Toon posts:

website 1 pagina laten aanpassen door newbie

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo volgende situatie,

ik ken een beetje HTML, FLASH , heb momenteel website lopen , nu vragen sommige personen om voor hun ook website te maken op hun webruimte.

zij zouden enkel 1 pagina SNEL en gemakkelijk moeten kunnen aanpassen.

het gaat namelijk om een brommerwinkel en die wil dus zijn OKKASIE moto aanbod op het net zetten.

dus ik zoek eig een simpele manier om BV 10 maal JPG + 10 maal text door een newbie gebruiker te laten aanpassen.

eerst dacht ik o in WORD en dan naar HTML omvormen , en dan een BATCH file om die html te uploaden , dat werkt, maar niet met de foto's .

in flash kan ik de tekst in een extern file laden , dus die externe file kan ik ze laten aanpassen , maar dan zit ik weer met die foto's

iemand ander ideeen?

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

wat plaatjes en tekst op een website aanpassen en uploaden...
dat is toch iedereen te leren, beetje basic html en beetje basic ftp :|

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een CMS, die zijn gewoon gratis te downloaden en de meeste systemen zijn prima bruikbaar.

@6K: Als je onwetende gebruikers aan je HTML laat zitten kan je elke week opdraven op de boel weer te repareren. Dat lijkt me eerlijk gezegd niet de bedoeling.

[ Voor 48% gewijzigd door AtleX op 06-07-2004 08:38 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Leer die jongen hoe WS_FTP werkt en klaar ben je. En idd een simpele CMS kun je overal downloaden.

[ Voor 34% gewijzigd door André op 06-07-2004 08:40 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er zijn WYSIWYG editors voor in de HTML. Zie hotmail bijvoorbeeld (dacht ik gezien te hebben, ik verafschuw hotmail zelf). Wellicht dat je daar wat mee kunt. Je zult dan wel server-side ook wat moeten programmeren (Bijv. PHP of ASP) en dan de gegevens in een bestand of database opslaan.
AtleX schreef op 06 juli 2004 @ 08:37:
@6K: Als je onwetende gebruikers aan je HTML laat zitten kan je elke week opdraven op de boel weer te repareren. Dat lijkt me eerlijk gezegd niet de bedoeling.
Oeh ja doe jezelf dat niet aan! :X

[ Voor 35% gewijzigd door Room42 op 06-07-2004 08:42 ]

Koop al mijn ads!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

edit:

foutje

[ Voor 96% gewijzigd door AtleX op 06-07-2004 08:42 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

Room42 schreef op 06 juli 2004 @ 08:40:
Er zijn WYSIWYG editors voor in de HTML. Zie hotmail bijvoorbeeld (dacht ik gezien te hebben, ik verafschuw hotmail zelf). Wellicht dat je daar wat mee kunt. Je zult dan wel server-side ook wat moeten programmeren (Bijv. PHP of ASP) en dan de gegevens in een bestand of database opslaan.

[...]

Oeh ja doe jezelf dat niet aan! :X
hm. das ook weer zo, maar met bijv. dreamweaver en het synchronise onderdeel daarvan is dat toch niet zo heel spannend voor 1 pagina met wat plaatjes?

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Voor dit soort dingen is Frontpage wel handig denk ik :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja het niveau van de gebruiker is moeilijk in te schatten , MB , KB das al bijna chinees , laat staan webspace . En ze zijn nie echt geneigd om HTML te leren denk ik.zijn zoals denk ik 80% van de gebruikers , als ge een icoontje verplaatst zijn ze het program kwijt , maar ze kunnen wel met de PC "WERKEN".

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-05 20:50
Als je een beetje kun PHP-en kun je dit snel maken. Images opslaan in MySQL en tekst erbij. Vervolgens een user-pagina maken en een admin-pagina waarop je kunt editten.

• Noob-Saibot
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-07-2024
ik vind zelf Dreamweaver heel makkelijk, misschien ook een optie ?

Verwijderd

Topicstarter
dreamweaver en frontpage is zelfs denk ik te hoog gegrepen voor die personen.

zat ook nog te denken om bv iets in Visual basic te fixen zodat ze enkel TEKST + FOTO moeten ingeven en dat VISUAL BASIC , HTML samensteld en UPLOAD.

ik weet het klinkt raar maar voor de meeste "standaard gebruikers " surfers die willen enkel gebruiken en nie leren.

