[3dsmax5/6] 3dsmax crasht bijna direct

Pagina: 1
Acties:

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:01
Ik had tot voor kort 3d studio max 5.1 geïnstalleerd, en heb daar aardig veel mee gewerkt.
Nu kreeg ik 3dsmax 6, dus die direct geïnstalleerd (wel 5.1 uninstalled).

Het leek perfect te werken, totdat ik een simpele "line" wou tekenen, hij geeft dan aan dat er een programmafout is opgetreden en vraagt of ik de scene nog wil proberen te saven.
Dezelfde fout treed op als ik een viewport wil roteren, en ik twijfel er niet aan of er gaat meer fout.
Bijzonder is wel dat er met boxjes tekenen ofzo niets aan de hand is. Arc gaat ook nog goed.. tot dat ik een line maak.. dan is het afgelopen.

Duss.. ik balen, maargoed.. 3dsmax 5.1 er maar weer opzetten.. heeft dat programma tot mijn grote verbazing EXACT hetzelfde probleem..

Heeft iemand enig idee wat dit precies kan zijn??

(draai winxp pro sp1 @ asus a7n8x-e deluxe, xp2600, 1024mb pc3700 en een Asus Radeon9800XT met de officiele drivers nu.. hiervoor omega, maar dat helpt niet.)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Verwijderd

Je Geheugen is te snel voor je processor je moet pc 2700 (ddr333) hebben AMD2600 is FSB333, ik heb dit probleem ook gehad en volgens mij ken dat moederbord geen pc 3700 aan

en zindt toen ik DDR333 had in plaats van DDR400 was het probleem weg

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 23:24 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dan loopt het geheugen gewoon langzamer. Moederbord bepaald de snelheid en sneller geheugen is gewoon downwards compatible.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Felyrion
nee, ik heb de 400mhz versie van het bord en 333 van proc. dat gaat prima samen hoor, dat is het probleem niet

en zoals gemeld heb ik het programma gewoon gedraaid in deze opstelling, zij het een maandje of 2 terug.

[ Voor 67% gewijzigd door Felyrion op 05-07-2004 23:57 ]

• inquestos
  • Laatst online: 17:35
Al eens een andere display-driver geprobeerd?
Customize -> preferences -> viewports -> choose driver

Wellicht staat deze op directX-9 (heb ik niet al te beste ervaringen mee, beter gewoon 8.1, of eventueel openGL (al werkt direct-X fijner: menu's zijn fijner + echte opacity)

[ Voor 5% gewijzigd door inquestos op 06-07-2004 01:08 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

inquestos schreef op 06 juli 2004 @ 01:08:

Wellicht staat deze op directX-9 (heb ik niet al te beste ervaringen mee, beter gewoon 8.1, of eventueel openGL (al werkt direct-X fijner: menu's zijn fijner + echte opacity)
Nu je het zegt, wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen direct x en opengl?
Ik ben in het bezit van max5 dus werk nog met direct x 8. en op een andere computer met heidi, of hoe dat ook heet dat je op ""software"" werkt. maar wat zijn nu de grote verschillen. en wat bedoel je met echte opacity? ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar, zit er namelijk over te denken om toch maar over te stappen op max6.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 04:45 ]

• inquestos
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 04:45:
[...]

Nu je het zegt, wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen direct x en opengl?
Ik ben in het bezit van max5 dus werk nog met direct x 8. en op een andere computer met heidi, of hoe dat ook heet dat je op ""software"" werkt. maar wat zijn nu de grote verschillen. en wat bedoel je met echte opacity? ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar, zit er namelijk over te denken om toch maar over te stappen op max6.
Tja, ik heb daar niet zo'n verstand van, tis gewoon een andere manier waarop het in de viewport wordt gerenderd. Je hebt Microsoft's Direct-X, en OpenGL. Software moet je natuurlijk nooit doen, alleen als het echt mogelijk is. Dan wordt gewoon de processor flink aan het werk gezet. Direct X 9 is nogal buggy, en heeft volgensmij geen enkel voordeel boven versie 8.1 . Wellicht is het wat sneller, maar ook dat betwijfel ik.

Over dat echte opacity: bij opengl lijkt het wel een beetje geditherd (of hoe dat ook mag heten). Bij bijvoorbeeld 50% opacity wordt de helft totaal onzichtbaar, en de andere helft helemaal niet. Bij direct X is dat niet het geval (kan ook een instelling zijn hoor, maar standaard is het zo dat direct X betere opacity heeft wat handig kan zijn als je reference gebruikt, en je dus deels een doorzichtig model wilt hebben)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Felyrion
ik heb alle 3 de mogelijkheden wel geprobeerd, dx/opengl/software, maar dat maakt geen verschil :/

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Over het algemeen is openGL sneller in max, vooral met een nvidia kaart, en helemaal met een quadro en en maxtreme drivers.

