Alternate 300D advertentie misleidend?

Pagina: 1
Acties:

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 09:02
In Computer Totaal van juli-augustus staat bij de 300D advertentie van Alternate het volgende:

* 3x optische, 5.7x digitale zoom, hoe kan een SLR nou digitale zoom hebben?
Of kan de 300D een foto van foto maken ofzo?

En verder nog de andere camera's Finepix S5000, Sony F828 worden een digitale SLR camera genoemd, is dat terecht?

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:48
Een foutje in de advertentie, moet je daar een topic voor openen :?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:16

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

De 300D heeft geen digitale zoom. En de optische zoom is afhankelijk van de lens. De Kit Lens komt volgens mij iig niet tot de 3x zoom.

De F828 is ook geen SLR, heeft een volgens DPreview een electronische viewfinder:
Electronic Viewfinder (EVF) on a Digital Compact Camera (TTL)

An electronic viewfinder (EVF) functions like the LCD on a digital compact camera and shows in real time what is projected onto the sensor by the lens. It is basically a small LCD (typically measuring 0.5" diagonally and 235,000 pixels) with a lens in front of it, which allows you to frame more accurately, especially in bright sunlight. It simulates in an electronic way the effect of the (superior) optical TTL viewfinders found on digital SLRs and doesn't suffer from parallax errors. Cameras with an EVF have an LCD as well, but no true optical viewfinder.
Dus Alternate heeft er een potje van gemaakt in z'n advertentie.

Misschien per ongeluk de specificaties door elkaar gehaald?

Heb je misschien een scan van het artikel?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

En verder nog de andere camera's Finepix S5000, Sony F828 worden een digitale SLR camera genoemd, is dat terecht?
De Fuji S5000 (ik heb 'm zelf) is inderdaad geen SLR. Het heeft alleen wel een beetje de 'looks' van een SLR maar 't is er zeker geen!!!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

Mooody

elmoody

foutje in advertentie dus....zoals ze dagelijks gemaakt worden :)

en de S5000 en F828 zijn alleen SLR's als je via de viewer rechtstreeks door de lens kijkt bij deze camera's (weet zo niet of dit het geval is), maar in ieder geval geen conventionele SLR's waarbij je lenzen kan verwisselen...

[ Voor 17% gewijzigd door Mooody op 06-07-2004 12:39 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Karlok[JY-616]
Dr. Strangelove schreef op 06 juli 2004 @ 12:33:
Een foutje in de advertentie, moet je daar een topic voor openen :?
Ja, om toch maar weer te herhalen dat zooms en andere termen flink door elkaar gehaald worden.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:15

YellowCube

Wait...what?

Karlok[JY-616] schreef op 06 juli 2004 @ 12:28:
In Computer Totaal van juli-augustus staat bij de 300D advertentie van Alternate het volgende:

* 3x optische, 5.7x digitale zoom, hoe kan een SLR nou digitale zoom hebben?
Of kan de 300D een foto van foto maken ofzo?

technische gezien zijn de laatste 2 wel SLR's:
Single Lens Reflex – a type of camera where you view the image you're about to photograph through the same (single) lens that the photograph will finally be taken through. This allows you to frame and focus your image with greater accuracy than a separate-viewfinder type camera
er staat niks over spiegels of verwisselbare lenzen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Ja, maar YellowCube, iedereen die wel iets van (d)SLRs weet, weet wat wel en wat niet een 'echte' SLR is :). De echte werken met spiegels (spiegelreflexcamera ;) ), verwisselbare lenzen, pentaprisma's of pentamirrors, en zijn een stuk sneller (over het algemeen, uitzonderingen zoals Kodaks SLR/14n en SLR/C daargelaten... ) dan zogenaamde 'prosumercams' als de F828 en de S5000 :)

Zie ook deze prima beschrijving van het cameratype SLR :)

Er is dus inderdaad een potje gemaakt van de advertentie, wat eens te meer benadrukt hoe belangrijk het is dat men zelf de feiten over dit soort zaken op een rij krijgt: duidelijkheid en feitelijke waarheden zijn van dergelijk advertenties niet te verwachten, zoals die van Alternate laat zien ;)

edit: @ koraks hieronder: precies, dat 'reflex' deel zit niet in die cams, het zijn gewoon dikke suffe compactcams (naar verhouding) :P

[ Voor 18% gewijzigd door Remy op 06-07-2004 12:57 ]

LinkedIn
Instagram

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
YellowCube schreef op 06 juli 2004 @ 12:50:
[...]

technische gezien zijn de laatste 2 wel SLR's:

[...]

er staat niks over spiegels of verwisselbare lenzen.
Nee, maar volgens de (gebrekkige) definitie die je geeft zijn het SLR's. Technisch gezien zijn het geen SLR's, omdat er geen sprake is van een Reflex-mechanisme (veel gebruikt Nederlands woord voor SLR is dan ook spiegelreflex camera). De twee genoemde camera's zijn in feite gewoon compact camera's. Tis natuurlijk splitting hairs uiteindelijk ;)

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

het is ook mijn defenitie niet...die krijg je gewoon als je googeld op "acronyms" en "SLR".

Ik zou het persoonlijk eerder een semi-SLR noemen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
YellowCube schreef op 06 juli 2004 @ 12:59:
het is ook mijn defenitie niet...
Nee, dat snap ik :) Het is ook geen kritiek naar jou toe, ik wil alleen maar aangeven dat die specifieke definitie in mijn ogen gebrekkig is omdat het belangrijkste element van het begrip SLR niet genoemd wordt.
Ik zou het persoonlijk eerder een semi-SLR noemen.
Dat is idd ook een oplossing. Zelf ben ik toch geneigd om het gewoon een compact camera te noemen omdat ze geen verwisselbare lenzen hebben, geen spiegel, geen prisma en de brandpuntsafstanden van de lenzen in compact-termen worden uitgedrukt (hoewel je ze kan omreken naar een 35mm equivalent.) Maar ieder moet er het zijne van denken natuurlijk :)

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

noft..

de advertentie toont inderdaad wel lekker aan hoe winkels omspringen met de onwetendheid van klanten.

