Toon posts:

[CAMCORDER]aanschaf, wat geeft doorslag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus opzoek naar een camcorder.
Nu heb ik zelf al enkele types gevonden, maar wat geeft nu echt de doorslag, wat moet er echt op de videocamera zitten wat je zeker na een tijdje anders mist.

Voorbeeld, ik kocht 3 jaar terug een fotocamera met slechte zoom. Na paar maanden had ik toch liever 3x of 10x zoom gehad.
Zoiets dergelijks wil ik dus niet meemaken met de videocamera en meteen een goeie hebben waar ik een tijd mee vooruit kan en niet dingen op ga missen.

Types die ik al bekeken heb:
Canon MV600 en MV700
Samsung D20 en D23

Criteria:
Budget: tot ca. 400/500 euro
Pixels: minimaal 800.000 bruto pixels
fotomode: niet vereist
Optische zoom: minimaal 10x
Digitale zoom: ? canon heeft b.v. 360x en samsung 800x, maar is bij 800x digitale zoom het plaatje nog iets of is het een blokkendoos?
DV-in : niet nodig
DV-uit : firewire
USB : niet nodig
Night capture
Software : niet nodig
Effecten e.d: niet nodig, doe ik wel op de pc !

THX.

Oh ja, aangezien de prijzen in Duitsland een stuk goedkoper zijn mag je als NL-budget max ca. 575 euro aanhouden!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-08 13:01
Het is flauw: mensen zijn veranderlijke wezens en apparaten wat minder; je krijgt altijd wensen na de koop, het is niet sluitend te krijgen de afstemming van verlangens op de zaken die ze bevredigen. Ahum.
Voor mij geeft immer de beeldkwaliteit: het resultaat de doorslag. Let dus bijvoorbeeld op de optische kwaliteit: lichtsterkte van de lens is sterk bepalend voor het plaatje. Een 3ccd camcorder is eigenlijk een must, valt helaas buiten je budget.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
DV-in is iets wat je gaat missen naar verloop van tijd lijkt mij.

Verwijderd

Voor dit budget heb je beperkingen. 3ccd is overigens een luxe. Als je een goede 1ccd cam hebt, dan zie je serieus het verschil haast niet.

Als je ook binnen wilt filmen, en met sweer licht, dan heb je ECHT een f.1.2 lens nodig. Digitale camcorders zijn namelijk erg slecht in filmen met weinig licht, en die f.1.2 zorgt erdus voor dat je hier veel minder last van hebt (een normale f.1.8 lens laat 30% van al het licht door, een f.1.2 lens 70%, dus meer dan 2x zoveel licht).

Verder raad ik je elke Samsung of Canon camera van deze prijsklasse sterk af... Ze hebben nou niet bepaald een ijzersterke naam.

Verwijderd

Met een goede lens en een slechte CCD kom je nog niet ver. Verder moet je ook rekening met het f verloop van de lens. Dus staar je niet te blind op cijfers en nummers. Kzou zeggen ga een kijken bij een camera zaak die kunnen je vaak ook direct laten zien wat een camera allemaal kan.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 15:37
Ik heb alleen maar ervaring met Sony en kan je deze ook ten sterkste aanraden. :)
Dv-in zou ik toch ook zeker erbij willen.
Digitale zoom moet je niet naar kijken, want dat zal je toch direct willen uitzetten na het eerste gebruik. :)

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07 09:00

VonFoX

Las noches de Diciembre

Wat ik belangrijk vond was een echte 16:9 mode, dus geen zwarte balken plakken en het beeld compressen, maar echte breedbeeld. Niet veel cams hebben dat.

Yo.

• flipper2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb zelf de mv600 (gekocht in Berlijn bij Saturn voor 500€), op zich een leuk dingetje.. niet te veel overbodige toestanden die je toch niet gebruikt (zoals foto mode met mem card, daar heb ik een foto camera voor).
Digitale zoom zou ik niet naar kijken eerlijk gezegd, de 22x zoom die de mv600 heeft kun je uit de hand al bijna niet netjes stil houden..

Als je op een site als kieskeurig.nl ofzo kijkt zul je daar ook een hoop gebruikerservaringen vinden, veel mensen klagen er over het motor geluid van de canon maarja volgens de basis regels moet je natuurlijk niet zoomen tijdens het filmen (of iig niet te snel) dus dan hoor je dat geluid niet op je tape.

Achteraf vind ik het wel jammer dat ik niet voor de mv600i ben gegaan met DV-IN, das toch echt wel handig, kun je altijd je bewerkte film bewaren zonder kwaliteits verlies.

In normale (dag)licht situaties maakt de canon hele mooie plaatjes maar als je binnen met niet te veel licht aan het filmen gaat is de kwaliteit niet zo geweldig (behoorlijk veel ruis), das wel jammer maar als je het niet zo vaak doet hoeft het geen probleem te zijn natuurlijk.
Verder heb ik geen idee hoe dit bij de samsungs zit...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 13:01:
Voor dit budget heb je beperkingen. 3ccd is overigens een luxe. Als je een goede 1ccd cam hebt, dan zie je serieus het verschil haast niet.

Als je ook binnen wilt filmen, en met sweer licht, dan heb je ECHT een f.1.2 lens nodig. Digitale camcorders zijn namelijk erg slecht in filmen met weinig licht, en die f.1.2 zorgt erdus voor dat je hier veel minder last van hebt (een normale f.1.8 lens laat 30% van al het licht door, een f.1.2 lens 70%, dus meer dan 2x zoveel licht).

Verder raad ik je elke Samsung of Canon camera van deze prijsklasse sterk af... Ze hebben nou niet bepaald een ijzersterke naam.
Toch kwamen de Samsung D20 en de Canon MV600 in de consumentengids het beste uit de test qua prijs/prestatie.

Ik wil de camera ook voor binnen gebruiken dus dan moet ik niet al te veel ruis hebben. De canon MV700 heeft een f1.6 -> die zou dus in principe te veel ruis geven bij filmen binnenshuis?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-08 13:01
............................................
Ik wil de camera ook voor binnen gebruiken dus dan moet ik niet al te veel ruis hebben. De canon MV700 heeft een f1.6 -> die zou dus in principe te veel ruis geven bij filmen binnenshuis?
Dat je niet een 3ccd camera overweegt, mede vanwege het prijskaartje, geeft al aan dat de beeldkwaliteit niet tot de top hoeft te behoren, je kunt dan rustig voor een 1.6 lens gaan, het resulterende plaatje valt te verteren. Bedenk dat een 1.2 z'n grens binnenshuis ook al snel bereikt. Kwestie van een goede video-lamp kopen, bereik je veel mee tegen relatief zeer lage kosten.
Pagina: 1