Ik vind jammer dat er van tijd tot tijd een achterklap/roddelpers-achtige saus over het nieuws wordt gegoten, maar daar kan ik nog wel aan wennen. Soms is het ook wel gewoon leuk
Wat me echter wel erg stoort is dat het nieuws niet bij uitzondering gekleurd wordt door de T.net nieuwscrew.
Met het kleuren van nieuws bedoel ik dat bepaalde verwoordingen worden gekozen door de nieuwscrew, bepaalde uitspraken te vrij worden vertaald of dat er gewoon wat nieuwsfeitjes bij worden VERZONNEN, waaruit een partijdige houding blijkt over het onderwerp!
Een paar weken terug heb ik daarover een discussie gehad in het TMF forum maar dat heeft niet mogen baten. Ik heb het enige tijd aangezien om te kijken of er verbetering van de objectiviteits-uitstraling zou optreden maar helaas, ik ben van mening dat het erger aan het worden is.
Ik wil opmerken dat dit dus niets te maken heeft met ideeen over het advertentiebeleid van T.net, maar met het nieuws zelf! Wel is het natuurlijk zo dat de beeldvorming die vooral nieuwe bezoekers krijgen van de site sterk negatief beinvloed zal zijn als advertenties EN nieuwpost dezelfde kleur hebben.
Ik lees lang niet alle nieuwsartikelen, maar 2 nieuwposts vielen direct mij op doordat er sterk gekleurde uitspraken werden gedaan die nooit konden kloppen. Zo als de T.net nieuwscrew ze aanbood, zou het nooit kunnen zijn verwoord op de bronsite, dus die heb ik even gecontroleerd. Wat blijkt: de nieuwcrew verdraait inderdaad de feiten.
Verder wil ik met klem opmerken dat het niet alleen onderstaande quotes zijn die mij tot deze reactie brengen. De gehele toonzetting, te beginnen met de keuze van de topictitel en het juist wel of juist niet overnemen van nieuwfeiten uit de bron, kleuren het nieuws. Telkens wordt het nieuws een heel klein beetje gekleurd. Het is alleen verschrikkelijk moeilijk die kleuring hard te maken. Het gevoel van niet-objectiviteit krijg ik absoluut niet bij alle nieuwspost, maar wel degelijk bij een aantal. En zeer sterk bij onderstaande.
nieuws: MS wil dat Europa voorbeeld van Amerikaans gerecht volgt
Volgen de EU mag microsoft wel zelf beslissen welke software het in windows inbouwt. Microsoft moet wel een extra versie aanbieden zonder koppelverkoop met mediaplayer. Mediaplayer hoeft er dus niet "uitgesloopt" de worden wat de nieuwscrew wel beweerd. Sowieso is die woordkeuze beeldscheppend. Ik ben van mening dat de nieuwscrew hier zijn eigen mening aan het verwoorden is en niet het nieuws gezien het sterke verschil in verwoording met de bron.
Deze nieuwspost vind ik wel goed trouwens. Gewoon netjes, zonder gekleurde termen.
nieuws: Een analyse van het debat om Java open source te maken
Ik wil de crew erop wijzen dat er meer soorten auto's zijn dan linux-distro's. Bovenstaande sterk gekleurde uitspraak is niet in de bron terug te vinden. Jammer dat de crew het nodig vind haar eigen ideen en mening in het nieuws te verwerken.
