[Linux/Debian]: No space left on device (/var)

Pagina: 1
Acties:

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:59

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Ik heb hier een stuk of wat Debian-Woody Linux servers staan die sinds vannacht lopen te zeuren dat er geen vrije ruimte meer vrij is in /var (met alle gevolgen vandien). Mijn messages/syslog staat helemaal vol met foutmeldingen van de verschillende deamons die klagen dat ze niks meer in /var kunnen schrijven. Het vreemde is dat "df" laat zien dat er slechts 39% gebruikt is in /var (er is nog circa 2Gb vrij) en "lsof" laat gaan (rare) open file-handles zien die schijfruimte opslokken. Ik heb het idee dat er 1 of andere nieuwe exploit is gevonden in bv. Apache/Bind/Sendmail etc. omdat 2 machines in verschillende subnetten last hebben van hetzelfde probleem. Ik heb al geprobeerd om de verschillende deamons af te schieten, maar dit mag niet baten.... :-(

Iemand enig idee wat hier aan de hand is cq. hoe ik verder kan uitzoeken wat er aan de hand is?

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

doe 's df -i?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Heb je /var als losse partitie? Zo ja, probeer 'm eens te remouten.
Ik neem aan dat rebooten geen optie is, maar misschien is het daarmee al opgelost.
Heb je chk2fs (of hoe heet dat ook alweer...) gedraaid?

Verwijderd

e2fsck? kan niet op een gemounte partitie. Probeer ook eens de partitie te synchen, "man sync".

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 22:20 ]