Toon posts:

snelheid netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net met veel moeite de P3 Celeron van mijn dochter samen met mijn P4 3,2 in een netwerk gezet. Ik heb mijn @home kabelinternet aangesloten op een router en daar de 2 pc's op aangesloten. Ik vind alleen dat het benaderen van de harde schijf in de "andere" computer nogal sloom verloopt.

In de eigenschappen van LAN-verbinding zie ik:
* bij mijn Asus P4C800-E deluxe: Intel(R) PRO/1000 CT Network Connection
* bij de P3 (Asus CUBX): 3COM Etherlink XL 10/100 PCI For Complete PC Manage...

Is er een programma waarmee ik de snelheid in mb/s kan meten tussen de 2 pc's? Zeg maar zoiets als HDTach voor harddisks? Of zeg je al meteen dat het retesneller gaat als ik een snellere kaart gebruik dan de 3COM?

Het 3COM kaartje komt namelijk uit een pc van mijn werk en daar gaat het benaderen van netwerkschijven heel snel.

PS allebei de computers zijn voorzien van dezelfde installatie van win-xp pro, SP1.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 00:13 ]

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

gewoon in de task manager van winXP (ctrl-alt-del)
dan netwerk, en bij beeld > kolommen selecteren > doorvoersnelheden

(let wel op, dit is per tijdsinterval, dus als je de bijwerksnalheid vernadert, verandert ook het aantal KB/s)

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

NetIO, of gewoon ouderwets een grote file (>1GB) verplaatsen en even in de gaten houden met DU-meter.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 00:19:
NetIO, of gewoon ouderwets een grote file (>1GB) verplaatsen en even in de gaten houden met DU-meter.
iperf is ook een mooi tooltje (iets luxer dan netio)

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik zie in de task manager een doorvoersnelheid van 950.000 bytes per interval. Ik probeer een file van 3,92 GB van mijn SATA drive te pushen naar de ATA-100 drive op de P3. Dit gaat volgens verkenner ruim 75 minuten duren!!

Edit: Ik zie ook dat er in de taskmanager een LAN verbinding wordt vermeld die 10 mbps aangeeft. Er staat ook een netwerkbrug vermeld met een verbinding van 400 mbps. Die doet niets.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 00:39 ]

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

dan vermoed ik dat 1 van de 2 netwerkkaarten (of de router) op 10MBit werkt...

en qua percentage in de grafiek op beide PC's??? rond de 70% is en goed begin
er staat meestal ook tegelijk in de task manager op welke snelheid de connectie draait (in Mbps) hoeveel staat die op beide PC's ??

edit2:

ok dan zal je moeten proberen om die op 100MBit te krijgen (als je router dat ondersteunt tenminste.

bij eigenschappen van LAN-verbinding bij de adapter: configureren
dan tabblad geavanceerd:
en daar staan (afhankelijk van de producent) enkele waarden, die kunnen veranderd worden

Speed/Duplex proberen op 100MBit/Full Duplex te zetten en rebooten...
als dit niet werkt, gewoon terug zetten op oude waarde.

[ Voor 102% gewijzigd door H!GHGuY op 07-07-2004 00:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
De router is een CISCO 800 series. Zegt dat iets over de snelheid?

Edit: De doorvoer ligt rond de 75%

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 00:41 ]

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

weet je ook pcies WELK type??

ik ben even aan het zoeken op de site van Cisco, en tot nog toe alle routers van de 800 series zijn 10MBit...

veel kans dus dat je geen 100MBit zal kunnen draaien... (die truck van daarpas dus niet uitvoeren... et zal niet werken)

[ Voor 81% gewijzigd door H!GHGuY op 07-07-2004 00:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
HIGHGuY schreef op 07 juli 2004 @ 00:45:
weet je ook pcies WELK type??
Op de achterkant vind ik Cisco 806, op de voorkant alleen Cisco 800 series

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

http://www.cisco.com/en/U...heet09186a0080088739.html

deze router dus...

in de datasheet:
Ethernet (one port WAN, four ports LAN) | 10 Mbps

et zal dus niet lukken om deze op 100MBit te krijgen...

[ Voor 37% gewijzigd door H!GHGuY op 07-07-2004 00:48 ]

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem en ik heb het opgelost door de netwerkkaarten van pc1 en pc2 handmatig op ''100 full modus'' te zetten, netwerkkaart---->eigenschappen configureren, geavanceerd en verbindingssnelheid.

net te laat 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 00:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan ben ik toch nog benieuwd hoe ik de netwerkkaart sneller zou moeten zetten (wanneer de 10 mbps niet beperkt zou worden door de router). ik zie namelijk het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://img19.exs.cx/img19/697/printscreen1.jpg

PS: Wat is die netwerkbrug die ik in de taskmanager zag?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 01:01 ]

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

aangezien die 400MBit/s was is het waarschijnljik een FireWire poort...
mss bij DataTransportBesturing??? of Mediumtype?

