Toon posts:

Autoradio inbouwen, gaat dit werken?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje de troste bezitter van een Fiat Uno 60S, maar er zit daar een autoradio uit de prehistorie in. Nu wordt ik helemaal gek van het luisteren naar de radio dus wil ik een autoradio met cd-speler aanschaffen.
Maar omdat het autootje al een jaar of 15 oud is, wil ik eerst wel even weten of ik geen gelazer met inbouwen krijg ivm oude bekabeling. Daarom wil ik even aan de experts hier vragen of dat gaat werken:
Afbeeldingslocatie: http://img13.exs.cx/img13/7060/HPIM1669.jpg

Zo ziet het er dus uit en nu is mijn vraag aan jullie gaat dit werken? of moet ik eerst nog een paar dagen gaan kloten met andere bekabeling enz enz

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

Zou prima moeten lukken. Wellicht dat je eventjes bezig bent met kroonsteentjes oid, maar verder niet. Mag ik vragen welke autoradio je wil gaan kopen?

edit:
Geblaat verwijderd...

[ Voor 43% gewijzigd door ACID-dude op 05-07-2004 19:29 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Verwijderd

/me ziet geen reden waarom dat niet zou werken.

Wel zou ik niet met kroonsteentjes werken, maar gewoon met van die 'knijp' stekkertjes (die rode dingen die je ook op de foto hebt staan), da's toch een beetje de standaard manier van werken in dit soort situaties, daarnaast heb je geen schroevendraaier nodig als je het een keer los wilt halen..

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

De Generaal heeft gelijk, maar ik zag op de foto dat er al een kroonsteen aan zat. Verder heb je een tang en stekkertjes ed. nodig. Maar het is inderdaad wel de te prefereren manier van werken.

@TS: Ik zou je aanraden om de manier waarop je speakerdraden zijn aangesloten even over te nemen, dwz. aan de hand van de info op je radio de speakerdraden even te labelen. Bijv. links, recht, min. (er wordt gebruik gemaakt van een gedeelde - draad voor de speakers)

[ Voor 42% gewijzigd door ACID-dude op 05-07-2004 19:36 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Verwijderd

Topicstarter
ok klinkt goed, mijn vader heeft nog wel een setje met van dat soort electrische spullen. Ik kan 2dehands gewoon een goeie philips autoradio kopen. Ben niet van plan mijn stereoset meer waard te laten worden dan mijn auto :)

Verwijderd

zal geen probleem opleveren, maar verwacht geen super geluid uit je nieuwe radio wanneer je de oude speakers van je auto niet vervangt. (ik neem aan dat deze ook nog nooit zijn vervangen)

Verwijderd

Check even of er aan die radio al zo'n 'standaard-gecombineerde-aansluiting' zit, zo'n witte stekker waar alles inzit. Indien zo is de mooiste oplossing om die met de tegenhanger van die stekker (te krijgen bij de Halfords oid) aan te sluiten, en dan de draden van die stekker te verbinden met van die knijpbusjes ipv. stekkertjes.

Je bent dan gelijk klaar voor de toekomst; als je er ooit een andere radio in wilt hebben, of je radio gejat wordt oid..

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:19

mr_petit

opperprutser

als je een wat nieuwere autoradio koopt is de kans groot dat daar een iso stekker op moet.
die kan je gewoon weer met kroonsteentjes bevestigen aan de bestaande bedrading (of als je zoals ik ietwat perfectionistisch bent: solderen en krimpkous).
let er op dat je voor een moderne autoradio een leiding nodig hebt met permanente stroom (voor geheugen) en een geschakelde stroomleiding.

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 19:35:
zal geen probleem opleveren, maar verwacht geen super geluid uit je nieuwe radio wanneer je de oude speakers van je auto niet vervangt. (ik neem aan dat deze ook nog nooit zijn vervangen)
scherp, dat wordt mijn volgende stap, maar ik wil eerst zorgen dat ik een autoradio heb die het goed doet en daarna wil ik de speakers vervangen.

Maar tegen de tijd dat ik de autoradio heb zal ik wel even posten hoe dat eruit ziet, en dan als het niet lukt eventueel wat advies vragen wat betreft het met elkaar verbinden van draadjes :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 19:37:
Check even of er aan die radio al zo'n 'standaard-gecombineerde-aansluiting' zit, zo'n witte stekker waar alles inzit. Indien zo is de mooiste oplossing om die met de tegenhanger van die stekker (te krijgen bij de Halfords oid) aan te sluiten, en dan de draden van die stekker te verbinden met van die knijpbusjes ipv. stekkertjes.

Je bent dan gelijk klaar voor de toekomst; als je er ooit een andere radio in wilt hebben, of je radio gejat wordt oid..
ah ok ik begrijp het! Zodra ik die radio binnenheb kom ik hier weer terug :P

Bedankt iig voor de info tot nu toe :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 19:42 ]

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-12 15:17
hm, gister een nieuwe sony l350 ingebouwd in mijn metro uit 1984, ging zonder problemen, wel ff 12v uit het contact gepakt zodat de radiozenders onthouden blijven.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:02
Het is niet echt moeilijk je moet de volgende draden achterhalen om alles goed aan te kunnen sluiten:
Speaker links: +
Speaker links: -
Speaker rechts: +
Speaker rechts: -
Massadraad:
Spanning constant: (blijft altijd spanning op staan)
Spanning contact: (alleen spanning als contact aantstaat)
Antennekabel (spreekt voor zich).
Zorg ervoor dat een van de spanningdraden en de massa geen direct contact maken, anders ligt er een zekering uit. Het gemakkelijkste is met een multimeter een massapunt pakken en dan ff zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
zo vandaag bij de Halfords ff frontspeakers gehaald, had weinig keus want ruimte is vrij klein voorin. (Als ik terug ben van vakantie doe ik achterin ook wel 2 speakers) Had keuze uit 10cm boxjes van sony (32,95) 10cm boxjes van kenwood (49 euro) 10 cd boxjes van ik meen JVC (voor 79 euro),

Afbeeldingslocatie: http://www.halfords.nl/images/product%20catalog/normal/105171.jpg
Ben voor deze van kenwood gegaan, wilde niet al teveel aan frontspeakers uitgeven aangezien ik het toch eigenlijk van mijn rearspeakers zal moeten gaan hebben. Maar deze klinken toch wel mooi helder (vergeleken met mijn oude boxjes met papieren conussen :P) en kunnen nog wel redelijk hard. Nog niks met bas kunnen doen aangezien er 0,0 instelmogelijk zit op mijn prehistorische philips cassettespeler.

Donderdag komt mijn radio aan, dat is overigens deze geworden:
PLaatje doet het niet meer :S

kan alleen niet precies zien welk type het is, weet iemand daar meer over? heb hem van iemand gekocht van fok! en die haalt hem morgen pas uit zijn nieuwe auto en die slaapt nu dus ben ff vergeten te vragen naar het type :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 10:44 ]

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
da's zo'n radio van het rode kruis zo te zien

Catch a smile out there!

Verwijderd

Topicstarter
hm gister deed ie het nog wel, maar ik weet inmiddels dat het de:
JVC KD S-636 is.

Op internet nog ff de gebruikershandleiding en de installatiehandleiding gedownload, dus dat moet wel lukken hoop ik :)
Pagina: 1