[quarkxpress] zwart != zwart

Pagina: 1
Acties:

• Liqued
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 18:51
Het zal vast wel ergens een simpel dingetje zijn wat ik over het hoofd het gezien, maar binnen quarkxpress is zwart niet echt zwart. Als ik namelijk het zwart van een tiff'je naast het zwart van quarkxpress heb dan is het zwart het het tiff'je zwarten dan dat van quarkxpress. Wat kan ik daar aan doen?

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-07 15:02

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Bedoel je op je scherm, of als je er een afdruk van maakt?

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-08 12:17
Misschien is het TIFFje wel niet zwart maar bijvoorbeeld:
CMYK: (0%,60%,60%,100%)

Het kan ook te maken hebben met de afbelldwijze van TIFFs, of met colormanagement van je monitor (ik weet niet of colormanagement ook op tekst wordt toegepast)

Houdoe

• Liqued
Het gaat hier dus om het verschil met afdrukken. Tiff'jes zijn (over het algemeen) grayscale.

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Tja, dan moet je idd ff kijken naar de opbouw van je plaatje en naar de opbouw van de zwart in xpress. Gewoon plaatje ff omzetten naar 4 kleuren, dan zie je dat er waarschijnlijk ook cyaan, magenta en geel in zit, als je deze zo omzet naar grayscale, dan krijg je altijd een vage zwart.

Als je nou gewoon een nieuw CMYK document maakt, deze vult met 100% zwart, omzet naar grayscale, en opslaat als tiff, en die importeerd, hebbie dat probleem dan ook?

• Liqued
Als je nou gewoon een nieuw CMYK document maakt, deze vult met 100% zwart, omzet naar grayscale, en opslaat als tiff, en die importeerd, hebbie dat probleem dan ook?
Ja, maar het rare is ook dat zwart via een plaatje "zwarter" is dan het zwart dat uit quarkxpress komt. Dus het lijkt me meer een instelling bij quark zelf en niet zozeer de tiff's.

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Als jij een nieuw document aanmaakt in xpress, daar trek je een kader, deze vul je met zwart, daarnaast importeer je dat plaatje, dan kan je plaatje hoogstens een andere kleur hebben, maar hij kan niet zwarter zijn. (Mischien op je scherm maar niet op de afdruk)

• Liqued
Freddy_Fish schreef op 06 juli 2004 @ 21:27:
Als jij een nieuw document aanmaakt in xpress, daar trek je een kader, deze vul je met zwart, daarnaast importeer je dat plaatje, dan kan je plaatje hoogstens een andere kleur hebben, maar hij kan niet zwarter zijn. (Mischien op je scherm maar niet op de afdruk)
Ik wil niet heel vervelend zijn, maar dat doet ie dus wel. Het lijkt er op alsof hij plaatjes gewoon "beter" wil afdrukken dan het zwarte vlak dat gemaakt is in quarkxpress (het zwarte vlak van het niet plaatje komt een beetje vlekkerig over dan die van het plaatje. Die komt gewoon echt strakker en donkerder over dan het niet plaatje).

[ Voor 26% gewijzigd door Liqued op 07-07-2004 00:15 ]

• Liqued
Ben ondertussen weer wat verder en een aantal van mijn "zwart" problemen opgelost (mijn printer ging automatische zaken die gemaakt waren in quarkxpress (dus niet de tiff'jes curven).

Maar daarnaast heb ik dus inderdaad een aantal tiff'jes (voornamelijk foto's) die van RGB naar grayscale zijn omgezet en daardoor een rare CMYK (75%,68%,67%,90%) verhouding kregen. Hoe kan ik er voor zorgen dat deze plaatjes wel in CMYK echt zwart weer geven? Of is het verstandiger om zwart in quark op CMYK (75%,68%,67%,90%) te zetten?

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Dat ligt eraan, wat voor kwaliteits eisen eraan gesteld worden, waarvoor wil je het gaan gebruiken?

Verwijderd

Zwart wordt nooit bereikt door 100% K....dit is voor een goede afdruk altijd opgebouwd uit een gedeelte CMY...die waarden hierboven zijn zo raar nog niet.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

De meeste drukkers gebruiken iets in de trant van 70/40/40/100 o.i.d.

Mocht je iets bnaar de drukker sturen dat je in Quarckhebt gemaakt, vraag ff wat ze daar gebruiken voor full-colour zwart (opbouw). Dan weet je waaraan je begint.

Ook zw/w foto's worden zo opgebouwd (met name in magazines, ziet er veel vetter, glossier uit).

Kom je er zo niet achter, ga er maar vanuit dat je als je weinig kleur en voornamelijk zwart gebruikt, je anders het beste de overwegende zwarte toon uit de foto kunt gebruiken, zodat het kader en de foto elkaar iet 'bijten'.

<<overigens gaat hetzelfde op voor grijstinten >>

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Pagina: 1