[Excel97/VBA] Taal troubles

Pagina: 1
Acties:

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-08 14:49
Ik heb het volgende probleem:

we hebben een macro gemaakt met daarin de volgende regel:

ActiveSheet.Cells(rij, 1) = "=als(deel(A" & rij - 1 & ";2;1)="""";deel(A" & rij - 1 & ";1;1)&1;deel(A" & rij - 1 & ";1;1)&deel(A" & rij - 1 & ";2;3)+1)"

deze werkte prima tot er op onze pc een nieuwe novell client (4.9) is geinstalleerd.
Windows update staat ook aan, dus het zou :'( ook nog ergens mee gekomen zijn

nu werkt deze functie (en vele andere functies natuurlijk) alleen nog maar als de formule in het engels wordt gezet zoals hieronder:

ActiveSheet.Cells(rij, 1) = "=if(mid(A" & rij - 1 & ",2,1)="""",mid(A" & rij - 1 & ",1,1)&1,mid(A" & rij - 1 & ",1,1)&mid(A" & rij - 1 & ",2,3)+1)"

Het stomme is dan nog dat als je in de cel (rij,1) gaat kijken daar dan de nederlandse formule staat (ALS(DEEL(A.......

Heeft iemand dit/zoiets wel eens mee gemaakt en een oplossing hiervoor?
Mijn idee is dat er waarschijnlijk ergens een dll met taalgegevens overschreven is, maar met herinstallaties, kan ik deze dus niet terug halen.

de oude client terug installeren en office opnieuw installeren werkt niet.

Specs van het systeem:
Win2000, Office97, P3 128Mb

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-08 12:08

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Vooralsnog zie ik hier nog weinig programmeren in, maar eerder met omgaat met MS Excel. Daar weten ze in Software Algemeen meer van af. :)

>> Software Algemeen

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik snap sowieso niet waarom je in vba met nederlandse formules werkt. Ik dacht altijd dat VBA altijd Engels slikte. Is er geen mogelijkheid om dat aan te passen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 11:33

Maasluip

Kabbelend watertje

Tekst in een macro wordt niet vertaald. Alles wat er achter ActiveSheet.Cells(rij, 1) = staat wordt als tekst gezien. Je zult wat er achter staat zelf moeten vertalen.

Dit zijn de zegeningen van localized Office pakketten.

Signatures zijn voor boomers.

• Sjakskus
Voor deze manier is jaren terug gekozen en er zijn in de tussentijd best wat macro's gemaakt.
Achteraf zou je idd kunnen zeggen, dat had je beter anders kunnen doen, maar we zitten nu dus met een heleboel macro's die niet meer werken

Maasluip,
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt?

wij werken nog steeds met dezelfde office97 (localized NL idd)
wat eerst wel werkte werkt nu ineens niet meer.

Alles in het engels vertalen gaat echt maanden duren

[ Voor 34% gewijzigd door Sjakskus op 06-07-2004 10:03 ]

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 18:07
Gebruik voortaan ActiveSheet.Cells(rij, 1).FormulaR1C1 = "=Engelse formule"

Dit werkt dan zowel in een nederlandse als in een engelse versie van Excel zonder problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Arnaud op 06-07-2004 10:03 . Reden: ActiveCell vervangen door ActiveSheet ]

• Sjakskus
Dat is niet echt een optie.. dan zouden we al onze vorige macro's die we nog steeds gebruiken, moeten gaan herschrijven.

Verwijderd

Met .formulaLOCAL=(functie) zou het moeten lukken zou ik zeggen

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Arnaud schreef op 06 juli 2004 @ 10:02:
Gebruik voortaan ActiveSheet.Cells(rij, 1).FormulaR1C1 = "=Engelse formule"

Dit werkt dan zowel in een nederlandse als in een engelse versie van Excel zonder problemen.
Waarom R1C!? Om al die macro's aan te passen kan hij nu beter
'bla.formulaLocal = BestaandeFormuleTekst' gebruiken.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Sjakskus
Ik zou het liefst een oplossing zien, zodat we niet de macro's aan hoeven te passen.

Ik zat het probleem ook in een andere hoek te zoeken

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat excel een of ander dlletje van windows gebruikt, om aan de hand daarvan de taal te bepalen en dat dat filetje is overschreven door die novell client of windows update.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

het zit hem waarschijnlijk in de verwijzing naar de vba-bibliotheek
..commonfiles\microsoft shared\vba\, die in verschillende taalversies werd (word) uitgeleverd. Dat kun je proberen aan te passen, maar op de lange termijn ben je daar niet blij mee.

Sowieso is je VBA code niet helemaal tof omdat je de formule als string toewijst aan een celwaarde. dat kan wel, maar het gebruik van formula of formulalokal verdient echt de voorkeur. Ik zou het probleem fixen waar het probleem ligt. En met een slimme zoek en vervangactie zijn die macro's toch zo aangepast?

[ Voor 46% gewijzigd door Lustucru op 06-07-2004 11:09 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1