Veelvlak maken in Illustrator *

Pagina: 1
Acties:

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik heb een logo wat een veelvlak is, daarmee wil ik allerlei variaties kunnen maken dus ik zoek een manier om een goed draadmodel ervan te maken.
Hoe kan ik trouwens plaatjes in dit bericht plaatsen?

Ik heb nu in Illustrator met rechte lijnen wat geknutseld maar dat is passen en meten, dat moet gewoon slimmer kunnen, bijv. met gelijkzijdige driehoeken.

Ik zag ook een isometrie plugin voor Illustrator 10 maar ik heb 9.

Hoop dat jullie een goede tip kunnen geven.

Mark

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:50
Plaatje in topic: [ img ] locatie (http://x.nl/piet.gif) [ /img ] maar dan zonder spaties.
Een afbeelding zou zeker e.e.a. verduidelijken. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

willem169, daar is de [norml] tag voor:

[img]http://x.nl/piet.gif[/img]

• Willem
woei weer wat geleerd :D O+

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Zelfs [plain][plain]Afbeeldingslocatie: http://x.nl/piet.gif[/][/] werkt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door BtM909 op 06-07-2004 11:12 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Afbeeldingslocatie: http://fizion.nl/zooi/veelhoek.gif

Veelhoek selecteren, en keer klikken op je canvas. Bij 3 heb je gelijkbenige driehoek en bij 80000 bijna een cirkel.

Oja, graag een OW voor de offtopic-posters :D

edit:
en volgens mij zit ie ook gewoon in 9

[ Voor 11% gewijzigd door OzBoz op 06-07-2004 11:21 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Als 't om een 2d-veelvlak gaat : houdt de Ellipse Tool even ingedrukt en kies de Polygon tool. Klik nu een enkele keer op je canvas : er komt een pop up die vraagt hoeveel hoeken je moet hebben, en hoe groot 't ding moet zijn. Het is altijd slim om even View > Smart Guides te doen, dan wordt er netjes geclipt aan de endpoints, centers en midpoints. Maar eigenlijk is het nog geschikter om even een shareware CAD programma te pakken, Illustrator kan ook .dxf e.d. openen.

Als 't om iets 3d-igs gaat : Rhinoceros3D, trial versie. 20 keer saven, en export naar .ai is ondersteund. Hele goede keuze voor een shareware CAD programma ;)

*edit* damn you, OzBoz... plaatje, 1000 woorden :).

[ Voor 7% gewijzigd door Yoozer op 06-07-2004 11:23 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

OzBoz: hij bedoelt een veelvlak, niet een veelhoek. Een veelvlak tekenen in Illustrator is geen sinecure. Het hangt er een beetje vanaf (een kubus is nog wel te doen) maar het makkelijkst is een 3D pakket gebruiken, een render importeren en dat overtrekken, denk ik.

Disclaimer: /me is bepaald geen 3D/Illustrator expert

• mvandek2
[ img ] locatie (http://x.nl/piet.gif) [ /img ] maar dan zonder spaties.
Een afbeelding zou zeker e.e.a. verduidelijken. :)
Dan moet je het dus eerst ergens uploaden, ik dacht dat 'ie in het bericht kun worden meegezonden.

Dit is de afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.uplandservices.nl/Image1.gif

Ozboz, bedankt, met die polygonen kom ik een stuk verder. Ik zit nog met 2 dingen:

1 - Hoe kan ik de object exact positioneren, dat is toch een behoorlijk gedoe in illustrator of kan dat wel (snap to grid is nogal grof).
2 - Ideaal zou natuurlijk zijn als de kleur in één keer voor alle objecten met een zelfde kleur zou kunnen worden aangepast.

[ Voor 61% gewijzigd door mvandek2 op 06-07-2004 11:52 ]

• Willem
Blues: Wat je dan kunt doen is aan de gang met Free Distort Tool of idd 3d :)

• Larixk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06-2024

Larixk

met xk, ja

mvandek2 schreef op 06 juli 2004 @ 11:25:
[...]

