op dit moment wil beginnen met Windows-development. Handig te leren, krachtig framework, goeie solide basis, kunt er letterlijk alles mee :)

Verwijderd

Vraag van de newb hoor; maar zit er niet veel snelheidsverschil tussen een C++ app en een C# app?

IK moet volgend jaar wat vrije ruimte op de uni invullen (studie economie :P ) en ik denk dat ik wat informaticavakken mee ga pakken, en ze hebben geloof ik verschillende courses programmeren :) Misschien eens kijken voor een c++ vak :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 15:30 ]

• whoami
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 15:30:
Vraag van de newb hoor; maar zit er niet veel snelheidsverschil tussen een C++ app en een C# app?
Definieer snelheid.

Voor de applicaties die ik maak, is C# zeker snel genoeg. Daarbij komt ook nog eens dat de JIT compiler de IL naar native code kan compileren die voor het platform waarop de code draait het efficienst is.
Ik heb weel geen ervaring met games oid die in C# geschreven zijn.

Als je wilt leren programmeren, denk ik dat je beter C# kunt nemen dan C++, aangezien je met C# je meer op je programmeerprobleem zelf kunt focusen.

[ Voor 14% gewijzigd door whoami op 07-07-2004 15:34 ]

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 15:30:
Sja....

Goede C++ code is per definitie sneller dan goede C# code. Slechte C++ code is wellicht langzamer dan goede C# code. C++ kost wel stukken meer tijd om te schrijven. C++ is vaak overkill voor veel applicaties, en daardoor tijdsverspilling om te gebruiken. C++ hoef je niet te leren tenzij je er lowlevel programmatuur of enorm timecritical applicaties mee wil schrijven: denk aan drivers, system services, games, application frameworks. Als je minder grote plannen of gewoon een realistische visie hebt: blijf lekker bij C-hekje :)
whoami schreef op 07 juli 2004 @ 15:33:
[...]
Als je wilt leren programmeren, denk ik dat je beter C# kunt nemen dan C++, aangezien je met C# je meer op je programmeerprobleem zelf kunt focusen.
Dit vind ik een twijfelachtige uitspraak. Je bent productiever naar je eindoplossing toe, maar het wordt je toegestaan om een hoop programmeerinzichten te skippen, zoals zelf efficiente algoritmes te bouwen, memory management te verrichten, een fatsoenlijke object-lifetime-administratie bij te houden e.d. Om de lompste maar te noemen: een Garbage Collector laat je snel werken, maar werkt sloppy coding in de hand.

[ Voor 32% gewijzigd door curry684 op 07-07-2004 15:43 ]

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 23:27

Tomatoman

Fulltime prutser

Over snelheid: als je voor je hobby gaat programmeren of als je een 'standaard' programma in elkaar gaat knutselen, is iedere moderne taal prima geschikt. Sneller of minder snel maakt dan niet uit, alles is snel genoeg en de gebruiker merkt in de praktijk weinig verschil. De snelheid is dan niet echt een criterium om te kiezen voor een bepaalde programmeeromgeving. Delphi (Object Pascal), C++, C#, VB.Net en zelfs Java voldoen allemaal.

Snelheid wordt pas echt een criterium als je bijzonder rekenintensieve applicaties schrijft. Denk hierbij aan dingen zoals het berekenen van stromingsmodellen, optimalisatieproblemen of het renderen van complexe 3D-tekeningen. Ik durf te stellen dat voor hobbyisten de snelheid van de programmeertaal bijna altijd een non-issue is.

Zelfs als het wèl een issue is, zijn opmerkingen als 'Java is langzaam' en 'C++ is snel' veel te generaliserend. Ten eerste is dat afhankelijk van het specifieke probleem, ten tweede is snelheid slechts een van de vele criteria om voor een bepaalde taal te kiezen. Het criterium 'gebruikersvriendelijkheid' is met name voor een beginnende programmeur veel belangrijker. 'Delphi is gebruikersvriendelijk' is daarom mijns inziens een veel beter argument om te kiezen dan 'C++ is snel'.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• whoami
curry684 schreef op 07 juli 2004 @ 15:41:
[...]