Verwijderd

Topicstarter
HIGHGuY schreef op 07 juli 2004 @ 01:03:
aangezien die 400MBit/s was is het waarschijnljik een FireWire poort...
mss bij DataTransportBesturing??? of Mediumtype?
Oeps, kan ik nu niet zien, ik ben weer overgeschakeld naar de P3. Daar zie ik echter niets van die brug, dus jou suggestie zal wel kloppen. De P3 heeft geen firewire...

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik ook niet snap: Ik download net de nieuwe Palm desktop software. Een bestand van 15 MB dat ik binnen 30 seconden gedownload heb (ruim 400 kb/s). Ik ben niet zo goed in rekenen, maar dat is toch wel sneller dan wat ik tussen mijn 2 pc's uitwissel. En het gaat allemaal via dezelfde router...

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 00:36:
OK, ik zie in de task manager een doorvoersnelheid van 950.000 bytes per interval. Ik probeer een file van 3,92 GB van mijn SATA drive te pushen naar de ATA-100 drive op de P3. Dit gaat volgens verkenner ruim 75 minuten duren!!

Edit: Ik zie ook dat er in de taskmanager een LAN verbinding wordt vermeld die 10 mbps aangeeft. Er staat ook een netwerkbrug vermeld met een verbinding van 400 mbps. Die doet niets.
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 02:05:
Wat ik ook niet snap: Ik download net de nieuwe Palm desktop software. Een bestand van 15 MB dat ik binnen 30 seconden gedownload heb (ruim 400 kb/s). Ik ben niet zo goed in rekenen, maar dat is toch wel sneller dan wat ik tussen mijn 2 pc's uitwissel. En het gaat allemaal via dezelfde router...
:?
je netwerk kan volgens de test ruwweg 950 KB/s aan.
dan is 400 KB/s van de download _niet_ sneller dan wat je tussen jouw 2 pc's uitwisselt.

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 15:22
wat is nou eigelijk het probleem? je hebt je netwerk via een router lopen die maximaal 10mbit aankan. 4 gig met 10mbit oversturen duurt nou eenmaal lang en 1.5 uur is dus helemaal niet zo gek.

als je sneller wilt dan zul je een snellere router aan moeten schaffen, of tijdelijk een crosslink kabel tussen de 2 pc's leggen en de router er tussen uit halen.

* sarcast ziet het probleem niet.. :?

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Topicstarter
Ik zei al dat ik niet zo goed in reken ben... 8)7 Ik snap dat de router de bottleneck is, daar ga ik wat aan doen, maar kunnen jullie zien aan mijn eerdere printscreen of de netwerkkaart wel sneller is dan 10 Mb? Is deze wel sneller in te stellen zoals eerder gezegd?

• sarcast
*bij mijn Asus P4C800-E deluxe: Intel(R) PRO/1000 CT Network Connection

de 1e is een Gbit nicje.. die red het met gemak.
de 2e is 10/100mbit nicje.. 100mbit is snel zat voor een thuis netwerk.

dit kon je overigens zelf natuurlijk ook wel even opzoeken door middel van google.com ofzo.

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:08

rapture

Zelfs daar netwerken?

Installeer eens de 3Com/Intel drivers ipv die standaard-drivers van MS.

Standaard-netwerkkaart-drivers van MS zijn nogal brak: een 3com-kaartje wou niet in full-duplex draaien en een Intel-kaartje wou niet 100mbit/s doen. ff drivers van de fabrikanten installeren en het is opgelost.

Windows-shares hebben slechte performance, dwz dat je netwerk niet genoeg benut word. ff bestandjes via ftp (free ftp-server en ftp-client http://filezilla.sourceforge.net/) doorsturen.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 07-07-2004 03:34 ]

• sarcast
Rapture als je nou even leest..dan zie je vanzelf dat het bij de router zit, en niet bij de netwerk kaarten. al waren het 10.000mbit kaarten ..als je router maar 10mbit word het er niet sneller op.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:08

rapture

Zelfs daar netwerken?

sarcast schreef op 07 juli 2004 @ 03:37:
Rapture als je nou even leest..dan zie je vanzelf dat het bij de router zit, en niet bij de netwerk kaarten. al waren het 10.000mbit kaarten ..als je router maar 10mbit word het er niet sneller op.
oops, die Cisco-router zit duidelijk in de weg.
3COM Etherlink XL 10/100 PCI For Complete PC Manage...
Deze draait alleen maar half-duplex met de standaard-drivers. Voor full-duplex moet je die 3Com-drivers installeren. Ik heb 2 zulke kaartjes en genoeg miserie gehad...
als je sneller wilt dan zul je een snellere router aan moeten schaffen, of tijdelijk een crosslink kabel tussen de 2 pc's leggen en de router er tussen uit halen.
of een switch tussen zetten: van alle pc's een utp-kabel naar de switch en 1 utp-kabel van de switch naar de router.

