[DIY] XXL amp + AXX 1010 bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb nu eindelijk de knoop doorgehakt :)

Al een tijdje geleden de XXL amp gekocht in zaandam (barry bedankt :> )

Na vele weken wachten en mailen lijkt het er niet meer op dat mijn besteld visaton ooit in nederland gaat verschijnen. (duitsers :Y) )

Na het volgen van zelfbouw subwoofer en het lezen van de reacties heb ik nu een raveland AXX 1010 woofer besteld.

Na WinISD opgestart te hebben en de parameters in had gevoerd heb ik 2 berekeningen gemaakt. 1x gepoort (geel) en 1x gesloten (groen)
Ik weet alleen nog steeds niet welke ik zou moeten kiezen!
In het bovengenoemde topic worden beide aangehaald en besproken maar voor beide valt iets te zeggen...

Wat raden jullie mij aan? Gesloten lijkt nogal goed uit de bus te komen....

Afbeeldingslocatie: http://arjants.xs4all.nl/tweakers/groupdelay.gif
group delay

Afbeeldingslocatie: http://arjants.xs4all.nl/tweakers/magnitude.gif
magnitude

Afbeeldingslocatie: http://arjants.xs4all.nl/tweakers/spl.gif
SPL

[ Voor 5% gewijzigd door arjants op 05-07-2004 19:56 . Reden: betere SPL weergave ;) ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Ik zou zeker voor de basreflex versie gaan. Hij loopt een heel stuk dieper door (-3dB ligt iets van 25hz lager zo te zien) en de groupdelay is helemaal zo slecht nog niet met zijn top op 12ms

Hooguit dat de kast te groot wordt naar je wensen, maar dat weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Die SPL klopt niet echt natuurlijk. :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Nee daar zal hij wel een flinke hoeveelheid Watt als ingangssignaal hebben ingevoerd bij de gele versie ;)
Ik keek ook meer naar de eerste twee grafiekjes uiteraard :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euhm de AXX serie is ontworpen voor bassreflex behuizingen. In een gesloten behuizing begint de woofer al bij 100 hz af te vallen. Niet doen dus. Kijk even op mijn pagina voor een standaard bouwplan voor de axx1010 + xxl amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 19:49:
Euhm de AXX serie is ontworpen voor bassreflex behuizingen. In een gesloten behuizing begint de woofer al bij 100 hz af te vallen. Niet doen dus. Kijk even op mijn pagina voor een standaard bouwplan voor de axx1010 + xxl amp.
Darn, heb je site laatst gezien maar die AXX heb ik dus gemist :+

Heb je misschien ook een foto van het eindresultaat? :9

[ Voor 8% gewijzigd door arjants op 05-07-2004 20:00 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:03
Idd, hier ook iemand die dezelfde combo gaat kopen wel grappig. Heb de amp al besteld, morgen ff die woofer bestellen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Als we nou met zijn allen Walter zijn plan aanhouden. Kennen we straks ook een beetje meeprsten over het geluid! :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Persoonlijk zou ik voor de 1212 gaan vanwege het veel beter rendement (uit mijn hoofd 91 tegen 87dB) het kost alleen iets meer ruimte.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:56

Offtrack

Ondertitel

Ik lees al paar dagen met veel intresse de threads hier over verschillende DIY sub's.
En dit compleet uitgedachte plan staat me wel aan, inclusief het prijsje :)
Ik heb alleen wat vraagjes over of ik er wel iets mee zou kunnen.
Ik heb een simpele sony versterker van een paar jaar oud. STR DE-215, een instap model van een paar jaar terug. En daar zitten alleen twee paar gewone speakeruitgangen op (zoals de rood/zwarte klemmetjes achterop de XXL amp).
Voor de rest heb ik 2 boekenplank speakers, tweeweg, visaton tweeter en woofer (de preciese types weet ik niet). Daar zit niet heel veel laag in, in ieder geval.
Dus:
Als ik deze Sub zou bouwen.
Kan ik hem dan aansluiten, op zo'n gewone speaker uitgang? En als dat kan is het dan verstandig om mijn speakers op "speakeruitgang A" aan te sluiten en de sub op "B" of sluit ik dan mijn sub aan op A en lus ik mijn speakers via die andere amp door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
XXL op je Sony en je Visaton's op de XXL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack

