[SuSE 9.1] Lelijke lettertypes in sommige programma's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 17:34
Ik ben al veel distributies geprobeerd, maar SuSE lijkt met de fijnste :) Maar bij allemaal zijn de fonts niet mooi. Bij SuSE bij sommige programma's niet, bijvoorbeeld bij aMSN niet en bij Konqueror wel :? Ligt dit aan anti aliasing oid? Het rare is dat hij precies dezelfde fonts gebruikt maar veel meer pixels ziet :( Ik heb ook al alle windows fonts geinstalled, dat hielp ook niks. Nou krijg ik mijn ati niet aan de praat, moet ik nog doen, maar dat zou toch programma's niet moeten beinvloeden? Want sommige programma's doen het dus wel goed en andere niet. Weet iemand waar aan dat ligt? In dit topic: [rml]mth in "[ linux] lelijke fonts in netscape en kon..."[/rml] staat dat een howto over anti-aliasing, maar die is offline, heeft dat anti-aliasing dan nut :? Want sommige programma's doen het dus wel goed :( Heeft iemand de oplossing?

Hier wat pics:

goede: http://home.tiscali.nl/jordzz/goede.png
slechte: http://home.tiscali.nl/jordzz/slechte.png

bvd

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk heeft dat 'anti-aliasing' nut, het zorgt ervoor dat je letters er vloeiend uitzien :).
aMSN gebruikt een toolkit (tcl/tk, afaik) die dit niet ondersteund, andere toolkits zoals Qt (Konqueror, Kopete, enz) en Gtk+ (GIMP, Gaim, enz) doen dit wel.

Oplossing 1: Probeer eens een ander lettertype te gebruiken. Vooral de lettertypes van Microsoft zien er vaak wat beter uit (zonder AA dus).

Oplossing 2: Je zou ook over kunnen stappen op een programma dat Qt of Gtk+ gebruikt ipv tcl/tk, zoals Kopete of Gaim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
Oplossing 1 heeft niet zo veel nut, alles ziet er dan nog steeds blokkerig uit. Oplossing 2, ik wil liever aMSN blijven gebruiken, het makkelijkste, beste programma. Maar is er geen andere oplossing? Ik kan me niet echt voorstellen dat niemand dat irriteerd en het gewoon zo gebruikt. Ik zou het wel raar vinden als er geen andere oplossing is.

Heeft iedereen dus last van :?

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 18:22

Blaasvis

Cidora \o/

gnome draait hun eigen fontconfiguratie vanuit gconf. ik gok er op dat kde exact het zelfde doet.
als tcl/tk gebruik maakt van freetype2 en fontconfig zou je eens kunnen kijken naar de /etc/fonts/local.conf hier in kun je zeggen wat voor een config de fonts moeten aan houden ;)

zo ziet die van mij eruit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE fontconfig SYSTEM "fonts.dtd">
<!-- /etc/fonts/local.conf file for local customizations -->
<fontconfig>
<!--
Disable anti-aliasing for fonts that are size <=12
        <match target="pattern">
                <test qual="any" name="size" compare="less_eq">
                        <int>12</int>
                </test>
                <edit name="antialias" mode="assign"><bool>false</bool></edit>
        </match>
-->
<!--
  Enable sub-pixel rendering
        <match target="font">
                <test qual="all" name="rgba">
                        <const>unknown</const>
                </test>
                <edit name="rgba" mode="assign"><const>rgb</const></edit>
        </match>
-->
</fontconfig>

[ Voor 19% gewijzigd door Blaasvis op 06-07-2004 12:32 . Reden: typo's etc.... ]

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 12:51
PCMIIW, maar het is niet mogelijk om TCL/TK gebruik te laten maken van antialiased lettertypes. Ik zou inderdaad ook een client aanraden die gebruik maakt van een moderene GUI toolkit, zoals qt3 of gtk2.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
Ik was nog vergeten te melden, ik ben nog een beetje linux newbie :) Dus, wat zou ik daar moeten instellen om het er beter uit te laten zien :?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<fontconfig>
-
    <!--

<match target="font">
            <const>unknown</const>
        </test>
    </match>
-->
</fontconfig>

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
Zoiets zou het moeten doen, maar dat zal geen invloed hebben om TCL/TK widgets.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 <match target="font" >
   <test name="rgba" qual="all" >
   <const>unknown</const>
  </test>
    <edit mode="assign" name="rgba" >
     <const>rgb</const>
    </edit>
 </match>
 <match target="font" >
  <edit mode="assign" name="autohint" >
   <bool>true</bool>
  </edit>
 </match>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
Toch bedankt :) ik heb iets gevonden op de aMSN site!
no anti-aliased fonts (ugly huge fonts kinda sux!!!!)

