Probleem met voeding van laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 578 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23
Ik heb sinds kort een toshiba satellite pro 4270 in mijn bezit. Deze laptop heeft het tot afgelopen weekend goed gedaan. Ik kon er gewoon mee werken en als ik de adapter aansloot laadde de accu op. Maar afgelopen weekend heb ik de laptop de hele tijd meegenomen zonder op te laden en toen ik thuis kwam wou ik hem weer opladen dus ik sluit de adapter aan en in windows xp komt netjes te staan dat hij op netstroom werkt en dat de accu wordt opgeladen. Echter na ongeveer anderhalf valt de laptop uit tot mijn grote verbazing. Hij gaat niet naar standby wat hij normaal wel doet niet; hij gaat gewoon uit alsof je de accu en netstroom er tegelijk uit zou halen. Dus ik ga kijken wat het is en haal de 2e accu die ik heb er bij en duw deze er in. laptop gaat weer aan en windows geeft weer aan dat de accu op wordt geladen en de ledjes voor op de laptop bevestigen dit. Ik laat de laptop gewoon idle draaien en zit tv te kijken en ondertussen op te letten of hij ook echt bijlaad, maar dit doet hij niet. Op een gegeven moment was ook de 2e accu leeg en was ik dus helemaal uitgelaptopt. Als ik alleen netstroom heb aangesloten doet de laptop helemaal niets als ik zowel accu als adapter heb aangesloten probeert hij op de accu te draaien en natuurlijk ook als ik alleen de accu erin heb zitten. Het vreemde vind ik dat de laptop dus wel "weet" dat er een adapter is aangesloten (je ziet de ledjes branden en toen ik nog in windows kwam gaf windows het aan) maar hij kan er geen gebruik van maken. Ik weet dus eigenlijk wel 99% zeker dat het niet aan de accu ligt (met 2 accu's geprobeerd) maar verder kan ik niets uitsluiten. Ik heb de laptop al 3 keer opnieuw in elkaar gezet alles goed uitgestoft en naar een zekering of iets anders gezocht wat kapot kan zijn maar ik kon niets vinden zelfs geen zekering. Ik heb zoveel mogelijk onnodige hardware afgesloten zodat ik zeker wist dat het daar niet aan zou kunnen liggen. Ik had als laatste alleen nog de adapter; het moederbord met processor; 64 van de 320 mb geheugen het aparte ic'tje voor de accu en de accu zelf in gebruik en nog viel de laptop uit. Weet iemand wat het probleem is want ik zit nu met een niet werkende laptop. Zijn er mensen die mij verder kunnen helpen?

Hardware:
Toshiba satellite pro 4270
intel celeron 500 mhz (volgens mij een mobile ofzo is iig erg klein)
moederbord met een intel bx440 chipset en s3 savage graphics
64 mb onboard geheugen en 2 x 128 sodimm sdram pc 133 samsung
toshiba HDD2144 6gb hdd
teac cd-224e 24x cd-rom speler
panasonic 1.44 mb diskettestation
toshiba FSMMW modem
13,3 inch tft-scherm (merk & type weet ik niet) max 800x600
toetsenbord en zo'n bolletje als muis op het toetsenbord.
en dat ic'tje dan wat tegen de accu aanzit.
De accu's zijn beide Toshiba PA2487U
en de adapter is een Toshiba PA3049U-1ACA

Ik heb helaas geen multimeter om spanningen af te lezen en alleen maar een erg oude brakke webcam om foto's te maken. Hiermee is bijna niets te onderscheiden. Ik kan alleen maar zeggen dat alle hardware er puntgaaf uitziet en dat ik geen idee meer heb wat het probleem eigenlijk is. Ik hoop hiermee genoeg informatie te hebben gegeven en anders vraag maar wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Het is geen satellite 4200 maar een satellite 4270; altijd gedacht dat het gewoon een 4200 is maarja. Ik zal het ook meteen even bijwerken in de openingspost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
Mmmm... lijkt mij een vervelend probleem. Je laptop merkt dat er een adapter aan hangt, want hij geeft aan dat hij de batterij gaat opladen. Ook werkt hij nog op de accu, maar alles daar tussenin werkt niet.

Dat lijkt er op dat er iets grondig mis is met het voedings-circuit binnenin de laptop. En dat is lullig want vast niet heel makkelijk te repareren.
Toch kun je die adapter niet helemaal uitsluiten, dus die zal toch even doorgemeten moeten worden of zo...