Dat argument wordt echter weggelaten waardoor de strekking van de alinea vervaagd. Was de newscrew het niet eens met het argument omdat het de inefficientie van microsoft wil verdoezelen?
nieuws: Bill Gates: 'Geen goedkope Windows-versie voor China'
In de bron wordt ook over de verkoop PC's gesproken, en niet over 'de pc's met windows', de verwoording die de nieuwscrew kiest. Daarmee ontdoe je het nieuws compleet van de feiten over de opmars van linux in China! Een zeer zeer belangrijk argument voor een low-budget windows versie.
nieuws: Windows Update v5 blokkeert illegale serials
Het kost me veel tijd om dit goed te verwoorden maar ik wou dit toch even kwijt. De site T.Net gaat mij zeer aan het hart, maar zelfs maar een objectieve uitstraling is ver te zoeken in bovenstaande voorbeelden. Ik hoop dat de nieuwscrew hun foute houding in de betreffende posts toegeeft, en niet net doet of er niets aan de hand is. De frequentie ernst van van deze voorvallen zijn mijns te hoog om te negeren. Hier kunnen jullie wel degelijk wat aan doen, en struisvogelpolitiek is niet de houding waarmee T.net professioneel gezien verder kan komen.
Met vriendelijke groet,
Flipz.
PS. niet alle nieuwsposters hoeven zich w.m.b. aangesproken te voelen door mijn kritiek, behalve dan dat het mijns inziens niet mijn taak is om op het belang van (en in dit geval gebrek aan) objectiviteit te wijzen.
Er zijn 4 zaken die aandacht mbt objectiviteit nodig hebben.
1) Veelzijdigheid mbt aanbod nieuwposts
2) Kleur van elke nieuwposts afzonderlijk
3) Kleur van het modereren
4) Advertentiekleur
Eenzijdigheid is er in meer of mindere mate in alle 4 zaken imho reeds geweest. Inzake punt 1 gaat het tegenwoordig uitstekend. Ik kan T.net niet meer betrappen op een eenzijdig aanbod (hardware e.d. weer ik weinig van dus doe ik geen uitspraken over). Mijn complimenten daarvoor
Met betrekking tot punt 2 ging het tot voor kort ook goed, maar nu dus even beduidend minder. Ik hoop dat dat snel verholpen zal worden. 3 is nog steeds een zorgekindje doordat het verschil tussen 'inzichvol' en 'ik ben het er mee eens' en 'troll' en 'ik ben het er niet mee eens' te weinig wordt onderstreept in de Faq van TMF. Eigenlijk is die faq sowieso achterhaald en te simplistisch, maargoed. Ik hoop dat ik met deze post nog eens extra de aandacht op het belang daarvan kan vestigen wetende dat een aantal TMF'ers deze post zullen lezen. Over punt 4 hebben we het eerder gehad, dat zit nu wel weer goed, dus zal ik het niet over gaan hebben. 
Met het kleuren van nieuws bedoel ik dat bepaalde verwoordingen worden gekozen door de nieuwscrew, bepaalde uitspraken te vrij worden vertaald of dat er gewoon wat nieuwsfeitjes bij worden VERZONNEN, waaruit een partijdige houding blijkt over het onderwerp!
Een paar weken terug heb ik daarover een discussie gehad in het TMF forum maar dat heeft niet mogen baten. Ik heb het enige tijd aangezien om te kijken of er verbetering van de objectiviteits-uitstraling zou optreden maar helaas, ik ben van mening dat het erger aan het worden is.
Ik wil opmerken dat dit dus niets te maken heeft met ideeen over het advertentiebeleid van T.net, maar met het nieuws zelf! Wel is het natuurlijk zo dat de beeldvorming die vooral nieuwe bezoekers krijgen van de site sterk negatief beinvloed zal zijn als advertenties EN nieuwpost dezelfde kleur hebben.
Ik lees lang niet alle nieuwsartikelen, maar 2 nieuwposts vielen direct mij op doordat er sterk gekleurde uitspraken werden gedaan die nooit konden kloppen. Zo als de T.net nieuwscrew ze aanbood, zou het nooit kunnen zijn verwoord op de bronsite, dus die heb ik even gecontroleerd. Wat blijkt: de nieuwcrew verdraait inderdaad de feiten.