• Noob-Saibot
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-07-2024
tja, als diegene zo graag een website voor zn zaak wil hebben, zal tie maar moeten leren lijkt me, anders geen website ;)

Verwijderd

Anders pas je het toch zelf elke keer aan, als het zo'n probleem is. Laat je ze een vast bedrag per maand betalen voor onderhoud van hun site. Of je maakt ff een simpel cmsje voor één pagina.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Of te wel hij wilt zelf niets leren en jij moet dan iets maken waarmee hij dingen kan die ver boven zn capasiteit liggen :P

Geef diegeen een keer een cursus www en html voor beginners of maak zoals vele al zeggen een formulier waar de text + plaatje kan en zet de zut via een script online......

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 09:08:
dreamweaver en frontpage is zelfs denk ik te hoog gegrepen voor die personen.
Ik zou zeggen, kijk eens hier naar:
http://www.macromedia.com/software/contribute/
ik vind het persoonlijk een beetje aan de dure kant, maar het is perfect om klanten lekker zelf op de site te laten rommelen. Zelfs m'n moeder zegt hiermee overweg te kunnen. :)
je kunt ook met dreamwaver aangeven in de templates wat editable en wat niet, bespaard je mss ook een hoop gezeik.

[ Voor 13% gewijzigd door mpegernie op 06-07-2004 10:35 ]

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Room42
  • Niet online
Nee, ik bedoelde een embedded WYSIWYG-editor. Dus eentje die in de pagina is opgenomen zodat de gebruiker daar gewoon zijn text met opmaak maakt en dat die editor het als html naar de server stuurt. Als een formulier, snap je?

Als ik zo ff wat tijd heb, zal ik wel even voor je zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 06-07-2004 11:26 ]

Koop al mijn ads!

• Dutch_guy
  • Laatst online: 20-04 14:47

Dutch_guy

WYSIWYG

Gewoon een admin pagina maken met ASP of PHP. Als je dan HTMLarea gebruikt in je pagina, dan kunnen ze lekker zelf rommelen zonder HTML kennis.

http://www.interactivetools.com/products/htmlarea/

Pay peanuts get monkeys !

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Iets zegt mij toch dat de TS niet voldoende kennis heeft om een goede admin-pagina te maken in ASP of PHP. En daarbij, heb ik het idee dat dit over simpele websites gaat gehost op servers zonder PHP ofzo. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

De twee opties die mij het beste lijken:
- Contribute, al kost dat wel wat (tijd + geld),
- Contractje om elke maand (of week) de pagina up-to-date te maken.

Ik zie het bij ons hier ook vaak, waarom is het toch dat bedrijven (en mensen) altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen? Zo werkt dat gewoon (vaak) niet. :{

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

Topicstarter
OkkE schreef op 06 juli 2004 @ 12:00:
Iets zegt mij toch dat de TS niet voldoende kennis heeft om een goede admin-pagina te maken in ASP of PHP. En daarbij, heb ik het idee dat dit over simpele websites gaat gehost op servers zonder PHP ofzo. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

De twee opties die mij het beste lijken:
- Contribute, al kost dat wel wat (tijd + geld),
- Contractje om elke maand (of week) de pagina up-to-date te maken.

Ik zie het bij ons hier ook vaak, waarom is het toch dat bedrijven (en mensen) altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen? Zo werkt dat gewoon (vaak) niet. :{
inderdaad de TS (ik dus) heeft nie veel verstand van ASP en PHP

en het zal gehost worden op de Telenet server dus zonder PHP en ASP

ben intussen in Visual basic een programma aam het maken dat echt MONKEY-proof zou moeten zijn om die pagina aan te laten passen.

• OkkE

OkkE

Ik ben natuurlijk wel benieuwd naar je programma als het af is, zou je daar wat screenshots van kunnen posten? :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op mn vorig stagebedrijf lieten ze ook websites maken. En kregen ze loginnaam voor het een en ander en konden ze alleen de tekst aanpassen en wat foto's erbij zetten.

Als de layout veranderd moest worden (wat sneeuw erbij enzo, rond kerst) dan zorgde die webmaster ervoor.

Dus zoiets maak je dus met een admin pagina?

deze link zag ik staan? is dat met elk programma te gebruiken? (frontpage/dreamweaver/enz)?

