[linux] Server Remote X Control

Pagina: 1
Acties:

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:01

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Dag beste Tweakers. Binnenkort ga ik m'n server op linux (slackware10) laten draaien ipv WinS2k3. Nu moet deze dus op afstand beheerbaar kunnen zijn en eigenlijk is het ook nodig dat er op sommige momenten X draait voor een paar programma's.

1) Is het mogelijk om een sessie te 'resumen' ?
2) Zou dat ook kunnen binnen een X sessie die al draait?
Hierbij bedoel ik een scherm binnen KDE waarin ik Fluxbox op de server zie.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:26

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
vnc?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

idd, vnc is je vriend :)
beetje makkelijk wel

Verwijderd

Je kan ook xmove gebruiken.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 10:22

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Google ook 'ns op "SSH X11 forwarding" en "XDMCP". Probleem van XDMCP is alleen dat het niet al te veilig is, vanwege het feit dat de verbinding niet encrypted is. In dat geval is X11 forwarding via SSH gewoon een stuk veiliger en is eigenlijk ook heel makkelijk. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Maar dat is niet te resumen, of van DISPLAY te verplaatsen natuurlijk.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
kijk dat bied al wat om naar te zoeken :)
Op dit moment draait er nog Windows op de server, en ben ik het gemak van Extern Bureaublad wel gewend.
Dus ik ben op zoek naar iets dergelijks als dat.
Is VNC niet vreselijk traag en een omweg omdat het werkstation ook linux is?
Ik zal ook eens zoeken naar de mogelijkheden van X11 forwarding via SSH.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-02 12:26

Niek

f.k.a. The_Surfer

VNC is leuk om mee te spelen, maar in een serieuze bedrijfsomgeving zou ik eerder voor NX (http://www.nomachine.com/) gaan. VNC heeft (zoals gezegd) geen sessions persistence en het is retetraag (snelheidsverhouding NX:VNC is 70:1). Voordeel van VNC is dat de server bijvoorbeeld in KDE is geintegreerd (Config -> Internet & Network -> Desktop Sharing) en dat je dus de huidige desktop kan sharen, wat op dit moment nog inet mogelijk is met NX. Maar in de volgende KDE versie zal NX op dezelfde manier worden geintegreerd mbv FreeNX (http://slashdot.org/article.pl?sid=04/06/24/1310243 / http://dot.kde.org/1088363665/).

Ik zou zeggen: probeer eens NX 1.4 beta uit (http://www.nomachine.com/news_read.php?idnews=116) en vergelijk dat met een VNC setup.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
wauw, NX is zeker interesant om eens naar te kijken! Als het echt zo mooi werkt als de site vertelt dan is dit wel een oplossing.
Van de website van nomachine.com zijn aleen evaluation versies te downloaden, en die zijn er niet eens voor slackware ...

FreeNX zal dan wel gratis zijn, hopen dat die ook gewoon te compilen is voor alle distro's

/edit

Het proberen van VNC zal waarschijnlijk een stuk makkelijker gaan. Ik zal het straks eens proberen en kijken hoe brak dat loopt, maar een serieuze bedrijfsomgeving is dit ook weer niet :7

Wat ik en gedachten heb is dat de server standaart geen windowmanager heeft draaien en dat ik het meeste remote via SSH doe.
Als ik dan wat grafisch moet doen, dat het dan mogelijk is om via een paar commando's via ssh Fluxbox en VNC server op te starten zodat ik de sessie met VNC client kan over nemen.
Zou dat een beetje op die manier (gemakkelijk) kunnen?

[ Voor 46% gewijzigd door M-ThijZ op 06-07-2004 17:36 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Acid-Rain schreef op 06 juli 2004 @ 17:21:
wauw, NX is zeker interesant om eens naar te kijken! Als het echt zo mooi werkt als de site vertelt dan is dit wel een oplossing.
Van de website van nomachine.com zijn aleen evaluation versies te downloaden, en die zijn er niet eens voor slackware ...

FreeNX zal dan wel gratis zijn, hopen dat die ook gewoon te compilen is voor alle distro's

/edit

Het proberen van VNC zal waarschijnlijk een stuk makkelijker gaan. Ik zal het straks eens proberen en kijken hoe brak dat loopt, maar een serieuze bedrijfsomgeving is dit ook weer niet :7

Wat ik en gedachten heb is dat de server standaart geen windowmanager heeft draaien en dat ik het meeste remote via SSH doe.
Als ik dan wat grafisch moet doen, dat het dan mogelijk is om via een paar commando's via ssh Fluxbox en VNC server op te starten zodat ik de sessie met VNC client kan over nemen.
Zou dat een beetje op die manier (gemakkelijk) kunnen?
ze zijn misschien niet gemaakt voor slackware, maar is vast wel werkend te krijgen. FreeNX zal wel gewoon als tarball te krijgen zijn, maar er zullen ook vast ebuilds, .debs, .rpms, en weet ik wat je allemaal nog hebt te krijgen zijn.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
met wat eerder googlen vond ik dit resultaat: http://www.xs4all.nl/~zweije/xauth.html#toc1
Ziet er erg ingewikkeld uit als je het mij vraagt :X

