vaag geheugen probleem

Pagina: 1
Acties:

• HiThere
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2022
Ik heb het volgende probleem, ik probeer een oude pc naar 512 Mb intern geheugen te krijgen. In eerste instantie zat er 256 in en heb ik één nieuwe 256 Mb module bijgeplaatst (zelfde specs, pc 133 geheugen). Dit leverde een onstabiele pc op en Memtest gaf ook bijna direct fouten. Vervolgens heb ik de oudste chip eruit gehaald en nog een chip van hetzelfde merk en type als de eerder aangeschafte module aangkocht. Nu heb ik echter (bij test 5 van MemTest) nog steeds problemen. Als ik de modules één voor één test, gaat het wel goed!

Wat is er nu kapot? Moederbord en processor lijken ok (ze doen het met één module wel goed)....

Geheugen: Dane-Elec Dimm 256Mb SDram PC133, ongebufferd
Moederbord: Aopen AX3S Pro (815 chipset, max 512 Mb met maximaal 256 Mb modules)
Pentium III processor

Anybody any idea?

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
wat denk je van een te zwakke voeding, heb ik ook in mijn 200 watt shuttle als ik 2 reepjes erin zet.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Duidt meestal op slecht of incompatble geheugen, ik geloof dat er in de FAQ ook iets over staat (o.a. hier PMG FAQ - RAM FAQ maar het uitgebreide stuk kan ik niet meer vinden).

Het kan ook zijn dat de airflow in je kast te slecht is, hierdoor worden de modules na een paar memtest rondjes kokend heet en geven errors. Één module wordt minder warm, dus maakt geen fouten of het duurt een stuk langer...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

2 x zelfde geheugen? allebei enkelzijdig? of alle 2 iig wel hetzelfde?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 20:57:
2 x zelfde geheugen? allebei enkelzijdig? of alle 2 iig wel hetzelfde?
HiThere schreef op 05 juli 2004 @ 20:52:
Vervolgens heb ik de oudste chip eruit gehaald en nog een chip van hetzelfde merk en type als de eerder aangeschafte module aangkocht.
Gezien de verkrijgbaarheid van double sided sd-ram op het moment denk ik enkelzijdig...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• HiThere
Inderdaad 2 keer exact hetzelfde geheugen (enkelzijdig). De koeling lijkt me niet zo'n probleem, het is een oudere processor, de kast is nu helemaal open en als ik test nummer 5 in Memtest direct selecteer, gaat het ook direct fout...

Dit is de omschrijving van de test: Test 5 [Block move, 64 moves, cached]

"This test stresses memory by using block move (movsl) instructions and is based on Robert Redelmeier's burnBX test. Memory is initialized with shifting patterns that are inverted every 8 bytes. Then 4mb blocks of memory are moved around using the movsl instruction. After the moves are completed the data patterns are checked. Because the data is checked only after the memory moves are completed it is not possible to know where the error occurred. The addresses reported are only for where the bad pattern was found. Since the moves are constrained to a 8mb segment of memory the failing address will always be less than 8mb away from the reported address. Errors from this test are not used to calculate BadRAM patterns."

Ik heb nog niet eerder aan de voeding gedacht, dat zal ik eens gaan nakijken.

Ik ben ondertussen met een burn-in test bezig vanut Sisoft Sandra en tot mijn verbazing blijft de machine stabiel! 8)7

• HiThere
Weet iemand of Sisoft Sandra wel het hele geheugen testen met een burn-in test?
Pagina: 1