wat zijn goede midi keyboardjes voor bijv reason?
is dit iets? 99 euri
http://www.midiman.de/key49e.htm
is dit iets? 99 euri
http://www.midiman.de/key49e.htm
Verwijderd
Nee, sbonestroo bedoelt veel toetsen. Draaiknopjes heb je weinig aan. Je moet op zo'n ding kunnen spelen.sander815 schreef op 07 juli 2004 @ 15:08:
iets dergelijks als dit?
http://www.midiman.de/oxygen8.htm
ik wil er niet teveel geld aan uitgeven, maar is de kwaliteit van zon keyboardje goed? ook na jaren nog?
{signature}
Verwijderd

Ik speel zelf keyboard.. maar als je het betere werk zoekt zou je ook kunnen informeren bij de muziekwinkel.. 150 euro is wel krap voor een 5 (standaard) octaafs Midi uitvoering, maar je kunt altijd kijken..sander815 schreef op 08 juli 2004 @ 15:53:
zoiets als deze dan:
[afbeelding]
alleen dan met meer octaven, en rond de 150 euro, als dat bestaat?
i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080
[ Voor 9% gewijzigd door Voutloos op 08-07-2004 16:33 ]
{signature}
[ Voor 8% gewijzigd door Yoozer op 08-07-2004 23:19 ]
teveel zooi, te weinig tijd
ik ben niet zon beginnner dat ik nie weet wat midi is....Het is alleen jaren geleden dat ik er iets mee gedaan heb. Vandaar dat ik niet meer in de merken enzo zitVoutloos schreef op 08 juli 2004 @ 16:21:
sander815, voor Reason heb je alleen een rijtje toetsen nodig, schuifknoppen, 2000 ingebouwde wavjes etc doen er niet toe.
Het enige dat de pc ontvangt is een signaal dat aangeeft dat midi app 1 toets C3 indrukt (bijvoorbeeld). Vervolgens wordt dat genoteerd in de notenbalk van Reason, of geinterpreteerd door het device wat je op dat moment in het rack aan midi hebt hangen.
Aangezien je een beginner bent (waar niets ergs aan is) kan je 2 dingen doen:
1) Niet kijken naar dat onzinnig kleine keyboard, dat tevens niet gunstig geprijsd is, maar gewoon voor een paar tientjes een merkloos 4/5 octaafs keyboard halen zonder toeters en bellen (Reason biedt al al die opties en meer).
2) Als je budget het toelaat én als je zeker weet dat je er mee door gaat zetten én ook graag zonder pc/midi leuk wil kunnen spelen, haal dan een fatsoenlijk merk keyboard met alles dat je hartje begeert (hetgeen SanderTje! zegt en 150 euro wordt dan gauw krap)
[ Voor 24% gewijzigd door under-world op 09-07-2004 10:05 ]
Dat zei ik ook niet. Ik bedoelde dat je ging beginnen met spelen en leren van keyboard + reason. Dat is niet erg, dat is juist leuk.sander815 schreef op 09 juli 2004 @ 09:56:
[...]
ik ben niet zon beginnner dat ik nie weet wat midi is....Het is alleen jaren geleden dat ik er iets mee gedaan heb. Vandaar dat ik niet meer in de merken enzo zit
[ Voor 5% gewijzigd door Voutloos op 09-07-2004 10:10 ]
{signature}
[ Voor 16% gewijzigd door Rauzi op 09-07-2004 10:12 ]
[ Voor 20% gewijzigd door sander817 op 09-07-2004 10:30 ]
[ Voor 16% gewijzigd door Cyberamp op 09-07-2004 10:38 ]
Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
De meeste bordjes wel ja.... (USB is trouwens inpluggen en spelen... op elke pc en scheelt je ook weer een dure midikabel )sander815 schreef op 09 juli 2004 @ 10:29:
die m-audio/evolution zijn toch ook aanslaggevoelig?
Alleen begint de CS1x pas @ 225, en de 2x zit daar nog eens goed boven. Een Alpha Juno 1 (geen aanslaggevoeligheid) of een Kawai K1 zou misschien wel in de buurt komen; maar daar zitten dan vrijwel geen knopjes op.BCC schreef op 09 juli 2004 @ 10:41:
Kijk eens naar een Yamaha CS1x zou ik zeggen. Evt. een CS2x (maar die zijn duurder). 5 octaafts aanslaggevoelig, 8 Controlers en nog een volledige Synth ook.
