[suse personal] samba server

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:23
hoi,

vandaag bij een klant, voor geinstalleerde suse 9.1 personal version.

eerst niet in de gaten dat het personal was, toch proberen Samba Server aan de gang te krijgen.
Samba zelf van samba.org gedownload en proberen te installen met Yast; dit lukte dus niet, Yast stopt er gewoon mee zonder een foutmelding of iets te krijgen.

volgens deze url: http://www.suse.de/en/pri...linux/prof/pers_prof.html

klopt het inderdaad dat Samba Server niet bij de Personal edition hoort.

vraagjes:
- is samba server op enige wijze draaiend te krijgen op Personal edition?
- hoe zorgen ze ervoor dat Yast dat package niet accepteert? en waarom zijn ze niet zo aardig om op zijn minst een melding te geven dat het niet kan :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Ja, je kan samba server installeren, alle software die beschikbaar is voor de ftp-install is er ook voor de personal versie, je kan een ftp-server toevoegen aan de installatie bronnen, en vervolgens daarvandaan samba installeren.

Control Center>Yast2 modules>Software>Change source of installation (ftp.nl.uu.net/pub/linux/i386/9.1 toevoegen bijvoorbeeld), daarna >Install and remove software.

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 06-07-2004 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
me vorige topic werd dicht gegooid, ik weet nu of me posting hier dan wel goed is.

ik heb ondertussen Suse Pro 9.0 er opgezet en nu wat problemen met Samba, terwijl ik met Debian er nooit last van heb gehad:

Ik heb meerdere machines met debian en Samba. Zover ik weet had ik daar altijd mijn security level voor Samba op USER staan.

Als ik dan mijn server aanklikte dan liet die zijn shares niet zien, maar moest ik eerst inloggen (als ik wilde pakte ik dan root account en kon alles op die machine).

Echter nu ben ik bezig een Suse 9 met Samba te configureren en hier loop ik tegen een probleem aan. Als ik hier level op USER zet kan, en ik klik op mijn server binnen Explorer, dan krijg ik alleen een error-box "access denied". Normaal kreeg ik dus de kans om mezelf identificeren, en nu dus niet.

Als ik nu doe net view \\server krijg ik ook meteen een "access denied" terwijl ik normaal dan ook in mijn dos-boxje de vraag kreeg: welke user/password.

Als ik mijn level op SHARE zet, krijg ik wel mijn shares te zien. Als ik dan op een share klik wordt mij om een username/wachtwoord gevraagd maar deze vindt die niet geldig...

Waar zit dit verschil in? Ligt dit aan Samba?
Of een verkeerde instelling?

Dit is mijn config:

# Samba config file created using SWAT
# from 192.168.1.3 (192.168.1.3)
# Date: 2004/07/06 21:02:02

# Global parameters
[global]
log level = 3
wins support = Yes
alternate permissions = Yes

[test]
path = /home/deckers
guest ok = Yes

EDIT
een verschil wat ik ook zie, is dat als ik hem op level SHARE zet en ik klik op een share; dan komt er een inlog window naar voren, waar van het voren de username al op Guest is gezet en die is niet meer te veranderen (grijs gemaakt). Bij mijn debian systeem kon ik altijd zelfde de username invullen.
Ik denk dat hier ook het probleem inzit. (als ik een networkdrive aanmaak en inloggen onder andere accountgegevens dan lukt dit ook niet)

PS wat is een handig level voor de logfile? Bij 3 is het al zoveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lautie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10-2023
1 tip, probeer met SuSE zoveel mogelijk dingen in te stellen via yast. Want bij SuSE wordt er soms meerdere config files gebruikt die op verschillende plaatsen staan, en met yast worden die allemaal aangepast.

Vader van Tobias en Ylana \o/ GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
om eerlijk te zijn vind ik dat juist het vervelende.

juist Samba wil ik volledig via SWAT beheren, dit kan van afstand en is veel en veel uitgebreider.

Maar ik kan me nergens een optie herinneren die er voor zorgt dat je niet de mogelijkheid krijgt om je zelf te identificeren... of komt dit misschien al omdat ik in Windows ben ingelogd? Onder debian had ik geen problemen als ik al in windows was ingelogd en de linux-account niet onder windows bestond. Kon ik gewoon inloggen onder root of jantje of pietje etc.

edit
maar voor de zekerheid ga ik toch een account aanmaken genaamd deckers:)

EDIT2
opgelost... op een of andere manier toch iets aan de smb.config verkloot. ff weggegooid. Basis instellingen via Yast gedaan en nu verder met SWAT.

EDIT3
nog een klein vraagje, hoop dat die hier nog bij mag:)

als ik create mask op 0777 heb staan en ik maak op windows een bestandje aan, klopt het dan dat het 'x' bit niet wordt gezet? x is toch van execute en samba weet niet of het een executable is?
Heb het idee dat ik een beetje aan het blaten ben, maar als ik als create mask 0777 heb en ik maak een nieuw bestandje aan krijgt die dit mask: -rwxrw-rw-

hoort dit zo?

EDIT
echt de laatste edit:) nog even over Samba server op Suse Personal 9.1
vanaf hier
ftp://de.samba.org/samba....ckages/SuSE/3.0/i386/9.1/
heb ik de package gedownload na de HD.
dit bestand: samba-3.0.4-1.21.i586.rpm

als ik er daarna op dubbel klikte dan startte Yast op maar sloot zich zelf daarna meteen weer af. Daarom had ik het idee dat Samba Server misschien niet mogelijk was onder de Personal edition. Is dit een algemeen probleem of had ik gewoon pech?

[ Voor 61% gewijzigd door trekker22 op 06-07-2004 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lautie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10-2023
EDIT3
nog een klein vraagje, hoop dat die hier nog bij mag:)

als ik create mask op 0777 heb staan en ik maak op windows een bestandje aan, klopt het dan dat het 'x' bit niet wordt gezet? x is toch van execute en samba weet niet of het een executable is?
Heb het idee dat ik een beetje aan het blaten ben, maar als ik als create mask 0777 heb en ik maak een nieuw bestandje aan krijgt die dit mask: -rwxrw-rw-

hoort dit zo?
Durf ik zo niet te zeggen, dat zou ik voor je moeten uitzoeken. Ik heb maar even met samba gespeeld, maar ik gebruik het niet om eerlijk te zeggen.

Wat betreft je laatste edit, moet ik je terug verwijzen naar het bericht van Jesse. In yast een source toevoegen en dan Samba installeren. Ongetwijfeld zijn er meer pakketten nodig dan alleen Samba zelf.
Dit is iets waar je je aan moet houden met SuSE met het installeren van rpm's, of je moet alles zelf gaan compileren.

Vader van Tobias en Ylana \o/ GoT-Papa clublid

Pagina: 1