Dit vind ik een twijfelachtige uitspraak. Je bent productiever naar je eindoplossing toe, maar het wordt je toegestaan om een hoop programmeerinzichten te skippen, zoals zelf efficiente algoritmes te bouwen, memory management te verrichten, een fatsoenlijke object-lifetime-administratie bij te houden e.d. Om de lompste maar te noemen: een Garbage Collector laat je snel werken, maar werkt sloppy coding in de hand.
Hm, je hebt hier wel gelijk.
Het is wel nodig dat je weet hoe die GC werkt, wat hij doet en wat hij niet doet en wat het verschil is tussen een finalizer en een dispose.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Even naar de startpost terugkeren.
Eusebius schreef op 07 juli 2004 @ 00:28:
Ik zou voor VB kiezen, omdat ik dan (denk ik) een betere interactie met MSaccess heb.

Echter, delphi trekt me ook, omdat ik dan (denk ik) breder kan programmeren (meer verschillende soorten). Na zoeken & lezen op Got neig ik toch meer naar Delphi.
Het feit dat Access en Visual Basic 6 allebei Microsoftproducten zijn is geen garantie dat de samenwerking tussen beide optimaal is. VB6 kan prima met Access overweg, maar databasefunctionaliteit is geen opvallend sterk punt in VB6.

Een van de sterkste kanten van Delphi is dat het uitermate geschikt is voor het maken van database-applicaties. Daarbij maakt het weinig uit of het een Access-database is, Oracle, MS SQL Server, Interbase of een van de vele andere databases. Het principe blijft voor de programmeur gelijk. Niet alleen kent Delphi een grote flexibiliteit bij de omgang met databases, het heeft in design time (dus als je het programma aan het bouwen bent) ook enorm veel functionaliteit die het de ontwikkelaar gemakkelijk maakt. Je kunt een complete database-applicatie in elkaar zetten zonder een letter code te schrijven. Natuurlijk moet dat voor specifieke taken alsnog, maar het geeft wel aan dat het werken met databases in Delphi zeer doordacht is.

Mijn voorkeur zal duidelijk zijn :)

Verwijderd

Probleem met delphi is, dat zodra je met databases wilt gaan werken je op z'n minst de Professional versie (á 800 euro ongeveer) moet aanschaffen. Met de Personal geen DB ondersteuning!.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 16:40:
Probleem met delphi is, dat zodra je met databases wilt gaan werken je op z'n minst de Professional versie (á 800 euro ongeveer) moet aanschaffen. Met de Personal geen DB ondersteuning!.
Goed punt, helemaal waar. Daar staat tegenover dat studenten voor bijna niets een campuslicentie kunnen krijgen. (Dat geldt waarschijnlijk ook voor VB6.)

• curry684

curry684

tomatoman schreef op 07 juli 2004 @ 16:43:
[...]
Goed punt, helemaal waar. Daar staat tegenover dat studenten voor bijna niets een campuslicentie kunnen krijgen. (Dat geldt waarschijnlijk ook voor VB6.)
Of je download gratis en legaal de beta's van VS.net Express voor C# of VB.NET, waar het complete .NET framework met volledige SQL/ODBC ondersteuning voor alle mogelijke databases inzit :z

[rml][ Alg] Visual Studio 2005 Express Beta[/rml]

• Plekuz
  • Laatst online: 02-01 15:26

Plekuz

available in strong mint

Jarenlang professioneel met Delphi in de weer geweest. Nu zijn we de overstap aan het maken van Win32 naar .NET, logischerwijs gekozen voor Delphi 8 for .NET.

Blijkt een jammerlijke keuze te zijn. Delphi 8 is nogal snel op de markt gezet, waardoor er allerhande problemen in zitten. Ik was een Delphi aanhanger van het eerste uur, maar ze zijn het op dit moment behoorlijk aan het verprutsen. Misschien dat Delphi 9 weer hoop gaat bieden, maar met 8 is het vrij dramatisch.

Als je nu programmeren onder de knie wil krijgen en je wilt niet in de wondere wereld van Java/PHP/etc stappen, zou ik kiezen voor de .NET omgeving van Visual Studio en daarin in C# programmeren. VB.NET is echt een robuuste taal, maar C# is naar mijn mening net ff prettiger.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Verwijderd

Voor de hobbiër vind ik Delphi een vrij dure taal/tool. Tenzij je de personal versie neemt (de personal van Delphi 8 is er nog niet). Maar de licentie van de personal versie is weer dusdanig bekrompen dat het eigenlijk alleen voor thuisgebruik bedoeld is.

