2x netwerk kaart in 2 computers. hoe instellen?

Pagina: 1
Acties:

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 07:03
Een goedemiddag,

Ik heb een (klein) netwerkprobleem.

Ik heb 2 pc's met elk 2x 100 Mbit ethernet kaarten.

Nu probeer ik het volgende te bereiken:

beide pc's moeten via een crosskabel direct met elkaar kunnen netwerken.
Terwijl ze beide tegelijker tijd op een switch zitten via de andere netwerkkaart.

Doel:
Meer snelheid kunnen halen tussen de 2 pc's en de switch ontlasten.

Probleem:
Ik heb alles aangesloten......
Nu kan ik prima internetten en file sharen via pc 1 en pc 2.(dus via switch)
Maar de 2e netwerk kaart die rechtstreeks is aangesloten doet niks.
De verbinding is wel goed, maar windows gebruikt hem niet.

verdere details:

pc1:
windows xp prof.
netwerk kaart 1:
ip: 192.168.1.3
sn: 255.255.255.0
gw: 192.168.1.1

netwerk kaart 2:
ip: 192.168.1.155
geen gateway

pc2:
windows 2000.
netwerk kaart 1:
ip: 192.168.1.4
gw: 192.168.1.1

netwerk kaart 2:
ip: 192.168.1.166
geen gateway

------------------------------------------

aansluiting netwerk:

modem
|
|
router----> 3 pc's
|
|
switch------> meerdere pc's waaronder pc1 & pc2

en pc1 & pc2 samen aangesloten via crosslink kabel.

--------------------------------------------------

De bedoeling is dus dat ik (via nuendo i.v.m. zeer grote audio projecten) meer snelheid kan halen tussen pc1 en pc2.

Dit hoeft geen 200 mbit te zijn. ( mag natuurlijk wel, ik weet dat er software is die (softwarematig) 2 netwerken kan trunken, maar ik weet niet meer hoe het heet)

Ik wil dus gewoon 100Mbit dedicated kunnen gebruiken voor filesharing.
en het andere (zwaar belaste netwerk) voor filesharing voor andere pc's dan pc1 en pc2 en voor internet en printen..... etc.....

Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
ik heb al gezocht via de search en gekeken in de F.A.Q. maar de zoek criterea is nogal lastig voor deze vraag.

Alvast bedankt,
Grenco

Edit:

De switch is een 3com officeconnect geval. (dus wel 3com, maar ook enigzins low budget)

het is wel de bedoeling dat ik filesharing hou met de andere pc's in mijn netwerk.
Dus: gewoon filesharing aanspreken via \\192.168.2.X zoals sjdurand & KingOfDos aangeven zal een mogelijke oplossing zijn.

Daar had ik nog niet aangedacht :) Simpel eigenlijk, nu spreek ik het aan via computernaam en vroeg me al af hoe ik het kon scheiden. En ik heb dus nog niet aan deze optie gedacht, ookal gebruikte ik het vaak :)

Als ik weer in de studio aan de slag ga, ga ik het zeker proberen.

Bedankt namens mij en de band :D

[ Voor 15% gewijzigd door Grenco op 06-07-2004 21:20 ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• sjdurand
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05-2025
Voor de twee netwerkkaarten die rechtstreeks met elkaar verbonden zijn, allebei een ander-ip geven dus 192.168.2.X in een subnetmask 255.255.255.0

En dan elkaar aanspreken met het nieuwe ip \\192.168.2.X. Dan gaat het werken over de cross-kabel

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Ik denk niet dat je hier vrolijker van wordt. Je hebt namelijk maar één default gateway. Heb je er twee dan snapt geen enkel IP pakket er iets van natuurlijk..

Een switch doet in principe hetzelfde als een cross-cable tussen twee nics. Als het nou een hub zou zijn zou ik zeggen ja, maar in dit geval een beetje onzin..

Lijkt mij.

Verwijderd

Zoals sjdurand al zij moet je een andere ipreeks gebruiken.

@Sierra-NL: Toch heeft het wel degelijk zin om dit soort constructies te maken, denk eens aan een mirroring van sql/websites(load balanced servers). Die copyeren natuurlijk data heen en weer. Dat vraagt soms teveel van het netwerk. Ook kan het zo zijn dat de 2 computers in een colocated ruimte hangen, dan heb je op netwerkkaart 1 van bijde computers het internet hangen. Dan kan je niet eens gebruik maken van het internet voor FileSharing.
Gezien de TS bezig is met audio is het ergens wel te begrijpen dat hij deze keuze gemaakt heeft. Echter vraag ik mezelf wel af of het een slimme keuze is.

@TS: Wat is het overige netwerk wat aan de switch(en) hangt? Zijn dit 5 computers die alleen DHCP/DNS en Internet gebruiken? Of heb je een groter netwerk van bv 20 computers met filestorage (en grote bestanden) op de server?
Ik wil dus gewoon 100Mbit dedicated kunnen gebruiken voor filesharing.
en het andere (zwaar belaste netwerk) voor filesharing voor andere pc's dan pc1 en pc2 en voor internet en printen..... etc.....
Heeft de switch die er gebruikt wordt snmp? Over welke switch hebben we het? 3Com/Cisco of lo-budget?

Mocht je switch snmp ondersteunen kan je dan mrtg installeren als deamon? Met mrtg kan je redelijk zien wat je switch doet.
Ik heb zelf ook mrtg draaien, ietswat foute config (lijnspeed op 100mbyte/s, configaanpassing doe ik als ik thuis ben). Hier mijn mrtg logs.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 17:30 . Reden: mja ik las pas later dat het een zwaar belast netwerk was ]

Verwijderd

wat je kan doen is:
het netwerk tussen de 2 computers in 192.168.2.0/24 plaatsen
het netwerk op de switch in 192.168.1.0/24 plaatsen

vervolgens de microsoft file sharing en client voor microsoft networks uitschakelen op de nic's die op de switch zitten, dan gaat het verkeer qua filesharing over de cross.

Groot nadeel: van buiten kopieren gaat niet meer