Ideaal zou natuurlijk zijn als de kleur in één keer voor alle objecten met een zelfde kleur zou kunnen worden aangepast.
In illustrator kan je toch doen: Select->Same->Fill Color, en dan selecteert hij alle objecten met dezelfde fill kleur. Die kan je dan voor al die objecten veranderen.

larixk

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 12:05

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Ik denk dat dit toch overtrek werk is hoor... Wat je kunt doen, is je raster aanzetten (en aanpassen in je preferences, dan met wat guides (die kun je uit je rulers slepen, probeer maar) en daar je lijnen op baseren
Als je dan Smart Guides ook nog aanzet wordt je helemaal geholpen.

edit: maar het blijft lastig denk ik, als je niet zo thuis bent in illustrator. Ik zie nu namelijk dat de driehoeken bijv. geen gelijkzijdige driehoeken zijn...

[ Voor 26% gewijzigd door Mr_Kite op 06-07-2004 12:04 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zipje met .ai bestand: Tadaa! :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.limburg.demon.nl/logo_mvandek2.gif

5 Minuten werk...

offtopic:
Je weet dat je logo voor geen meter klopt?

edit:

Heb de zipfile tikkie aangepast (zat schoonheidsvoutje in) ;)

Overigens, het ziet er "exploded" als volgt uit, mocht je het zelf willen proberen:
Afbeeldingslocatie: http://www.limburg.demon.nl/logo_mvandek2_exploded.gif
De "fout" zit 'm in het rechtse donkergrijze vlak: dat is niet breed genoeg (want dan zou het tegen het lichtgroene vlak aan komen liggen, en ben je de "dieptewerking" kwijt). Probeer het maar eens ;)
Om het anders te zeggen: Het zou eigenlijk een kopie van het linker donkergrijze vlak moeten zijn.
[...]
1 - Hoe kan ik de object exact positioneren, dat is toch een behoorlijk gedoe in illustrator of kan dat wel (snap to grid is nogal grof).
2 - Ideaal zou natuurlijk zijn als de kleur in één keer voor alle objecten met een zelfde kleur zou kunnen worden aangepast.
1) Smart guides en rules zijn hier je vriend
2) Kwestie van de juiste "objecten" joinen/groupen

[ Voor 111% gewijzigd door RobIII op 06-07-2004 12:36 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
oops...quote i.p.v. edit :X

[ Voor 148% gewijzigd door RobIII op 06-07-2004 12:37 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• mvandek2
Bedankt, geweldig!

offtopic:

Hoe kan een logo al dan niet "kloppen"?
Als je bedoelt dat de de rechtsbovenste donkergrijze "helling" steiler loopt dan de rechtsbovenste donkergroene :
Afbeeldingslocatie: http://www.uplandservices.nl/Image2.gif
dan heb je gelijk, dat is om de reden die je zelf ook al noemt. Het bovenstaande plaatje was een opzetje waarin "gesmokkeld" is (je ziet het eigenlijk amper), in de definitieve versie moet de lengte "deze langer" in het plaatje wat langer worden.

[ Voor 24% gewijzigd door mvandek2 op 06-07-2004 13:56 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
mvandek2 schreef op 06 juli 2004 @ 13:53:
Bedankt, geweldig!

offtopic:

Hoe kan een logo al dan niet "kloppen"?
Als je bedoelt dat de de rechtsbovenste donkergrijze "helling" steiler loopt dan de rechtsbovenste donkergroene :
[afbeelding]
dan heb je gelijk, dat is om de reden die je zelf ook al noemt. Het bovenstaande plaatje was een opzetje waarin "gesmokkeld" is (je ziet het eigenlijk amper), in de definitieve versie moet dus de lengte "deze langer" wat langer worden.
Had je de zipfile gezien?