Offtrack

Ondertitel

Thnx voor de snelle reactie!
En als ik het dus goed begrijp, pakt die XXL al het laag ertussen uit, en stuurt de rest door naar m'n andere speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt een paar opties. Je kunt de sub via highlevel aansluiten maar dan moeten de fronts op large en subwoofer=no. De fronts krijgen dan wel al het LFE en bassignaal uit de center en rears op hun dak. Voordeel is dat je gewoon bij muziek in direct mode een lekkere ondersteuning hebt van de sub.
Je kunt de sub ook alleen via lowlevel op de LFE uitgang aansluiten en bij de bassmanagement alles te routen naar de sub.
Gewoon even proberen en luisteren.

De xxl heeft geen highpass filter dus je kunt de sub gewoon op speaker B aansluiten maar je kunt ook de highlevel uitgang op de xxl gebruiken. Het maakt niets uit.

Je kan ook 2 axx1010 subs bouwen ipv 1 axx1212 dat gaat allicht beter klinken.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
De XXL stuurt het ''ultralaag'' naar de subwoofer, maar het gehele bereik gaat ook gewoon naar de fronts, inclusief het laag dus, afhankelijk van je speakers is dat hoorbaar. :)

Edit:

Walter: volgens mij beschikt hij niet over een LFE op zijn versterker.

[ Voor 25% gewijzigd door Barry|IA op 06-07-2004 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack

Offtrack

Ondertitel

Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 00:19:
Ik dacht aan 1 axx1010, is dat geen optie?
Barry|IA schreef op 06 juli 2004 @ 00:20:
De XXL stuurt het ''ultralaag'' naar de subwoofer, maar het gehele bereik gaat ook gewoon naar de fronts, inclusief het laag dus, afhankelijk van je speakers is dat hoorbaar. :)
Jah ok thnx :)
Edit:

Walter: volgens mij beschikt hij niet over een LFE op zijn versterker.
Nee, ik weet om eerlijk te zijn niet eens precies wat dat is. Mijn Sony is een gewone saaie 2x60 stereo versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
En je hebt geen Pre-out's op de versterker? Een uitgang die de eindversterker overslaat, waardoor je zelf de optie hebt een los versterkings-product aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack

Offtrack

Ondertitel

Barry|IA schreef op 06 juli 2004 @ 11:24:
En je hebt geen Pre-out's op de versterker? Een uitgang die de eindversterker overslaat, waardoor je zelf de optie hebt een los versterkings-product aan te sluiten.
Nee nix, alleen saaie simpele speaker out knijpertjes. (Machine uit 1997)...
Jammer dat die boel allemaal niet stuk gaat, ik zou graag veel nieuwe apparatuur kopen. Maar zolang dingen niet stuk zijn, en je toch nog op een wat kleinere kamer zit, is dat allemaal niezo zinvol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Dan wordt het gewoon doorlussen, gaat prima, heb ik ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack

Offtrack

Ondertitel

Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 00:19:
Nogmaals voor Walter.PKK
Is jouw bouwplan gemaakt voor een axx1212? En als jij zegt 2 axx1010 subs bouwen, bedoel je dan twee kasten (+versterkers...) of 2 drivers in 1 kast?
En als ik 2 drivers in 1 kast bouw, in hoeverre moet het bouwplan dan worden aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Offtrack schreef op 06 juli 2004 @ 19:10:
[...]

Nogmaals voor Walter.PKK
Is jouw bouwplan gemaakt voor een axx1212? En als jij zegt 2 axx1010 subs bouwen, bedoel je dan twee kasten (+versterkers...) of 2 drivers in 1 kast?
En als ik 2 drivers in 1 kast bouw, in hoeverre moet het bouwplan dan worden aangepast?
Er staat duidelijk op Walter's site dat het design voor een axx1010 is. En dan wel 1tje. Voor een axx1212 moet je volume zo rond de 40 ltr liggen.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack

Offtrack

Ondertitel

Shuriken schreef op 06 juli 2004 @ 22:34:
[...]