You're wrong. Anti-aliased fonts do not depend on AMSN, but on Tk, the GUI toolkit. If you download latest Tk version and build it using --enable-xft, you'll get nice anti-aliased fonts.

[ Voor 3% gewijzigd door jordz. op 06-07-2004 12:33 ]

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
Wow, hebben ze het er toch nog ingehackt ... :-)

Laat maar een screenie zien.

[ Voor 25% gewijzigd door sebas op 06-07-2004 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai al maanden (screenshot is van 17 Mei) TK/TCL uit CVS... wish8.5 is what you need... aMSN ziet er zo veel beter uit :)

http://rebel.imagine-it.be/JayV/Schermafdruk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt ? Want ik snap er echt helemaal niks maar van :) Ik Heb met YaST2 tcl en tk eraf gegooit, met aMSN gecheckt, ja, want hij starte niet meer op. Nou had ik de nieuwste package van www.tcl.tk gedownload, geinstallt, en dan eentje van sourceforge tk, maar die had tcl 8.4 nodig, dus die maar geinstallt. Maar ik starte aMSN maar ik zag helemaal geen verschil, wat moet ik nou installeren :? Die wish 8.5?

Bedankt 4 je screen :)

edit:
Wish zit toch bij TCL of TK? welke heb jij dan geinstalleerd? met ./configure --enable-xft toch ?

[ Voor 12% gewijzigd door jordz. op 06-07-2004 15:52 ]

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joRDzz schreef op 06 juli 2004 @ 12:27:
Ik was nog vergeten te melden, ik ben nog een beetje linux newbie :) Dus, wat zou ik daar moeten instellen om het er beter uit te laten zien :?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<fontconfig>
-
    <!--

<match target="font">
            <const>unknown</const>
        </test>
    </match>
-->
</fontconfig>
Misschien niet van toepassing voor jou maar sub-pixel rendering moet je alleen gebruiken als je een LCD scherm hebt B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 15:55:
[...]

Misschien niet van toepassing voor jou maar sub-pixel rendering moet je alleen gebruiken als je een LCD scherm hebt B)
Thnx :) Zo leek het ook dat het voor een LCD scherm is :) Ik heb namelijk gewoon een CRT :) Ik weet ook niet waarom hij automatisch zo is ingesteld :? Ik ga nou gewoon de config gebruiken van sebas.

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
Het werkt nou met behulp van Zagato :) screentje: http://home.tiscali.nl/jordzz/amsn.png

offtopic:
ff een console voor me email, ik weet nog niet heb met welk programma ik dat kan doen :P :+

Edit: Met behulp van deze howto: http://forums.gentoo.org/...32274&highlight=amsn+font
de 3e post :) Ik kreeg wel wat foutmeldingen, maar als je daar op googled kom je er wel uit :) Bijvoorbeeld je moet de XFree86-devel installen.

[ Voor 39% gewijzigd door jordz. op 06-07-2004 17:52 ]

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 08:00
JoRDzz, zou je eens willen posten hoe je het nu gedaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
Mayco schreef op 06 juli 2004 @ 17:52:
JoRDzz, zou je eens willen posten hoe je het nu gedaan hebt?
Ik was net bezig met editten :) De font op de pic, is verdana :)

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
joRDzz schreef op 06 juli 2004 @ 17:53:
[...]

Ik was net bezig met editten :) De font op de pic, is verdana :)
bedankt, heb nu ook mooie aafonts in mijn amsn. Het valt me nu op hoeveel de geantialiaste fonts een app direct een gtk uiterlijk geeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
hmm, het ziet er wel mooier uit nu, maar er is een probleem met het automatisch scrollen, is dat op te lossen?
Wanneer je een bericht krijgt gaat normaal de vorige tekst zo wat omhoog, dat gaat hier soms niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youngster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05 09:48
Ik draai Debian Sarge (testing) kan ik hiermee ook mooie fonts krijgen in amsn of moet ik dan ook vanalles zelf gaan compileren?
En nog iets, mijn Amsn vergeet telkens z'n instellingen, na elke reboot moet ik weer de kleur enzo instellen en m'n avatar.. :(

Real programmers don't comment their code... it was hard to write, it should be hard to read!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
het gaat overal op, je haalt gewoon de tar.gz's af en je compiled die, dat moet je overal doen, dus ook op suse.
De titel zou eigenlijk beter "[tcl/tk] geantialiasde fonts" ofzo zijn, want met suse heeft het op zicht nix te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
Mayco schreef op 07 juli 2004 @ 17:40:
hmm, het ziet er wel mooier uit nu, maar er is een probleem met het automatisch scrollen, is dat op te lossen?
Wanneer je een bericht krijgt gaat normaal de vorige tekst zo wat omhoog, dat gaat hier soms niet goed.
Daar heb ik ook last van. Maar als je echt helemaal naar beneden scrollt, dan zie je de laatste tekst al, maar je kunt dan nog een stukje naar beneden. Dan blijft hij soms wel goed mee scrollen, maar niet altijd. Iemand al een oplossing :?