Ik denk dat een switch bijzetten goedkoper is dan een nieuwe router. En waarschijnlijk is een betere Cisco-router nog duurder.

[ Voor 54% gewijzigd door rapture op 07-07-2004 03:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 00:11:
Ik heb net met veel moeite de P3 Celeron van mijn dochter samen met mijn P4 3,2 in een netwerk gezet. Ik heb mijn @home kabelinternet aangesloten op een router en daar de 2 pc's op aangesloten. Ik vind alleen dat het benaderen van de harde schijf in de "andere" computer nogal sloom verloopt.

In de eigenschappen van LAN-verbinding zie ik:
* bij mijn Asus P4C800-E deluxe: Intel(R) PRO/1000 CT Network Connection

Is er een programma waarmee ik de snelheid in mb/s kan meten tussen de 2 pc's? Zeg maar zoiets als HDTach voor harddisks? Of zeg je al meteen dat het retesneller gaat als ik een snellere kaart gebruik dan de 3COM?

Het 3COM kaartje komt namelijk uit een pc van mijn werk en daar gaat het benaderen van netwerkschijven heel snel.

PS allebei de computers zijn voorzien van dezelfde installatie van win-xp pro, SP1.
Het BENADEREN is langzaam?

Services. webclient. uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 08:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
sarcast schreef op 07 juli 2004 @ 03:27:
dit kon je overigens zelf natuurlijk ook wel even opzoeken door middel van google.com ofzo.
Sorry, vraagstelling vaag. Dat ie 100 mbit haalt, dat snap ik wel. De vraag was eerder hoe ik kan zien/instellen dat ie op 100mbit draait. Antwoord: installeer 3COM drivers. Nu zie ik die opties voor snelheid wel, maar de instellingen 100mbit half of full duplex geven een icoontje met een kruis erdoor: "een van de netwerkkabels is niet aangesloten". De andere waardes werken wel. Is dit logisch?

Afbeeldingslocatie: http://img16.exs.cx/img16/9906/printscreen2.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 09:37 ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:24
Dat is heel logisch want met 100 Mbit wordt je 10 Mbit poort van je router bestookt met zoveel pakketjes dat hij zich verslikt in de pakketjes en de verbinding knalt er dan uit

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Topicstarter
OK, dus als ik een snellere router of andere oplossing ertussen zet, dan gaat het werken? Gaat de onboard LAN van mijn Asus P4C800-e dl dan nu automatisch terug naar 10 mbit in deze opstelling?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:45

Maasluip

Kabbelend watertje

HIGHGuY schreef op 07 juli 2004 @ 00:18:
gewoon in de task manager van winXP (ctrl-alt-del)
dan netwerk, en bij beeld > kolommen selecteren > doorvoersnelheden

(let wel op, dit is per tijdsinterval, dus als je de bijwerksnalheid vernadert, verandert ook het aantal KB/s)
Waarom zou je naar de doorvoersnelheid per tijdseenheid kijken als de grafiek heel netjes KB/s aangeeft? Okee, geen KB/s maar de usage%/s. Je hoeft dan geen rekenwonder te zijn om te beseffen dat 75% usage op een 100Mb/s lijn 75Mb/s is.

@TS: je nic past zich automatisch aan de netwerksnelheid aan. Als je een GBit router pakt zal je P4 aangeven dat hij 1GBps heeft en je P3 100MBps.

[ Voor 13% gewijzigd door Maasluip op 07-07-2004 10:00 ]

Signatures zijn voor boomers.

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
jezs mensen... 100x et zelfde antwoord :+
tis nou toch wel duidelijk hopelijk TS ? })

ennuh vervang die router nou maar ofzo als je sneller wilt...

Verwijderd

Topicstarter
xtr3me schreef op 07 juli 2004 @ 09:54:
jezs mensen... 100x et zelfde antwoord :+
tis nou toch wel duidelijk hopelijk TS ? })

ennuh vervang die router nou maar ofzo als je sneller wilt...
Ja, het is mij nu duidelijk hoor. Bedankt, ik heb hier weer veel van geleerd, en daar gaat het hier toch om? ;)
Pagina: 1