Verwijderd

Room42 schreef op 06 juli 2004 @ 11:25:
Nee, ik bedoelde een embedded WYSIWYG-editor. Dus eentje die in de pagina is opgenomen zodat de gebruiker daar gewoon zijn text met opmaak maakt en dat die editor het als html naar de server stuurt. Als een formulier, snap je?

Als ik zo ff wat tijd heb, zal ik wel even voor je zoeken.
Laat maar, ik heb er al een voor je opgezocht ;)

Tip, kijk een naar de commerciele aard van mijn post-uiterlijk en je zal snel een geschikte editor vinden. (Please modje, geef me niet weer een spam note... :X )

• OkkE

OkkE

Frik schreef op 06 juli 2004 @ 15:35:
Op mn vorig stagebedrijf lieten ze ook websites maken. En kregen ze loginnaam voor het een en ander en konden ze alleen de tekst aanpassen en wat foto's erbij zetten.

Als de layout veranderd moest worden (wat sneeuw erbij enzo, rond kerst) dan zorgde die webmaster ervoor.
Zo maken wij het ook voor onze klanten.
Dus zoiets maak je dus met een admin pagina?

deze link zag ik staan? is dat met elk programma te gebruiken? (frontpage/dreamweaver/enz)?
Euhm? Ik snap niet helemaal wat je hier mee bedoeld? Maar FrontPage, Dreamweaver enz., dat zijn programmas om sites mee te maken. Die sites maak je in bijv. HTML + CSS + PHP + Database. Hiermee maak je ook een speciale pagina met login, wat je de admin-pagina kunt noemen. Daarna haal je met deze pagina alle gegevens uit de database, zet die in text-vakken, welke de gebruiker kan aanpassen en opslaan.

• stin
  • Niet online
OkkE schreef op 06 juli 2004 @ 15:41:
[...]

Zo maken wij het ook voor onze klanten.

[...]

Euhm? Ik snap niet helemaal wat je hier mee bedoeld? Maar FrontPage, Dreamweaver enz., dat zijn programmas om sites mee te maken. Die sites maak je in bijv. HTML + CSS + PHP + Database. Hiermee maak je ook een speciale pagina met login, wat je de admin-pagina kunt noemen. Daarna haal je met deze pagina alle gegevens uit de database, zet die in text-vakken, welke de gebruiker kan aanpassen en opslaan.
Wat ik bedoelde was dus of je zo een admin pagina met frontpage bijvoorbeeld kan maken. Ik gebruik dus frontpage en jij zegt dat het dus mogelijk is om daar ook mee zo een admin pagina te maken. Of heb je daar ook weer een tool voor nodig? (http://www.interactivetools.com/products/htmlarea/)

Ik snap dat namelijk niet echt hoe dat in zn werk moet gaan dan. Welk programma gebruiken jullie voor het maken van website voor jullie klanten dan?

Verwijderd

Okey, dit is het globale idee...

Voor je klanten heb je een CMS gemaakt waarmee ze de teksten van hun website kunnen aanpassen. Het enige probleem is dat ze een gewoon Textarea hebt. De klant kan dus alleen platte tekst typen.
Klanten worden met de tijd meer eisender. Ze willen eigenlijk een soort omgeving net als in Word. Ze willen hun getypte tekst kunnen opmaken.

Het gewone Textarea is dan niet meer afdoende. Je moet een control hebben die als het ware de Textarea tag vervangt. Ikzelf ben dus bezig met het maken van zo'n control. Klik op mijn onderschrift voor een demo. Kijk ook eens in de broncode. Met één makkelijke functie; nextavenue.convertTextarea(); worden de Textarea controls omgezet naar RichTextarea controls.

Dat is dus het globale idee van webeditors. Het zijn dus componenten die je moet integreren in je huidige systeem. Het zijn geen magische componenten die meteen weten waar ze de data moeten plaatsen. Gewoon een vervanging voor de Textarea tag. De gegenereerde HTML kan je gewoon opvragen, bijvoorbeeld met PHP... ($_POST["mijnControl"])

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 15:58 ]

• OkkE

OkkE

Frik schreef op 06 juli 2004 @ 15:50:
[...]

....

Ik snap dat namelijk niet echt hoe dat in zn werk moet gaan dan. Welk programma gebruiken jullie voor het maken van website voor jullie klanten dan?
Het programma waar je het mee maakt (frontpage, dreamweaver, etc..) maakt niets uit. Ik gebruik EditPlus, mijn collega Dreamweaver.