Er staat duidelijk op Walter's site dat het design voor een axx1010 is. En dan wel 1tje. Voor een axx1212 moet je volume zo rond de 40 ltr liggen.
Ja, idd. Domme vraag 8)7 Maar de rest blijft staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
Heb ze nog even beide in winISD gezet:

geel => AXX 1010
groen => AXX 1212

Afbeeldingslocatie: http://arjants.xs4all.nl/tweakers/groupdelay2.gif
group delay

Afbeeldingslocatie: http://arjants.xs4all.nl/tweakers/magnitude2.gif
magnitude

Afbeeldingslocatie: http://arjants.xs4all.nl/tweakers/spl3.gif
SPL (roze = 2x 1010)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack

Offtrack

Ondertitel

Thnx! Ik wil trouwens niet jouw topic kapen hoor!
Ik ben alleen ook erg geïntresseerd.
Hoe staat het met jouw project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
Ik heb de bemating opgestuurd naar mijn oude werkgever.
Ze maken daar keukens op maat en kunnen mij nu dus mooi voorzien van een strakke behuizing uitgevoerd in 35mm MDF.
Waarschijnlijk heb ik dan ook geen bracing nodig :+
(35mm MDF wordt gebruikt om platen hout aan de boven- en onderkant te beschermen tijden vervoer en worden daarna meestal weggegooid)

Al hij in elkaar zit en getest is zit ik er over te denken om hem daar meteen hoogglans te laten spuiten.

Woofer is onderweg vanaf conrad, kan nog 1 á 2 dagen duren voordat 'ie binnen is.
Ik heb voor de 10" versie gekozen ivm de maten van de kist.

Leuk dat jij ook met deze combo bezig bent, ben benieuwd hoe het uiteindelijk wordt!

[ Voor 6% gewijzigd door arjants op 06-07-2004 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:53

voodooless

Sound is no voodoo!

Ook al heb je 35 mm MDF, gebruik dan toch maar bracing! kwaat kan het nooit, en het hoeft ook niet zo heel dik te zijn (18 mm is ook prima).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

deepspace schreef op 06 juli 2004 @ 23:35:
Ook al heb je 35 mm MDF, gebruik dan toch maar bracing! kwaat kan het nooit, en het hoeft ook niet zo heel dik te zijn (18 mm is ook prima).
Bracing in een Sub? Heb je enig idee wat de resonantiefrequentie van die paneeltjes is? Ik hoop niet dat je sub die toon nog weer moet geven :P bracen is dus niet noodzakelijk bij een sub als je constructie maar stevig is (en dat is het met 35mm MDF wel)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:03
Ik ben dus ook bezig met precies dezelfde combo. Ik ben trouwens van plan om een 19 tot 20 liter behuizing te nemen met een bassreflexpijp uiteraard. Dit krijg ik er btw uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~roetje/GoT/subgraphs.jpg
Klik voor groter leesbare pic

Is dit een beetje OK? dan bestel ik de pijp enzo :)

[ Voor 10% gewijzigd door Roet op 07-07-2004 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 17:13
Ik zou 'm wat lager tunen zodat je iets als onderstaand krijgt, Roet.
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/im2/axx1010.jpg
Dus zo net boven de 30 Hz (33 in dit geval bij 20 liter).
Wordt ie wat strakker denk ik en je hebt bij lagere frequenties meer output.

[ Voor 18% gewijzigd door Redheinz op 07-07-2004 07:53 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
m.m: Ik bedoelde wel dat de bracing van dunner mdf moest worden (12mm). En de reden van bracing niet eens zo zeer om de stevigheid maar simpelweg om de kast een beetje ''dood'' te laten klinken van binnen. Klop maar eens tegen een muur zonder balken daar achter, en daarna met balken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m.m schreef op 07 juli 2004 @ 00:18:
[...]

