• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 19:45

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb een simpele vraag die ik nergens heb zien beantwoord.

Stel, je neemt een 70-300 lens (voor een D70).
Als je dan een foto neemt met de lens helemaal uit (op 300 dus) wat is dan de vergroting :?
Ik heb hier namelijk een Fuji digicam die 3x zoom heeft , en sinds kort een D70 en daar wordt dus niet meer in X vergroting gesproken maar in MM.

iRacing Profile Flickr

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

De zoomfactor waar mee geschermd wordt zegt eigenlijk niks. Een bepaalde brandpuntsafstand (in mm dus) zorgt voor een bepaalde beeldhoek. Hoe groter de brandpuntsafstand, hoe kleiner de beeldhoek, hoe kleiner dus ook het stukje van het totale beeld voor je wat op de film/sensor wordt afgebeeld. Als die hoek klein is, lijkt het alsof je iets van veraf dichtbij haalt, omdat je dat kleine stukje beeld pakt en daar je foto van maakt.

De zoomfactor van een 70-300 is 300/70 en dat is ongeveer, pak 'em beet, iets boven de 4. Als je nu een 18-70 pakt van Nikon, dan is de zoomfactor 70/18 en dat is ook ongeveer 4. De beeldhoeken zijn wel totaal anders! En als je dan een pure 300/4 of 300/2.8 neemt (vaste brandpuntsafstand), dan is je zoomfactor 1, je kunt niet inzoomen. Maar je kunt je onderwerpen wel mooi dichterbij halen.

Persoonlijk vind ik die "blabla keer zoom" niet echt een behulpzaam, maar ja, het is een begrijpelijk iets voor de mensen (wat dus ook ontzettend verkeerd uitgelegd kan worden). :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Oke, dat is duidelijk.
Maar als ik nou een foto neem met een 300 lens helemaal uit, wat is dan de vergrootfactor :?

Wat ik bedoel is namelijk, als ik een foto maak van iets wat 400 meter verder staat
is dat alsof het object 200 meter van je af staat :? (ik zeg maar wat) met zo'n lens.

iRacing Profile Flickr

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Afhankelijk van welke religie je aanhangt, kun je dit op verschillende manieren benaderen. De meest geaccepteerde religie stelt dat een 50mm lens voor 35mm-camera's de standaard is. Een 25mm lens verkleind dus 2x en een 100mm vergroot dus twee keer. Neem voor de gein namelijk maar eens een 50mm die je op een 35mm-spiegelreflex zet. Als je door de lens kijkt, dan zie je dat er niet vergroot of verkleind wordt, er wordt alleen maar een gedeelte van je zicht gekadreerd, eigenlijk precies hetzelfde alsof je door een kader kijkt.

Hiervan uitgaande kun je stellen dat een 300mm lens dus 6x vergroot. Echter, op een D70, met een cropfactor van 1.5x, wordt dat dus 1,5x x 6x = 9x.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

Bij digicams (compact cams, niet dslrs) bereken ze het echter meestal anders:
Bijvoorbeeld de Panasonic FZ10 heeft 12x zoom en volgens de website is de maximale brandpuntsafstand van de lens die erop zit 420mm.
Bij digicams gaan ze er dus vanuit dat 35mm de standaard is (12 x 35 = 420).

In jouw geval komt die 300mm op je D70 overeen met:
300 x 1,5 : 35 = 12,9x zoom van een compact digicam.

[ Voor 8% gewijzigd door McFlipp op 06-07-2004 12:23 ]

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
McFlipp schreef op 06 juli 2004 @ 12:22:
Bij digicams (compact cams, niet dslrs) bereken ze het echter meestal anders:
Bijvoorbeeld de Panasonic FZ10 heeft 12x zoom en volgens de website is de maximale brandpuntsafstand van de lens die erop zit 420mm.
Bij digicams gaan ze er dus vanuit dat 35mm de standaard is (12 x 35 = 420).

In jouw geval komt die 300mm op je D70 overeen met:
300 x 1,5 : 35 = 12,9x zoom van een compact digicam.
Nee, 12x zoom betekend in dit geval een bereik van 35-420, dit had voor hetzelfde geld (of niet ;) )ook 17-204 kunnen zijn, want dat is ook 12x zoom.

edit:

Eigenlijk is die zoom helemaal niet interressant en alleen maar een verkooppraatje.
Je moet meer kijken naar welk bereik je aantrekkelijk vindt. De een wil landschappen schieten en heeft dus meer aan 17-51 (3x zoom) De ander wil vogeltjes schieten en heeft meer aan een bereik wat verder gaat maar niet zo laag hoeft te beginnen, bijv. 70-350 (5x zoom)
Bij camera's die het hele bereik beslaan, zijn er toch concessies gedaan aan de kwaliteit van de lens.

[ Voor 29% gewijzigd door mlevd op 06-07-2004 14:52 ]

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:08

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Dus hoe minder mm, hoe scherper dichtbij en omgekeerd?

