Toon posts:

2 tv's aansluiten op 1 RGB-scart

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb beneden 1 aansluiting aan mijn satellietontvanger met hoge kwaliteit RGB. Hierop wil ik 2 tv’s aansluiten, één in de woonkamer en één in de slaapkamer. Aangezien de kabel naar de slaapkamer door de muur moet gaan lopen, wil ik deze aansluiting het liefst via S-videokabel laten lopen (een scartstekker past niet door een pvc-buis en ik ben ook niet handig met een soldeerbout). Hoe kan ik dit het beste doen? De TV boven is een Philips 17PF9945 met o.a. een scartaansluiting met RGB en een S-video aansluiting. Ik dacht aan de volgende opties:

1) Een scartverdeelbox (die RGB ondersteunt) waarop ik de tv beneden aansluit. Daarnaast een verloopstekker van scart naar s-video naar de tv boven. De S-video kabel gaat dan rechtstreeks in de tv. (gaat dit werken of moet ik een actieve convertor van RGB naar s-video hebben?)
Deze optie zou wellicht ook kunnen met een break-out stekker i.p.v. een scartverdeelbox. (een scartstekker met een scart-ingang, een scartuitgang en een s-video uitgang)

2) Een scartverdeelbox (die RGB ondersteunt) waarop ik de tv beneden aansluit. Daarnaast een scartkabel naar boven richting de slaapkamer waarbij ik de stekker afknip. Boven de scartstekker weer vastzetten met kroonsteentjes. Geeft dit veel verlies?

Wellicht heeft iemand nog andere tips?

Verwijderd

Draadloos misschien een optie?

RGB Decoder -- scart-splitter -- TV 1
-- Zender TV 2 ------ Ontvanger TV 2

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:39
volgens mij kan je niet 2 apparaten aansluiten met verschillende soorten beeldkwaliteit. volgens mij kies je op je bron wat hij moet uitzenden. dit is óf rgb, óf svideo, óf composiet. dus wanneer je 1 tv op rgb wilt, zal de andere ook rgb moeten (of je moet er convertors tussen zetten).
idd is draadloos een optie om na een verdeeldoos te gebruiken, anders moet je gewoon een scartkabel zelf maken. je kan die connectoren zo kopen bij de electroboer.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
Niet vergeten dat met je s-video geen geluid wordt meegestuurd. ;)

Kan de scart niet door de pvc buis door de dikte van de kabel of gewoon door de stekker die eraan zit?
De meeste scarts kan je namelijk gewoon openhalen, en alle pinnetjes eruithalen.
Dan kan je de kabel door de buis doen en boven de stekker er terug aan zetten ;)

[ Voor 68% gewijzigd door Fire69 op 06-07-2004 10:21 ]

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:23
volgens mij kun je geen RGB signaal over een s-video kabel sturen

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 10:04:
Draadloos misschien een optie?

RGB Decoder -- scart-splitter -- TV 1
-- Zender TV 2 ------ Ontvanger TV 2
Draadloos is voor mij geen optie. Ik hoor teveel verhalen over slechte beeldkwaliteit.
Fire69 schreef op 06 juli 2004 @ 10:19:
Niet vergeten dat met je s-video geen geluid wordt meegestuurd. ;)

Kan de scart niet door de pvc buis door de dikte van de kabel of gewoon door de stekker die eraan zit?
De meeste scarts kan je namelijk gewoon openhalen, en alle pinnetjes eruithalen.
Dan kan je de kabel door de buis doen en boven de stekker er terug aan zetten ;)
Het probleem is inderdaad dat de scartstekker niet door de pvc-buis past. De scartstekker loshalen zou dan inderdaad een optie zijn. Is het niet zo dat alleen de el-cheapo stekkers los te halen zijn en dat de goede/dure helemaal gegoten zijn?

En hoe zit het met zo'n verdeelbox. Meestal zie je alleen maar plastic verdeeldozen. Geeft zo'n scartverdeeldoos veel verlies en zijn er eventueel nog andere opties (splitter of iets dergelijks)? Een goede kwaliteit is voor mij erg belangrijk.

• Fire69
Mwah, ik heb thuis wel enkele scart liggen die open kunnen en niet echt super-cheapo zijn. Het zijn ook geen superdure, maar de kwaliteit is iig perfect hoor.
Als ze maar dik genoeg zijn (maar wel nog door je buis kunnen ;) ) is er imho geen probleem met de kwaliteit.