Maar een admin-pagina is over het algemeen heel anders dan een normale website.

Stel je hebt een website, met 1 pagina. Op die pagina staat wie jij bent. Jij zou dan in je frontpage een site maken (net als in Word een brief) en deze opslaan en uploaden. Het probleem is dat je hier verder niets mee kunt.

Wat wij doen is, we maken een database met daarin de tekst, en daarna een website waarin we zeggen dat de tekst niet door ons getypt wordt, maar uit een database komt (dmv PHP). Een database, in tegenstelling tot een normale pagina, kan je aanpassen zonder opnieuw te hoeven uploaden.

Daardoor kun je dus een admin pagina maken, met speciale codes (het programma waarin je dat doet maakt niet uit), waarmee je de tekst uit die database haalt, in een tekst-vak zet, en na verandering die tekst in de database aanpast.

Hopelijk is het nu een beetje duidelijk. :)

EDIT

En dat HTMLArea, dat is gewoon een manier om je tekst-vak meer opties te geven behalve alleen platte tekst. Het is zeg maar Word, tegenover Kladblok. Maar HTMLArea is dus niet het eniste wat je nodig hebt voor een admin-pagina.

[ Voor 9% gewijzigd door OkkE op 06-07-2004 16:07 ]

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 15:40:
Laat maar, ik heb er al een voor je opgezocht ;)
Ja, zoiets bedoel ik idd! Werkt perfect, zelfs in mozilla firefox! Enig minpuntje vind ik dat je weer in de tekst moet klikken na het klikken op Bold bijvoorbeeld. Ook jammer vind ik dat het niet GPL is.

Koop al mijn ads!

Verwijderd

Room42 schreef op 06 juli 2004 @ 16:06:
[...]

Ja, zoiets bedoel ik idd! Werkt perfect, zelfs in mozilla firefox! Enig minpuntje vind ik dat je weer in de tekst moet klikken na het klikken op Bold bijvoorbeeld. Ook jammer vind ik dat het niet GPL is.
offtopic:
1.) Ik snap minput één niet. Als je in FF of IE tekst selecteert en op Bold klikt, kan je meteen daarna op Italic klikken etc; De selectie blijft behouden.

2.) GPL... Mag ik ook een boterham verdienen? Volgend jaar studeren... Wat denk je wel niet wat dat allemaal kost ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 16:10 ]

• stin
  • Niet online
Ja, het is een stuk duidelijker. Alleen merk ik dat ik daar nog niet aan toe ben :)
Ben pas half jaar ofzo bezig met bouwen van websites, maar leek me erg makkelijk voor mn ouders als ze zelf de website kunnen beheren, dan hoef ik niet continu de veranderingen door te voeren.

Ik ben nu op een boek aan het wachten van dreamweaver. Want ik hoor allemaal negatieve berichten over frontpage en de plaats waar ik mn websites host ondersteund geen frontpage extensies meer.

Bedankt voor je verhaal iig.
Als er iemand ergens een site weet, waar een soort van tutorial staat hoe je dit het beste kunt doen als n00b, hoor ik het graag.

Verwijderd

Frik schreef op 06 juli 2004 @ 16:12:
[...]

Ja, het is een stuk duidelijker. Alleen merk ik dat ik daar nog niet aan toe ben :)
Ben pas half jaar ofzo bezig met bouwen van websites, maar leek me erg makkelijk voor mn ouders als ze zelf de website kunnen beheren, dan hoef ik niet continu de veranderingen door te voeren.

Ik ben nu op een boek aan het wachten van dreamweaver. Want ik hoor allemaal negatieve berichten over frontpage en de plaats waar ik mn websites host ondersteund geen frontpage extensies meer.

Bedankt voor je verhaal iig.
Als er iemand ergens een site weet, waar een soort van tutorial staat hoe je dit het beste kunt doen als n00b, hoor ik het graag.
Als ik jou was, zou ik met de hand HTML leren kloppen. Code kloppers als DreamWeaver produceren nou niet de netste code (ligt vaak aan vekeerd gebruik, maar toch...)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:07

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Room42 schreef op 06 juli 2004 @ 16:06:
[...]
Ook jammer vind ik dat het niet GPL is.
Is dat zo vreselijk als het toch voor een "klant" is?
Desnoods spreken jullie een soort ESCROW af waardoor je over de broncode zou beschikken als de ontwikkeling / support stopt....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

offtopic:
Ik spreek niets af :P
Je koopt de editor en bent er blij mee of niet... Maar ik denk dat we deze offtopic discussie niet moeten gaan voeren... Anders grijpt er nog een modje in, en dan weet ik wel wie de tik op zijn vingers krijgt ;)

• Room42
  • Niet online
Ieuw heb je em gewoon in je sig staan?? Dan ga je idd wel een warning krijgen, denk ik ;) Heb je hem trouwens ook aan Jelsoft verkocht? Volgens mij hebben ze zoiets in vBulletin getopt :) Of is dat een andere?

