[MiDi]geschikte keyboardjes?

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-02 13:54

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Topicstarter
wat zijn goede midi keyboardjes voor bijv reason?

is dit iets? 99 euri
http://www.midiman.de/key49e.htm

Verwijderd

elk keyboard dat midi-signalen uit stuurt is geschikt om mee te werken, voor reason is het misschien makkelijk om te kijken naar een exemplaar met veel knopjes , houd er wel rekening mee dat je geluidskaart een lage latency moet hebben, anders krijg je last van vertraging tussen de toetsaanslag en het geluid dat uit je speakers komt.

• sander817

sander817

Topicstarter
iets dergelijks als dit?
http://www.midiman.de/oxygen8.htm

ik wil er niet teveel geld aan uitgeven, maar is de kwaliteit van zon keyboardje goed? ook na jaren nog?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
sander815 schreef op 07 juli 2004 @ 15:08:
iets dergelijks als dit?
http://www.midiman.de/oxygen8.htm

ik wil er niet teveel geld aan uitgeven, maar is de kwaliteit van zon keyboardje goed? ook na jaren nog?
Nee, sbonestroo bedoelt veel toetsen. Draaiknopjes heb je weinig aan. Je moet op zo'n ding kunnen spelen.

Tenzij je in de trein Reason doet, lijkt me dat keyboard geen goede keuze. ;)

{signature}

• sander817

sander817

Topicstarter
nou, het gaat me meer om de midi, dan om het aantal toetsen
spelen kan ik toch niet echt...

en andere merken? dat ik met di spul gewerkt heb is denk ik 8 jaar gelden dus merken zeggen met niet veel meer

Verwijderd

Het gaat je meer om de midi? Zoals wat als? Draaiknoppen, toetsen, schuifknoppen? Elk toetsenboardje met midi werkt met reason, maar als een beetje lekker wil spelen is het wel fijn om een 4 octaafs keyboard te hebben.

• sander817

sander817

Topicstarter
zoiets als deze dan:
Afbeeldingslocatie: http://www.sanderkerkhoff.com/oxygen8.jpeg

alleen dan met meer octaven, en rond de 150 euro, als dat bestaat?

• SanderTje!
  • Niet online
sander815 schreef op 08 juli 2004 @ 15:53:
zoiets als deze dan:
[afbeelding]

alleen dan met meer octaven, en rond de 150 euro, als dat bestaat?
Ik speel zelf keyboard.. maar als je het betere werk zoekt zou je ook kunnen informeren bij de muziekwinkel.. 150 euro is wel krap voor een 5 (standaard) octaafs Midi uitvoering, maar je kunt altijd kijken..

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• Voutloos
  • Niet online
sander815, voor Reason heb je alleen een rijtje toetsen nodig, schuifknoppen, 2000 ingebouwde wavjes etc doen er niet toe.
Het enige dat de pc ontvangt is een signaal dat aangeeft dat midi app 1 toets C3 indrukt (bijvoorbeeld). Vervolgens wordt dat genoteerd in de notenbalk van Reason, of geinterpreteerd door het device wat je op dat moment in het rack aan midi hebt hangen.

Aangezien je een beginner bent (waar niets ergs aan is) kan je 2 dingen doen:
1) Niet kijken naar dat onzinnig kleine keyboard, dat tevens niet gunstig geprijsd is, maar gewoon voor een paar tientjes een merkloos 4/5 octaafs keyboard halen zonder toeters en bellen (Reason biedt al al die opties en meer).
2) Als je budget het toelaat én als je zeker weet dat je er mee door gaat zetten én ook graag zonder pc/midi leuk wil kunnen spelen, haal dan een fatsoenlijk merk keyboard met alles dat je hartje begeert (hetgeen SanderTje! zegt en 150 euro wordt dan gauw krap)

[ Voor 9% gewijzigd door Voutloos op 08-07-2004 16:33 ]

{signature}

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Ga dan gelijk voor een Novation Remote-25. Die heeft een soort Reason-template - een voorgeprogrammeerde set die je er zo overheen legt. Andere bordjes hebben het meestal nodig dat je eerst een MIDI-learn doet (klik parameter, klik Learn, beweeg schuifje/potmetertje in kwestie) - okee, misschien niet, omdat 'ie te duur is. Enniewee.

Overigens zal het misschien niet zoveel uitmaken hoeveel oktaven 't kreng heeft, maar die Oxygen speelt zich imho absoluut niet lekker.

