Toon posts:

[XP] BIOS detecteert geen harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een eindeloze search en het downloaden van +10 file recovery tools ben ik erachter dat ik er zelf niet uitkom. Ik heb een kapotte harde schijf hier liggen waar ik nog wat data van af wil halen. Maar als ik opstart detecteert de bios deze schijf niet. Ik heb de bios op automatisch detectie staan alleen bij de detectie blijft de plaats open (dus gewoon;

Primairie Master: Maxtor
Primairie Slave: Quantum
Secundairie Master:
Secundairie Slave: none

)

Nu is het vreemde dat toen ik de schijf erin had gebouwd en opstartte, Windows XP de schijf in het begin even detecteerde (terwijl de bios hem niet zag). Er stond dus 'Found New Hardware' rechtsonderin de taakbalk. Vervolgens keek ik in de Verkenner maar daar stond de schijf niet. Hierna heb ik allerlei File Recovery Tools gedownload, alleen deze detecteerden ook alleen mijn 2 huidige, werkende harde schijven. Hierna heb ik een tooltje van IBM gedownload (het is een IBM schijf) DFT v.300 (Drive Fitness Test), wat in de FAQ stond en heb een bootdisk gemaakt met het progje. Na opnieuw opstarten opende het programma en deze detecteerde wel een Secundairie Master, alleen hij wist niet hoe deze heette of de verdere specifiacaties (die wel bij mijn andere 2 HD's waren weergegeven).

Na meerdere keren booten en het opnieuw aansluiten van de HD heb ik niet meer de melding 'Found New Hardware' gekregen.

Waarom is het zo dat een tooltje van IBM mijn schijf wel detecteert en mijn bios niet? En hoe kan ik de schijf weer benaderen (heeft dit met RAID te maken?)?

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:06
Ik weet niet of jouw schijven cable select hebben naast master en slave. Western digital schijven vind ik persoonlijk erg kieskeurig m.b.t. settings zo doet mijn schijf het op master niet maar wel op cable select en eerste plug van mijn platte kabel, laatste ook weer niet.

Daarnaast mocht de schijf echt stuk zijn, dan is er nog een kleine kans dat de de vriesmethode -schijf in een zakje doen en ff lekker laten afkoelen- enige oplossing kan bieden.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 05-07-2004 19:44 ]

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 14:21

Godjira

To infinity and beyond!

Probeer eens met Knoppix op te starten (vanaf CD gebeurt dit). Wellicht dat die de schijf wel vind en dat je dan de gewenste data kunt kopieren. Waarom je bios je schijf niet kan vinden is voor mij ook een raadsel, aangezien het tooltje van IBM die wel kan. Erg vreemd. BIOS update proberen?

Profile

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet wat cable select is, maar mijn beide schijven werken perfect in alle sloten. Ik heb de kapotte schijf in de Secunadaire Slave geprobeerd en daarna in de Secundaire Master.

Inderdaad de vriesmethode ga ik proberen, alleen probeer ik nu nog ff wat alternatieven...

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
niet toevallig een raid controller draaien, tijdje terug ook me kop gebroken over een nieuwe schijf die dan weer wel dan weer niet gezien werd. MOEst ffies de raid drivers installen en toen werkte alles perfect

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:59
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 19:41:Nu is het vreemde dat toen ik de schijf erin had gebouwd en opstartte, Windows XP de schijf in het begin even detecteerde (terwijl de bios hem niet zag). Er stond dus 'Found New Hardware' rechtsonderin de taakbalk. Vervolgens keek ik in de Verkenner maar daar stond de schijf niet.
Ik kan het fouthebben, maar volgens mij zul je eerst de partities in windows opnieuw een letter moeten toewijzen voordat windows verkenner ze herkend. Ziet apparaatbeheer de schijf wel? Hier kun je volgens mij tevens nieuwe drive-letters toewijzen.

Overigens had ik ook een harde schijf die bij herkenning zo'n "blanco" lijn gaf. De schijf werkte perfect.

[ Voor 10% gewijzigd door Timorad op 05-07-2004 19:52 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Staat de HD wel onder computerbeheer/schijfbeheer?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
whocarez schreef op 05 juli 2004 @ 19:49:
niet toevallig een raid controller draaien, tijdje terug ook me kop gebroken over een nieuwe schijf die dan weer wel dan weer niet gezien werd. MOEst ffies de raid drivers installen en toen werkte alles perfect
Wat doet zon RAID-controller precies en moet ik nog een specifiek programmaatje downloaden dat bij het merk IBM past?

Verwijderd

Topicstarter
Timorad schreef op 05 juli 2004 @ 19:49:
[...]

Ik kan het fouthebben, maar volgens mij zul je eerst de partities in windows opnieuw een letter moeten toewijzen voordat windows verkenner ze herkend. Ziet apparaatbeheer de schijf wel? Hier kun je volgens mij tevens nieuwe drive-letters toewijzen.

Overigens had ik ook een harde schijf die bij herkenning zo'n "blanco" lijn gaf. De schijf werkte perfect.
Mijn schijf wordt in Windows niet gezien. Het toewijzen van nieuwe letters is dus niet van toepassing. Apparaatbeheer en Computerbeheer zien mijn schijf ook beide niet.

Dat laatste is misschien de verklaring waarom de schijf in het begin wel even gezien werd in windows, maar niet in de bios.

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-03 04:54

MadMan

What the....

Als je schijf ook niet meer door je BIOS herkend wordt, is de enige oplossing meestal een printje van een identieke hd wisselen met het printje van je kapotte hd. Als je hd gecrascht is (kop tegen platter, arm kapot) is dit natuurlijk niet mogelijk, maar meestal word de schijf wel nog herkend door het BIOS als dit het geval is. Ik denk dat dit je enige mogelijkheid is om je date terug te krijgen.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Pagina: 1