Toon posts:

sony dsc 707 kleuren wijken soms af

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij gebruiken op het werk een sony DSC 707 cybershot om proffesioneel foto's te maken van stilstaande objecten (voor in catalogus).

Het probleem is dat de belichting van de foto's afwijkt. Als we 3 foto's maken, worden sommige een beetje blauwer dan de ander. Ook als we het op een statief hebben staan en alles op manual hebben.

De foto's worden gemaakt onder een soort lichtbak (met TL buizen) en met flits.

Weet iemand waarom de belichting schijnbaar soms automatisch wordt aangepast? Wij snappen er niets meer van. We kunnen de camera terugsturen, maar dan zitten we 1 maand zonder camera, garantie is reeds verlopen (2 jaar oud). De mensen die de foto's maken beweren dat de foto's vroeger minder variabel in kleur was. De objecten worden verder voor een witte muur genomen en staan op een witte plaat. De objecten zijn soms ook redelijk wit.

In het boekje hebben we al gevonden dat het met de kleurbalans te maken kan hebben, maar deze staat al op NEON binnenverlichting.

Iemand een idee? Is dit misschien een bekent probleem met deze sony? Als we een nieuwe camera zouden kopen (zeg een nikon D70) kunnen we deze problemen dan weer verwachten.).

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het kan zijn (maar hier volgt een stukje onvervalste speculatie) dat er verschillen in de foto's optreden doordat je een te korte sluitertijd gebruikt. Een TL geeft namelijk geen constant licht, maar een op 50Hz (netspanning) flikkerend licht. Als je een korte sluitertijd gebruikt (zeg 1/90s of 1/125, wat vrij normaal is bij flitsen) kunnen er dus verschillen in de foto's optreden doordat ze niet allemaal op hetzelfde moment in de 'lichtcyclus' van je TL's zijn gekomen.
Mogelijke oplossingen: gebruik een langere sluitertijd (minimaal 1/25s), gebruik geen TL's (schaf een bouwlamp aan, witbalans kun je toch compenseren) of compenseer de foto's achteraf zodat de kleuren bij allemaal gelijk zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de suggestie, hier hadden we nog niet aan gedacht. De foto's worden echter genomen onder een speciale EFPE www.efpe-design.de bak die daarvoor gemaakt is. Nu is alleen het feit dat er 2 van 6 PL-achtige lampen uit de bak zijn gehaald.

Waarom is nog onduidelijk, lampen worden gezocht/besteld.

Het zou kunnen dat de als er 6 inzitten de tl-lampen "flitsen" in een andere fasen, dan zou het tot redelijke sluiterstijden opgelost zijn. (volgens de specificaties van de site flikkeren de lampen met 40 kHz. (maar dan moeten ze er wel allemaal inzitten).

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:43

wiewatwaar

whatever

Je gebruikt dus licht met twee kleuren door elkaar. Afhankelijk van het te fotograferen object (vorm, kleur, reflectie, glans/mat) zal de verhouding tussen die twee veranderen. Ik zou om te beginnen slechts één lichtbron gebruiken.
Zelf gebruik ik zakelijk een DSC-505V voor tabletop opnamen tbv instructies. Mijn licht komt van de gewone TL bakken en buitenlicht via de ramen. Kleuren zijn bij mij niet belangrijk maar het effect komt veel voor.
Privé gebruik ik trouwens een 707 en vooral het groen komt mij veel te verzadigd over. Blauw ziet er goed uit.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 10:40:
Heel erg bedankt voor de suggestie, hier hadden we nog niet aan gedacht. De foto's worden echter genomen onder een speciale EFPE www.efpe-design.de bak die daarvoor gemaakt is.
Ok, ik begrijp dat dat fasegecompenseerde buizen zijn die bovendien met een wisselspanning worden aangestuurd van een veel hogere frequentie dan het lichtnet. De problemen waar ik het over had zouden dan niet voor mogen komen.
Nu is alleen het feit dat er 2 van 6 PL-achtige lampen uit de bak zijn gehaald.
Die twee lampen heb je uiteraard ook nodig, anders werkt je fasecompensatie niet goed (afhankelijk van welke buizen er precies missen). Maar de hogere frequentie zou dit eigenlijk op moeten lossen.

Verwijderd

Topicstarter
we hebben nu de 6 lampen erin gezet, de kleur is na kleurcorrectie weer normaal. Wat blijkt nu, de foto's wijken af in belichting, de belichtingsmeter van de camera geeft grote verschillen afhankelijk van de positie waar we op mikken. Nu hebben we alles manual ingezet (diafragma en sluiterstijd) en nu geeft hij wel constant resultaat.
Pagina: 1