Maar, als je op Bold klikt, om bold te typen, moet je terugklikken in je tekst om verder te kunnen typen. In firefox doet bijvoorbeeld CTRL-B het niet omdat dat een toetscombinatie van FF zelf is.

Koop al mijn ads!

Verwijderd

Room42 schreef op 06 juli 2004 @ 16:23:
Ieuw heb je em gewoon in je sig staan?? Dan ga je idd wel een warning krijgen, denk ik ;) Heb je hem trouwens ook aan Jelsoft verkocht? Volgens mij hebben ze zoiets in vBulletin getopt :) Of is dat een andere?

Maar, als je op Bold klikt, om bold te typen, moet je terugklikken in je tekst om verder te kunnen typen. In firefox doet bijvoorbeeld CTRL-B het niet omdat dat een toetscombinatie van FF zelf is.
Ach, zelfs de modjes spammen in hun ondertitel voor hun eigen meuk... Maar deze twee punten zijn wel goede usability issues. :)
Dank je, ik zal kijken of ik het zo kan verhelpen.

• 12_0_13
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 13:19
Vraag een beta aan van webhare lite. Hiermee kan je word documenten op een fastoenlijke (w3 gevalideerd, cleane HTML) manier omzetten naar HTML en automatisch FTPen (en nog vele andere opties, maar dat is niet van belang voor de TS)

kijk op: http://www.b-lex.nl/products/webhare_lite/

binnenkort komt het uit als shareware, doe er je voordeel mee

Verwijderd

WebHare is een programma als DreamWeaver en kan dus niet geintegreerd worden met een bestaand systeem. Dat lijkt mij best een groot nadeel. Bovendien zou ik dan eerder voor het vertrouwde DreamWeaver kiezen.

• stin
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 16:13:
[...]

Als ik jou was, zou ik met de hand HTML leren kloppen. Code kloppers als DreamWeaver produceren nou niet de netste code (ligt vaak aan vekeerd gebruik, maar toch...)
Maar dat lijkt me vrij lastig toch. Ik studeer economie en vind het leuk als hobbie erbij te doen. Er gaat volgens mij veel tijd inzitten als ik html wil gaan leren?

De meeste mensen die websites bouwen en die html codes goed beheersen hebben meestal toch al een goede achtergrond mbt hun opleiding.
Maarja, stel ik ga dat leren. Waar en hoe kan ik dat het beste doen.

• 12_0_13
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 16:36:
WebHare is een programma als DreamWeaver en kan dus niet geintegreerd worden met een bestaand systeem. Dat lijkt mij best een groot nadeel. Bovendien zou ik dan eerder voor het vertrouwde DreamWeaver kiezen.
Ik weet niet precies wat je met je opmerking bedoeld. TS wil een systeem waarmee mensen makkelijk content ergens heen kunnen schrijven, zonder expliciet kennis te hebben van HTML. Met zowel DreamWeaver (wat veel meer HMTL-editor based is) als WebHare (en Webhare Lite) dat veel meer content gebaseerd is, kan je HTML output genereren die gewoon samen kan werken met allerlei andere systemen.

Ik vraag me af waarom jij zegt dat het niet geintegreerd kan worden?

En over welke keuze je moet maken, ik zou zeggen, probeer het allebei en kies wat je het beste bevalt. "Oud en vertrouwd" en je zou nog steeds in dos werken ;)

Verwijderd

Beetje offtopic, maar grappig dat er zoveel mensen zijn die zeggen dat de klant maar van alles moet leren 8)7

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

ALs ik zo alle reacties gelezen heb, kom ik maar een goede oplossing tegen:

Draai een mysql(?) database in combinatie met PHP en biedt "je klant" een toooltje aan, waarmee nieuwe gegevens in de database weggeschreven kunnen worden.