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Nee

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ben t ff kwijt :| wat het zoomen betreft.

Op mn werk heeft een collega een Sony F878. Nou kan hij hiermee max 10 x zoomen (dat is plus digitaal)
Als hij dan een foto op die stand maakt krijg je een groot bereik. Object staat dan groot in beeld.

Zou ik het zelfde bereik krijgen als ik een Sigma 70-300 lens neem :?

Ik ben namelijk een beetje zoekend, wil namelijk foto's van vliegtuigen maken vanuit mn werk (KLM). En als ik dan de foto's zie die hij maakt (zijn wel erg korrelig ivm het digitaal zoomen) is het object mooie groot in beeld.

Dat wil ik dus ook. Daarom deze vraag.

Ik heb trouwens nog niet door een 300 lens mogen kijken , daarom deze vraag hier.
Het is de bedeoling om een idee te krijgen wat ik verwachten kan.

iRacing Profile Flickr

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 22:37
een sony F828 (878 bestaat dat :?) heeft een 28-200 lens.
Met een D70 en een 70-300 lens krijg je dus door de cropfactor van 1.5 een berijk van 104-450mm.

Je kan beter achterhalen wat het berijk van de lens is dan te kijken naar de 'zoom' want dat is dus relatief..

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:14
Om het even op een andere manier uit te leggen:

De zoomfactor zegt niet over hoe "dichtbij" het onderwerp kan komen. Het zegt alleen iets over de verhouding tussen de minimale en maximale brandspuntsafstand.

ofwel: een 10x zoomlens met een minimale brandpuntsafstand van 28mm, heeft een maximale brandpuntsafstand van 280mm. Maar: een 10x zoomlens kan ook een bereik hebben van 50/500 mm

over hoe dichtbij een lens het onderwerp haalt: hiervoor kan je gebruik maken van het programmaatje f/Calc om dit te berekenen. voorbeeldje:

Een 300mm lens heeft in met een 35mm camera (gewone film dus, met digitaal moet je ook nog rekening houden met de cropfactor omdat de sensor van 'zo'n ding meestal kleiner is dan een "echte" film) op een afstand van 10m een "venster" met een afmeting van ±77 bij 110cm

Vergelijk je dit met een standaard (50mm is bij een analoge camera geen vergroting of verkleining ) van ±477 x 716 cm dan betkeend dit dat onderwerpen op een afstand van 10 meter ongeveer 6,3x zo groot zijn als in het echt.

De bovenstaande, warrige berekening heb ik gedaan voor een analoge camera. Als je de lens op een digitale SLR wilt gaan gebruiken, moet je de brandpuntsafstand met een factor 1,5 vermenigvuldigen, zodat je op een vergroting met het gewone zicht van 9,4 uitkomt.

Hopelijk is het zo iets duidelijker allemaal, het is nogal een onsamenhangend verhaaltje geworden...

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Seninha, wat fabrikanten van digitale camera's meestal proberen te zegen met zoom is het bereik. een 35mm-105mm is een 3x zoom. Een 28mm-106mm heeft echter een 4x zoom. Toch kun je een voorwerp op 10m afstand even dichtbij halen. Wat je gewoon moet onthouden is dat hoe meer mm, hoe dichterbij je een voorwerp kunt halen. Hoe minder mm hoe groter je kijkhoek wordt, die zo groot kan worden dat het beeld flink vervormd (fisheye is meestal <=16mm!). Ik denk dat je aan een 70-300mm meer dan genoeg hebt om vliegtuigen mee te fotograferen. Het staat namelijk gelijk aan een 105-450mm lens en die 450mm op het eind komt bijna niet voor op een compacte digicam.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er zijn verschillen:

vergroting=verhouding tussen de afmeting van A en de afmeting van A'

vergroting=hoeveel keer is het beeld gezien door de camera groter vergeleken met het met het oog waargenomen beeld (hier zijn natuurlijk wat (individuele) (menings)verschillen over en verschillen tussen camera's(dioptertje erbij etc...) in, veel genoemde vuistregel bij kleinbeeld= (x)/50(de meeste SLR-zoekers verkleinen de afbeelding trouwens nog eens, kun je rekening mee houden, net als met eventuele crop-factoren) met als x de brandpuntsafstand van het objectief in mm) je kunt ook de vanuit de afgedrukte/geprojecteerde afbeelding redeneren, dan krijg je daar natuurlijk weer factoren zoals afstand tot de projectie en grootte daarvan...

zoom: bij zoom gaat het om een verandering in kijkhoek, en heeft dus alleen indirect met vergroting te maken.

Tot slot een handige calculator.
En verder kan ik voor de die-hards alleen naar het binas verwijzen... ik heb geen zin een uitwerking te maken.
Alternatieven: Onder andere op Photo.net.

edit:
opschonen slordige post

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 06-07-2004 17:27 ]

Pagina: 1