Toon posts:

[SAMBA] Gebruik van samba share op linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb tot nu toe ge-google en hiero gezocht. En in het O'Reilly boek gezocht maar helaas.

Ik mount op een linux bak een samba share die op een andere linux bak draait als:

mount -t smbfs //garfield/public /home/freevo/public -o username=user,password=user,uid=user,gid=smbusers,dmask=0770

Dit is dus een public directory. Files/directories die hier worden aangemaakt moeten dus als UID=user hebben en GID=smbusers, zodat iedereen in de groep deze files kan wijzigen en ik kan zien van wie ze zijn. Op mijn Windows bakken lukt dit allemaal goed. Maar op mijn Samba bak lukt dit helaas (nog) niet.

Ik heb met 'inherit permissions' geprobeerd. En met 'force group', dit laatste werkt redelijk voor group maar 'force user' werk natuurlijk niet goed omdat ik dan overal hetzelfde UID krijg.

Voor files/directories wordt nog steeds UID=samba server UID 'user' gebruikt en dat is 503 ipv 500 zoals op de linuxbak.

Heeft iemand een idee wat ik anders moet instellen of mounten om ervoor te zorgen dat ik bovenstaande wel kan doen.

Nog ff mijn smb.conf:

# Global parameters
[global]
workgroup = MSHOME
server string = File Server
ldap ssl = no
invalid users = root, bin, deamon, adm, sync, shutdown, halt, mail, news, uucp, operator
hosts allow = 127., 192.168.1.
hosts deny = 0.0.0.0/0

[public]
comment = This is for public sharing
path = /home/shares/public
force group = smbusers
read only = No
create mask = 0774
directory mask = 0775
inherit permissions = Yes

Gr.
Jodocus.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij weet ik het al,

Het lijkt me dat alle user ID's hetzelfde moeten zijn op alle linux systemen ? 8)7

Dus op mijn samba client PC zou dan ook ipv userid 500 -> 503 gebruikt moeten worden.

Kan iemand dit bevestignen ?

Gr.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat zou inderdaad zomaar kunnen. Heb je het al geprobeerd? Let er wel op dat je alle files van die users ook opnieuw moet chownen.

Verwijderd

Topicstarter
Sendy schreef op 06 juli 2004 @ 17:23:
Dat zou inderdaad zomaar kunnen. Heb je het al geprobeerd? Let er wel op dat je alle files van die users ook opnieuw moet chownen.
Ik heb alles '500' bestanden ge-chowned naar 503. Ik vond er zelfs een paar in tmp. Maar nu denk ik dat ik alles heb, tenminste hij werkt nu zonder problemen met opstarten tenminste.

Filesharing werkt nu beter (minder slecht), ik zie alleen dat alle files die ik op mijn Linux samba client aanmaak alleen de user RW (dus -rw-------) permissie krijgt en niet zoals ik via Samba had geconfigureerd (rw-rw----)...

Hmmm, ik krijg er een punthoofd van, misschien dat het aan het mounten ligt ?

Is er iemand met een goeie link met info over samba shares mounten op een linux bak ?

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:24
wellicht heb je hier wat aan:

http://hr.uoregon.edu/davidrl/samba.html

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link, maar helaas weinig nieuws. Maar als je nog wat vindt dan laat het maar horen :)

Ik heb inmiddels de volgende theorie.

1. UIDs hoeft NIET gelijk te zijn, zolang ze maar beide tot dezelfde groep behoren
bijc. UID 'user' op server = 503, terwijl lokale 'user' = 500 (dit zijn dus twee
verschillende 'user' 's !!! (Op elke linux bak kan 1 dezelfde gebruiker naam voorkomen maar met verschillende UID's ).
2. locale user moet lid zijn van groep 900 (in mijn geval)
3. Er hoeft niet per see een group aangemaakt te worden op de client linux.
4. Bij het mounten in iedergeval 'gid=900' zodat share toegankelijk is.
5. nieuwe share moet minimaal RWX recht hebben group 900.
6. Nieuwe files en directories moeten minimaal RW(x) recht voor group hebben. De UID is de UID van de inlogger op de samba server. Dit kan bijvoorbeeld 503 zijn.

Enfin, dit zijn nu de dingen die ik hopenlijk vanavond even kan uitproberen...mocht het lukken dat laat ik het weten....
Pagina: 1