Ga gewoon even naar http://www.feedback.nl/ > knopje Multimedia > Knopje Hardware > dropdown menu : Controllers. Veel plezier. De meeste puur-MIDI apparaten zijn trouwens tegenwoordig USB, als je de rest allemaal op de computer doet hoef je dan niet extra een MIDI-interface aan te schaffen (of met die hopeloze joystick->MIDI kabels te klooien.

En Voutloos legt 't fautloos uit :).

[ Voor 8% gewijzigd door Yoozer op 08-07-2004 23:19 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• sander817

sander817

Topicstarter
Voutloos schreef op 08 juli 2004 @ 16:21:
sander815, voor Reason heb je alleen een rijtje toetsen nodig, schuifknoppen, 2000 ingebouwde wavjes etc doen er niet toe.
Het enige dat de pc ontvangt is een signaal dat aangeeft dat midi app 1 toets C3 indrukt (bijvoorbeeld). Vervolgens wordt dat genoteerd in de notenbalk van Reason, of geinterpreteerd door het device wat je op dat moment in het rack aan midi hebt hangen.

Aangezien je een beginner bent (waar niets ergs aan is) kan je 2 dingen doen:
1) Niet kijken naar dat onzinnig kleine keyboard, dat tevens niet gunstig geprijsd is, maar gewoon voor een paar tientjes een merkloos 4/5 octaafs keyboard halen zonder toeters en bellen (Reason biedt al al die opties en meer).
2) Als je budget het toelaat én als je zeker weet dat je er mee door gaat zetten én ook graag zonder pc/midi leuk wil kunnen spelen, haal dan een fatsoenlijk merk keyboard met alles dat je hartje begeert (hetgeen SanderTje! zegt en 150 euro wordt dan gauw krap)
ik ben niet zon beginnner dat ik nie weet wat midi is....Het is alleen jaren geleden dat ik er iets mee gedaan heb. Vandaar dat ik niet meer in de merken enzo zit

Zon merkloos keyboard, hebben de meeste muziekzaken die? Is dat dan alleen een keyboard, of zitten er ook controllers op?

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Ik heb hier de evolution MK-425C... Prima ding... Wat wil je eigenlijk gaan doen ?

KIjk ook eens naar Evolution en M-Audio
http://www.m-audio.com/in...ily&ID=usbmidicontrollers

[ Voor 24% gewijzigd door under-world op 09-07-2004 10:05 ]

• Voutloos
  • Niet online
sander815 schreef op 09 juli 2004 @ 09:56:
[...]

ik ben niet zon beginnner dat ik nie weet wat midi is....Het is alleen jaren geleden dat ik er iets mee gedaan heb. Vandaar dat ik niet meer in de merken enzo zit
Dat zei ik ook niet. Ik bedoelde dat je ging beginnen met spelen en leren van keyboard + reason. Dat is niet erg, dat is juist leuk. :) (1 van de leukste dingen die je kan doen op een pc)
Echter kunnen wij nooit een budgetkeuze voor je maken, of bepalen of jij onboard geluidjes, controlers etc wil hebben, dat moet je gewoon zelf beslissen.

Ga anders gewoon eens naar zo'n winkel en kijk wat er allemaal is. Kan je meteen de feeling krijgen van een bepaald keboard.

[ Voor 5% gewijzigd door Voutloos op 09-07-2004 10:10 ]

{signature}

• Rauzi
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-06-2024
Het hangt er inderdaad vanaf wat je er wilt mee gaan doen. Basloopjes en drums? Dan is zo'n 2octaafs ding zonder toetsgevoeligheid ruim voldoende.
Als beginner kun je jezelf natuurlijk niet meteen een 88 gewogen toetsen keyboard verloorloven, maar als je graag later in die richting wil gaan van gevoelige muziek met piano, strijkers, etc, moet je dat wel doen.

*edit* tegenwoordig zijn die USB keyboardjes ook wel handig, hoef je niet met ingewikkelde midi setups te gaan klooien ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Rauzi op 09-07-2004 10:12 ]

• sander817

sander817

Topicstarter
nee, ik ga echt geen gevoelige muziek spelen, kan ik ook niet(meer)
ik denk dat ik idd beter maar eens kan gaan kijken

die m-audio/evolution zijn toch ook aanslaggevoelig?