* dreamscape heeft een Compaq Armada 1592DT met defecte oplaadunit die het dus prima doet op 220v en op een accu, maar deze niet meer kan opladen :(

[ Voor 14% gewijzigd door dreamscape op 06-07-2004 21:10 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
dreamscape schreef op 06 juli 2004 @ 21:08:
Mmmm... lijkt mij een vervelend probleem. Je laptop merkt dat er een adapter aan hangt, want hij geeft aan dat hij de batterij gaat opladen. Ook werkt hij nog op de accu, maar alles daar tussenin werkt niet.

Dat lijkt er op dat er iets grondig mis is met het voedings-circuit binnenin de laptop. En dat is lullig want vast niet heel makkelijk te repareren.
Toch kun je die adapter niet helemaal uitsluiten, dus die zal toch even doorgemeten moeten worden of zo...

* dreamscape heeft een Compaq Armada 1592DT met defecte oplaadunit die het dus prima doet op 220v en op een accu, maar deze niet meer kan opladen :(
Nou ja als dat echt waar is ga ik denk ik maar eens zoeken naar een oplossing om de accu buiten de laptop om op te laden; iemand suggesties; moet ik dan 10,8 volt op de aansluitpunten zetten omdat de laptop 10,8 volt is of wat? Ik ben namelijk niet zo thuis in het hele accu gebeuren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Ik ben er achter gekomen wat voor pcb'tje het was tegen de accu en het is een toshiba FSM7H1. Ik kan hier geen afbeelding van vinden maar ben wel beschrijvingen tegengekomen zoals battery/hdd board. Ik kan het pcb'tje op spare parts warehouse bestellen voor $75,38. link naar het pcb'tje ik ben op zich best bereid om dit er voor te betalen maar dan moet ik wel zeker weten dat dit het probleem is. Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
GH45T doet zijn werkschoen maatje 48 half aan en schopt dit topic weer keihard bij menig GoTter op het beeldscherm :P Weet iemand een oplossing zodat ik in ieder geval de laptop weer kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Iemand? sorry modjes maar ik ben echt hard op zoek naar een oplossing. Ik heb heel GoT en google al afgestruind en ik heb de laptop al 4 keer volledig nagekeken. Is er op heel GoT niet 1 persoon die een oplossing weet zodat ik weer kan laptoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het plugje van je notebook zit een soort 'schakelaartje' ingebouwd dat detecteert of er een stekkertje in zit of niet. Mogelijk wordt er dan meteen van uitgegeaan dat hij ook oplaad als er een stekkertje in zit, ongeacht of er spanning op de adapter zit of niet. Om er vrijwel zeker van te zijn dat je adapter vreemd doet, kun je hem in je notebook steken en de stekker niet in het stopcontact doen. Als er dan nog steeds wordt aangegeven dat hij aan het laden is, dan weet je dat hij gewoon kijkt of er een stekkertje in zit of niet. Mocht het zo zijn dat hij niet zegt dat hij aan het laden is, dan ligt het of aan je accu of aan het voedingsgedeelte/oplaadgedeelte in je notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 20:20:
In het plugje van je notebook zit een soort 'schakelaartje' ingebouwd dat detecteert of er een stekkertje in zit of niet. Mogelijk wordt er dan meteen van uitgegeaan dat hij ook oplaad als er een stekkertje in zit, ongeacht of er spanning op de adapter zit of niet. Om er vrijwel zeker van te zijn dat je adapter vreemd doet, kun je hem in je notebook steken en de stekker niet in het stopcontact doen. Als er dan nog steeds wordt aangegeven dat hij aan het laden is, dan weet je dat hij gewoon kijkt of er een stekkertje in zit of niet. Mocht het zo zijn dat hij niet zegt dat hij aan het laden is, dan ligt het of aan je accu of aan het voedingsgedeelte/oplaadgedeelte in je notebook.
Goed idee; ik ga het meteen proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Ik heb het straks even geprobeerd na het opnieuw in elkaar zetten van de laptop en met de stekker uit het stopcontact gaan er geen lampjes branden die ook niet branden als hij helemaal niet is aangesloten op de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
*schop*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wil je nou :) Het probleem ligt in de accu, je moederbord (voeding notebook) of in de adapter. Accu is eigenlijk uitgesloten, dus dan houden we het moederbord en de adapter over. Ja, daar kan niemand antwoord op geven. Gewoon even testen of notebook terugsturen naar fabrikant/winkel of laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 20:23:
Wat wil je nou :) Het probleem ligt in de accu, je moederbord (voeding notebook) of in de adapter. Accu is eigenlijk uitgesloten, dus dan houden we het moederbord en de adapter over. Ja, daar kan niemand antwoord op geven. Gewoon even testen of notebook terugsturen naar fabrikant/winkel of laten repareren.
Misschien heeft ooit iemand anders hetzelfde probleem gehad? Laptop merkt wel dat er stroom in wordt "geduwd" maar weet er schijnbaar geen raad mee en laat alleen maar de ledjes branden. Ik heb hem niet in een winkel gekocht maar van een vriend en het probleem was er nog niet toen ik hem kocht. Ik wil gewoon erg graag een weer werkende laptop en ik zie mijzelf al weer in de winkel staan waar een of andere vakantiewerker vraagt of ik de adapter wel goed heb aangesloten. Opsturen naar de importeur ben ik ook niet zo kapot van omdat daar alles peperduur is. Het gaat zich niet om dat ik voor 10 eurocent mijn laptop weer werkend wil krijgen maar gewoon dat ik het probleem zelf al eens weet en dan eventueel een oplossing kan bedenken, we zijn tenslotte toch tweakers :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op verzoek TS:

Move OH -> CSL

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GH45T schreef op 11 juli 2004 @ 22:19:
[...]
Misschien heeft ooit iemand anders hetzelfde probleem gehad? Laptop merkt wel dat er stroom in wordt "geduwd" maar weet er schijnbaar geen raad mee en laat alleen maar de ledjes branden.
Het probleem is dat elk probleem meerdere oorzaken kan hebben. Je zou eventueel met een voltmeter even kunnen meten wat de spanning is op de uitgang van de adapter (je zegt wel dat je geen meter hebt, maar kunt u hem laten doormeten of iemand in de buurt die er misschien een heeft?). Dan weet je in ieder geval of je adapter nog goed is. Mocht het zo zijn dat deze spanning goed is en je notebook niet werkt op de adapter ZONDER de accu er in, dan is er dus iets met je notebook aan de hand.

Gaan trouwens alleen de lampjes branden en doet hij verder helemaal niets? Je hoort ook geen geluiden of zo als je hem probeert aan te zetten? CD-ROM-lampje gaat ook niet branden? Power-LED gaat ook niet branden? Zie je het backlight van het scherm aan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 10:44:
[...]

Het probleem is dat elk probleem meerdere oorzaken kan hebben. Je zou eventueel met een voltmeter even kunnen meten wat de spanning is op de uitgang van de adapter (je zegt wel dat je geen meter hebt, maar kunt u hem laten doormeten of iemand in de buurt die er misschien een heeft?). Dan weet je in ieder geval of je adapter nog goed is. Mocht het zo zijn dat deze spanning goed is en je notebook niet werkt op de adapter ZONDER de accu er in, dan is er dus iets met je notebook aan de hand.

Gaan trouwens alleen de lampjes branden en doet hij verder helemaal niets? Je hoort ook geen geluiden of zo als je hem probeert aan te zetten? CD-ROM-lampje gaat ook niet branden? Power-LED gaat ook niet branden? Zie je het backlight van het scherm aan gaan?
Hij gaat gewoon aan maar maakt alleen maar gebruik van de stroom van de accu. Hij laad de accu ook niet op dus op dit moment gaat hij maar voor enkele seconden aan en dan weer uit omdat de accu leeg is. Als ik er een accu in heb zitten en de adapter aangesloten dan gaan de ledjes voorop branden en als ik alleen de adapter aan heb gesloten gebeurd er helemaal niets.

Weet er niet iemand of er ergens een gevoelig chipje op het moederbord of dat voedings ic'tje zit wat kapot kan gaan? een ic'tje wat de stroomtoevoer regelt bedoel ik dan? ik vind het namelijk wel gek dat de ledjes gewoon gaan branden als ik de adapter aansluit. als hij nou helemaal niets zou doen zou het probleem moeilijk zijn op te lossen maar in dit geval lijkt mij dat dit probleem toch wel op een of andere manier is op te lossen zonder dat de laptop richting toshiba moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GH45T schreef op 12 juli 2004 @ 20:13:
[...]
Hij gaat gewoon aan maar maakt alleen maar gebruik van de stroom van de accu. Hij laad de accu ook niet op dus op dit moment gaat hij maar voor enkele seconden aan en dan weer uit omdat de accu leeg is. Als ik er een accu in heb zitten en de adapter aangesloten dan gaan de ledjes voorop branden en als ik alleen de adapter aan heb gesloten gebeurd er helemaal niets.