• Karlok[JY-616]
Goed, hier de advertentie waar THW Arie om vroeg,

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~klwong/alternate.jpg

En dan staat er ook nog eens bij Digitale Camera's koop je bij ALTERNATE!
lekker hoor.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Ik zou zeggen, mail ze even en wijs ze op de fout. Kan natuurlijk gewoon een menselijke fout zijn he (verkeerde specs ingetypt). Ik kan me niet voorstellen dat zo'n winkel opzettelijk misleiding toepast.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:03

Crusader

Arc Nature

Alternate is dan ook een computerwinkel, géén fotospeciaalzaak.
Bekijk eens de advertenties van pc's die bij supermarkten worden verkocht... daar krijg ik pas de kriebels van.

Oh ja, ik heb die EOS 300D twee weken terug bij Alternate gekocht, er zit dus geen NL handleiding bij, maar een duitse.
Dat vind ik een stuk storender dan de informatie die onjuist in de advertentie staat.

[ Voor 39% gewijzigd door Crusader op 06-07-2004 13:38 ]

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02 17:17
Crusader schreef op 06 juli 2004 @ 13:36:
Oh ja, ik heb die EOS 300D twee weken terug bij Alternate gekocht, er zit dus geen NL handleiding bij, maar een duitse.
Dat vind ik een stuk storender dan de informatie die onjuist in de advertentie staat.
Stukken minder storend volgens mij, want die informatie staat al een hele tijd hardstikke juist op hun website:
Toebehoren: inclusief 18-55 lens, Duitse handleiding
en nog een keer extra, vet gedrukt:
Let op: geen Nederlandse handleiding inbegrepen.:
Bron: http://www6.alternate.nl/...echdata.pl?artnr=mk%23c40

Verder zijn die Sony en Fuji natuurlijk geen SLR. Wel een 'SL', want je kijkt wel door de 'Single Lens', maar niet met behulp van een 'Reflex' mechanisme, maar een electronische zoeker. Simpel...

[ Voor 23% gewijzigd door dreamscape op 06-07-2004 13:50 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Een 18-55 lens is vergelijkbaar met een 3x zoom (3x 18 = 56 ). Die digitale zoom is dus gewoon bullshit, dat heeft hij niet. Tenzij erop doelen dat je later kunt kroppen met FotoSoep 8)7

Tja, het SLR is gewoon marketing praat die Alternate van beide makers over heeft genomen. Beide fabrikanten promoten deze producten dus als een SLR-alike. Omdat je via de EVF als het ware door de lens heen kijkt ;)

Al die fouten zijn natuurlijk storend, maar het gros van mensen die een camera gaat kopen, kiest als eerste een prijsklasse en meestal als tweede het merk. Veel vergelijking komt er meestal niet aan de pas.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 08:44
Crusader schreef op 06 juli 2004 @ 13:36:
Alternate is dan ook een computerwinkel, géén fotospeciaalzaak.
Bekijk eens de advertenties van pc's die bij supermarkten worden verkocht... daar krijg ik pas de kriebels van.

Mee eens. De (meeste) mensen die een digicam winkelen slaan de specs er wel op na bij de fabrikant, en gaan niet blind op een artikel van een willekeurige verkoper. Al deze bedrijven willen gewoon centjes verdienen.... Ook Alternate, en de Aldi etc. Dus ik zou zeggen kijk een beetje tussen de "typefoutjes" door en doe een beetje zelfonderzoek. BTW: Ik heb ook een 300D, niet van Alternate, maar wel gekocht op basis van specs van de fabrikant en veel lezen (user)reviews.

[ Voor 9% gewijzigd door Patten op 06-07-2004 23:51 ]

Carpe Diem

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:36

-Stef-

Slainthe!

Ralph Smeets schreef op 06 juli 2004 @ 16:08:
Een 18-55 lens is vergelijkbaar met een 3x zoom (3x 18 = 56 ). Die digitale zoom is dus gewoon bullshit, dat heeft hij niet.
Bij mij is 3x18 nog altijd 54.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

:X

[ Voor 99% gewijzigd door Stereotomy op 07-07-2004 12:57 ]

Alors.

Verwijderd

3x 18 = 54 dus dat zou komen op idd 3x optische zoom.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 13:09 ]

Verwijderd

-Stef- schreef op 07 juli 2004 @ 12:43:
[...]

Bij mij is 3x18 nog altijd 54.
Hangt ervan in welk universum je zit.

Move2 -> W&L :X

• Karlok[JY-616]
Acid_Burn schreef op 06 juli 2004 @ 13:19:
Ik zou zeggen, mail ze even en wijs ze op de fout. Kan natuurlijk gewoon een menselijke fout zijn he (verkeerde specs ingetypt). Ik kan me niet voorstellen dat zo'n winkel opzettelijk misleiding toepast.
En de reactie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Geachte Alternate klant,

Hartelijk dank voor uw mail.
De door u genoemde camera blijkt inderdaad geen 5.7x digitale zoom te
hebben. 
We zullen de informatie bij de Canon EOS 300D verder ook nalopen en waar
nodig aanpassen.

Wij hopen u middels deze mail voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Het Alternate Team

Pagina: 1