Verwijderd

Houdt er rekening mee dat een Scart die in RGB modus staat geen Svideo/composiet signalen meestuurt en je dus een actieve converter nodig hebt als je met Svideo wilt prutsen (kwaliteitsverlies). Daarnaast heeft RGB een veel hogere bandbreedte nodig, dus bespaar niet teveel op je kabelkwaliteit.

Ik heb het hier zelf met enkele parallelle lengtes RG-6 coaxiale kabel 75ohm opgelost voor de lange afstanden. Voordeel is dat de kabel gelijk gebruikt kan worden voor Svideo én RGB aangezien audio en RGB Rood/ Svideo Chrominance gedeeld worden op een Scartplug.
Daarnaast, als je er losse Tulp/BNC connectors aanzet kun je de kabels ook nog eens ompluggen voor ander gebruik. :Y)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 15:17 ]

Verwijderd

En hoe zit het met zo'n verdeelbox. Meestal zie je alleen maar plastic verdeeldozen. Geeft zo'n scartverdeeldoos veel verlies en zijn er eventueel nog andere opties (splitter of iets dergelijks)? Een goede kwaliteit is voor mij erg belangrijk.
Ik heb eens een verdeeldoos geprobeerd om meerdere apparaten op 1 tv aan te sluiten, de kwaliteit was werkelijk om te huilen. Heb hem ook meteen weer omgeruild. Er zijn ook dozen met een selectieknop, die geven misschien een betere kwaliteit ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 12:20:
[...]

Ik heb eens een verdeeldoos geprobeerd om meerdere apparaten op 1 tv aan te sluiten, de kwaliteit was werkelijk om te huilen. Heb hem ook meteen weer omgeruild. Er zijn ook dozen met een selectieknop, die geven misschien een betere kwaliteit ;)
Maar dozen met een selectieknop sturen denk ik niet 2 signalen tegelijkertijd uit op 2 uitgangen of wel? Ik wil wel graag een signaal hebben op beide uitgangen.

Verwijderd

Er zijn ook receivers met ingebouwde converters. Pioneer heeft bijvoorbeeld een receiver waarbij elk inkomend beeld-signaal kan worden omgezet naar een ander (s-video / composiet / component / RGBs) signaal. Misschien dat je in die richting kan zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 12:41:
Er zijn ook receivers met ingebouwde converters. Pioneer heeft bijvoorbeeld een receiver waarbij elk inkomend beeld-signaal kan worden omgezet naar een ander (s-video / composiet / component / RGBs) signaal. Misschien dat je in die richting kan zoeken.
Hmmmm....

Receiverkeuze staat al vast, dat wordt de Harman Kardon 430 :) .
Maar deze heeft maar 1 component / RGB uitgang. Wel meerdere s-video uitgangen, maar hij converteert niet :( .

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Ik weet niet hoe groot je TV is in de slaapkamer, maar de nieuwe draadloze zenders leveren prima kwaliteit voor de gemiddelde TV. Beeld is behoorlijk strak hoor. En een S-vhs kabel van een paar meter kan ook al de nodighe storing oppikken.

Ik heb het zelf ook dwars door de muur heen, en ik heb alleen soms last van het geluid, omdat iemand anders in mijn gebouw ook zo'n ding heeft en het zelfde zendkanaal kiest als ik. Dan moet je even een ander kanaal kiezen op je zender/ontvanger en dan is het klaar.

Het is alleen irritant als je vlakbij iemand hebt wonen met zo'n apparaat die zo af en toe eens van kanaal wisselt. want dan heb je kans dat jouw ontvanger een beetje gaat storen

• Fire69
s-vhs kabel bestaat niet. ;)
Ik heb thuis een s-video-kabel, supergoeie kwaliteit, was 25€ voor 10m, maar dan heb je ook een perfect beeld, ook na 10m :)

• pianoman
Ik bedoel ook eigenlijk meer dat er wel storing mogelijk is op zo'n kabel, ik heb het zelf een keer gehad met mijn S-VIDEO :P kabel dat het beeld de hele tijd donker en licht werd (en het was geen macrovision bescherming).

Maar ik denk dat het een beetje lastig is om van te voren te bepalen wat goede kwaliteit geeft, hangt af van wat er in de buurt aan elektronica staat denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
pianoman schreef op 06 juli 2004 @ 12:59:
Ik weet niet hoe groot je TV is in de slaapkamer, maar de nieuwe draadloze zenders leveren prima kwaliteit voor de gemiddelde TV. Beeld is behoorlijk strak hoor. En een S-vhs kabel van een paar meter kan ook al de nodighe storing oppikken.

