Hoe aluminium mooi bewerken?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109784

Topicstarter
Heb al verschillende manieren het geprobeerd: snijden, knippen, slijpen maar resultaat blijft slecht.
Ik ben al verschillende bouwmarkten ingelopen maar niemand kan mij vertellen hoe ik een aluminium plaatje (1,5 mm) uit een grote plaat kan halen op een mooie manier???

Wie kan mij dit vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76438

Draadvonken, laser/watersnijden, frezen, decoupeerzaag :p Heb je ook de randen gevijld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 22:18
Het antwoord is simpel: zagen, bij voorkeur met een fijngetand zaagje. Aluminium is zacht en vervormt snel, dus een zo fijn mogelijk zaagje op een hoog toerental en vooral niet te snel willen gaan. Veel suc6!

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Zagen idd, of stansen. Dat laaste kun je zelf niet (althans normaliter niet), maar loop eens bij de plaatselijke gemeentewerkplaats binnen of check of er een stadswerkplaats is. Soms hebben die dit soort apparaten staan.

Of loop met een krat bier de dichtsbijzijnde 'alu-doosjes-maak' fabriek oid binnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109784

Topicstarter
gewoon met een fijn vijltje? Denk niet dat dat mooi word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 08:37

Exigence

dnkroz

Kijk eens naar de mod van The_Resetter. Hij heeft alles met de decoupeerzaag en/of (hand)figuurzaag gezaagd en perfect recht gevijld.
Probeer maar eens, je zult verbaasd staat hoe recht je iets kunt vijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Het makkelijkst [goedkoopst] is gewoon een beetje groffer [damn, hoe spel je dat 8)7 ] uitzagen met fijne decoupeerzaag en dan voorzichtig met vijl/schuurpapier afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94028

Met een fijn figuurzaagje en veel geduld. Als je klaar ben kun je het mooi opvijlen en schuren. Werkt perfect bij mij. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 25-06 18:41
Ik wou t al zeggen, maar iemand was me voor.
Kijk en geniet van The_Resetter _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61422

Het is vrij simpel. Gewoon met een goede ijzerzaag je werk zagen. Dan heb je hooguit nog wat grove randen die je met een vijl snel hebt weggewerkt, waarna je de randen nog even schuurt met wat schuurpapier. En als je nu echt scheef hebt gezaagd dan kan je het altijd nog recht vijlen. Als je het echt recht wil hebben dan kan je een houten lat oid over je werk heen spannen tegen de zaaglijn aan en dan zolang vijlen totdat je bij het hout bent en je dus bijna niet meer verder komt (Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel).

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 61422 op 07-07-2004 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Anoniem: 76438 schreef op 06 juli 2004 @ 22:35:
Draadvonken, laser/watersnijden, frezen, decoupeerzaag :p Heb je ook de randen gevijld?
draadvonken? laser/waterstraalsnijden? dat zij bewerkingen die niet echt weggelegd zijn voor de gemiddelde tweaker.. (geeft wel perfect resultaat btw)

tja, alu is vrij gemakkelijk te bewerken als je het smeert tijdens zwaar verspanende bewerkingen... zagen met een decoupeer, figuurzagen of zelfs frezen. zonder koeling loopt een frees in no time vol (lekker raggen met een cnc freesmachine zonder koeling is een recept for disaster) :P

koop een flesje snijolie, dit helpt met het zagen en alles gaat veel makkelijker. voor het vijlen is het niet noodzakelijk omdat er niet zoveel warmte optreedt (en het alu minder snel "versmeert" met het zagen moet je er op letten dat er 2-3 tanden in het materiaal staan, anders zaagt het niet lekker. voor de rest is alu lekker te bewerken, tis zacht en redelijk snel te bewerken... zolang je het maar niet te heet laat worden, want alu versmeert als de ziekte, nog erger als koper.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ik heb nog een andere vraag.

Ik ben ook bezig met het ontwerp voor een custom case.

