Toon posts:

[MsSql2k] Exact globe 2003 database groeit snel in grootte *

Pagina: 1
Acties:
  • 475 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

We hebben een supersnelle HP ProLiant server staan die windows 2003 draait met een 2000 sql server. Hier op draait ook Exact globe 2003 (zucht)...nu is het me opgevallen dat de database gigantisch snel omhoog schiet kwa grootte. De serverbelasting is normaal, alles loopt normaal. Alleen die gigantisch snelle groei van de database vind ik een beetje abnormaal, moet ik me zorgen maken?

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-08 17:44

TeeDee

CQB 241

Definieer "gigantisch" snel. Spreken we over gigabytes per dag?

@P_de_B : grr... dat was uhm geloof ik :)

[ Voor 33% gewijzigd door TeeDee op 06-07-2004 13:36 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Exact slaat kopiefacturen in een BLOB veld op. Dit groeit vaak heel snel. Hebben jullie dat aanstaan?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
TeeDee schreef op 06 juli 2004 @ 13:34:
Definieer "gigantisch" snel. Spreken we over gigabytes per dag?
Laten we zeggen dat hij nu +- 5170mb is...en er komt iedere dag ongeveer 40 mb bij en er wordt aangegeven dat er nog 270mb availeble is 8)7 dus das nie fijn.
P_de_B schreef op 06 juli 2004 @ 13:36:
Exact slaat kopiefacturen in een BLOB veld op. Dit groeit vaak heel snel. Hebben jullie dat aanstaan?
Ja dat staat aan en ik heb het metteen even nagekeken, maar dit veld is nog maar 10% van de gehele database. Het is wel groot, 300mb ofzo, maar kan je dat dan uitzetten? En wat voor concequenties zou dat dan eventueel hebben?

De database groeit trouwens met 40 mb op een dag en na een sommetje kom ik dan dus op 40gig per jaar! pff

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 13:52 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:04
Laten we zeggen dat hij nu +- 5170mb is...en er komt iedere dag ongeveer 40 mb bij en er wordt aangegeven dat er nog 270mb availeble is 8)7 dus das nie fijn.
Die available space... haal je die uit SQL server? Zoja: dat is de ruimte die nog beschikbaar is voor SQL-server zijn file vergroot... Niet de vrije diskspace op je server.

Lijkt me ook wat weinig... 5170 MB aan ruimte in een server met windows 2003

[ Voor 16% gewijzigd door jurri@n op 06-07-2004 14:05 ]

• P_de_B
  • Niet online
40 Mb is op zich minder dan 1%, dat lijkt nog wel mee te vallen. Kun je eens kijken wat de echt grote tabellen zijn, en hoeveel deze groeien? Als jullie gewoon veel mutaties doen is het misschien wel loisch vooral omdat exact voor heel veel velden CHAR datatype gebruikt :X

Die kopiefacturen heb je ws wel nodig, dus die kun je niet zomaar uitzetten. Je zou wel die tabel op een andere schijf kunnen zetten.

• d00d
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09-2025

d00d

geen matches

De database groeit trouwens met 40 mb op een dag en na een sommetje kom ik dan dus op 40gig per jaar! pff
En in dat sommetje ga je ervan uit dat er 40Gb/40Mb = 1000 dagen in een jaar zitten?

Seriously... maak je backups? dit klinkt stom maar als je geen backups maakt dan groeit de logfile alleen maar groter en groter. Wat is de verhouding mdf/ldf?

Verder ken ik Exact niet dus dat BLOB veld van p_de_b klinkt ook best aannemelijk.

42.7 percent of all statistics are made up on the spot.

• P_de_B
  • Niet online
jurri@n schreef op 06 juli 2004 @ 14:04:
[...]

Die available space... haal je die uit SQL server? Zoja: dat is de ruimte die nog beschikbaar is voor SQL-server zijn file vergroot... Niet de vrije diskspace op je server.

Dat zal de huidige grootte van de db zijn gok ik :)

edit:
Seriously... maak je backups? dit klinkt stom maar als je geen backups maakt dan groeit de logfile alleen maar groter en groter. Wat is de verhouding mdf/ldf?
Dit is een hele goeie! Kijk daar eens naar, het kan best zijn dat je logfile zeer groot is.

