Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 12:47:
[...]
Bedankt, je hebt gelijk. Bij mij werkte het vroeger ook anders toen kon ik wel mijn server intern bereiken via bla.xs4all.nl inmiddels werkt remote desktop dus het NAT werkt.
Wel vind ik het erg vreemd dat dat dan niet intern ook werkt, want dit had ik vroeger wel met mijn draytek 2200E. Heb je ook enig idee waar het aan kan liggen dat dat nu niet meer kan??
Mijn reactie was dezelfde als jou:
waarom doet die het extern wel en intern niet???
Ik heb er toen een tijdje met me oom over gesproken (oud systeembeheerder) en zei dat het eigenlijk vreemd was dat het vroeger wel werkte.
Ik heb het alsvolgt begrepen, weet niet zeker of het geheel correct is. Ik ben ook geen kenner op modem/router combinatie gebied.
Het eerst onderdeel in je modem waar je binnenkomt is de switch. In de switch/modem zit een eigen soort dns-server. De dns server ziet dat jij naar 213.84.40.120 wilt (mijn ip in dit geval). In de dns lijst staat dat 213.84.40.120 zijn eigen thuis netwerk is. Er gaat dus geen signaal naar buiten toe door de NAT of door het modem gedeelte. Hierdoor zal je verzoek niet aankomen.
Met een losse modem en router zou het dan alsvolgt gaan (hangt per router af). Je router krijgt het verzoek naar 213.84.40.120 te gaan. Hij ziet dat dit niet intern is en stuurt dit signaal naar de modem. Het modem ziet dat het intern is en stuurt het terug naar de router. De router ziet dit verkeer als extern verkeer en laat het binnen door NAT.
Maar dit gaat niet altijd op, want me oom heeft een router (sitecom) met een speedtouch 510 (geloof ik). Hij kan ook niet op zijn blaat.xs4all.nl komen. Alleen via het interne ip nummer te benaderen.
Ik zelf heb ervaren als je dns server via ipconfig /all 10.0.0.138 is je niet je eigen server kan zien. Is dit een nummer als 10.0.0.1 of 192.168.0.1 wel. Dit zijn mijn ervaringen.
Ik heb al geprobeerd of het uitmaakte als ik de dns server veranderde in 194.109.6.66 (xs4all 1), maar dit maakt geen verschil. Ik ga nog een keer kijken met me oom naar de dns records in de speedtouch 580. Mogelijk valt er iets mee te rommelen.
Mocht het iemand anders wel gelukt zijn, zijn server via iets.xs4all.nl of andere provider te benaderen via een speedtouch modem/router combo hoor ik dat graag

.
[
Voor 3% gewijzigd door
adewidt op 17-09-2004 19:31
]