Met directX kun je weer shaders in je viewport previewen dacht ik.

specs

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-04 09:04
Dit zijn een beetje de grove vuistregels:

-Gebruik een hardware specifieke driver als die beschikbaar is. Zoals de Maxtreme voor een Geforce Quadro of de eigen drivers van 3dlabs voor een Wildcat.

-lukt dat niet? gebruik OpenGL. Opacity is geen pobleem als je dat op "best" zet (rechter-muisknop op je viewportnaam -> transparency)

-Heb je een Ati kaart gebruik DirectX 8.1 of 9. Kijk welke het stabielste is. Bij mij draait-tie vrolijk op DirectX 9.

-Wil je fancy shaders, realtime metaal en bump maping in je viewport -> DirectX 9

-Lukt dat allemaal niet, dan zit je vast aan software. Verwacht grote problemen met het displayen van bitmaps en uvw-mappings in je viewport. Zet texture correction aan ((rechter-muisknop op je viewportnaam -> texture correction). Je zit ook vast aan maximaal 512x512 bitmaps in je viewport, heel irritant als je een gedetaileerde blueprint op een plane gooit als leidraad.

[ Voor 3% gewijzigd door RunaR op 07-07-2004 13:52 ]

ISS Detector en meer voor Android

Verwijderd

inquestos en anderen, bedankt voor jullie reactie, al ben ik bang dat ik alleenop software kan draaien 8)7

• Felyrion
goed.. iemand nog een tip voor mijn probleem? :p

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-04 09:04
Falcon schreef op 07 juli 2004 @ 21:28:
goed.. iemand nog een tip voor mijn probleem? :p
Wat heb je voor video kaart? Als je kaart een brakke 3d implementatie heeft, dan zal je bijna geen verschil merken. Vaak is software 3D nog een stuk sneller dan hardware 3D.

ISS Detector en meer voor Android

Verwijderd

Vanaf max-versie 2 ofzo, als viewports gef*cked waren, en dingen crash`de bij mij tijdens het opstarten etc, rename`de ik dan de:

3dsmax.ini

in iets van

3dsmax_oud001.ini

Als ik dan de volgende keer weer max dan opstart; vraagt hij weer of je heidi etc. wil hebben.. alsof je max weer voor de eerste keer weer opstart..

(note deze truc gebruikte ik bij oudere max-versies..)

• Felyrion
RunaR schreef op 08 juli 2004 @ 08:39:
[...]

Wat heb je voor video kaart? Als je kaart een brakke 3d implementatie heeft, dan zal je bijna geen verschil merken. Vaak is software 3D nog een stuk sneller dan hardware 3D.
argh.. leest iemand de openingspost ff?

het gaat dus niet over of software of dx of opgengl gebruikt dient te worden.. no problems there!
en ook heb ik al gezegd dat ik een Radeon 9800xt heb.. op drivers 4.6 final van ati zelf.

Hij loopt vast.. boem.. program error. Bij het roteren van een viewport of bij het tekenen van een line.. heel vaag.
Maar een oplossing heb ik niet :'(

• inquestos
Falcon schreef op 08 juli 2004 @ 21:59:
[...]

argh.. leest iemand de openingspost ff?

het gaat dus niet over of software of dx of opgengl gebruikt dient te worden.. no problems there!
en ook heb ik al gezegd dat ik een Radeon 9800xt heb.. op drivers 4.6 final van ati zelf.

Hij loopt vast.. boem.. program error. Bij het roteren van een viewport of bij het tekenen van een line.. heel vaag.
Maar een oplossing heb ik niet :'(
Heb je het al geprobeerd met eerdere catalyst versies? Of wellicht een complete reinstall van windows (en(/of alleen) 3dsmax) ? Heb je het bij meerdere dingen dan alleen lijn tekenen ?

• Felyrion
dat is juist het rare.. ik kan zowat alles doen, maar zodra ik het knopje line ook maar aanraak... boem.. program error.. of als ik dat viewport rotate knopje aanraak.. idem.
Ik kan wel gewoon boxes en arcs of whatever maken. Renderen enzo.. ook geen enkel probleem. Tot nu toe alleen deze 2 dingen tegen gekomen, maar ik vermoed dat er wel meer is wat niet goed gaat.

Het rare is dat hetzelfde geld voor beide versies van max, en dat het hiervoor wel werkte.

ik zie dat er een nieuwe catalyst uit is.. die ga ik zo ff proberen.

een reïnstall van windows is echt mijn laatste reddingsoptie

Pagina: 1