De MS producten zijn daarentegen veel milder met hun licenties wat gewoon meer mogelijkheden geeft.

edit:

hmm tieples ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 16:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 16:52:
Voor de hobbiër vind ik Delphi een vrij dure taal/tool. Tenzij je de personal versie neemt (de personal van Delphi 8 is er nog niet). Maar de licentie van de personal versie is weer dusdanig bekrompen dat het eigenlijk alleen voor thuisgebruik bedoeld is.

De MS producten zijn daarentegen veel milder met hun licenties wat gewoon meer mogelijkheden geeft.

edit:
hmm tieples ;)
volkomen gelijk, (ik heb nog een D5 personal versie, is iets andere licentie dan de huidige). Echter ik hoop toch dat Borland iets aan die licenties gaat doen. Delphi is groot geworden door een grote groep individuele ontwikkelaars, die nu verplicht zijn om iedere keer vrij grote uitgave te doen om bij te blijven.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Mocht je in aanmerking komen voor een studentenlicentie, dan zou ik direct kiezen voor Delphi. Delphi 2 t/m 7 zijn de Win32-versies, Kylix is de versie voor Linux, Delphi 8 is de .NET-versie. Versie 9 wordt eind van het jaar verwacht en combineert Win32 en .NET. Mogelijk krijg je versie 7 erbij als je versie 8 koopt.

Mocht je geen studentenlicentie kunnen krijgen maar Delphi wel willen proberen, dan kun je een trialversie bij Borland downloaden of de goedkope Personal versie kopen. Zoals opgemerkt zit daar echter geen databasefunctionaliteit in. Daarom is het wellicht interessanter om dan toch maar met Visual Studio aan de gang te gaan.

Waar je ook voor kiest, je zult in je budget ook nog wat geld moeten reserveren voor een goed leerboek. Daarmee ben je veel sneller op weg en leer je veel 'betere' code te schrijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomatoman op 07-07-2004 17:12 ]

• Eusebius
  • Niet online
Jaja ... ik ben student :) dus dat lijkt me duidelijk. Straks even naar Surfspot.

==
hoi

Verwijderd

Voor Delphi wil ik je de boeken van Marco Cantu aanraden:

http://www.marcocantu.com/

Kosten een paar cent, maar zijn domweg de beste boeken die je voor Delphi kunt krijgen. Naast de boeken van Borland zelf uiteraard.

En oefen alvast wat op het drukken op de F1 toets, de Delphi help is ECHT goed. Soms zitten dingen op een wat rare plek, maar eigenlijk ALLES is er wel in te vinden.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Inderdaad de boeken van Marco Cantú zijn inderdaad, volgens mij is hij zelfs bezig met het schrijven van een gratis boek over Delphi.NET dat had ik in ieder geval laatst begrepen. Verder is er ook een boek van Xavier Pacheco over Delphi.NET (Sams Publishing) dat boek zit er ook goed uit, in ieder geval better dan dat boek van Mayo over C#Builder.

Delphi 9 lijkt me echt interessant met de mix van C#, Delphi (.NET en Win32) hopelijk krijgen we nu wel een floating form designer :D

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 23:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

whoami schreef op 07 juli 2004 @ 15:33:
Voor de applicaties die ik maak, is C# zeker snel genoeg. Daarbij komt ook nog eens dat de JIT compiler de IL naar native code kan compileren die voor het platform waarop de code draait het efficienst is.
Pak dan C++.Net, dan heb je het voordeel van de veel betere optimizer, en de voordelen van IL ;)

Dan zou ik overigens wel even wachten op whidbey (vs.net 2005), managed C++ gaat op de schop en de nieuwe C++/CLR syntax is een stuk fijner

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 23:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Even wat reacties verplaatst naar [rml][ alg] Hoe krachtig is een programmeertaal?[/rml] :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• curry684

curry684

en offtopic meuk afgesplitst naar nieuw topic en wat getrashed, gaarne ontopic hier :)

Pagina: 1