geheugen altijd 100% in gebruik.

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn geheugen van mijn laptop.
Tosiba tecra 8100.
Mobile Pentium 3 600Mhz.
Windows 98.
128MB geheugen.
Als ik kijk met aida32 zie ik dat mijn geheugen altijt tussen de 96% en 100% in gebruik is.Ik zouw graag willen weten hoe dit kan.Of ik mischien een virus heb of dat ik gewoon wat ekstra geheugen er in moet stoppen.Zo ja gaat hij dan ook een stuk sneller?

Let niet op mijn spel fouten wand ik ben dislekties

Roy

K

• Flugeltje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05 16:24
Hoe meer geheugen hoe beter maar na 512 Mb merk je het niet zo erg meer
voor win98 is trouwens 128 genoeg

Kijk eens wat er allemaal gestart wordt tijdens het opstarten van win98

Start - uitvoeren - msconfig

Iedereen weet het beter

• royhoi
En onder welk tabblad moet ik dan kijken???

Roy

K

• groovyhot
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-02-2023

groovyhot

groovy baby ;-)

dan kijk je bij het laatste tabblad (opstarten), dus de rechtse, daar staan alle files die worden opgestart... als je wil weten wat er precies zoveel processorkracht gebruikt zet je een voor een de vinkjes uit. LET OP, laat 'SysTray' ALTIJD aanstaan.

heb je na een uur alle vinkjes uit (want dat ben je wel bezig als je elke keer opnieuw moet opstarten) nog altijd hetzelfde probleem dan zit er een dikke kans in dat je een virus hebt. hier ga ik niet vanuit, maar het zou kunnen.

heb je nu gevonden wat het probleem is, dan laat je dit gewoon altijd uit. hoe minder vinkjes hoe sneller de pc opstart. je moet dan wel langer wachten bij het opstarten van een programma.

succes! :)

Cooler Master Cosmos S, X2 5600, X850XT, 4GB, 3.7 Terabyte

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Niks geen virus ;)

128 MB is voor deze tijd wel erg weinig, ik raad in een Win '98 systeem 256 MB aan en als je Win XP gebruikt 512, om alles lekker te laten lopen :)

• royhoi
Oke bedankt dan koop in er nog 128 mb bij.

Roy

K

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Een tijd geleden stond er artikel op tweakers waarin geheugen tests werden gedaan. Het scheen dat 384 MB voor W98 optimaal was.

Hoeeveel je uiteindelijk nodig hebt hangt natuurlijk af van wat je draait. Als je alleen standaard W98 draait en een oudere office versie heb je aan 64 MB of zelfs 32 MB meer dan genoeg. Maar firewalls, virusscanner, etc etc doen dit toenemen. Evenals het officen van grote bestanden. Aangezien het een wat oudere laptop betreft raad ikje aan het gewoon het geheugen te maximaliseren (zie handleiding laptop). Ben je er voor de rest van zijn levensduur vanaf.

edit: typo

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
Niet naar SCSI beest luisteren is namelijk echt eht achterlijkste verhaal ooit, 128 mb voor windows 98 en zeker voor een labtop is meer dan genoeg. Hij werkt al heel goed met 32 en het ligt er ook maar aan wat je met de computer doet natuurlijk maar als je niet weet hoe het komt dat hij vol zit neem ik aan dat het een virus/spyware/overbodige en veel te veel op te starten dingen zijn/geheugen kapot/windows verkeerd ingesteld,.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

almar schreef op 06 juli 2004 @ 17:09:
Niet naar SCSI beest luisteren is namelijk echt eht achterlijkste verhaal ooit, 128 mb voor windows 98 en zeker voor een labtop is meer dan genoeg. Hij werkt al heel goed met 32 en het ligt er ook maar aan wat je met de computer doet natuurlijk maar als je niet weet hoe het komt dat hij vol zit neem ik aan dat het een virus/spyware/overbodige en veel te veel op te starten dingen zijn/geheugen kapot/windows verkeerd ingesteld,.
Achterlijkste verhaal ooit? Das een beetje overdreven imho.
32MB kan genoeg zijn, maar het ligt er maar net aan wat je met de laptop doet, zoals je zelf zegt. 3 jaar geleden was 128MB veel, maar gebruik je nog steeds dezelfde programma's als 3 jaar geleden? Dacht het niet.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
op een laptop van 600 mhz? Wat wil je daar nou meer mee gaan deon dan 3 jaar geleden

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

Windows 9x gebruikt altijd 99% van het geheugen, namelijk voor disk-cache

Als ie een clean win98 systeem net geboot is gebruikt ie een paar honderd mb geheugen.
Open je een paar mappen/programmas, dan loopt het vanzelf vol...

Een p3-600 / 128mb ram kan makkelijk Windows2000 of WindowsXp draaien. Is overigens ook wat stabieler dan windows 98.

[ Voor 17% gewijzigd door Jimbolino op 06-07-2004 17:52 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 08:45
Naar mijn weten kan Windows98 niet eens overweg met meer dan 256 Mb geheugen...

• royhoi
Dus als ik er 256MB geheugen op heb kan ik er ook makelijk window XP op draaien???

K

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

Windows XP Professional System Requirements

even zoeken kan geen kwaad hoor ;)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• royhoi
O bedankt maar dat zegt natuurlijk weinig wand ze probeeren het natuurlijk zo laag mogelijk te houden ik zouw ook graag willen weten of mijn 8MB videokaard er ook goed genoeg voor is.

