Router haalt netwerk onderuit ?

Pagina: 1
Acties:

• mdewildt
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-12-2025
Heb de volgende situatie :

Speedtouch 510 ----- SonicWall Tele3 ------ 3Com hub

Aan de 3com hub hangen 2 werkstations.
In deze situatie prima verbinding met internet en tussen computers onderling.
Op beide werkstations (192.168.3.9 en 11) staat Sonicwall (192.168.3.254) ingesteld als gateway en DNS verwijst naar DNS server van internetprovider (XS4ALL : 194.109.6.66). Speedtouch is gebridged.

Nu sluit ik op de hub ook nog de WAN poort van een Linksys BEFSR81.
Aan de LAN kant van de Linksys heb ik nog 3 werkstations (192.168.1.2/3/4).
De BEFSR81 krijgt een statisch IP adres : 192.168.1.1 (LAN kant) en 192.168.3.5 (WAN kant).
Ook in de BEFSR81 staat als DNS server 194.109.6.66 en als gateway 192.168.3.254.
De 3 werkstations kijken naar de BEFSR81 voor gateway en DNS.

Probleem : zodra de kabel van de BEFSR81 aangesloten wordt duikt de performance op het netwerk naar beneden.
Het browsen van werkstation 1 naar werkstation 2 (3.9 en 3.11) duurt veel langer dan voorheen en het openen van bv een excel bestand van 200kb kan wel tot 5 minuten duren.
Internetverbinding vanaf de werkstations is vrijwel onmogelijk.

Zodra ik de kabel er weer uit trek is de snelheid op het netwerk weer normaal.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen ?
Ben wel een aantal instellingen tegen gekomen (bv RIP, met daarbij het aantal HOPS), maar die zeggen mij niet alles.
Zelfs algemene ideen over waaraan het zou KUNNEN liggen zijn welkom !!! _/-\o_
Ik begin al een beetje gek te worden..... 8)7

Thanx

Martin

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:42

Valkyre

Kitesurf FTW!

kan je die 3 pc's niet in hetzelfde netwerk hangen zodat je de linksys niet gebruikt?
eventueel met verschillende subnetten werken.

eventueel linksy firmware flashen.

zodra je die linksys inplugt komt er dan heel veel verkeer op het netwerk te staan (gaan de lampjes heel snel knipperen, eventueel collisions?)

is bovenstaande het geval zijn die 3 pc's virus + spyware vrij?

iRacing Profiel

• mdewildt
Kan helaas die 3 andere pc's niet in hetzelfde netwerk plaatsen.
Netwerk 1 (2 werkstations) moet in de 192.168.3.x range blijven ivm verbindingen met het hoofdkantoor, netwerk 2 moet in de 192.168.1.x range blijven ivm uniformiteit door het land heen.

Zodra ik de linksys aansluit krijg ik volgens mij wel veel meer netwerkverkeer ja.
De netwerklampjes van op de werkstations (in de systemtray) knipperen volgens mij veel meer (ofwel, blijven nagenoeg continu branden).
Virusscan of spyware nog niet gekeken, maar ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te beweren dat dat niet het geval is.
Systemen zijn schoon geinstalleerd.

Zou het op een of andere manier toch met DNS te maken kunnen hebben ofzo ?

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:42

Valkyre

Kitesurf FTW!

je zou op de linksys eens het IP van de andere router als DNS ingevenen.

en is er ook veel verkeer als je alleen de router er aanhangt, (dus die 3 pc's niet achter de linksys)

[ Voor 43% gewijzigd door Valkyre op 07-07-2004 11:58 ]

iRacing Profiel

• mdewildt
Heb het even getest en als ik alleen de linksys router aansluit (dus zonder werkstations erachter) blijft het probleem hetzelfde.
Oja, mocht het een defecte router betreffen dan is dat wel heel toevallig, want op een andere vestiging heb ik PRECIES hetzelfde probleem.

Op die andere vestiging heb ik het ook al geprobeerd zonder firewall (dus alleen die van de ADSLrouter), maar dat maakte niet uit. Ook niet als ik de DNS van de linksys naar die router liet verwijzen.

Nog andere ideeen ?? Please _/-\o_

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:26
Ik zou op alle computers de DNS invullen van de eerste router, als de tweede er problemen mee heeft gaat er verder niks mis en de tweede heeft dan minder te doen.

Kun je misschien (tijdelijk) de bridge ertussen uit halen? Maak alles zo kaal mogelijk.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• mdewildt
Een van de dingen die juist zorgen voor de veiligheid is dat de internetrouter niets anders doet dan pakketjes doorsturen en dan de firewall de rest afhandeld.
Dus de internet router uit bridge mode halen is niet wenselijk (buiten het feit dat ik niet weet of en hoe ik dan de firewall weer goed moet instellen, waar ik trouwens ook niet zelf bij kan maar wat door een extern bedrijf wordt gemanaged)

Maar kan iemand mij uitleggen wat er eventueel fout zou KUNNEN gaan in deze opstelling ?
Wat zou er KUNNEN veranderen bij het aansluiten van de Linksys ?
Het moet toch iets van DNS ofzo zijn ?
Of gewoon overbelasting van het netwerk (te veel pakketjes versturen ofzo) ?
Pagina: 1