[ Voor 20% gewijzigd door sander817 op 09-07-2004 10:30 ]

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Ik doe alles in Reason zonder midi :P En dat gaat heel goed! Maar er bestaat software (ik had vroeger zoiets) dat je je 'gewone' toetsenbord (keyboard) om kan toveren tot een midi aansturingsapparaat, dus bijv. als je 'a' of 'b' intoetst dan krijgt jee een bepaalde toonhoogte. Bespaart geld en ruimte. Maar een idee!

[edit] Dit bijvoorbeeld: http://www.soft32.com/download_26294.html

[ Voor 16% gewijzigd door Cyberamp op 09-07-2004 10:38 ]

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:02

BCC

Kijk eens naar een Yamaha CS1x zou ik zeggen. Evt. een CS2x (maar die zijn duurder). 5 octaafts aanslaggevoelig, 8 Controlers en nog een volledige Synth ook.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

sander815 schreef op 09 juli 2004 @ 10:29:
De meeste bordjes wel ja.... (USB is trouwens inpluggen en spelen... op elke pc en scheelt je ook weer een dure midikabel )

• Yoozer

Yoozer

minimoog

BCC schreef op 09 juli 2004 @ 10:41:
Kijk eens naar een Yamaha CS1x zou ik zeggen. Evt. een CS2x (maar die zijn duurder). 5 octaafts aanslaggevoelig, 8 Controlers en nog een volledige Synth ook.
Alleen begint de CS1x pas @ 225, en de 2x zit daar nog eens goed boven. Een Alpha Juno 1 (geen aanslaggevoeligheid) of een Kawai K1 zou misschien wel in de buurt komen; maar daar zitten dan vrijwel geen knopjes op.
sander815 schreef op 09 juli 2004 @ 10:29:
nee, ik ga echt geen gevoelige muziek spelen, kan ik ook niet(meer)
ik denk dat ik idd beter maar eens kan gaan kijken

Dat zijn ze vrijwel allemaal. Het kost niks meer om de technologie erin te zetten (in tegenstelling tot vroeger). Maar aanslaggevoeligheid heeft geen ene ruk te maken met wat voor soort muziek je speelt; uiteindelijk kun je toch alle nootjes in je sequencer op een velocity van 127 zetten.

Voor drums is het cruciaal dat je aanslaggevoeligheid hebt; anders krijg je ongevoelig gebeuk zonder flow, zonder groove.

[ Voor 59% gewijzigd door Yoozer op 09-07-2004 11:41 ]

• Rauzi
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-06-2024
Als je iets in de features over "velocity", "hammer action" oid kan vinden wel ja.

• sander817

sander817

Topicstarter
''touch sensitive keys'' ook goed?

http://www.m-audio.com/in...32f7804a5a34cc4579c3e13fc

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Da's ook goed, ja :). Hammer action wordt over 't algemeen gereserveerd voor toetsen die van de voorkant gesloten zijn (vierkant, dus).

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 13:59
Ik ben ook geïnteresseerd in een keyboardje ik heb net een zeer goedkoop keyboardje gezien op die winkel wat hierboven gegeven word hierzo
Weet iemand mss een winkel in belgië die ook zo keyboardjes verkoopt ik zoek hier namelijk al een tijdje achter maar weet niet waar te zoeken eigenlijk.
Srry dat dit offtopic is...

• Yoozer

Yoozer

minimoog

siskos : Piens is een van de grotere muziekzaken, die zouden 't moeten hebben.

• Thennis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-02 13:26

Thennis

Lachen kan altijd

Ok, wat ik zoek is een keyboard waarmee ik:
- Zelf muziek kan spelen zonder het verder op te nemen. Het moet daarvoor lekker spelen en ik wil daarbij een goede kwaliteit geluid hebben. Ik vraag mij dus af of ik normaal keyboard kan nemen (keystation 61-88 van M-audio) en dat er hoge kwaliteit samples via een programma te gebruiken zijn, of moet ik dan gelijk, omdat ik piano of strijkers wil kunnen nemen een keystation 88 pro oid nemen, dat is gelijk 300 euro duurder. Ik wil wel een degelijk toetsenbord (halfgewogen? of hameractie?) en goede kwaliteit in het geluid wat er uit komt.
- Gebruiken voor Live en Reason om muziek mee te maken.

