[linux] sftp intern traag via router

Pagina: 1
Acties:

• TrJ
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07-2025

TrJ

debian

Topicstarter
Ik heb op een e-tech routertje, van zonnet-family (1050 ADSL Multi PC modem, 4-poorts) een gentoo bak met 3com gigabitkaartje en een debian bak met 3com 10 Mbit kaartje. Ik heb in linux alle instellingen nagelopen (etc/hosts ed.) maar toch blijft de bestands overdracht via sftp hangen op gemiddeld 500 kB/seconde.
ongeacht van welke bak ik up of- download.

Kan het zijn dat het door de router komt? op inet is bijzonder weinig te vinden behalve een sumiere handleiding en van de webinterface van het modem zelf wordt ik ook al niet wijzer
:(

Korrtom wie kan me wat meer vertellen over de specs van mijn routertje want een paar mp3tjes overpompen duurt nu wel erg lang

NB. aanmelden gaat wel binnen een seconde en verbindingen van en naar buiten zijn conform de specs van mijn inet verbinding

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Iets meer info zou niet verkeerd zijn. Benader je op intern of extern IP, hoe meet je je snelheid, hoe ziet je netwerk setup eruit, welke client gebruik je, welke server SSH daemon gebruik je etc etc.

• TrJ

TrJ

debian

Topicstarter
* Ik benader een intern ip (maar als ik dus van buiten connect is er gewoon een snelle verbinding)
* snelheid wordt gemeld door progs als kbear en via de browser en via de CL etc.
* netwerksetup: 2 pc's via een adsl-modem/router
* client: openSSH (als je dit bedoeld tenminste)
* verder gewoon de standaard deamons van debian/ gentoo meegeleverd bij openSSH

Let wel: ik ben een netwerk noob, die gewoon eventjes 2 pc's aan elkaar wilde knopen.

Tot nu toe heb ik vnl. binnen linux naar de fout gezocht, GoT en google op veschillende queries doorzocht maar 'alles' lijkt OK, vandaar mijn idee dat mijn bottle-neck weleens in de router zelf kon zitten.

Verwijderd

Het kan eigenlijk niet aan je 'router' liggen. Die modems zijn niet meer dan een router met ingebouwde switch. Dan zou het aan dat switchje moeten liggen.

Ik zou het eerder zoeken in het feit dat je in de 1ne computer een gigabit kaart hebt zitten, en in de andere een 10Mbit kaartje. Die verschillende snelheden zouden wel eens de oorzaak kunnen zijn. Dit kun je testen door die GB nic even handmatig op 10Mbit te zetten, en dan te kijken of je waardes beter zijn.

Hoe je onder gentoo een kaart op 10Mbit zet, kan ik je helaas niet vertellen.

Verwijderd

Het is mij nog niet duidelijk, hebben we het hier over 500kbit of byte per seconde? En is dit de snelheid tussen de twee machines onderling of een up/download via het internet? 500kbyte/sec tussen de PC's onderling is niet het maximale dat uit een 10Mbit lijn te halen is, theoretisch ongeveer het dubbele. 500kbyte/sec download of upload over het internet... ik zou willen dat ik het had. :+

• TrJ

TrJ

debian

Topicstarter
500 kB/seconde bedoelde ik als ongeveer een halve MB per seconde, dit is de snelheid tussen de machines onderling ( intern via de router die een 4 poorts 100Mbps ethernet switch heeft dus de 3com kaart op de debian bak is idd het traagst)

De tips van de generaal om mijn gentoo bak giga-kaartje op 10Mbit te zetten ga ik later nog proberen want ik weet ook niet hoe dat onder gentoo gaat :-)
Pagina: 1