Bracing in een Sub? Heb je enig idee wat de resonantiefrequentie van die paneeltjes is? Ik hoop niet dat je sub die toon nog weer moet geven :P bracen is dus niet noodzakelijk bij een sub als je constructie maar stevig is (en dat is het met 35mm MDF wel)
Bracing is zeer belangrijk! Je wilt niet dat je panelen gaan fungeren als extra membramen (hoe klein de uitslag ook) dit "kleurt" het geluid. Met een minder "strakke" / "droge" bas als gevolg. Wil je veel boomerig laag, dan is 10mm spaanplaat voldoende zonder demping/ of versteviging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
Ik heb mensen ook wel plakken lood aan de zijwanden zien plakken.
Is dat niet net zo makkelijk? Lekker zwaar en trilt niet lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08 14:43

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

ik heb zelf bitumen-tapijt-tegels in mijn boxen geplakt, en dat scheelt enorm, ik heb er een super droge bas uit gekregen :) (op mn site kan je ze wel vinden, tonsil zelfbouw)

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 17:13
Het lijkt me dat je met lood aan de wanden de resontantie-frequentie van die wand verlaagt en bovendien lekker gewicht toevoegt zodat de hele kast minder beweegt. Met bracing zorg je dat de wand helemaal niet trilt. Conclusie: Allebei doen!! >:) :)

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack

Offtrack

Ondertitel

Ik heb mijn XLL amp net even opgehaald in Zaandam.
Alleen nu nog een driver kiezen. Ik heb hier thuis een 12 Inch McKenzie (Professioneel PA spul) liggen van al wat jaartjes uit. Ik kan daar geen extra gegevens meer bij geven, is nix over te vinden.
Nou had ik bedacht eerst een 30L. BR kast te bouwen a la Walter.PKK en die te proberen met die McKenzie en als dat niets werd alsnog een AXX1212 te bestellen.
Goed plan?

Die McKenzie is nix, is zet mijn zoektocht voort. Waarschijnlijk toch conrad, raveland.

[ Voor 12% gewijzigd door Offtrack op 08-07-2004 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja het lood plakken is een heel goed idee. Je kunt daklood op de rol kopen. Het is vrij duur maar als je het op de rol neemt kun je de hele wand ermee bekleden. Ik heb zelf resten gebruikt. Het extra gewicht was precies genoeg bij mij. Opzich zou er wel meer in mogen. Het bevestigen kan gewoon met een takker. Het geluidsverschil is hoorbaar. Je sub wordt rustiger en heeft minder de neiging agressief te worden. Je kan ook een compartiment maken van boven in je sub en die volgieten met lood. Het gewicht verlaagt idd de resonantiefrequentie.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
@Arjants:

Ik zeg het maar voordat je hier foto's vande bouw plaatst. Misschien is het verstandiger verder te gaan in het topic: [rml][ DIY] Nog een zelfbouw subwoofer met XXL en AXX1010[/rml]. Zo voorkomen we tig topic's over hetzelfde onderwerp.

Het is maar een tip hoor, het zou natuurlijk zonde zijn als je topic opeens gesloten wordt terwijl je net een beetje aanhet bouwen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
Soow, vandaag alvast voor een collega begonnen met zijn behuizing.
Deze wordt van 18mm MDF + een halve rol lood gemaakt. :Y)

Ik moet nu alleen nog de gaten zagen voor de woofer + versterker en het lood vastzetten. Morgen uiteraard pics van het geheel :)

Alleen, hoe ga ik die plakken lood nu vastzetten?
Nietten, plakken, schroeven?
(komen nieten er wel eens doorheen Walter?)

[ Voor 8% gewijzigd door arjants op 13-07-2004 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
bij mij werkt(-e) bison konstructielijm hier prima voor.

nieten trilt in veel gevallen los en is ( net zoals schroeven) niet aan te raden, omdat het lood dan op de niet geschroefde delen nog steeds "los" zit en kan gaan resoneren.

ik zou voor lijmen gaan.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Pagina: 1