Dat zijn ze vrijwel allemaal. Het kost niks meer om de technologie erin te zetten (in tegenstelling tot vroeger). Maar aanslaggevoeligheid heeft geen ene ruk te maken met wat voor soort muziek je speelt; uiteindelijk kun je toch alle nootjes in je sequencer op een velocity van 127 zetten.sander815 schreef op 09 juli 2004 @ 10:29:
nee, ik ga echt geen gevoelige muziek spelen, kan ik ook niet(meer)
ik denk dat ik idd beter maar eens kan gaan kijken
die m-audio/evolution zijn toch ook aanslaggevoelig?
[ Voor 59% gewijzigd door Yoozer op 09-07-2004 11:41 ]
Als je iets in de features over "velocity", "hammer action" oid kan vinden wel ja.die m-audio/evolution zijn toch ook aanslaggevoelig?
Da's ook goed, jasander815 schreef op 09 juli 2004 @ 17:05:
''touch sensitive keys'' ook goed?
http://www.m-audio.com/in...32f7804a5a34cc4579c3e13fc
[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 24-07-2006 14:00 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Dit is wel errug vaag. Hoe bedoel je dit? Je wilt gewoon wat pingelen?Thennis schreef op maandag 24 juli 2006 @ 13:51:
Ok, wat ik zoek is een keyboard waarmee ik:
- Zelf muziek kan spelen zonder het verder op te nemen.
Je moet alleen voor die Keystation gaan als je zonder je computer ook wilt kunnen spelen. De gewone versies hebben geen ingebouwde geluidsbronnen.Het moet daarvoor lekker spelen en ik wil daarbij een goede kwaliteit geluid hebben. Ik vraag mij dus af of ik normaal keyboard kan nemen (keystation 61-88 van M-audio) en dat er hoge kwaliteit samples via een programma te gebruiken zijn, of moet ik dan gelijk, omdat ik piano of strijkers wil kunnen nemen een keystation 88 pro oid nemen, dat is gelijk 300 euro duurder.
Als je toch Live gebruikt kun je net zo goed voor een fatsoenlijke piano-library of plugin gaan (Synthogy Ivory, Steinberg The Grand, Native Instruments Akoustik Piano). Het ligt er wel aan wat je er aan wilt uitgeven.Ik wil wel een degelijk toetsenbord (halfgewogen? of hameractie?) en goede kwaliteit in het geluid wat er uit komt.
- Gebruiken voor Live en Reason om muziek mee te maken.
Beetje vreemde vragen, maar goed. "Alleen toetsen" - een simpele digitale piano heeft geen lampjes, knopjes en andere tierlantijntjes omdat je daardoor alleen maar wordt afgeleid. Het geld wat je daar mee uitspaart kan besteed worden aan het toetsenbord en de engine die er in zit zodat 't zo realistisch mogelijk voelt en klinkt.Nou ben ik er natuurlijk al een tijd over aan het rondzoeken, maar je komt voornamelijk prijzen en specificaties tegen. En ik weet ook niet heel goed waar ik gericht naar moet zoeken. Dus kan ik met alleen toetsen mooi geluid krijgen of heb je daarvoor een apparaat nodig waar mooie samples inzitten.
Helemaal niks, tenzij je Reason of Live vertelt dat ze naar die schuifjes moeten luisterenEn wat kan je voor moois doen met al die knopjes schuifjes bovenop. want dat blijft natuurlijk mooi =) Dank
Tijd om dan maar eens langs te gaan bij Purgatory Creek: http://purgatorycreek.com/ heeft bij de Piano Shootout een hele rits vergelijkingen staan.Thennis schreef op maandag 24 juli 2006 @ 14:20:
Heb inmiddels stuk of 20 draadjes gelezen en kan er maar niet achter komen of je uit je pc ook een hele goede kwaliteit geluid kan krijgen met alleen een keyboard (keystation 61) of dat je daar een dure sound module bij nodig hebt.
Voor een piano heb je die over 't algemeen niet nodig; voor echte synthesizergeluiden weer wel. Maar meestal wordt 't van elkaar gescheiden gehouden; vanwege de eerder genoemde afleiding. Wil je echter een piano-controller met knopjes, ga dan ook eens kijken naar een CME UF-8.En of je al die knopjes niet nodig hebt als je hem icm je pc gebruikt.