Ik gebruik het alleen maar achter mijn pc (met een SB XFi Fatality) en niet ergens los

Nou ben ik er natuurlijk al een tijd over aan het rondzoeken, maar je komt voornamelijk prijzen en specificaties tegen. En ik weet ook niet heel goed waar ik gericht naar moet zoeken.
Dus kan ik met alleen toetsen mooi geluid krijgen of heb je daarvoor een apparaat nodig waar mooie samples inzitten. En wat kan je voor moois doen met al die knopjes schuifjes bovenop. want dat blijft natuurlijk mooi =) Dank

• BCC

BCC

Ten eerste kick je een 2 jaar en 10 dagen oud topic :)
Ten tweede: Je weet je volgens mij zelf niet wat wil. Wil je een controler, wil je een keyboard dat ook midi doet of will je een full-fledged synthesizer? Ga eens bij een muziekzaak langs en laat je voorlichten..

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 24-07-2006 14:00 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Thennis

Thennis

Lachen kan altijd

Ja, dat zou ik graag doen, ware het niet dat ik daar de komende weken niet echt de mogelijkheid toe heb.. Ben normaal ook niet van het gelijk een vraag stellen hier. Heb inmiddels stuk of 20 draadjes gelezen en kan er maar niet achter komen of je uit je pc ook een hele goede kwaliteit geluid kan krijgen met alleen een keyboard (keystation 61) of dat je daar een dure sound module bij nodig hebt. En of je al die knopjes niet nodig hebt als je hem icm je pc gebruikt.
En wat is een topic van 2 jaar oud op een mensenleven :)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:36
Als je de sounds uit je PC wil halen, heb je alleen een geluidskaart die het goed doet met MIDI (lage latency, ASIO 2.0 dus) een keyboard/controller/synth met een MIDI-out en een MIDI-kabel nodig.
Als je zonder PC hoge kwaliteit geluiden wil, heb je uiteraard een goede synth, of een goekope controller met een goede synth-module (in feite hetzelfde als een 'gewone' synth, alleen dan zonder toetsen)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Thennis schreef op maandag 24 juli 2006 @ 13:51:
Ok, wat ik zoek is een keyboard waarmee ik:
- Zelf muziek kan spelen zonder het verder op te nemen.
Dit is wel errug vaag. Hoe bedoel je dit? Je wilt gewoon wat pingelen?
Het moet daarvoor lekker spelen en ik wil daarbij een goede kwaliteit geluid hebben. Ik vraag mij dus af of ik normaal keyboard kan nemen (keystation 61-88 van M-audio) en dat er hoge kwaliteit samples via een programma te gebruiken zijn, of moet ik dan gelijk, omdat ik piano of strijkers wil kunnen nemen een keystation 88 pro oid nemen, dat is gelijk 300 euro duurder.
Je moet alleen voor die Keystation gaan als je zonder je computer ook wilt kunnen spelen. De gewone versies hebben geen ingebouwde geluidsbronnen.
Ik wil wel een degelijk toetsenbord (halfgewogen? of hameractie?) en goede kwaliteit in het geluid wat er uit komt.
- Gebruiken voor Live en Reason om muziek mee te maken.
Als je toch Live gebruikt kun je net zo goed voor een fatsoenlijke piano-library of plugin gaan (Synthogy Ivory, Steinberg The Grand, Native Instruments Akoustik Piano). Het ligt er wel aan wat je er aan wilt uitgeven.
Nou ben ik er natuurlijk al een tijd over aan het rondzoeken, maar je komt voornamelijk prijzen en specificaties tegen. En ik weet ook niet heel goed waar ik gericht naar moet zoeken. Dus kan ik met alleen toetsen mooi geluid krijgen of heb je daarvoor een apparaat nodig waar mooie samples inzitten.
Beetje vreemde vragen, maar goed. "Alleen toetsen" - een simpele digitale piano heeft geen lampjes, knopjes en andere tierlantijntjes omdat je daardoor alleen maar wordt afgeleid. Het geld wat je daar mee uitspaart kan besteed worden aan het toetsenbord en de engine die er in zit zodat 't zo realistisch mogelijk voelt en klinkt.
En wat kan je voor moois doen met al die knopjes schuifjes bovenop. want dat blijft natuurlijk mooi =) Dank
Helemaal niks, tenzij je Reason of Live vertelt dat ze naar die schuifjes moeten luisteren :). Die dingen zorgen er gewoon voor dat je niet met je muis hoeft te bewegen maar de knop gelijk kan draaien.