Verder wil ik met klem opmerken dat het niet alleen onderstaande quotes zijn die mij tot deze reactie brengen. De gehele toonzetting, te beginnen met de keuze van de topictitel en het juist wel of juist niet overnemen van nieuwfeiten uit de bron, kleuren het nieuws. Telkens wordt het nieuws een heel klein beetje gekleurd. Het is alleen verschrikkelijk moeilijk die kleuring hard te maken. Het gevoel van niet-objectiviteit krijg ik absoluut niet bij alle nieuwspost, maar wel degelijk bij een aantal. En zeer sterk bij onderstaande.
nieuws: MS wil dat Europa voorbeeld van Amerikaans gerecht volgt
Dit is een typisch voorbeeld van het kleuren van nieuws. Er wordt naar eigen goeddunken vertaald en nieuws bij verzonnen want dit staat niet in de bron.Volgens het besluit dat in Amerika genomen werd, kan Microsoft zelf beslissen welke software het al dan niet in Windows wil inbouwen. Dit in tegenstelling tot de Europese Commissie, die bijvoorbeeld eist dat Windows Media Player uit het besturingssysteem gesloopt wordt.
Volgen de EU mag microsoft wel zelf beslissen welke software het in windows inbouwt. Microsoft moet wel een extra versie aanbieden zonder koppelverkoop met mediaplayer. Mediaplayer hoeft er dus niet "uitgesloopt" de worden wat de nieuwscrew wel beweerd. Sowieso is die woordkeuze beeldscheppend. Ik ben van mening dat de nieuwscrew hier zijn eigen mening aan het verwoorden is en niet het nieuws gezien het sterke verschil in verwoording met de bron.
Deze nieuwspost vind ik wel goed trouwens. Gewoon netjes, zonder gekleurde termen.
nieuws: Een analyse van het debat om Java open source te maken
De nieuwscrew vind blijkbaar dat er een wildgroei aan linuxdistributies is. De crew spreek van een "jungle aan versies vergelijkbaar met de verschillende linux-distro's tegenwoording". Door de toevoeging 'tegenwoording' wordt bovendien gesuggereerd dat de wildgroei actueel is en nog maar het begin is van nog meer groei. Die mening van de crew wordt nog eens benadrukt door het zindeel 'met elk hun eigen eigenschappen'.Het laatste dat Sun, Java-ontwikkelaars en bedrijfsleiders echter willen is een jungle aan Java-versies met elk hun eigen eigenschappen, vergelijkbaar met de verschillende Linux-distro's tegenwoordig.
Ik wil de crew erop wijzen dat er meer soorten auto's zijn dan linux-distro's. Bovenstaande sterk gekleurde uitspraak is niet in de bron terug te vinden. Jammer dat de crew het nodig vind haar eigen ideen en mening in het nieuws te verwerken.
Deze alinea is een verdraaing van de pro-opensource argumenten in de bron. Het pro-os argument is dat vertikale integratie inefficient is. Als argument wordt in de bron aangehaald: "Bill Gates says that Longhorn will cost as much as the Apollo space program; Apple has proved that it can do much of that with only a fraction of the resources." Imho het belangrijkste argument. Kleine bedrijven zijn vaak efficienter -> daardoor heeft OS de voorkeur omdat er meerdere kleine bedrijven aan kunnen werken ipv alleen Sun.Een andere partij bevindt zich dan weer in Wall Street. Volgens de financiële experts die daar rondlopen zijn bedrijven als Sun inefficiënt omdat ze de kosten niet terugverdienen uit de door hen ontwikkelde technologie. Zij zouden dan ook liefst zien dat er een apart Java-bedrijf opgericht wordt. Vreemd genoeg is er onder deze analisten echter niemand die voorstelt om Microsoft op te splitsen in een Office- en een Windows-bedrijf. Sun probeert in de mate van het mogelijke de open-sourcecommunity wel tegemoet te komen, onder andere door het vrijgeven van de broncode van Project Looking Glass, zoals we hier al schreven.