[ Voor 26% gewijzigd door P_de_B op 06-07-2004 14:09 ]

Verwijderd

Een maintenance plan wil ook nog wel is helpen ;)

Verwijderd

Topicstarter
jurri@n schreef op 06 juli 2004 @ 14:04:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in, dat is de ruimte die nog beschikbaar is voordat ie zijn file vergroot.
We maken backup's, maar dan moet het natuurlijk wel worden meegenomen in die backup. Dat ga ik ns even navragen. En met die log bedoel je de 'transaction log' (215mb) neem ik aan? Enneh, sorry, maar wat is mdf/ldf?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 14:15 ]

• d00d
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09-2025

d00d

geen matches

We maken backup's, maar dan moet het natuurlijk wel worden meegenomen in die backup. Dat ga ik ns even navragen. En met die log bedoel je de 'transaction log' (215mb) neem ik aan? Enneh, sorry, maar wat is mdf/ldf?
Als de transaction log 215 Mb is dan is dat niet het probleem.
SQL Server gebruikt de mdf extensie voor de eerste data file en de ldf extensie voor de logfile.

[ Voor 3% gewijzigd door d00d op 06-07-2004 14:27 ]

42.7 percent of all statistics are made up on the spot.

Verwijderd

- Open de sql enterprise manager.
- selecteer met je rechtermuis je database, en kies "all tasks", "shrink database".
- klik op "files"
- Zorg dat bovenaan de "database file" op de databse staa, en niet op de logfile.
- Lees de volgende opties uit

1. Current size
2. Space used

Hoe staan die 2?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 15:02:
- Open de sql enterprise manager.
- selecteer met je rechtermuis je database, en kies "all tasks", "shrink database".
- klik op "files"
- Zorg dat bovenaan de "database file" op de databse staa, en niet op de logfile.
- Lees de volgende opties uit

1. Current size
2. Space used

Hoe staan die 2?
1: 4991,00mb
2: 4880,00mb

Betekend dat iets...dat je de database dus (in dit geval) ong. 100mb kan shrinken?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 15:56 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Database Recovery Model op Simple zetten doet iig wonderen met je logfile. (als je een goede volledige dagelijkse backup draait)...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 15:36:

1: 4991,00mb
2: 4880,00mb

Betekend dat iets...dat je de database dus (in dit geval) ong. 100mb kan shrinken?
Ja; het is dus echte data die die 5 gig vult.
40 mb per dag, is heel grof gerekend 10 gig per jaar.
Dat vindt ik zelf ook wat veel voor een boekhoud database.

Neem contact op met exact support, of dit normaal is, en open een paar van de grote tabellen (rechtermuis op de db, view, taskpad, table info, size) om te kijken of er niet veel velden met nulwaarden gevuld worden. (rechtermuis op de tabel, "open table", return all rows) Misschien heeft exact een opschoonoptie in de applicatie, die dit kan verminderen.

Als een echte dba nog een leuk scriptje heeft, om dit alles vlugger te achterhalen, dan via de gui, laat maar weten.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

[SQL Server] griet te snel > [MsSql2k] Exact globe 2003 database groeit snel in grootte *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:00

McMiGHtY

- burp -

je kunt in je SQL Manager instellen hoe snel je DB mag groeien, zo uit me hoofd staat die standaard op 10% per keer, hoe staat die bij jou ingesteld

Verwijderd

Topicstarter
McMiGHtY schreef op 06 juli 2004 @ 23:06:
je kunt in je SQL Manager instellen hoe snel je DB mag groeien, zo uit me hoofd staat die standaard op 10% per keer, hoe staat die bij jou ingesteld
Die staat standaard inderdaad op 10% per keer...maar hij gaat toch pas die 10% groeien als de limiet is bereikt zegmaar? Dus al zou je hem op 5% zetten bereik je er alleen maar mee dat hij dan vaker vergroot...maar dan met 5%. In plaats van minder vaak te vergroten met 10%. Of zit ik er naast?

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:00

McMiGHtY

- burp -

jah, maar stel dat je DB een Gb is, en hij groeit met 10%, dan is die in 1x 1100Mb, etc

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-08 19:27

Crazy D

I think we should take a look.

Importeren jullie regelmatig via XML Server? Bij een klant gebeurd dat zeer regelmatig, die had uiteindelijk zo'n 65 miljoen records in de XMLEvents tabel, die leeggooien en daarna shrinken scheelde zo'n 10Gb.... (op een dastabase van 20Gb niet verkeerd :)).

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Crazy D schreef op 10 juli 2004 @ 10:48:
Importeren jullie regelmatig via XML Server? Bij een klant gebeurd dat zeer regelmatig, die had uiteindelijk zo'n 65 miljoen records in de XMLEvents tabel, die leeggooien en daarna shrinken scheelde zo'n 10Gb.... (op een dastabase van 20Gb niet verkeerd :)).
Ja, we importeren dagelijks elektronische XML-orders...dit gaat automatisch want het zijn er heel wat. Dus dat zou misschien wel een goede verklaring kunnen zijn! Maar wordt die XMLEvents-table dan ook niet automatisch geleegd of iets dergelijks? Dat moet ik dan maar eens navragen...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2004 19:04 ]

Pagina: 1