K

Verwijderd

Windows 98 maakt inderdaad niet veel gebruik van extra geheugen. Upgrade van 64 naar 128 mb levert best wel snelheidswinst op, maar verder niet zo. Wel kan er meer van de harddisk in het geheugen worden geladen, zodat je minder harddisk-access hebt tijdens programma's, en dan heb je wel weer snelheidswinst.

• swampy
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

royhoi schreef op 06 juli 2004 @ 20:21:
O bedankt maar dat zegt natuurlijk weinig wand ze probeeren het natuurlijk zo laag mogelijk te houden ik zouw ook graag willen weten of mijn 8MB videokaard er ook goed genoeg voor is.
Voor 2d? ..zelfs een 512kbyte videokaart is daar genoeg voor..zolang het maar VGA/SVGA standaard ondersteunt :-)

Win2k/XP is zeer simpel te doen met Office hoor..heel stabiel en ach... met 600Mhz duurt alles even lang of korter dan onder win9x :-)

Laat ik zo zeggen dat ik hier een PIII 450Mhz heb draaien met winxp erop ( 192Mb geheugen ) en alles gaat fijn..langzaam..maar fijn...

De pc heeft een Ati Rage Pro ( 8Mb ) videokaart dus jou 8mb kaart zal vast voldoen hoor!

Yup oudjes doen het nog best goed..als je ze niet teveel taken geeft!

[ Voor 38% gewijzigd door swampy op 06-07-2004 20:48 ]

There is no place like ::1

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
almar schreef op 06 juli 2004 @ 17:09:
Blaaaat >:)

Wat kost dat soort geheugen vandaag de dag nog :? denk voortaan even na ;)

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 12:18

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Lennieboy83 schreef op 06 juli 2004 @ 20:38:
[...]

Dat soort geheugen is tegenwoordig anders een behoorlijk stukje duurder dan huidige chippies omdat ze al schaars worden....
En het is vrijwel alleen in value ram te krijgen.
Dus denk voortaan ff na voor je blaat begint te roepen en check de prijzen ;)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Lennieboy83 schreef op 06 juli 2004 @ 20:38:

Als het SD-Ram is, is het denk ik voor laptops wel wat aan de prijzige kant hoor ;)
Lammert schreef op 06 juli 2004 @ 18:39:
Naar mijn weten kan Windows98 niet eens overweg met meer dan 256 Mb geheugen...
Windows 98 kan maximaal 512MB adresseren, als je daar boven uit komt, dan moe tje een aantal dingen aanpassen, en dan zou het kunnen, echter heb ik dit nog nooit geprobeert, dus kan niet vertellen of het waar is. In de FAQ (denk bij SA of WOS) staat hoe je dit kan doen... ;)
Mystic Spirit schreef op 06 juli 2004 @ 20:43:
Dat soort geheugen is tegenwoordig anders een behoorlijk stukje duurder dan huidige chippies omdat ze al schaars worden....
En het is vrijwel alleen in value ram te krijgen.
Dus denk voortaan ff na voor je blaat begint te roepen en check de prijzen ;)
Dat blaat sloeg op iets heel anders naar mijn weten, maar laten we dat niet hier bespreken oké? Is trouwens ook wel erg offtopic...

O en ik ben geen wannabe modje, ik hou alleen erg graag van een goede sfeer in een topic :Y)

[ Voor 31% gewijzigd door CH4OS op 06-07-2004 20:46 ]

• swampy
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

SoDimm 128MB PC133 - € 49,00
SoDimm 256MB PC133 - € 69,00

Bij ICT-traders in Alphen aan den Rijn.... dus betaalbaar...als je nog een gaatje vrij hebt in je oude laptop...redelijk goedkoop nog up te graden...

There is no place like ::1

Verwijderd

Ik zou eerst eens gaan voor een verse install van windows 98, waarschijnlijk is het probleem dan meer dan verholpen, want Win Xp draait al, weliswaar vrij traag :Z , onder 128Mb Ram, dus zou normaal win98 bij het gebruik van niet te zware progsels soepel moeten draaien

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

- zowel de originele vraag hier als de meeste replies gaan over SOFTWARE, wat doet dit in Processors, Moederborden en Geheugen?
- we vragen op Tweakers niet gelijk een topniveau, maar wel dat je op z'n minst de moeite doet eea op te zoeken voor je een topic post. Zo lees ik dat de TS gehoord heeft van een Task Manager. Als dat al niet lukt is misschien www.beginnersweb.nl een betere optie :o
- het taalgebruik, zowel van de TS als sommige posters (almar :X ) is zodanig jammerlijk dat ik extra zou willen wijzen op de onderdelen van de huisregels over verzorging van posts. Je hoeft niet Hugo Claus voorbij te streven ofzo, maar op moment dat het de duidelijkheid van wat je probeert te zeggen in de weg zit, is brakke spelling en grammatica, laat staan interpunctie echt onvoldoende.

Edit:
En even zeer nadrukkelijk mbt die dyslexie- ik ken genoeg dyslectici, onder andere een aantal die universitaire studies doen in de alpha hoek. En zij zijn nog veel harder tegenover dit soort taalslordigheid. Het is met dyslexie allerminst makkelijk, maar dyslexie heeft nadrukkelijk alleen invloed op spelling en grammaticale vormen.

Het is ondanks die spellingsproblemen perfect mogelijk op grote schaal structuur aan te brengen in argumentatie en informatie, en juist dat (wat een dyslecticus net zo goed kan als een ander) ontbreekt hier :o

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 07-07-2004 20:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.