• -MvZ-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09-2025
Ik ben al een tijdje op zoek naar info over de negen planeten in ons zonnestelsel, en dan eigenlijk de info over waar ze zich nu precies bevinden, en wat hun snelheid (en richting) is. Weet iemand waar ik die info kan vinden, ik ben al bij nasa geweest, maar daar vind ik geen info over waar ze nu zijn! ik ben namelijk bezig met een programmaatje wat zwaartkracht emuleert ('t is eigenlijk al af), maar ik wil graag dan ons zonnenstelsel emuleren...

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Dit zou ik ook wel willen weten.

Misschien zijn er ook mensen die ergens een site weten waar een plaatje staat van de aarde en de stand en naam van alle planeten daarom heen.

THANKS

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Euuhm, ff sorry vooraf...
Maareh hahahahaha, veel suc6.

Ons zonnestelsel emuleren op basis van zwaartekracht ??? Op een PC ???
Je kan beter een opleiding astrologie Cumlaude afkmaken en bij Nasa of Esa gaan werken. Maar zelfs dan heb je niet genoeg computerkracht om dat te doen ???

Weet jij wel hoe ingewikkeld dat is ?
Je zal alle moleculen (massa) fotonen, en void in de gaten moeten gaan houden. En berekenen wat ze doen.

Je kan echt niet zeggen "ik heb hier een planeetje, die gaat zo, heeft zoveel massa, (bestaat uit die en die materie), heeft deze snelheid en ik heb er hier nog een, die gaat zo.."
En dan ?? Wat heb je dan ?
Helemaal niks.

Voorderest om je nog ff te helpen zou ik ff bij www.thinkquest.com gaan kijken bij planeten enzo... Daar staat altijd wel heel veel info...

• -MvZ-
Hohoho....

't is niet echt emuleren, maar benaderen, ik doe nou bijvoorbeeld tijdstapjes van 60 seconden, en dan bereken ik de kracht die er gedurende die 60 seconden op een lichaam werkt (mbv m1*m2*g/r*r), en dan veranderen ik zijn snelheidsvectoren, en bereken ik zijn nieuwe plaats....

duzzzz...

Verwijderd

Massa planeten enzo staat gewoon in Binas, net als afstand tot de zon en straal en dergelijke,
heb je denk ik wel iets aan, maar vast ook al in gekeken of niet?

• -MvZ-
Ja, heb ik al gekeken, maar dan weet ik nog niks over hoe het nu is...

Verwijderd

Ik heb nu ff geen tijd, maar ik zal een dezer dagen wel ff info posten als je niet kan vinden.

Volgens mij staat in Binas ook een hoop informatie over de planeten van ons zonnestelsel. Moet je ff achterin zoeken op planeten.

Bij mijn wete staat er diameter, massa, afstand tot de zon, omlooptijd en omwenteltijd wel in. En dat zijn toch een beetje de dingen waarnaar je op zoek bent.

Ook staat er informatie in over de zon en andere sterren. (Wel een andere tabel).

Misschien is het trouwens nog eens leuk om te kijken wat er met ons zonnestelsel gebeurt als je de zon vervangt door een dubbelster ofzo.

Succes ermee.

Verwijderd

Aha, nu snap ik wat je bedoelt (beetje traag sorry :) ), euhmm.... kan je geen sites vinden over astronomie???
Ik zal ook ff kijken of ik iets vind.

• -MvZ-
Ja, heb ik al gekeken, maar dan weet ik nog niks over hoe het nu is..., ik bedoel, dan weet ik niks over hoe de planeten nu staan, dan heb ik alleen de banen... (die heb ik al ingevuld, en dan werkt ie wel, maar niet volgens huidige situatie...)

ho, dit berichtje slaat niet op bovenstaand bericht, maar op die daar weer boven staan :)

Verwijderd

hallo daar?
Het onzekerheidsprincipe ligt in de weg.
Je kan nooit en de exacte positie en de exacte snelheid meten.

• -MvZ-
bovendien zijn de computervariabelen ook niet nauwkeurig genoeg, dus dat doet er ff niet toe.... gewoon zo goed mogelijk benaderd

Verwijderd

OKee nu alleen nog de postie ten opzichte van elkaar...

De omloopbanen van onze planeten zijn ellipsen met onze Zon in één van de middelpunten (een ellips heeft in tegenstelling tot een cirkel 2 middelpunten). Met uitzondering van Mercurius en Pluto zijn alle banen bijna cirkelvormig. De banen van de planeten liggen allemaal ongeveer in hetzelfde vlak (Dit wil zeggen dat als je van opzij naar ons zonnestelsel zou kijken alle planeten op een rechte lijn liggen). De grootste afwijking van dit vlak is slechts 7 graden af van het vlak van de zonsevenaar. Alleen de planeet Pluto wijkt hier meer vanaf met een afwijking van wel 17 graden). De omloop van de planeten rond de zon is voor allen in dezelfde richting (tegen de wijzers van de klok in als wij er op neer kijken vanaf de noordpool van de zon); en de rotatie rond hun as is, met uitzondering van Venus en Uranus, ook in dezelfde richting.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 00:08

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ten eerste voor een site met info over het zonnestelsel in het algemeen: Views of the solar system

Verder is er een (DOS) programma dat het zonnestelsel emuleert aan de hand van zwaartekracht namelijk Dance of the Planets.

Hiermee kun je bijv. ook simuleren dat kometen onder invloed van Jupiter een andere baan krijgen.

Nadeel is dat dit programma niet meer verder wordt ontwikkelt, de site van de makers ARC Inc. is zelfs al down ;(

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 14:38

Superbeagle

Always smile

Hmm ik heb hier een heel gedetailleerde site gevonden over wat je zocht.

Deze is ook leuk

Suc6 :)

• -MvZ-
tof, 'k zal ff kijken...

Verwijderd

AARGH!!!!!

ik ga even niemand flamen, maar als je gaat roepen dat je de banen van de planeten niet kan emuleren omdat je niet elk atoom en elk foton kan nabootsen, en dat het onzekerheidsprincie in de weg zit, heb je toch iets niet begrepen...
We hebben het hier nu over een MACROSCOPISCHE simulatie, daar hebben QUANTUMMECHANISCHE effecten geen invloed op (reken maar eens uit hoe groot de kans is at een planeet in zijn geheel door tunneling ergens anders terecht komt >:)) en die paar fotonen etc. ook niet... Als je gewoon met planeten gaat rekenen moet je eruit komen.

En over de huidige stand van de hemellichamen: zoek op internet op +"current position" +"celestial bodies" -"astrology" ofzoiets en je moet eruit komen lijkt me...
En anders zijn er ook nog sterrenatlassen enzo, kijk maar eens in de bieb of er toevallig 1tje van dit jaar bijstaat.

En stuur me een kopietje van je programma als je klaar bent :)

• -MvZ-
En stuur me een kopietje van je programma als je klaar bent
ik zal dan de link hier wel plaatsen...

Verwijderd

http://www.astronomynotes.com/

en dan bijvoorbeeld de link "Stellar Properties" in het linker frame.

dit is echt een grote site, dus ik wens je veel zoekplezier :)
Pagina: 1