Als 't over een synthesizer gaat is 't een ander verhaal; Reason's Subtractor heeft de knopjes op 't scherm aan vaste factoren toegewezen.
Thennis schreef op maandag 24 juli 2006 @ 14:20:
Heb inmiddels stuk of 20 draadjes gelezen en kan er maar niet achter komen of je uit je pc ook een hele goede kwaliteit geluid kan krijgen met alleen een keyboard (keystation 61) of dat je daar een dure sound module bij nodig hebt.
Tijd om dan maar eens langs te gaan bij Purgatory Creek: http://purgatorycreek.com/ heeft bij de Piano Shootout een hele rits vergelijkingen staan.

Over het algemeen is het zo dat een software-piano veel meer geheugen voor samples kan gebruiken. Zo'n ding kan een paar gigabyte groot zijn, en dat geeft je dus de mogelijkheid om er heel veel detail in te zetten. In vergelijking daarmee is een piano uit een module vaak wat krapper bemeten. Echter, de meeste module-pianos zijn wel beter geprogrammeerd. Als een of ander klein bedrijfje een 5-gieg piano uitbrengt hoeft die absoluut niet beter te klinken dan een 16-mb piano van Yamaha of Roland.
En of je al die knopjes niet nodig hebt als je hem icm je pc gebruikt.
Voor een piano heb je die over 't algemeen niet nodig; voor echte synthesizergeluiden weer wel. Maar meestal wordt 't van elkaar gescheiden gehouden; vanwege de eerder genoemde afleiding. Wil je echter een piano-controller met knopjes, ga dan ook eens kijken naar een CME UF-8.

[ Voor 24% gewijzigd door Yoozer op 24-07-2006 15:13 ]

• BCC

BCC

Thennis schreef op maandag 24 juli 2006 @ 14:20:
Heb inmiddels stuk of 20 draadjes gelezen en kan er maar niet achter komen of je uit je pc ook een hele goede kwaliteit geluid kan krijgen met alleen een keyboard (keystation 61) of dat je daar een dure sound module bij nodig hebt.
Er zijn eigenlijk drie opties:
1) Je koopt een hele dure synthesizer/soundmodule en stuurt deze via MIDI aan met je PC. Heb je een simple PC voor nodig en wat simpele software.

2) Je koopt een goedkoop midi keyboard en sluit deze via MIDI aan op je PC. Met je midikeyboard kun je nu softwaresynthesizers aansturen. Hiervoor heb je dure software nodig en voor sommige programma's een best pittige PC.

3) De tussenvorm :) Je koopt een simpele synthesizer en gebruikt het ding zowel als MIDI-keyboard om je software-synths op je PC aan te sturen en je PC om je synthesizer aan te sturen.

Wat is het beste? Dat ligt er helemaal aan wat je wil. Ik zou het zelf het liefst een Korg-Triton kopen (optie 1), maar mijn budget zorgt ervoor dat ik optie 3 heb (Yamaha CS1x + Reason).

En of je al die knopjes niet nodig hebt als je hem icm je pc gebruikt.
En wat is een topic van 2 jaar oud op een mensenleven :)[/quote]

• Thennis

Thennis

Lachen kan altijd

Kijk! Dank voor de reacties. Dat heldert de zooi weer wat op.
Ik zal maar eens rondzoeken in alle modellen die er zijn. Want ik zoek eigenlijk gewoon de optie om de mooiste kwaliteit eruit te krijgen. Had verwacht dat je met een simpel programmatje op je pc en een keystation net zo goede, zoniet betere geluiden kon krijgen dan uit een synthesizer.

• BCC

BCC

Thennis schreef op maandag 24 juli 2006 @ 16:14:
Kijk! Dank voor de reacties. Dat heldert de zooi weer wat op.
Ik zal maar eens rondzoeken in alle modellen die er zijn. Want ik zoek eigenlijk gewoon de optie om de mooiste kwaliteit eruit te krijgen. Had verwacht dat je met een simpel programmatje op je pc en een keystation net zo goede, zoniet betere geluiden kon krijgen dan uit een synthesizer.
Wat zijn goede geluiden? Er zijn mensen die nummer 1 hits maken met een casio keyboardje. Het gaat niet om de tools, maar om het vakmanschap: wat je ermee doet. Wat dus geschikt is voor jouw, ligt aan wat jij wil / hoe je werkt. Een korg triton is een studio in een keyboard, maar misschien wil jij wel in reason funky dingen doen met analoog achtige synthersizertjes door 48 zware grunge filters, waarbij de input wordt aangestuurd door je cavia-kooi met een midi-interface. Spinvis zal nooit achter een piano gaan zitten, maar ik ben blij dat de toetseniste van Faithless twee korgs heeft staan. Moby doet het dan weer met een stapel retro-synthesizers..