Ik wil een frame gaan maken van aluminium hoekprofielen, daarna wil ik met alu platen de behuizing zelf bouwen. The_Resetter heeft in zijn case van die enorme bouten gebruikt die een centimeter uitsteken. Zelf wil ik de case liever zo maken, dat er aan de voorkant, zijkanten en bovenkant geen schroeven te zien zijn. Aan de onder- en achterkant mag dus wel.

Om dit voor elkaar te krijgen denk ik erover om de voorkant te lijmen aan frame. Heeft iemand ervaring met alu lijmen? Ik kwam zelf op Bison Kombi Metaal of Bison Secondelijm Industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Het lijmen van Aluminium is heel erg goed te doen :) Hiervoor zijn er verschillende lijmen in de winkels te koop, de Bison Kombi Metaal is een goede, maar ook LocTite heeft een lijm die zeer geschikt is voor Aluminium :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09-2020
lijmen lijkt mij niet zo stevig,
maar als je case op een plaats blijft staan en je gaat er niet mee naar lan party's dan gaat het denk ik wel

ik heb hier zelf geen ervaring mee

[ Voor 14% gewijzigd door 68657469736d69 op 09-08-2004 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/l.haarsma/ServerCube/SC047-s.jpg

Deze lijm heb ik gebruikt voor het lijmen van alu: Bison Kombi Power. Dit is de sterkste niet-industrieële lijm die ik ken. Anders zal je op Araldite uitkomen oid. Dit gebruiken we wel eens op het werk en schijnt ook erg sterk te zijn. (geen persoonlijke ervaringen mee)

Wat je wel moet beseffen is dat alleen lijmen geen sterke verbinding is, ook al gebruik je de beste lijm die je kan vinden. hier en daar een popnageltje of boutje zal zeker geen kwaad kunnen. Iig, je doet er verstandig aan om voor het verlijmen de delen goed te ontvetten en op te ruwen met schuurpapier. Waar mogelijk gebruik maken van lijmklemmen. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Alu lijmen gaat zelfs heel goed. Zorg voor een schone ondergrond (duh) en niet te veel met je handen aan de lijm komen (handschoenen??). Als je het goed doet kan lijmen sterker zijn als lassen. (Vliegtuigen worden NOOIT gelast, alleen gelijmt en geklonken). Heb zelf alleen ervaring met LocTite.

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 07:28
CrossMozes schreef op 09 augustus 2004 @ 14:44:
Alu lijmen gaat zelfs heel goed. Zorg voor een schone ondergrond (duh) en niet te veel met je handen aan de lijm komen (handschoenen??). Als je het goed doet kan lijmen sterker zijn als lassen. (Vliegtuigen worden NOOIT gelast, alleen gelijmt en geklonken). Heb zelf alleen ervaring met LocTite.
bison kombi is zo sterk dat er 160kg per cm2 erop kan rusten, nogal ehm sterk dus

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Vliegtuigen worden NOOIT gelast, alleen gelijmt en geklonken.
Dat wist ik inderdaad, maar ik vroeg me af of particulier verkrijgbare lijm even sterk is als industriele lijmen.

Ik zit nu nog in de ontwerpfase. Delen van het ontwerp worden gewoon in elkaar geschroefd, maar aangezien het uiteindelijk tussen HiFi apparatuur komt te staan, wil ik geen zichtbare schroeven hebben. De voorkant lijm ik dan dus vast aan het frame, de bovenkant wordt waarschijnlijk een kap, die over de zijkanten naar de onderkant loopt en daar vastgeschroefd wordt. Dit om er voor te zorgen dat de kast ook nog open en dicht kan.

Dat is in ieder geval wat ik nu in gedachten heb. Ik moet nog even naar materiaalkosten en zo kijken, voordat ik begin.
PASware schreef op 09 augustus 2004 @ 14:49:
[...]

bison kombi is zo sterk dat er 160kg per cm2 erop kan rusten, nogal ehm sterk dus
Is dat bij gebruik van Aluminium als te verlijmen materiaal?

[ Voor 15% gewijzigd door mr_obb op 09-08-2004 15:33 ]

Pagina: 1