Toon posts:

[XP OC] Vastloper bij 3d apps

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal, ik besloot mn athlon xp 2500+ maar es over te clocken (vakantie, toch tijd zat). Voltmod erop losgelaten zodat de Vcore 1,9V werd, en opgeclockt naar 3200+. Tot zo ver ging alles prima, sisoft sandra burn in test 10 minuutjes laten draaien en deze gaf geen problemen aan.
Toen was 3dmark03 aan de beurt. Deze gooide me na een tijdje naar de desktop, wat ik toch redelijk vreemd vond. Na een tijdje bleek dat de tijd die het duurde voordat hij crashte gerelateerd was aan de kloksnelheid van mn GPU (een Madview Radeon 9600 Pro) :/
Pas als ik deze op 80mhz zette (standaard 400) was hij crashvrij, maar performance is dan natuurlijk om te huilen (TNT2 style, yeah! (8>). Dus mijn vraag is nu hoe het kan dat mijn videokaart na een tijdje crasht (blabla.exe heeft een ongeldige bewerking uitgevoerd, soms een BSOD zonder tekst) als ik deze op stock snelheden draai... Ik heb eens gevoeld aan de kaart, maar het geheugen werd lauw en de GPU ook, niet heet ofzo.
Het rare is dat het moederbord gewoon 400MHz FSB aankan volgens de specificaties, en dat het dus ook niet aan chipset of niet-gelockte AGP kloksnelheid kan liggen (lijkt me). De jumper op het moederbord staat gewoon op 400MHz FSB. Zolang ik geen 3D-applicaties draai is het systeem trouwens zo stabiel als een rots.

Hier mijn systeem:
Asrock K7S8X (met voltmod op spanningsregelaar)
AMD Athlon XP 2500+ @ 3200+ (1.83GHz -> 2.2Ghz)
512MB noname DDR400
Madview Radeon 9600 Pro 128MB DDR
Creative Soundblaster Live! 1024

Alvast bedankt :>

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 15:51
10 minuten je cpu laten stressen met sandra is nou niet echt een goede stresstest, ik zou eens een andere prog (zoals cpu burn) pakken en die 2-3 uur of nog langer laten draaien.

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03-2025
er een voltmod op zetten ok,maar heb je ook daadwerkelijk je Vcore verandert?

Want een voltmod is gewoon ee hoger voltage TOELATEN,niet gebruiken
doe dat eerst eens
en een goede test(insane but yhea)
Prime 95 late doen,+ toast+ 3Dmark/rendertest en dan nog Pifast late lopen en toast wel op high priority zetten.

Als je CPU dat overleeft qua stabiliteit dan overleeft die alles
>:)

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Verwijderd

Topicstarter
CPU burn-in net 2 uurtjes laten draaien, en het ding bleef gewoon stabiel doorpruttelen. Ook ff de nieuwste bios en agp drivers geinstalleerd, maar nog steeds geeft mohaa na een paar minuten een 'ongeldige bewerking' :(
En ja, die voltmod zorgt ervoor dat mn Vcore van 1,67 naar 1,9 is gegaan (volgens mn bios en motherboard monitor).
Maar zal nog es even een paar van die proggels draaien die je daar noemt Entity_Razer, al verwacht ik dat ie die gewoon goed doorkomt (behalve 3dmark dan... 3d app)

Verwijderd

Voeding misschien niet zo super? Als je je CPU overklokt vraag je ook wat meer van je voedingslijnen en dat kan net het laatste zetje zijn naar instabiliteit. En wat gebeurt er met je AGP-speed bij overklokken? Is die gelocked of gaat die ook omhoog. Niet elke videokaart vindt dat leuk... :P

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03-2025
Inderdaad je voeding kan brak zijn ook.
met jouw systeempje heb je toch al een respectabele 300 tot 360 watt voeding nodig van een iet of wat goed merk.

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Pagina: 1