[W32/Zafi.b@MM] Erg veel mail - hoe daar mee omgaan?*

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:58
Hallo,

W32/Zafi.b@MM is nu sinds 2/3 weken actief tijdens het 1e weekend kreeg ik ongeveer 4 a 8 e-mailtjes per dag binnen maar vandaag kreeg ik er 72!!!

Ik heb vorige week al eens met mijn provider gemaild (het net) en wat ik hier te horen kreeg was dat ik maar moest gaan betalen voor de online virus scan.

Mijn virusscanner (Mcafee) detecteert deze virussen wel maar ik moet ze dan toch handmatig opschonen of verwijderen en bij 72 stuks is dat best vervelend.
Ook heb ik voor de zekerheid gekeken of ik spyware op de pc had staan die deze binnenhaalde maar ik heb me Ad-aware en hjthis gescanned en niks gevonden.

Is hier nu iets tegen te doen dat ik ze niet meer bij deze hoeveelheden ontvang of heb ik gewoon pech.

(ik heb al gezocht bij google groups maar daar kreeg ik geen antwoord)

Bvd dank.

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 13:58

cutter

Wannabe i7 fanboy

Oei betalen.... da's natuurlijk niet de bedoeling hé.... lekker voor een dubbie op de eerste rang zitten met je Het Net abbo. Ik zou willen dat Het Net alle abbo prijzen met 2 euro per maand omhoog knallen zodat ze ons kunnen bevrijden van de stommiteit van sommige users.
Betaalgemak
kunt de dienst per maand aan- en uitzetten, de maandelijkse kosten zijn slechts € 1,85 per maand en worden gefactureerd bij uw Het Net abonnement
Niet jengelen dus en gewoon die 1.85 per maand lappen. :)

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:33

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Het kan aan mij liggen hoor, maar dat virus wordt toch pas op je computer verspreid wanneer je de bijlage opent of op de link in het mailtje klikt.
Zolang je de mails weggooid zonder te openen is er toch niets aan de hand, of ben ik nu gek 8)7

En zit er in mcafee geen optie om binnenkomende mail te scannen?

en ik weet niet van wie je de mails krijgt, maar als dit 1 bepaalde afzender is, zou je er ook voor kunnen kiezen om deze afzender te blokkeren

• LGU
Het kan aan mij liggen hoor, maar dat virus wordt toch pas op je computer verspreid wanneer je de bijlage opent of op de link in het mailtje klikt.
Zolang je de mails weggooid zonder te openen is er toch niets aan de hand, of ben ik nu gek

En zit er in mcafee geen optie om binnenkomende mail te scannen?

en ik weet niet van wie je de mails krijgt, maar als dit 1 bepaalde afzender is, zou je er ook voor kunnen kiezen om deze afzender te blokkeren
Het wordt ook niet op mijn pc verspreid daar zorgt Mcafee voor maar mijn probleem is nu dat ik er dus +- 75 per dag ontvang die ik handmatig dien te verwijderen. Mcafee vind het virus namelijk en handmatig moet ik dan verwijderen/opschonen.

De afzenders zijn allemaal verschillend dus blokken heeft ook geen zin helaas...

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:33

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

dan zit er denk ik niets anders op dan rustig af te wachten.
Je zou eventueel nog kunnen kijken of er bekenden (afzenders) tussen zitten en die eventueel waarschuwen.

Maar voor de rest is het wachten tot de storm voorbij is gewaaid

edit:
zit er in de opties van mcafee toevallig geen optie, om niet alleen het virus te verwijderen maar ook meteen het gehele bericht?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik begin eventjes met je topic titel aan te passen - deze is wel heel erg magertjes zo alleen een virus naam :)
Sinners schreef op 06 juli 2004 @ 16:56:
Mijn virusscanner (Mcafee) detecteert deze virussen wel maar ik moet ze dan toch handmatig opschonen of verwijderen en bij 72 stuks is dat best vervelend.
Ook heb ik voor de zekerheid gekeken of ik spyware op de pc had staan die deze binnenhaalde maar ik heb me Ad-aware en hjthis gescanned en niks gevonden.
72 is inderdaad veel - maar ik heb persoonlijk er al meer per dag mogen ontvangen dus ik sta er niet echt van te kijken :)

Verder - je zou gewoon een regel in je mail client kunnen aanmaken om de meldingen automatisch te verwijderen :)

• LGU
Verder - je zou gewoon een regel in je mail client kunnen aanmaken om de meldingen automatisch te verwijderen
Thanks, dat gaat al wat soepeler!!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Je kan ook de headers van de mails even bekijken en dan kijken bij welke ISP ze het eerst op de SMTP server zijn gezet. Waarschijnlijk zal je opvallen dat 90% van de virussen die je ontvangt afkomstig zijn van een stuk of 10 tot 20 machines. Vervolgens kun je de ISP's van deze machines op hun abuse@isp.* adres mailen en de headers van het mailtje meesturen en een vriendelijk verzoek om wat aan het probleem te doen. Het lijkt bij een aantal ISP's te werken. Demon, A2000, Quicknet lijken er aan te hebben gewerkt. Ik heb van horen/zeggen dat XS4all tegenwoordig ook de uitgaande mail scanned op virussen('GRATIS'), krijg iedergeval ook daar niks meer vandaan. wanadoo, hetnet, @home en planet lijken echter hopeloos... maar dat verbaast me eigenlijk niet zo (FI)

De header's die door de mail server worden toegevoegd zijn inprincipe niet te vervalsen omdat de SMTP server's van ISP's zijn alleen vanaf het eigen netwerkt te benaderen.
Gezien de meeste virussen de standaard instellingen smtp instellingen van je PC gebruiken zal dit dus de SMTP server zijn van de eigen ISP. Deze SMTP server voegt boven aan het mailtje een header toe met daarin de hostname en het IP van de machiene die de mail heeft verstuurt en stuurt hem vervolgens naar de SMTP server die hoort bij de domain naam achter het @ in het adres van de geadresseerde. Dat zal dus 9 van de 10 keer jouw ISP zijn en anders je eigen mailserver.
Zelfs als het virus zelf een header zou toevoegen om het te laten lijken of het mailtje vanaf een andere machiene komt of als er een open relay is gebruikt zou dat gelijk opvallen omdat er dan extra headers en onbekende/vreemde hosts tussen zouden zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door NBK op 07-07-2004 01:48 . Reden: Waarschijnlijk vergeten en nog wat dingetjes... ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
NBK schreef op 07 juli 2004 @ 01:43:
Ik heb van horen/zeggen dat XS4all tegenwoordig ook de uitgaande mail scanned op virussen('GRATIS'), krijg iedergeval ook daar niks meer vandaan.
Klopt, inkomend en uitgaand. Overigens biedt XS4ALL ook een service aan waarbij uitgaande mail niet gescanned wordt, er moet dan verbinding worden gemaakt met een speciale mailserver met authenticatie als ik me niet vergis.
(inkomend: mailscan op je popboxen is ook uit te zetten, mailscan op bsmtp is nog niet mogelijk)

Maar goed, verbinden met andere mailservers kan ook nog (i.t.t. Planet, die alleen verbindingen naar hun eigen mailserver toestaat) dus helemaal zeker van je zaak hoef je niet te zijn.

Je zet overigens 'GRATIS' neer, en ik vraag me af wat je daarmee bedoelt. Natuurlijk is de dienst niet gratis (en dat zul je dan wel bedoelen) en heeft XS4ALL de kosten fijn doorberekend naar de klant, maar deze constructie vind ik toch iets fijner dan van een willekeurige andere ISP waarbij je 1) zelf de virusscan op je mailbox aan moet zetten en 2) hier maandelijks voor moet gaan betalen. Een heleboel mensen doen stap 1 al niet, en als ze stap 1 kennen, vertikken ze er voor te betalen. Gevolg: veel virussen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• sebasgrif
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 14:52
Is het geen optie om een mailclient te gebruiken waarbij je wat filterrules aan kan maken? Dan kan je die mails, die toch vaak een overenkomende content hebben automatisch laten verwijderen.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Tis geen echte oplossing, maar gebruik een programma wat tussen je emailserver en je mailprogramma zit, zoals bijvoorbeeld Mailwasher (is echter geen freeware/shareware meer).
Die herkent een hoop spam, virussen en andere troep, er zijn vast wel vergelijkbare programma's te vinden. Kun je de rotzooi in ieder geval snel selecteren en meteen van de server wissen, misschien is het een tijdelijke oplossing? En je mail niet automatisch laten ophalen door je mailclient dan he :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Pagina: 1