Weet er niet iemand of er ergens een gevoelig chipje op het moederbord of dat voedings ic'tje zit wat kapot kan gaan? een ic'tje wat de stroomtoevoer regelt bedoel ik dan? ik vind het namelijk wel gek dat de ledjes gewoon gaan branden als ik de adapter aansluit. als hij nou helemaal niets zou doen zou het probleem moeilijk zijn op te lossen maar in dit geval lijkt mij dat dit probleem toch wel op een of andere manier is op te lossen zonder dat de laptop richting toshiba moet.
Aan je moederbord valt weinig te doen aangezien die onderdelen ten eerste niet echt los te krijgen zijn en bovendien is het zelf toch niet te repareren (tenzij je het moederbord vervangt). Maar het kan ook zijn dat de adapter kapot is.

Toch denk ik dat het niet aan de adapter ligt aangezien de ledjes gaan branden als je hem op je notebook aansluit (en hij dus 'denkt' dat er wordt opgeladen). Detectie voor opladen/niet opladen gebeurt ook niet door detectie van stekker, dus moet hij wel een spanning intern meten zodat hij weet dat hij moet gaan opladen. Opladen doet hij echter niet, dus is het je notebook. Kan geen andere reden verzinnen. En deze conclusie lijkt me logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 20:34:
[...]

Aan je moederbord valt weinig te doen aangezien die onderdelen ten eerste niet echt los te krijgen zijn en bovendien is het zelf toch niet te repareren (tenzij je het moederbord vervangt). Maar het kan ook zijn dat de adapter kapot is.

Toch denk ik dat het niet aan de adapter ligt aangezien de ledjes gaan branden als je hem op je notebook aansluit (en hij dus 'denkt' dat er wordt opgeladen). Detectie voor opladen/niet opladen gebeurt ook niet door detectie van stekker, dus moet hij wel een spanning intern meten zodat hij weet dat hij moet gaan opladen. Opladen doet hij echter niet, dus is het je notebook. Kan geen andere reden verzinnen. En deze conclusie lijkt me logisch.
Dat was dus ook mijn eigen eerste gedachte. Als dat waar is moet ik maar een manier op gaan zoeken zodat ik de accu's weer op kan gaan laden; dan kan ik de laptop in ieder geval nog gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
vandaag heb ik de adapter met behulp van wat kabeltjes en wat plakband voor ongeveer een kwartiertje aan een van de accu's gehangen. Hierna heb ik de construnctie weer afgebroken en die accu in de laptop gestopt en de laptop aangezet. Windows starte op en er kwam bij het login scherm al een melding dat de accu bijna leeg zou zijn maar de laptop bleef aan. Ik heb eindelijk een manier gevonden om de laptop weer te gebruiken en ga nu kijken wat er gebeurt als ik de lader via het interne cirquit van de laptop aansluit tenzij hier door iemand een negatief advies over wordt gegeven. De acculader geeft 15 volt af op 3 ampere en de accu's zijn 10,8 volt 4 ampere. Kan ik zomaar de 15 volt aansluiten op het interne cirquit van de laptop?

BTW ik weet ook wel dat 12, 5 & 3,3 volt de meest gebruikte voltages zijn voor pc's en laptops ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anvil
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-10 11:08
Lijkt me niet he... zoveel teveel en je blaast snel iets op.

Je kunt nog eens proberen een voeding te kopen/lenen om dat ook nog uit te sluiten, ze doen op eBay duitsland zo'n 30 Euro. Ik heb hier eenzelfde laptop, maar heb dit nog nooit gehad (gelukkig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Anvil schreef op 18 juli 2004 @ 21:28:
Lijkt me niet he... zoveel teveel en je blaast snel iets op.

Je kunt nog eens proberen een voeding te kopen/lenen om dat ook nog uit te sluiten, ze doen op eBay duitsland zo'n 30 Euro. Ik heb hier eenzelfde laptop, maar heb dit nog nooit gehad (gelukkig)
Ja; maar ik ben de afgelopen dagen na het werken (was vaak pas rond half elf savonds thuis en 's morges om kwart voor zeven weer weg) ook al aan het proberen om gewoon 15 volt op de oplaadpunten van de accu te zetten met draden die ik zelf dan aanleg en dan via andere accupunten weer het juiste voltage naar buiten nemen. Echt veel ben ik nog niet opgeschoten maar ik denk dat als ik er even een hele dag de tijd voor kan nemen dat ik dan een oplossing heb uitbedacht. Ook al zal het niet de meest nette zijn het gaat zich erom dat de laptop het weer doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:48