Dat argument wordt echter weggelaten waardoor de strekking van de alinea vervaagd. Was de newscrew het niet eens met het argument omdat het de inefficientie van microsoft wil verdoezelen?
nieuws: Bill Gates: 'Geen goedkope Windows-versie voor China'
Waarom wordt hier het Pro-Linux beleid dat de chinese overheid voert niet genoemd? Dat wordt als 2e argument genoemd!China bezit een snelgroeiende markt en kent heel wat softwarepiraterij. Bovendien worden de pc's met Windows vooral gekocht in de welgestelde kustgebieden en niet in het armere westen. Argumenten voor een gelokaliseerde en goedkopere versie van het Microsoft-OS genoeg dus.
China is a rapidly growing market, has a piracy problem and is promoting Linux--all factors that favor the development of a discount version in the local language.
Ook mis ik de uitleg voor argumenten. De rode draad die de bron wel heeft wordt deel ontlopen.And, despite the rapid growth of the PC market there, PCs are mostly being bought by middle- and upper-class families in coastal urban centers like Shanghai and Beijing and not the country's poorer western
plains.
In de bron wordt ook over de verkoop PC's gesproken, en niet over 'de pc's met windows', de verwoording die de nieuwscrew kiest. Daarmee ontdoe je het nieuws compleet van de feiten over de opmars van linux in China! Een zeer zeer belangrijk argument voor een low-budget windows versie.
Door dit soort argumenten weg te laten krijgt de lezer het idee dat de newcrew geselecteerd informatie heeft achtergehouden wanneer hij/zij de bron leest.A country's willingness to experiment with Linux is also a factor. Thailand had launched a Linux push earlier.
nieuws: Windows Update v5 blokkeert illegale serials
Dat is de persoonlijke mening van de schrijver van de bron. Die schrijver meld uitdrukkelijk dat dat zijn mening is!! Waarom wordt dat als feit gepresenteerd hier op T.net?Alhoewel Microsoft niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor illegaal gebruik van zijn besturingssysteem
De mening van de schrijver hierover is dat deze beslissing van MS te extreem is. Waarom wordt die mening verzwegen door de T.net crew?kan deze beslissing verstrekkende gevolgen hebben wanneer gebruikers hun systeem niet kunnen updaten om zich te beschermen tegen misbruik van eventuele lekken.
Het kost me veel tijd om dit goed te verwoorden maar ik wou dit toch even kwijt. De site T.Net gaat mij zeer aan het hart, maar zelfs maar een objectieve uitstraling is ver te zoeken in bovenstaande voorbeelden. Ik hoop dat de nieuwscrew hun foute houding in de betreffende posts toegeeft, en niet net doet of er niets aan de hand is. De frequentie ernst van van deze voorvallen zijn mijns te hoog om te negeren. Hier kunnen jullie wel degelijk wat aan doen, en struisvogelpolitiek is niet de houding waarmee T.net professioneel gezien verder kan komen.
Met vriendelijke groet,
Flipz.
PS. niet alle nieuwsposters hoeven zich w.m.b. aangesproken te voelen door mijn kritiek, behalve dan dat het mijns inziens niet mijn taak is om op het belang van (en in dit geval gebrek aan) objectiviteit te wijzen.
Er zijn 4 zaken die aandacht mbt objectiviteit nodig hebben.
1) Veelzijdigheid mbt aanbod nieuwposts
2) Kleur van elke nieuwposts afzonderlijk
3) Kleur van het modereren
4) Advertentiekleur
Eenzijdigheid is er in meer of mindere mate in alle 4 zaken imho reeds geweest. Inzake punt 1 gaat het tegenwoordig uitstekend. Ik kan T.net niet meer betrappen op een eenzijdig aanbod (hardware e.d. weer ik weinig van dus doe ik geen uitspraken over). Mijn complimenten daarvoor