[ Voor 9% gewijzigd door BCC op 24-07-2006 16:38 ]

• Thennis

Thennis

Lachen kan altijd

BCC schreef op maandag 24 juli 2006 @ 16:34:
[...]

Wat zijn goede geluiden? Er zijn mensen die nummer 1 hits maken met een casio keyboardje. Het gaat niet om de tools, maar om het vakmanschap: wat je ermee doet. Wat dus geschikt is voor jouw, ligt aan wat jij wil / hoe je werkt. Een korg triton is een studio in een keyboard, maar misschien wil jij wel in reason funky dingen doen met analoog achtige synthersizertjes door 48 zware grunge filters, waarbij de input wordt aangestuurd door je cavia-kooi met een midi-interface. Spinvis zal nooit achter een piano gaan zitten, maar ik ben blij dat de toetseniste van Faithless twee korgs heeft staan. Moby doet het dan weer met een stapel retro-synthesizers..
Helaas krijg ik toch altijd als ik piano speel op de Yamaha DX7 icm een Roland Sound Canvas niet het gevoel van een mooie piano. Ik heb al van kinds af aan een afkeer van de bekende midi file muziekjes. Al weet ik dat je bij lange na niet het mooie warme geluid van een echte piano kan creeeren, dus daar leer ik mee leven. Al klinken strijkers voor mij weer vrij aardig.. Wat mijn ideale oplossing zou zijn is een goed spelend keyboard waarbij de geluiden van mijn pc komen. Dit dan opnemen met veel tracks. Maar als ik gewoon voor mijn eigen vermaak speel wil ik niet het idee hebben dat ik op een keyboard (als in het suffe instrument met 2 boxjes en een standaard) speel.

• BCC

BCC

Thennis schreef op maandag 24 juli 2006 @ 16:46:
[...]
Helaas krijg ik toch altijd als ik piano speel op de Yamaha DX7 icm een Roland Sound Canvas niet het gevoel van een mooie piano. Ik heb al van kinds af aan een afkeer van de bekende midi file muziekjes. Al weet ik dat je bij lange na niet het mooie warme geluid van een echte piano kan creeeren, dus daar leer ik mee leven. Al klinken strijkers voor mij weer vrij aardig.. Wat mijn ideale oplossing zou zijn is een goed spelend keyboard waarbij de geluiden van mijn pc komen. Dit dan opnemen met veel tracks. Maar als ik gewoon voor mijn eigen vermaak speel wil ik niet het idee hebben dat ik op een keyboard (als in het suffe instrument met 2 boxjes en een standaard) speel.
Ik zou als ik jouw was toch echt een keer naar een goede muziek zaak gaan. Er is nogal veel verbeterd sinds de Yamaha DX7 :) Bijv. een korg-triton met gewogen toetsen klinkt beter dan menig piano. Maar waarom knoop je die dx 7 niet aan je PC en ga je wat rommelen met reason e.d.?

• Thennis

Thennis

Lachen kan altijd

Die DX7 is van me pa en staat aan de andere kant van Nederland.. Uit die Sound Canvas komt wel veel beter geluid dan de DX7, dat geluid heb ik nooit echt gebruikt. Alleen zelf een keer een hondenblaf gemaakt erop.

• Wormaap
Als je een goedkoop prutskeyboard (ik gebruik zelf een Yamaha PSR-620 :P) met MIDI aan je PC knoopt en daar vervolgens (bijvoorbeeld) Steinberg 'The Grand' aanhangt, heb je een pianosound waar menig real-life piano en vleugel een puntje aan kan zuigen. De 'vibe' en het gevoel van op'n echte piano spelen ga je nooit kunnen kopiëren natuurlijk, aangezien dat toch ook iets gevoelsmatigs is.
The Grand is dan wel weer een VSTi van enkele honderden euro's die redelijk wat van je PC vraagt.

• BCC

BCC

Wormaap schreef op maandag 24 juli 2006 @ 18:01:
Als je een goedkoop prutskeyboard (ik gebruik zelf een Yamaha PSR-620 :P) met MIDI aan je PC knoopt en daar vervolgens (bijvoorbeeld) Steinberg 'The Grand' aanhangt, heb je een pianosound waar menig real-life piano en vleugel een puntje aan kan zuigen. De 'vibe' en het gevoel van op'n echte piano spelen ga je nooit kunnen kopiëren natuurlijk, aangezien dat toch ook iets gevoelsmatigs is.
The Grand is dan wel weer een VSTi van enkele honderden euro's die redelijk wat van je PC vraagt.
Ik vind dat dus echt niet werken omdat je een delay hebt.