[ Voor 24% gewijzigd door Yoozer op 24-07-2006 15:13 ]
Er zijn eigenlijk drie opties:Thennis schreef op maandag 24 juli 2006 @ 14:20:
Heb inmiddels stuk of 20 draadjes gelezen en kan er maar niet achter komen of je uit je pc ook een hele goede kwaliteit geluid kan krijgen met alleen een keyboard (keystation 61) of dat je daar een dure sound module bij nodig hebt.
Wat zijn goede geluiden? Er zijn mensen die nummer 1 hits maken met een casio keyboardje. Het gaat niet om de tools, maar om het vakmanschap: wat je ermee doet. Wat dus geschikt is voor jouw, ligt aan wat jij wil / hoe je werkt. Een korg triton is een studio in een keyboard, maar misschien wil jij wel in reason funky dingen doen met analoog achtige synthersizertjes door 48 zware grunge filters, waarbij de input wordt aangestuurd door je cavia-kooi met een midi-interface. Spinvis zal nooit achter een piano gaan zitten, maar ik ben blij dat de toetseniste van Faithless twee korgs heeft staan. Moby doet het dan weer met een stapel retro-synthesizers..Thennis schreef op maandag 24 juli 2006 @ 16:14:
Kijk! Dank voor de reacties. Dat heldert de zooi weer wat op.
Ik zal maar eens rondzoeken in alle modellen die er zijn. Want ik zoek eigenlijk gewoon de optie om de mooiste kwaliteit eruit te krijgen. Had verwacht dat je met een simpel programmatje op je pc en een keystation net zo goede, zoniet betere geluiden kon krijgen dan uit een synthesizer.
[ Voor 9% gewijzigd door BCC op 24-07-2006 16:38 ]
Helaas krijg ik toch altijd als ik piano speel op de Yamaha DX7 icm een Roland Sound Canvas niet het gevoel van een mooie piano. Ik heb al van kinds af aan een afkeer van de bekende midi file muziekjes. Al weet ik dat je bij lange na niet het mooie warme geluid van een echte piano kan creeeren, dus daar leer ik mee leven. Al klinken strijkers voor mij weer vrij aardig.. Wat mijn ideale oplossing zou zijn is een goed spelend keyboard waarbij de geluiden van mijn pc komen. Dit dan opnemen met veel tracks. Maar als ik gewoon voor mijn eigen vermaak speel wil ik niet het idee hebben dat ik op een keyboard (als in het suffe instrument met 2 boxjes en een standaard) speel.BCC schreef op maandag 24 juli 2006 @ 16:34:
[...]
Wat zijn goede geluiden? Er zijn mensen die nummer 1 hits maken met een casio keyboardje. Het gaat niet om de tools, maar om het vakmanschap: wat je ermee doet. Wat dus geschikt is voor jouw, ligt aan wat jij wil / hoe je werkt. Een korg triton is een studio in een keyboard, maar misschien wil jij wel in reason funky dingen doen met analoog achtige synthersizertjes door 48 zware grunge filters, waarbij de input wordt aangestuurd door je cavia-kooi met een midi-interface. Spinvis zal nooit achter een piano gaan zitten, maar ik ben blij dat de toetseniste van Faithless twee korgs heeft staan. Moby doet het dan weer met een stapel retro-synthesizers..
Ik zou als ik jouw was toch echt een keer naar een goede muziek zaak gaan. Er is nogal veel verbeterd sinds de Yamaha DX7Thennis schreef op maandag 24 juli 2006 @ 16:46:
[...]
Helaas krijg ik toch altijd als ik piano speel op de Yamaha DX7 icm een Roland Sound Canvas niet het gevoel van een mooie piano. Ik heb al van kinds af aan een afkeer van de bekende midi file muziekjes. Al weet ik dat je bij lange na niet het mooie warme geluid van een echte piano kan creeeren, dus daar leer ik mee leven. Al klinken strijkers voor mij weer vrij aardig.. Wat mijn ideale oplossing zou zijn is een goed spelend keyboard waarbij de geluiden van mijn pc komen. Dit dan opnemen met veel tracks. Maar als ik gewoon voor mijn eigen vermaak speel wil ik niet het idee hebben dat ik op een keyboard (als in het suffe instrument met 2 boxjes en een standaard) speel.