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 06-07-2004 13:56 ]

Over mij

• mvandek2
Had je de zipfile gezien?
Ja, daar zit dat foutje dus ook nog in, ik heb me nu zo zipfile.

Als je grensvlakken bekijkt, vooral rechtsonderin, dan is het toch niet helemaal exact, ongetwijfeld dat daar nog wat aan te doen is maar vandaar mijn vraag of Illustrator wel de juiste tool hiervoor is.

Bedankt weer,

Mark

[ Voor 7% gewijzigd door mvandek2 op 06-07-2004 14:06 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
mvandek2 schreef op 06 juli 2004 @ 14:04:
[...]

Ja, daar zit dat foutje dus ook nog in, ik heb me nu zo zipfile.

Als je grensvlakken bekijkt, vooral rechtsonderin, dan is het toch niet helemaal exact, ongetwijfeld dat daar nog wat aan te doen is maar vandaar mijn vraag of Illustrator wel de juiste tool hiervoor is.

Bedankt weer,

Mark
Nogmaals, het kan erg makkelijk WEL exact. Kwestie van smartguides en rulers gebruiken... Bij mijn weten is mijn versie wél exact...

En om je vraag te beantwoorden: Ja, Illustrator is hier perfect voor. Zowieso voor logo's.

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 06-07-2004 14:23 ]

Over mij

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Of gewoon lekker de grid aanzetten. Al het harde werk is al gedaan, het enige wat jij nog moet doen is even met de Point selection tool aan de gang om 't precies op de gridlijntjes te zetten.

teveel zooi, te weinig tijd

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Yoozer schreef op 06 juli 2004 @ 14:23:
Of gewoon lekker de grid aanzetten. Al het harde werk is al gedaan, het enige wat jij nog moet doen is even met de Point selection tool aan de gang om 't precies op de gridlijntjes te zetten.
Inderdaad,
[...]
<knip>
(snap to grid is nogal grof)
<knip>
ik zie ook niet in waarom dit "grof" is. Je kunt sowieso naderhand je logo scalen... teken het dan wat groter :?
En anders kun je in je preferences de grid kleine instellen...

Over mij

• mvandek2
Hoi,

Ik heb een Selection tool, bedoel je dat?
Ik heb alle units, increments enz. op 1 pixel gezet maar ik krijg ze niet exact goed gepositioneerd:

Afbeeldingslocatie: http://www.uplandservices.nl/Image3.gif

Bedankt voor jullie geduld met mij.

[ Voor 32% gewijzigd door mvandek2 op 07-07-2004 17:33 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
mvandek2 schreef op 07 juli 2004 @ 17:27:
Hoi,

Ik heb alle units, increments enz. op 1 pixel gezet maar ik krijg ze niet exact goed gepositioneerd:

[afbeelding]

Dit is de laatste keer dat ik het roep: Smart guides en Rulers...
Ik heb het al 2 keer geroepen en het is al 4x in dit topic genoemd.

Onder het menu view kun je de smart guides aanzetten (Ctrl-U kan ook) en de rulers zit daar ook (Ctrl-R). Rulers kun je op je "canvas" gooien door te klikken in een ruler en te slepen naar een bepaalde plek. Zorg dat je er 2 kruist en je hebt een mooie plek om op te "snappen".

Maar probeer nou eerst die smart-guides maar, die helpen je waarschijnlijk het meest.

Verder vraag ik me nog steeds af wat er mis is met mijn versie... En kun je die dan niet beter aanpassen dan helemaal vanaf scratch te beginnen?

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 07-07-2004 17:39 ]

Over mij

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

mvandek2 schreef op 07 juli 2004 @ 17:27:
Hoi,

[afbeelding]

Als je geen smart guides wilt gebruiken, probeer dan het openpijltje (rechtsboven te pakken) selecteer alleen dat ankerpunt en sleep die tegen een ankerpunt. Dan zie je ankerpunt vanzelf veranderen als ie op de andere zit. Heb je geen smartguides of grid voor nodig.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1