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Acid-Rain schreef op 06 juli 2004 @ 22:56:
met wat eerder googlen vond ik dit resultaat: http://www.xs4all.nl/~zweije/xauth.html#toc1
Ziet er erg ingewikkeld uit als je het mij vraagt :X
t is gewoon erg volledig.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

(als je VNC gaat gebruiken tunnel het dan wel met SSH he)

Ik gebruik VNC op 8 bits. Dan gaat het een stuk sneller en over internet best acceptabel. Op 32 bits beeld gaat het idd erg traag.

Echter als ik jouw was zou ik zo snel mogelijk beginnen met leren van shell commands, niks is tenslotte sneller dan Putty voor remote beheer :)
Verer hebben de meeste distros ook hulp programma´s hierin en is het uiteindelijk de makkelijkste en snelste manier.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ik ken nu aardig wat shell commands (draai slack dus ik moet wel :))
maar ik wil er ook wat grafisch op kunnen (bijv. irc + msn client 24/7) en dat werkt gewoon iets fijner in Fluxbox dan vanaf een ssh sessie met screen.

Ik ben net even aan de gang gegaan met VNC op m'n workstation om te testen, en het is me erg meegevallen. Ik zie nog geen problemen in het beheer van de server.
gewoon met PuTTy zo veel mogelijk in de shell doen.
Mocht er iets grafisch nodig zijn dan vncserver uitvoeren, en met een client naar [ip]:1 connecten.
In ~/.vnc/ kan ik een opstartscriptje wijzigen zodat fluxbox opstart ipv twm.
En de sessies blijven zelfs open staan als ik de ssh en vnc sessie verbreek :)

duidelijk voor mij, many thx :)

/edit
als je VNC gaat gebruiken tunnel het dan wel met SSH he
Jup, alleen dat nog ff uitzoeken. Heb al een howto op de site van VNC gevonden, thx voor de tip.

[ Voor 14% gewijzigd door M-ThijZ op 07-07-2004 01:00 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-02 22:39

SA007

Moderator Tweaking
mm, ik weet niet hoor, maar als je het alleen doet voor irc en msn is het toch echt onzin, ikzelf doe dit ook, en hiervoor gebruik ik heel simpele tools:

screen - om te zorgen dat de sessie bewaard blijft
irssi - voor irc... (textmode irc client)
plak daar een server voor een msn tunnel aan en je hebt een msn client (bijvoorbeeld bitlbee)

dit werkt zoiezo stukken sneller dan vnc ofzo...

en ikzelf vind het zelfs fijner werken (maar das natuurlijk iets wat je zelf moet bepalen)

Het is in ieder geval een optie die het ruim waard is om te proberen ;)

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 10:22

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

The_Surfer schreef op 06 juli 2004 @ 16:05:
Ik zou zeggen: probeer eens NX 1.4 beta uit (http://www.nomachine.com/news_read.php?idnews=116) en vergelijk dat met een VNC setup.
Woohaa... Ik heb zojuist een testdrive gemaakt en ik moet zeggen dat ik errrug onder de indruk ben. d:)b

Tnx voor de tip. ;)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
SA007 schreef op 07 juli 2004 @ 01:09:
mm, ik weet niet hoor, maar als je het alleen doet voor irc en msn is het toch echt onzin, ikzelf doe dit ook, en hiervoor gebruik ik heel simpele tools:

screen - om te zorgen dat de sessie bewaard blijft
irssi - voor irc... (textmode irc client)
plak daar een server voor een msn tunnel aan en je hebt een msn client (bijvoorbeeld bitlbee)

dit werkt zoiezo stukken sneller dan vnc ofzo...

en ikzelf vind het zelfs fijner werken (maar das natuurlijk iets wat je zelf moet bepalen)

Het is in ieder geval een optie die het ruim waard is om te proberen ;)
Je hebt gelijk, het _is_ mogelijk en het _is_ sneller. Zelf vind ik het gewoon net iets fijner (ben het gewend) om grafisch met wat vensters heen en weer te kunnen.
Muziek kun je ook vanaf de command line luisteren maar je gebruikt liever xmms, right?
en mozilla (firefox) ipv links/linx
aub de bovenstaande argumenten niet aanvallen want ze kloppen niet ;)

Nou weet ik iig een manier om het te beheren, ik kan het altijd nog laten vallen. Zo gek veel ruimte kost het niet en het kan geen kwaad x + fluxbox geinstaleerd te hebben.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Als je via SSH tunnelt, vergeet niet om compressie aan te zetten, dat zal zeker bij dingen als VNC veel schelen.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Pagina: 1