Ik vind dat dus echt niet werken omdat je een delay hebt.Wormaap schreef op maandag 24 juli 2006 @ 18:01:
Als je een goedkoop prutskeyboard (ik gebruik zelf een Yamaha PSR-620) met MIDI aan je PC knoopt en daar vervolgens (bijvoorbeeld) Steinberg 'The Grand' aanhangt, heb je een pianosound waar menig real-life piano en vleugel een puntje aan kan zuigen. De 'vibe' en het gevoel van op'n echte piano spelen ga je nooit kunnen kopiëren natuurlijk, aangezien dat toch ook iets gevoelsmatigs is.
The Grand is dan wel weer een VSTi van enkele honderden euro's die redelijk wat van je PC vraagt.
[ Voor 3% gewijzigd door smallboy op 24-07-2006 19:43 ]
Ookal is de vertraging slechts een paar milliseconden, ik vind dat niet fijn spelen. Uiteraard cached the grand zoveel mogelijk in het geheugen, maar het blijft best een lange weg: aanslag -> midi uit -> midi kabel -> midi in -> Geluidskaart drivers -> Vst programma -> the grand -> audio (uit cache) -> VstProgramma -> geluidskaartdrivers -> da-convertor -> geluid.smallboy schreef op maandag 24 juli 2006 @ 19:42:
Die delay dat is niet per definitie waar. Als je goede ASIO drivers gebruikt, is de vertraging die hebt slechts enkele milliseconden. Alhoewel ik niet weet hoe The Grand precies werkt. Als ie samples eerst van de hd moet plukken, heb je vast (extra) vertraging, als ie ze uit het geheugen leest niet.
[ Voor 13% gewijzigd door BCC op 24-07-2006 19:47 ]
Maakt niet zoveel uit. De grootste vertraging zit hem in de drivers van de geluidskaart. Dure kaarten hebben daar speciale ASIO drivers voor die zeer snel zijn. De vertraging komt dan onder de 30ms en zou dan in principe onmerkbaar moeten zijn. Maar hoe je dit ervaart is nogal persoonlijk.Thennis schreef op maandag 24 juli 2006 @ 19:53:
Gaat zoiets via USB niet een stuk sneller?
[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 24-07-2006 23:23 ]
Correct. MIDI heeft maar een snelheid van (vergelijkbaar) een 33k6 inbelmodem. USB 1.1 houdt dat op z'n sloffen bij.BCC schreef op maandag 24 juli 2006 @ 20:05:
Maakt niet zoveel uit. De grootste vertraging zit hem in de drivers van de geluidskaart.
Ze hoeven gelukkig helemaal niet duur te zijn; bij dure kaarten betaal je voornamelijk voor de extra aansluitingen of de breakoutbox.Dure kaarten
30ms is onvergeeflijkDe vertraging komt dan onder de 30ms en zou dan in principe onmerkbaar moeten zijn. Maar hoe je dit ervaart is nogal persoonlijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Yoozer op 25-07-2006 10:15 ]
[ Voor 49% gewijzigd door Thennis op 26-07-2006 11:17 ]
Studiologic is van Fatar. Dit bedrijf maakt voor een hele hoop synthesizers de toetsenborden, van el cheapo in keyboards tot verdomd prijzig (maar speelt heerlijk!) in de Virus KB, KC en TI.Thennis schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 10:53:
Ik kom net een Studiologic SL 880 Pro tegen van 1.199,- voor 399,-
Heeft ook weighted hammer action toetsen. Heeft iemand hier al een keer op mogen spelen?
Aftertouch zit sowieso niet op een echte piano. Aftertouch kan als modulatiebron gebruikt worden; het wordt geactiveerd (met wisselende sterkte) als je na het indrukken van de toets nog eens een keer doordrukt. Bij een orgelgeluid zou je dan de Leslie kunnen activeren en de sterkte af kunnen laten hangen van aftertouch; zo heb je geen aparte pedaal nodig.edit: Hier zit channel aftertouch op en op de keystation 88 pro niet. Leuk als dat er op zit denk ik, maar kan je het ook uitzetten, want volgens mij is dat met een pianogeluid niet echt mooi.. lijkt me.
Beide testen in de winkel; er zit weinig anders op ben ik bangZit nu heel erg te twijfelen tussen de studiologic 399,- en de keystation 465,-
[ Voor 3% gewijzigd door Thennis op 26-07-2006 14:18 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq