tweedehands negatief scanner of nieuwe flatbed?

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 11:33
ik heb ongeveer 150 euro ter beschikking, ik wil graag negatieven gaan scannen, nu zag ik op marktplaatst een oude negatieven scanner staan Canon 2700F, deze scanner is niet echt spectaculair, maar ik zag ook dat die flatbed scanners ook steeds beter worden...

heeft iemand of weet iemand ergens scans te vinden van een negatief die met een flatbed scanner zijn gemaakt van ongeveer 150 euro??

ik had al wat topics gevonden (ook op google) maar dat is nog net niet wat ik zoek.

interesante scanner van canon :
http://www.canon.nl/For_H..._Scanning/CanoScan_5200F/

van epson:
http://www.epson.nl/product/imaging/perfection2400/

en van hp:
http://h10010.www1.hp.com...3-11353-11369-355161.html

[ Voor 3% gewijzigd door hilbren op 06-07-2004 19:28 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:19

Mentalist

[avdD]

Move :

Overige Hardware -> Fotografie :)

En een vraagteken uit de titel gehaalt, eentje is genoeg ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:30
ik heb gister samen met mijn broer de 5200f van canon gekocht (133 pleuros). Gisteravond een en ander ingescaned en kan zeggen: resultaat is erggggg mooi!!

Ik had al ervaring met een van epson van rond de 400 euro op de fotovakschool, maar op het eerste gezicht doen de scans van mijn canon niet onder voor die van de epson. Een aanrader dus!

• hilbren
nou ik heb hem dus vandaag ook gekocht maar bij mij valt ie best tegen.
iig de negatieven, de kleuren zijn niet echt mooi, en bij iedere scan weer anders. natuurlijk moet hij in het begine even opwarmen maar hij blijft toch slechte resultaten geven. en hij is ook best langzaam bij het scannen van negatieven.

gewone scans zijn we best mooi

ik ga hem morgen ruilen voor een HP 3970
http://h10010.www1.hp.com...-11369-355161-929235.html
ik hoop dat die beter is, iemand al ervaring?

[ Voor 32% gewijzigd door hilbren op 07-07-2004 20:32 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
hilbren schreef op 07 juli 2004 @ 20:29:
nou ik heb hem dus vandaag ook gekocht maar bij mij valt ie best tegen.
iig de negatieven, de kleuren zijn niet echt mooi, en bij iedere scan weer anders. natuurlijk moet hij in het begine even opwarmen maar hij blijft toch slechte resultaten geven. en hij is ook best langzaam bij het scannen van negatieven.
Negatieven zuigen. Als je kwaliteit wil, maak dan dia's en scan ze met een dia/negatiefscanner. Geloof me, het is de enige goede manier. Er zijn enkele flatbedscanners die ook redelijke transparantscans maken (zie site van Ken Rockwell), maar voor dat geld heb je ook al een heel behoorlijke echte transparantscanner.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Als je goede negatieffilm hebt (die je natuurlijk een halve stop overbelicht), dan zijn de resultaten ook goed. Kijk eens naar proffilms van Fuji of Kodak. Wat ook scheelt is schieten op middenformaat. Negatiefscanners voor MF zijn wel pittig aan de prijs, helaas. :)

Het voordeel van negatieffilm is dat je gevoeliger film kunt krijgen, en dat is in veel gevallen toch handig.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• hilbren
ik ben zojuist even in de advanced mode gedoken, en ik ben erachter gekomen dat je (zeker als je net begint met scannen) wat vaker op preview moet drukken, want de kleuren correcties worden toegepast op basis van de laatste preview.

als je een negatief inscant op 2400 dpi dan zijn de details iets minder dan een afdruk van 15x10 van fujifilm (ingescant op 1200 dpi). Valt niet eens tegen, vindt ik zelf.
met een beetje unsharpmask is er zelfs iets beters uit te krijgen.
ik heb hier twee scans staan: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/scanner/

ik ben aan het twijfelen of ik hem wel zal omruilen voor de hp3900, nadeel van die hp is wel dat ie een vaag systeem heeft om de negatieven in te schuiven, dat hebben ze bij canon beter gedaan.
Die hebben namelijk een soort casette bedacht waar je maximaal 6 negatieven in passen. die casette pas vervolgens precies in de inzetstukken die net buiten de glasplaat zitten. Hp heeft in de deksel een soort inschuif systeem, wat naar mijn mening niet echt stevig overkomt.
Ook zag ik in de winkel een hp scanner staan waarvan 1 schanierpunt van de deksel al was gebroken, canon is wat dat betreft een stuk steviger.
persoonlijke ervaring met een oud model van hp: hij gaf mooiere scans. of dat nu nog steeds het geval is weet ik (nog) niet.

[ Voor 4% gewijzigd door hilbren op 08-07-2004 09:53 ]

Verwijderd

Houdt er rekening mee dat om een beetje negatief te kunnen scannen dat je dan aan enorme optische resoluties moet denken (een negatiefbeeld is nl maar 24mm breed). De meeste flatbeds laten het wat betreft scherpte op dergelijk kleine oppervlakken erg snel afweten en ook de belichting met een transparanten-adapter schiet veelal niet op qua kwaliteit. Daarnaast is de density veelal niet erg hoog (>3,2 is toch wel een aanrader).
Ik raad je aan om voor goede kwaliteit naar echte negatiefscanners te kijken, en dan met name van de bekende merken.

• hilbren
@euss

daar heb je gelijk in, het was ook niet mijn bedoeling om hiermee de digitale fotografie kwaliteit te overtreffen. het is puur bedoel voor op het web en eventueel kleine afdrukken van een niet al te hoge kwaliteit. (kan mijn printer toch niet hebben)

ik heb het bovenstaande berichtje geedit:
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/scanner/

[ Voor 61% gewijzigd door hilbren op 08-07-2004 10:35 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Kun je ook wat scans (liefst ook 100% crops) van wat scherpere foto's/negatieven maken? Dit geeft namelijk niet zo'n goed beeld omdat de foto zelf al erg slecht is.

• hilbren
ja, kan wel, maar dan moet je nog even wachten, ik fotografeer nog niet zo lang.
alle foto's die ik nu geprobeert heb zijn gemaakt met een olympus superzoom 70

de foto's die ik gamaakt heb met mijn minolta dynax 500si heb ik net weggebracht voor het ontwikkelen. (weekend vakantie) dus maandag kan ik de eerste resultaten laten zien.

ik hou jullie op de hoogte.

• hilbren
nog even vraag (die ik niet met de search kan vinden)
ik heb het idee dat de kleuren heel iets afwijken, nu kun je dit met "curves" wijzigen maar kan ik ook een scan maken van de foto (die wel goed is) en dan daar een referentie van nemen oid?

• Hillie

Hillie

Wat het beste is, is een scanprofiel maken. Je pakt dan een IT-8 target (bijvoorbeeld van Kodak) en scant die met een programma als Vuescan, zodat je een scannerprofiel maakt. Als je die hebt, dan kun je die gebruiken tijdens het maken van je scans. Met een progje als Vuescan kan dat dus (en ik gok met een alternatief als Silverfast ook). Da's de beste methode, maar wel relatief prijzig.

Een afdruk naast je scherm houden (wat je natuurlijk ook al gecalibreerd hebt :)) en het origineel scannen is vaak geen goede oplossing, omdat de afdrukcentrale vaak correcties uitvoert tijdens het afdrukken. Die is niet iedere keer hetzelfde, en kan dus ook problemen geven met het maken van scans, omdat je denkt dat je een goed scannerprofiel hebt...

• hilbren
en zo'n it-8 kaart kun je gewoon bij een fotozaak halen?
en heb je die ook in de vorm van een negatief?

[ Voor 34% gewijzigd door hilbren op 12-07-2004 16:43 ]

• Hillie

Hillie

Dat zijn meestal dia's, en die zijn bij de betere zaken te bestellen. Reken wel op veel geld. Er is een Duitser die ze ook maakt, tegen lagere prijzen. Check z'n site maar eens. Ik denk dat de K3-target de beste is, schijnt grootste dynamisch bereik te hebben, die film. Ik heb een tijd terug e-mail contact met die man gehad en dat zei 'ie toen.

Pagina: 1