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-02 19:56

smallboy

N/A

Die delay dat is niet per definitie waar. Als je goede ASIO drivers gebruikt, is de vertraging die hebt slechts enkele milliseconden. Alhoewel ik niet weet hoe The Grand precies werkt. Als ie samples eerst van de hd moet plukken, heb je vast (extra) vertraging, als ie ze uit het geheugen leest niet.

[ Voor 3% gewijzigd door smallboy op 24-07-2006 19:43 ]

• Thennis

Thennis

Lachen kan altijd

Ja zoiets zoek ik (denk ik).
Steinberg 'The Grand' lijkt me heel mooi, maar dan heb je zeker alleen een piano..
Verder heb ik best een aardige pc, dus daar verwacht ik geen problemen mee

• BCC

BCC

smallboy schreef op maandag 24 juli 2006 @ 19:42:
Die delay dat is niet per definitie waar. Als je goede ASIO drivers gebruikt, is de vertraging die hebt slechts enkele milliseconden. Alhoewel ik niet weet hoe The Grand precies werkt. Als ie samples eerst van de hd moet plukken, heb je vast (extra) vertraging, als ie ze uit het geheugen leest niet.
Ookal is de vertraging slechts een paar milliseconden, ik vind dat niet fijn spelen. Uiteraard cached the grand zoveel mogelijk in het geheugen, maar het blijft best een lange weg: aanslag -> midi uit -> midi kabel -> midi in -> Geluidskaart drivers -> Vst programma -> the grand -> audio (uit cache) -> VstProgramma -> geluidskaartdrivers -> da-convertor -> geluid.
Ik hoor graag direct geluid als ik piano speel :) Als ik andere software sythersizers bespeel via midi, heb ik minder last van dit effect for some reason.

[ Voor 13% gewijzigd door BCC op 24-07-2006 19:47 ]

• Thennis

Thennis

Lachen kan altijd

Gaat zoiets via USB niet een stuk sneller?

• BCC

BCC

Thennis schreef op maandag 24 juli 2006 @ 19:53:
Gaat zoiets via USB niet een stuk sneller?
Maakt niet zoveel uit. De grootste vertraging zit hem in de drivers van de geluidskaart. Dure kaarten hebben daar speciale ASIO drivers voor die zeer snel zijn. De vertraging komt dan onder de 30ms en zou dan in principe onmerkbaar moeten zijn. Maar hoe je dit ervaart is nogal persoonlijk.

• Wormaap
Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat je de 7ms delay van'n goede geluidskaart niet gaat horen. Ik speel zelf met The Grand en dat gaat prima, terwijl ik toch wel bovengemiddeld kritisch ben op timings. Als er enige vorm van hoorbare delay was, zou ik er niet mee spelen ;)
Als ik gitaar speel, speel ik via een 30ms delay over 2 versterkers, en da's net genoeg om te horen dat er delay in zit (daarvoor doe ik het, geeft het effect van 2 gitaristen die samen spelen, die 30ms heb je normaal gesproken al in timingverschil tussen 2 mensen die volkomen strak spelen)

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 24-07-2006 23:23 ]

• Thennis

Thennis

Lachen kan altijd

Ik kan van een vriend (die gelukkig teveel heeft om te doen) The Grand overkopen voor waarschijnlijk een eurotje of 100 =) dat wil ik wel graag, want ik heb inmiddels wat demo's geluisterd.. Je hoort dat het nep is, maar ik denk goed genoeg om mooi te klinken.
Moet nog wel uitzoeken hoe je het moet gebruiken, maar denk dat ik met een keystation 88 se daar wel mooi mee kan spelen. En m'n Xfi geluidskaart belooft een paar miliseconde latency te hebben.

• Yoozer

Yoozer

minimoog

BCC schreef op maandag 24 juli 2006 @ 20:05:
Maakt niet zoveel uit. De grootste vertraging zit hem in de drivers van de geluidskaart.
Correct. MIDI heeft maar een snelheid van (vergelijkbaar) een 33k6 inbelmodem. USB 1.1 houdt dat op z'n sloffen bij.
Dure kaarten
Ze hoeven gelukkig helemaal niet duur te zijn; bij dure kaarten betaal je voornamelijk voor de extra aansluitingen of de breakoutbox.
De vertraging komt dan onder de 30ms en zou dan in principe onmerkbaar moeten zijn. Maar hoe je dit ervaart is nogal persoonlijk.
30ms is onvergeeflijk :P. Ik kom voor meer dan 4ms m'n bed niet uit :D. Kan al met een E-mu 0404.