Ik heb het zelf ook dwars door de muur heen, en ik heb alleen soms last van het geluid, omdat iemand anders in mijn gebouw ook zo'n ding heeft en het zelfde zendkanaal kiest als ik. Dan moet je even een ander kanaal kiezen op je zender/ontvanger en dan is het klaar.

Het is alleen irritant als je vlakbij iemand hebt wonen met zo'n apparaat die zo af en toe eens van kanaal wisselt. want dan heb je kans dat jouw ontvanger een beetje gaat storen
Ik wil dus de 17pf9945 van Philips gaan kopen. Dit is een lcd scherm en heeft dus een flink aantal beeldlijnen. Storing is op een lcd scherm altijd extra goed te zien. Daarnaast ga ik kijken via de schotel omdat een schotel een veel beter beeld geeft. Ik vind het zonde om van die 'schotelkwaliteit' onnodig teveel in te leveren.

• pianoman
In dat geval zou ik inderdaad gewoon voor de s-video gaan. Vooral op hoge resolutie zal je daar een beter resultaat mee bereiken.

Bedenk inderdaad wel dat er geen geluid bij zit, dat zou je nog apart moeten doortrekken

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen weer wat wijzer geworden. Zo'n actieve convertor RGB-naar-S-video is ook niet bepaald goedkoop en ik lever wel ik qua beeldkwaliteit.

Ik begin nu geloof ik toch meer te neigen naar de oplossing van Fire69, d.w.z. wel scart-rgb gebruiken maar gewoon de pinnetjes loshalen. Dan zou ik alleen een manier moeten vinden om op één scart RGB signaal, 2 RBG scartstekkers aan te sluiten. Hoe kan ik dit het beste doen. Ik zie veel van die scartverdeeldozen, maar in die kwaliteit heb ik niet veel vertrouwen (zie ook de posting van Hokitoki). Zijn hier betere oplossingen voor? (Ik wil hier overigens ook best meer voor betalen, aangezien de kwaliteit ook een stukje hoger ligt dan bij s-video)

• pianoman
Veel satelliet ontvangers hebben 2 scart uitgangen, sommige dvd-spelers volgens mij ook wel. Heb je al een dvd speler die je liever niet wilt vervangen?

-edit- satelliet fout geschreven 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door pianoman op 07-07-2004 12:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
pianoman schreef op 07 juli 2004 @ 12:53:
Veel satelliet ontvangers hebben 2 scart uitgangen, sommige dvd-spelers volgens mij ook wel. Heb je al een dvd speler die je liever niet wilt vervangen?

-edit- satelliet fout geschreven 8)7
De satellietontvanger moet nog aangeschaft worden, maar dat wordt de Dreambox 7000. Deze heeft 2 scartuitgangen, waarvan 1 RBG uitstuurt en de andere alleen maar composiet. :(

Op de dvd-speler zit wel een uitgang, maar daar heb ik volgens mij niets aan. Het gaat erom dat ik de satelliet zowel in de woonkamer als in de slaapkamer kan ontvangen.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand misschien ervaring met deze scart-verdeelbox met splitmogelijkheid?

Of deze scart-verdeelbox van Vinanco, te koop bij Hermes Electronics. Weet iemand of je met dit apparaat ook een RGB-signaal kunt splitten?

• SideBuster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

SideBuster

Deka Dirk AH Yeah Vomar Ald!!!

Gijs1978, die produkten doen niet wat jij zoekt. Dit zijn switches waar mee je 4 verschillende apparaten kunt aansluiten op 1 TV en ik dacht dat jij het omgekeerde wou.

Wat jij nodig hebt is zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/3000_3999/3500/3510/3512/351261_BB_00_FB.EPS.jpg
Dit kastje is parallel geschakeld en zal dus twee kanten op werken. Dus de stekker in je sat ontvanger en de scartkabels van je TV's en het kastje drukken en klaar is kees.

[ Voor 48% gewijzigd door SideBuster op 09-07-2004 11:39 ]

V*k voor de frisdrank daar op de hoek... | Specs

Verwijderd

Topicstarter
SideBuster schreef op 09 juli 2004 @ 11:35:
Gijs1978, die produkten doen niet wat jij zoekt. Dit zijn switches waar mee je 4 verschillende apparaten kunt aansluiten op 1 TV en ik dacht dat jij het omgekeerde wou.