Voor de opmaak aanpassen zal altijd kennis nodig zijn.

HTML is trouwens erg eenvoudig en je hebt er absoluut geen programmeerervaring voor nodig ! Voor PHP en mysql wel.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

lier schreef op 19 juli 2004 @ 11:09:
ALs ik zo alle reacties gelezen heb, kom ik maar een goede oplossing tegen:

Draai een mysql(?) database in combinatie met PHP en biedt "je klant" een tooltje aan, waarmee nieuwe gegevens in de database weggeschreven kunnen worden.

Voor aanpassingen van de opmaak zal altijd kennis nodig hebben...

HTML is trouwens erg eenvoudig en je hebt er absoluut geen programmeerervaring voor nodig ! Voor PHP en mysql wel.
Verkeerde knop, sorry !

[ Voor 4% gewijzigd door lier op 19-07-2004 11:11 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

lier schreef op 19 juli 2004 @ 11:09:
dat is zo, maar goed HTML schrijven is imho nog steeds een vak apart. Het grootste deel van de mensen die van zichzelf vinden dat ze HTML kunnen levert nog steeds verschrikkelijke code af. 't is slechts bij gratie van internet explorer dat die sites werken. Van validerende code of semantiek is in de meeste gevallen geen sprake.

Verwijderd

12_0_13 schreef op 19 juli 2004 @ 09:25:
[...]

Ik weet niet precies wat je met je opmerking bedoeld. TS wil een systeem waarmee mensen makkelijk content ergens heen kunnen schrijven, zonder expliciet kennis te hebben van HTML. Met zowel DreamWeaver (wat veel meer HMTL-editor based is) als WebHare (en Webhare Lite) dat veel meer content gebaseerd is, kan je HTML output genereren die gewoon samen kan werken met allerlei andere systemen.

Ik vraag me af waarom jij zegt dat het niet geintegreerd kan worden?

En over welke keuze je moet maken, ik zou zeggen, probeer het allebei en kies wat je het beste bevalt. "Oud en vertrouwd" en je zou nog steeds in dos werken ;)
Stel je hebt een systeem gebouwd waarmee je de content van alle pagina's op je site kan bewerken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
+---------------------------+
|                           |
|     Statische header      |
|                           |
+-------+-------------------+
| S     | Dynamische titel  |
| T     |                   |
| A  M  | Dynamische        |
| T  E  | content           |
| I  N  |                   |
| S  U  |                   |
| C     |                   |
| H     |                   |
+-------+-------------------+

Hoe wou jij in DreamWeaver het voor mekaar krijgen dat je alleen de dynamische gedeeltes kan aanpassen. Je moet dus alleen de content kunnen bewerken, de component moet HTML retouneren die je weer met een Server Side taal kan opvragen en in de database zetten.

Vaak gebeurt het dat de klant een textbox krijgt om de titel te tikken en een textarea om platte rouwe content te typen. Een component die de textarea automatisch vervangt door alleen 1 enkel JS bestand te includen, zou voor veel mensen een perfecte aanvulling zijn op hun bestaande systeem.
Zo iets zie ik DW of Contribute niet zo snel doen.
Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 10:56:
Beetje offtopic, maar grappig dat er zoveel mensen zijn die zeggen dat de klant maar van alles moet leren 8)7
Met een WYSIWYG (X)HTML Editor hoeft de klant eigenlijk niets te leren; als hij met Word om kan gaan, dan kan hij vaak ook met zo'n Editor om gaan. Ik zie klant dus als eindgebruiker. Het is logisch dat wanneer je websites wil gaan bouwen, dat je dat goed leert en niet half bakken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2004 12:25 ]

Verwijderd

Hoe wou jij in DreamWeaver het voor mekaar krijgen dat je alleen de dynamische gedeeltes kan aanpassen. Je moet dus alleen de content kunnen bewerken, de component moet HTML retouneren die je weer met een Server Side taal kan opvragen en in de database zetten.

Vaak gebeurt het dat de klant een textbox krijgt om de titel te tikken en een textarea om platte rouwe content te typen. Een component die de textarea automatisch vervangt door alleen 1 enkel JS bestand te includen, zou voor veel mensen een perfecte aanvulling zijn op hun bestaande systeem.
Zo iets zie ik DW of Contribute niet zo snel doen.
Volgens mij is dat precies wat je kunt doen met contribute. Bepaalde gedeeltes bewerkbaar maken en andere niet. DW heeft daar ook opties voor geloof ik. Of een combinatie van die twee.