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Mayco schreef op 08 juli 2004 @ 09:34:
het gaat overal op, je haalt gewoon de tar.gz's af en je compiled die, dat moet je overal doen, dus ook op suse.
De titel zou eigenlijk beter "[tcl/tk] geantialiasde fonts" ofzo zijn, want met suse heeft het op zicht nix te maken.
Het gaat er in zijn geval juist om dat ie alles netjes wil laten lopen via de debian packet manager (dpkg). Dus hij wil via apt-get TCL/TK installen met XFT support.

Als je dingen zelf gaat compilen op een Debian systeem wordt het een zooitje :)
(hoeft niet, maar is niet logisch aangezien apt-get de koning is)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:02
Er bestaat toch ook nog apt-source?

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
Ik heb nog een vraagje over fonts :) Op de voorpagina van GoT, zijn er lelijke dikke letters. De rest van GoT is wel gewoon mooi. Maar hoe komt het nou dat ze daar lelijk zijn :? Ik heb al geprobeerd om Anti-Aliasing uit te zetten onder de grootte 12. Maar dan ziet alles er niet uit :)

http://home.tiscali.nl/jordzz/got.jpg

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

joRDzz schreef op 09 juli 2004 @ 14:39:
Ik heb nog een vraagje over fonts :) Op de voorpagina van GoT, zijn er lelijke dikke letters. De rest van GoT is wel gewoon mooi. Maar hoe komt het nou dat ze daar lelijk zijn :? Ik heb al geprobeerd om Anti-Aliasing uit te zetten onder de grootte 12. Maar dan ziet alles er niet uit :)

http://home.tiscali.nl/jordzz/got.jpg
http://ezeeman.demon.nl/pics/lalalala.png

Is bij mij ook... en dan gebruik ik nog Firefox 0.9 ook... is btw Debian SID icm XFCE 4.05.

Ik denk dat dat hoort hoor :)
Hoewel het onder Windows met FF 0.9x wel minder vet lijkt...

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
DeMoN schreef op 09 juli 2004 @ 14:52:
[...]

http://ezeeman.demon.nl/pics/lalalala.png

Is bij mij ook... en dan gebruik ik nog Firefox 0.9 ook... is btw Debian SID icm XFCE 4.05.

Ik denk dat dat hoort hoor :)
Hoewel het onder Windows met FF 0.9x wel minder vet lijkt...
Ok bedankt :) Ik gebruik ook Firefox hoor ;) Alleen dan met een mozilla skin :) Onder windows ziet het er beter uit ja, maar ja ik stoor met er niet zo aan :)

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

joRDzz schreef op 09 juli 2004 @ 15:19:
[...]

Ok bedankt :) Ik gebruik ook Firefox hoor ;) Alleen dan met een mozilla skin :) Onder windows ziet het er beter uit ja, maar ja ik stoor met er niet zo aan :)
Ohwja.. ik check nu pas die browser title 8)7 |:(

Maar goed, het is alleen bij GoT zo... het voordeel wat wij nu hebben is dat normale plain tekst er beter uit kan zien...

Vraag maar eens een TXT bestandje op.

Voobeeld:

http://ezeeman.demon.nl/pics/txtwin.jpg (hier op me werk)
http://ezeeman.demon.nl/pics/txtlnx.png (via vnc thuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
sinds ik met die fonts voor amsn heb zitten spelen, is bij mij de bold ook bolder geworden.
Heeft iemand hier ook trouwens last van crashes van amsn wanneer je scrolt in het hoofdvenster, dat lijkt me nog een bug in die tcl/tk 0.5 beta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Mayco schreef op 09 juli 2004 @ 16:54:
sinds ik met die fonts voor amsn heb zitten spelen, is bij mij de bold ook bolder geworden.
Heeft iemand hier ook trouwens last van crashes van amsn wanneer je scrolt in het hoofdvenster, dat lijkt me nog een bug in die tcl/tk 0.5 beta
Heeft te maken met de TCL/TK versie icm de 2.6 kernel. Heb het ook gehad.... zie de amsn site voor meer info :)
Komt er op neer dat je een oudere TCL/TK moet gaan draaien :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
idd, de stabiele .4 dus, maar die heeft geen xft, en daar deed ik het dus voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Er zit dan wening anders op dan een tijd wachten totdat er een totale nieuwe release van TCL/TK komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
*zucht*, idd :) (en dat gaat dus wss nog lang duren, zoals dat altijd is als je naar een release van iets uitkijkt :))
Pagina: 1