Wat jij nodig hebt is zoiets als dit:
[afbeelding]
Dit kastje is parallel geschakeld en zal dus twee kanten op werken. Dus de stekker in je sat ontvanger en de scartkabels van je TV's en het kastje drukken en klaar is kees.
Ik zoek inderdaad een (RGB)scartsplitter. Maar de kwaliteit van dat kastje is niet best volgens anderen. Ik zoek een goede (en dus waarschijnlijk dure) versie van dat apparaat. Deze zijn waarschijnlijk versterkt (met stekker op het lichtnet) zo heb ik ergens gelezen.

Daarnaast heb ik nog een andere optie met een scartswitch. Sommigen hebben volgens mij zo'n kopieermogelijkheid. D.w.z. dat je op (scart)aansluiting 1 kunt kijken naar wat via (scart)aansluiting 2 binnenkomt. (scart)aansluiting 2 kun je dan bijv. ook naar (scart)aansluiting 3 sturen. Dit is volgens mij bedoeld om beeld via bijv. een schotel naar zowel de tv te sturen alsook naar bijv. een videorecorder. Maar aan (scart)aansluiting 3 kun je dan natuurlijk ook een 2e tv hangen.

Ik heb alleen nog niet van iemand bevestigd gekregen of werkt en of dit niet ten koste gaat van teveel beeldkwaliteit (ik weet dat een extra verdeeldoos altijd minimaal een klein beetje verlies geeft). Dus iemand met bovenstaande werkende setup die zijn ervaringen wil delen?

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:35
Die goedkope 'splitters' kosten echt niet veel (ongeveer 5€ op het waterlooplein in amsterdam, maar vast ook elders in het land), als je nou eerst zo'n goedkope probeerd weet je of het allemaal werkt, en misschien valt de kwaliteit nog mee ook...

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Hoeveel meter zit er tussen de TV's dan? Scart kan prima over 10-15 meter maar op een gegeven moment wordt het wel minder natuurlijk.

Het beste lijkt me dan ook maar een RGB splitter, met een lange coax.

Is een 2e sat receiver geen optie, dan kun je onafh. van elkaar kijken.

Overigens is de DB7000 een prima keus!

Verwijderd

Topicstarter
Bigfoot schreef op 09 juli 2004 @ 16:26:
Hoeveel meter zit er tussen de TV's dan? Scart kan prima over 10-15 meter maar op een gegeven moment wordt het wel minder natuurlijk.

Het beste lijkt me dan ook maar een RGB splitter, met een lange coax.

Is een 2e sat receiver geen optie, dan kun je onafh. van elkaar kijken.

Overigens is de DB7000 een prima keus!
2e satreceiver is voor mij geen optie nee.
De scart-kabel zal 15 mtr lang worden.
En de dreambox lijkt mij ook een prima keus, na vele jaren met een Flips6071 'geklooid' te hebben.

Alleen jammer dus dat de Dreambox 7000 geen 2xRGB uitstuurt. Maar goed, dat doet een Topfield ook niet heb ik gezien.
Enig idee of de Dreambox 7020 het wel kan? Hier kan ik (logischerwijs) nog nauwelijks specificaties over vinden.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:23
volgens mij niet. printplaat design is grotendeels hetzelfde dus uitgangen zullen dat ook wel zijn.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 16:40:
[...]

2e satreceiver is voor mij geen optie nee.
De scart-kabel zal 15 mtr lang worden.
En de dreambox lijkt mij ook een prima keus, na vele jaren met een Flips6071 'geklooid' te hebben.

Alleen jammer dus dat de Dreambox 7000 geen 2xRGB uitstuurt. Maar goed, dat doet een Topfield ook niet heb ik gezien.
Enig idee of de Dreambox 7020 het wel kan? Hier kan ik (logischerwijs) nog nauwelijks specificaties over vinden.
Ik wist dat niet dat de 2e scart geen RGB uitstuurt. Ik dacht dat de TF5000 wel SVHS als 2e kan, maar dat zou ik evt. checken.

De 7020 heeft ook een RF (coax) uitgang dus dat is het makkelijkste aan te sluiten op andere TV's natuurlijk (ook over bestaande kabelaansluitingen).

De 7020 zou op korte termijn uitkomen, met een betere tuner dan de 7000, maar een groot nadeel is dat er nog geen alternatieve images voor zijn.
Pagina: 1