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Klinkt heel stom, maar ik heb sinds vandaag ineens ook last van dit probleem met mijn laptop, alleen hier wordt de accu dus ook niet meer opgeladen. Het gaat om een Fujitsu-Siemens E-6624 (zie sig) en hij geeft ook helemaal niet meer aan dat er netstroom op staat als ik de adapter erin steek.
Op accu werkt de mijne nog gewoon, iemand enig idee welk onderdeel er dan doorgebrand ofzo zou kunnen zijn? Er zal toch wel een oplossing voor zijn, me dunkt... :/

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
--MeAngry-- schreef op 21 juli 2004 @ 13:13:
Klinkt heel stom, maar ik heb sinds vandaag ineens ook last van dit probleem met mijn laptop, alleen hier wordt de accu dus ook niet meer opgeladen. Het gaat om een Fujitsu-Siemens E-6624 (zie sig) en hij geeft ook helemaal niet meer aan dat er netstroom op staat als ik de adapter erin steek.
Op accu werkt de mijne nog gewoon, iemand enig idee welk onderdeel er dan doorgebrand ofzo zou kunnen zijn? Er zal toch wel een oplossing voor zijn, me dunkt... :/
Ik ben ook nog steeds een beetje radeloos aan het zoeken maar ik zit ook nog met het extra probleem dat bijde accu's leeg zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Ik heb me vandaag een nieuwe multimeter gekocht (oude was ziek :P) en wat zitten te meten in de laptop. Na wat meten en het nodige denkwerk heb ik besloten om een draadje vanaf het punt waar de adapter wordt aangesloten tot het punt waar de voeding van de laptop zit te solderen. Na dit gedaan te hebben laptop weer in elkaar gezet en zonder accu te installeren adapter aangesloten. Ik drukte op het power knopje en de laptop ging aan :D :D :D Ik ga nu meteen proberen of hij ook de accu weer oplaad en als dat het geval is ben ik helemaal gelukkig >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
accu laad ook weer op :) ik lig nu met laptop op bed te internetten (mag ook wel na 11 uur werken vandaag weer eens :Z maar goed laptop werkt weer goed genoeg voor mij; alleen de ledjes voorop de laptop en windows weten niet meer precies de status van de accu en van de lader te bepalen maar daar kan ik mee leven B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk het zelfde probleem te hebben men een DELL Insperion 3500

Laptop werkt niet op enkel Netstroom
Laptop start heel even op met Accu
Ledjes geven wel aan dat de Accu aan het laden is

Op de accu zit een battery test knopje, met 5 lampjes om de sterkte van de battery aan te geven. Deze lichten hoog uit 1 x op na een tijd laden.

Iemand enig idee ? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 13:41:
Ik denk het zelfde probleem te hebben men een DELL Insperion 3500

Laptop werkt niet op enkel Netstroom
Laptop start heel even op met Accu
Ledjes geven wel aan dat de Accu aan het laden is

Op de accu zit een battery test knopje, met 5 lampjes om de sterkte van de battery aan te geven. Deze lichten hoog uit 1 x op na een tijd laden.

Iemand enig idee ? :'(
Zoals ik al zei is bij mij het probleem grotendeels opgelost door een zelf een kabel te solderen richting voeding van de laptop en hij doet het nu weer gewoon (ik zit nu in de tuin te internetten >:)) of het een duurzame oplossing is zal blijken maar ik ben er nu in ieder geval erg gelukkig me :) Veel succes met het reparen van je laptop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een probleempje met mijn accu, ik heb hem gisteren opgeladen en nu zet ik hem aan en dan is me accu maar voor 88% vol, kan dat komen door het warme weer ofzo, dat hij dan wat leegtrekt?? hij is pas een klein half jaar oud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

't kan levensgevaarlijk zijn om zomaar draadjes naar de accu te trekken, li-ion cellen kunnen exploderen als ze niet goed opgeladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb net ook zo'n Toshiba 4270 en heb identiek hetzelfde probleem.
Dus hij laadt de batterij op en op die batterij kan hij ook werken, maar de latop kan precies niet op netstroom werken.

Kan je me iets duidelijker uitleggen welk draadje het juist is dat jij gesoldeerd hebt ?

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Ik zal als ik tijd heb zondag een webcam pic voor je maken, heb daar eerder geen tijd voor.
Pagina: 1