En mophor heeft gelijk, hoe sneller je zegt dat HTML simpel is, hoe minder je er waarschijnlijk vanaf weet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 12:49:
[...]
Volgens mij is dat precies wat je kunt doen met contribute. Bepaalde gedeeltes bewerkbaar maken en andere niet. DW heeft daar ook opties voor geloof ik. Of een combinatie van die twee.

knip
Mij is dan nog wel een raadsel hoe je Contribute kan integreren binnen je huidige systeem dat nog gebruik maakt van een textarea.

Ook ik ben het er mee eens dat goede HTML schrijven erug lastig is!

• 12_0_13
@jorgen: hoe het moet met dreamweaver weet ik niet, vroeger heb ik daar eens het een en ander in geprut, maar verder nieet meer al te vele mee bemoeid. Uit andere reacties blijkt dat het dus prima kan ;)

Ik haalde het voorbeeld van Webhare aan omdat dit een erg duidelijke scheiding houd tussen content en lay-out, en ook geschikt is voor mensen die nog nooit een letter html hebben geklopt.

Het algemene principe dat ook hier weer terug komt:

mensen die de content voor een website genereren zouden helemaal niks van HTML hoeven te weten (heel misschien dan hoe je linkjes maakt). Als dit wel zo is is je CMS niet gebruiksvriendelijk IMHO.

mensen die over de layout-gaan, moeten ook alleen over de lay-out gaan. Zoals TS bijvoorbeeld: hij genereert een look, en de content word daar door de gebruiker aangeleverd.

Het liefst laat je de eindgebruiker die de content levert, dit doen mbv een tool die hij wel beheerst, en niks meer voor hoeft te leren, bijvoorbeeld MS Word, of een editor waarmee je makkelijk plaatjes e.d. kan invoegen, resizen etc. Dit is namelijk niet makkelijk (zeker niet qua positionering) in HTML.

Dus: het maakt niet zoveel uit hoe je het oplost, maar denk aan de eindgebruiker. Die wil je geen HTML laten leren, want dat is NIET makkelijk (zeker niet voor browser independent HTML). Dus download/koop een decent CMS wat je problemen op kan lossen OF lever gebruiksvriendelijkheid in.

Verwijderd

Wat dacht je dat wysiwyg HTML componenten doen? Als je een goede component neemt, dan komt er nog redelijke HTML uit. Semantiek even daargelaten.
NextAvenue bijvoorbeeld verbiedt het gebruikt van font tags. Die worden er met de zelfde noodgang weer uitgeflikkerd. Als je een editor neemt die een stylesheet importeert, dan kan je de klant best een editor laten gebruiken.
Een editor hóéft het design niet te verneuken. Zolang zo'n editor maar redelijk fatsoenlijke html uitspuugt.
offtopic:
Klik voor de grap eens op mijn ondertitel :x

Verwijderd

Topicstarter
heb een oplossing bedacht en bijna af

website volledig gemaakt door mij,

1 pagina waar de okkasie artikelen (dus aanpasbaar door klient ) heb ik voorzien van 10 maal FLASH (die external txt laad) en een foto die naar een vaste link verwijst.

dan heb ik een programma gemaakt in visual basic dat die 10 vakken kan invullen en de 10 bijhorende foto's kunt aanklikken. een grote knop UPLOAD en alle veranderingen worden volgens een vastgesteld formaat gedaan en dan geupload naar die external txt die gelezen word door die flash files.

1 voordeek al zeker , als je <b> jfksdkfjkd </b> gebruikt in die external txt file kan je toch nog wat doen aan de layout dus een kleine basis HTML en dan komen ze er wel denk ik

pfffffffffff wa nen uitleg

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 16:15
PHP mysql en dan via postnuke/php nuke...
Dan kan hij zelf inloggen op zijn site, en nieuws stukjes toevoegen/bewerken.

Ziet er een beetje als dit uit: http://www.phpnuke.org/

En dan kunnen er verschillende 'themes' gebruikt worden, zodat het er niet zo simpel uit hoeft te zien.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 12:27

krvabo

MATERIALISE!

HTML _kan_ heel simpel zijn, als je je niet teveel verdiept in speciale tags e.d. (zoals: http://www.w3schools.com/tags/tag_phrase_elements.asp ).