[ Voor 9% gewijzigd door Yoozer op 25-07-2006 10:15 ]

• Thennis

Thennis

Lachen kan altijd

Ik kan de M audio keystation 88 pro voor 465,- euro vinden.
En de CME UF8 voor 489,-
Samen met The Grand voor 100,- is dat volgens mij een hele mooie oplossing. Ik wil eigenlijk ook een pakket voor strijkers (violen ed..) halen. Volgens mij is dat icm met een volume pedaal erg mooi.

• Thennis

Thennis

Lachen kan altijd

Ik kom net een Studiologic SL 880 Pro tegen van 1.199,- voor 399,-
Heeft ook weighted hammer action toetsen. Heeft iemand hier al een keer op mogen spelen?

edit: Hier zit channel aftertouch op en op de keystation 88 pro niet. Leuk als dat er op zit denk ik, maar kan je het ook uitzetten, want volgens mij is dat met een pianogeluid niet echt mooi.. lijkt me.
Zit nu heel erg te twijfelen tussen de studiologic 399,- en de keystation 465,-

[ Voor 49% gewijzigd door Thennis op 26-07-2006 11:17 ]

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Thennis schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 10:53:
Ik kom net een Studiologic SL 880 Pro tegen van 1.199,- voor 399,-
Heeft ook weighted hammer action toetsen. Heeft iemand hier al een keer op mogen spelen?
Studiologic is van Fatar. Dit bedrijf maakt voor een hele hoop synthesizers de toetsenborden, van el cheapo in keyboards tot verdomd prijzig (maar speelt heerlijk!) in de Virus KB, KC en TI.
edit: Hier zit channel aftertouch op en op de keystation 88 pro niet. Leuk als dat er op zit denk ik, maar kan je het ook uitzetten, want volgens mij is dat met een pianogeluid niet echt mooi.. lijkt me.
Aftertouch zit sowieso niet op een echte piano. Aftertouch kan als modulatiebron gebruikt worden; het wordt geactiveerd (met wisselende sterkte) als je na het indrukken van de toets nog eens een keer doordrukt. Bij een orgelgeluid zou je dan de Leslie kunnen activeren en de sterkte af kunnen laten hangen van aftertouch; zo heb je geen aparte pedaal nodig.
Zit nu heel erg te twijfelen tussen de studiologic 399,- en de keystation 465,-
Beide testen in de winkel; er zit weinig anders op ben ik bang :P. Toetsenborden zijn toch altijd een kwestie van smaak.

• Wormaap
Aftertouch hoef je nergens aan toe te wijzen, maar het uitzetten is sowieso niet nodig. Het wordt inderdaad alleen maar geactiveert als je een stuk doordrukt na je normale aanslag, wat je dus bij normaal pianospelen niet zult doen.

• Thennis

Thennis

Lachen kan altijd

Ik ga denk ik morgen maar naar de koopavond van Feedback in Utrecht.
Dan even 3 modellen testen in ieder geval. Keystation 88, de pro versie en de fatar SL 880.
Aftertouch klinkt wel handig. Ik heb inmiddels The Grand thuis. Dus wacht met smart op een keyboard. Helaas moet ik elke dag werken tot 17.00.. :|

[ Voor 3% gewijzigd door Thennis op 26-07-2006 14:18 ]

• Thennis

Thennis

Lachen kan altijd

Nou, ik ben naar Feedback geweest.
Heb daar de keystation 88 pro en de Fatar 880 geprobeerd.
Vond de Fatar veel plasticer aanvoelen met de knopjes en de aanslag was toch bij de keystation een stuk realistischer, het is geen echte hamerslag, maar ik vind de toevoeging toch de moeite waard. Tevens ga ik de vele knopjes en faders op de keystation erg handig vinden en ze voelen goed aan. (ik vond stiekem de keystation ook een stuk mooier)
Het is uiteindelijk dus de keystation 88 pro geworden! Erg bedankt voor alle 'feedback' :*)
En veel plezier iedereen met zijn/haar muziek..
Pagina: 1