Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PW] Waarom worden bedragen niet meer afgerond?

Pagina: 1
Acties:

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 21:12
Ik heb opgemerkt dat bedragen tegenwoordig worden afgerond.

Is dit soms om de winkels te beschermen?

Ik bedoel, dit heeft een negatief effect voor de consument.

De tweakers pricewatch is namelijk best belangrijk voor de nederlandse webshops.

De gene die de goedkoopste is bij een bepaald product krijgt meestal behoorlijk wat meer orders van dat product dan de op 1 na goedkoopste.

Eerder was het dus zo dat als een winkel bovenaan wou staan ze toch wel een halve euro er onder moesten om zo goedkoper te zijn (bijvoorbeeld als winkel A een artikel voor 79,95 heeft wat dus afgerond werd op 80 euro dan moest winkel B het verkopen voor 79.45 om afgerond op 79 te worden)

Nu hoeven winkels nog maar 5 cent eronder te zitten om bovenaan de lijst te staan.

Eerste voorbeeld zie je hier:

http://www.tweakers.net/pricewatch/87608/?Landfilter=All

Wintelco staat nu als goedkoopste met slechts 0.05 cent eronder

Als prijzen nog afgerond zouden worden dan hadden ze wellicht er 0.50 onder gezeten om zo afgerond te worden naar 78 euro.

Naar mijn mening zorgt het niet afronden voor bedragen ervoor dat de prijzen minder snel dalen wat dus negatief is voor de consument maar wat weer wat gunstiger is voor de winkels.

Dus vanwaar deze verandering? een verzoek van de winkels?

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11 21:44

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Een groot deel van de antwoorden op je vragen staan in .plan: Tot op de cent nauwkeurig in de Pricewatch. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Longbeard op 06-07-2004 15:53 ]

• Hertog_Martin
Ah, sorry, had dat niet gezien

Maar ik heb dat stukje dus net gelezen, en een voordeel is dus dat wanneer je meedere componenten in de winkelmand zet, het een paar euro's kan schelen. (naja, het is niet goedkoper, want zodra je het besteld zie je ook het werkelijke bedrag, maar het geeft wel een beter beeld van hoeveel je in totaal kwijt zal zijn)

Maar ik vind het nadeel voor de consument eigenlijk groter. Winkels die met elkaar concurreren om bovenaan te staan in de prijzenlijstes zullen dat nu doen met stapjes van 5 cent inplaats van 50 cent ben ik bang.

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11 21:44

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Hertog_Martin schreef op 06 juli 2004 @ 16:45:
[..]

Maar ik vind het nadeel voor de consument eigenlijk groter. Winkels die met elkaar concurreren om bovenaan te staan in de prijzenlijstes zullen dat nu doen met stapjes van 5 cent inplaats van 50 cent ben ik bang.
Aan elk voordeel zit een nadeel. Echter vermoed ik dat de concurrentie groot genoeg is en zal blijven. Op lange termijn zal, er geen werkelijk verschil zijn, tussen 1 grote stap van 50 cent en een aantal kleintjes van 5 cent.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik vind het wel weer erg ver gezocht hoor, Tweakers.net beschuldigen van het benadelen van de belangen van de consumenten door prijzen betrouwbaarder te willen weergeven.

Als al die betrouwen 5 eurocent goedkoper willen zijn dan de concurrent ontstaan er trouwens alsnog hevige prijsconcurrentie. Verder denk ik niet dat er veel mensen zijn die de keuze van een shop volledig laten afhangen van een minimaal prijsverschil. Andere zaken zoals verzendenkosten, eerdere ervaringen met een shop en ratings in de shop survey spelen ook een rol.

• Hertog_Martin
Sorry hoor Femme maar ik beschuldigde jullie nergens van.

Ik wou gewoon weten wat de gedachte achter deze verandering was. Blijkbaar dus alleen om het nauwkeuriger weer te geven. Ik geef dus een (wellicht wat vergezochte) visie op wat voor gevolgen dat kan hebben.

Ikzelf heb het gevoel dat de prijzen vooral zo snel dalen bij sommige producten omdat de winkels concurreren om de 1e plek in de pricewatch. (Ik geniet er wel van als ik een product wil kopen en ik zie dat er elke dag wel een euro van de prijs af gaat).

Natuurlijk spelen ervaringen en verzendkosten ook mee. Maar als verzendkosten gelijk zijn en ervaringen bij beide goed dan wordt er meestal voor de goedkoopste gekozen, ookal scheelt het maar een paar centen.

Ik heb gewoon de vrees dat de prijzen nu minder snel zullen dalen.

Het klinkt allemaal misschien beetje vergezocht en overdreven. Maar ik denk dat de Pricewatch best een belangerijke rol speelt en voor veel concurrentie zorgt.. waarvoor niets meer dan lof. Want ook dankzij onderdelen als de Shop Survey verbeterd de kwaliteit van vele winkels ook nog eens.

Eerder was het zo dat produkten heel vaak xx.45 kostten zodat het naar beneden afgerond zou worden op de pricewatch. Ben benieuwd hoe de prijzen achter de komma vanaf nu zullen zijn.

Ok achteraf gezien is het misschien wat vergezocht. Hoewel het natuurlijk wel meespeelt dat winkels graag 1e willen staan veranderd het weergeven in centen niet zo heel veel, je zult alleen wellicht wat meer veranderingen zien, uiteindelijk gaat het door de concurrentie toch nog naar een bodemprijs waar het niet lager kan. Wellicht wat minder snel.

[ Voor 23% gewijzigd door Hertog_Martin op 06-07-2004 18:42 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-11 14:51
Misschien ben ik wel heel simpel hoor maar: bedrijven zullen hun prijsbeleid niet gaan aanpassen omdat Tweakers.net besloten heeft ook kommagetallen in de pricewatch te gaan gebruiken.

Als de prijzen in de PW niet overeenkomen met de werkelijke prijzen zijn ze oneerlijk bezig dus dat kan imo ook niet het geval zijn.
Pagina: 1