Ik zit zelf ook te denken om een (simpele :P ) CMS te maken. Kan ik dit dan het beste met dhtml maken?

[ Voor 3% gewijzigd door krvabo op 20-07-2004 02:07 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:58

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Als de TS vb kan, dan kent die ASP (icm vbscript) ook in een half dagje.

Het is aan de TS keuze wat die het fijnste vind ik zou gaan voor zelf een CMS schrijven, maar dat is meer omdat dat gewoon een hobby van mij is, ik heb genoeg gratis CMS systemen gezien die net zo goed waren :+ :)

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 18:27:
heb een oplossing bedacht en bijna af

website volledig gemaakt door mij,

1 pagina waar de okkasie artikelen (dus aanpasbaar door klient ) heb ik voorzien van 10 maal FLASH (die external txt laad) en een foto die naar een vaste link verwijst.

dan heb ik een programma gemaakt in visual basic dat die 10 vakken kan invullen en de 10 bijhorende foto's kunt aanklikken. een grote knop UPLOAD en alle veranderingen worden volgens een vastgesteld formaat gedaan en dan geupload naar die external txt die gelezen word door die flash files.

1 voordeek al zeker , als je <b> jfksdkfjkd </b> gebruikt in die external txt file kan je toch nog wat doen aan de layout dus een kleine basis HTML en dan komen ze er wel denk ik

pfffffffffff wa nen uitleg
Heb je een linkje naar de site? Mail maar even naar mijn mail: got@ebayzo.nl

Default blanke hetero

Verwijderd

Ik denk dat veel mensen hier de intelligentie van eindgebruiker overschatten. Die opmerking van funksngrooves komt niet zomaar uit de lucht gegrepen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 12:21:
Dat is heel simpel, .. je definieert een template als een soort van onion skin. Een template is niets meer als een verzameling posities met objecten. Per object kun je dus ook properties aangeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 13:47 ]

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 14:52:
Wat dacht je dat wysiwyg HTML componenten doen? Als je een goede component neemt, dan komt er nog redelijke HTML uit. Semantiek even daargelaten.
NextAvenue bijvoorbeeld verbiedt het gebruikt van font tags. Die worden er met de zelfde noodgang weer uitgeflikkerd. Als je een editor neemt die een stylesheet importeert, dan kan je de klant best een editor laten gebruiken.
Een editor hóéft het design niet te verneuken. Zolang zo'n editor maar redelijk fatsoenlijke html uitspuugt.
offtopic:
Klik voor de grap eens op mijn ondertitel :x
kerel... HOU ALSJEBLIEFT EEN KEER OP MET HET SCHAAMTELOOS PIMPEN VAN JE EIGEN CREATIE. Jezus Christus op een scootmobiel!

Aan TS: als je kennis beperkt is, zijn er niet zoveel opties helaas. Als je net genoeg van PHP of ASP weet om een freeware CMS te installeren op een hostingpakketje, kun je dat overwegen. Daar zit echter ook weer een leercurve aan vast voor je klant.

Als het om niet meer dan wat tekst in een HTML bestand gaat, kun je misschien de tekst gewoon zonder opmaak neerzetten, en dan zorgen dat er genoeg whitespace tussen de HTML en de tekst zet. Laat ze dan gewoon die tekst aanpassen. Zoiets dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
...doctype...
<html>
<head></head>
<body>

<div>Menubalk</div>

<div>

Hier komt de inhoud, typ hier een stukje tekst en breng ze eventueel wat bij over <h1>, <strong>, <br/> en <p> maar de kans is groot dat ze dat toch weer vergeten.

</div>
</body>
</html>

Simpel maar doeltreffend. Je kunt gewoon met notepad uit te voeten.
Afbeeldingen e.d. toevoegen brengt altijd wat kennis met zich mee. Of je nou zelf een CMSje schrijft of de klant het laat doen, er zullen wat skills aangeleerd moeten worden.

Een klant van me gebruikt een applet ala hetgeen Jorgen loopt te promoten, maar de kans blijft altijd dat je klant daarmee per ongeluk dingen aanpast die de hele site verneuken. Dan mag je toch weer komen opdraven om het te fixen.

[ Voor 15% gewijzigd door Not Pingu op 20-07-2004 14:26 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• alienfruit
  • Laatst online: 22-05 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Het grappige is dat Jorgen's ding niet werkt in Firefox of in Mozilla/2 :)
Pagina: 1