Toon posts:

Stripe van 2x Maxtor 160GB wordt niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 s-ata harde schijven van 160 gb (maxtor 6Y160M0), die ik een tijdje (werkend) als raid0 (striped) heb gezet.
Nu heb ik een paar dagen geleden de kabeltjes uit mn mobo gehaalt erin gedaan en nu ziet mn pc helemaal niets meer van die harde schijven.

Winxp cd erin gedaan en op f6 gedrukt, drivers geladen (nieuwste drivers van asus), windows start op, maar nog steeds niets.
Maxblast3 geprobeert, maar ziet de 2 s-ata hds niet.
Fdisk ziet harde schijven ook niet.

Ik heb echt geen flauw idee wat ik nog meer zou kunnen proberen, iemand nog tips?

verdere info:
Mobo: Asus A7N8X-E deluxe
Raid controller: Silicon Image SiI 3112 (op mobo)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 19:00 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 18:26:
Nu heb ik een paar dagen geleden de kabeltjes uit mn mobo gehaalt erin gedaan en nu ziet mn pc helemaal niets meer van die harde schijven.
Heb je de kabeltjes wel terug gedaan >:) ??
Zie je de hdd's wel in de bios ??

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-03 20:56

QkE

In your face Gnagna

Zitten de kabeltes wel goed om? (wat is dat nou weer voor Nederlands 8)7 )
Ik bedoel dus: Hangen de harde schijven aan dezelfde kabeltjes als voordat je ze losgetrokken had. Of heb je ze van kanaal gewisseld?

Verwijderd

Topicstarter
ik vrees dat ik ze bij het opnieuw opstarten dus heb verwisseld, maar nu heb ik ze weer goed om zitten.

En ik zie de hd's ook niet in de bios. (maar die heb ik nooit in mn bios gezien terwijl het wel werkte)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 19:03 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 19:01:
En ik zie de hd's ook niet in de bios. (maar die heb ik nooit in mn bios gezien terwijl het wel werkte)
Uiteraard zie je de HD's niet in je BIOS. Ze zijn immers aangesloten op je S-ATA-controller aangesloten.

Kijk eens of je je RAID-array opnieuw moet aanmaken/kunt herstellen.

Wordt de array überhaupt wel herkend tijdens het booten?

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 05-07-2004 19:09 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 05 juli 2004 @ 19:06:
[...]

Uiteraard zie je de HD's niet in je BIOS. Ze zijn immers aangesloten op je S-ATA-controller aangesloten.

In dat menutje probeer ik de hele tijd te komen, alleen dat lukt niet meer...
toen het nog wel werkte stond er bij het opstarten iets van:

Silicon version .....
0 maxtor 6Y160M0 160 gb
1 maxtor 6Y160M0 160 gb
Sil Striped set found
press ctrl-s to manage your arrays

maar nu staat er dus alleen maar:

Silicon version .....

Wanneer ik druk op ctrl-s kom ik ook niet meer in het menutje om de array's te beheren.

Kan ik die misschien resetten ofzo? misschien is ie in de war met mijn vorige instellingen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 19:15:
[...]

Wanneer ik druk op ctrl-s kom ik ook niet meer in het menutje om de array's te beheren.

Kan ik die misschien resetten ofzo? misschien is ie in de war met mijn vorige instellingen.
Ik gok erop dat daar inderdaad het probleem door wordt veroorzaakt. Kun je niet nogmaals de drivers installeren? Of gewoon direct al op Ctrl-S drukken want misschien gaat e.e.a. gewoon te snel.

Dat FDISK de schijven niet ziet klopt evenals dat Maxblast ze niet ziet. Ik herhaal, je maakt geen gebruik van de IDE-aansluitingen maar van de S-ATA controller.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
ctrl-s werkt helemaal niet meer.

Ik zou ook niet weten hoe je die drivers vervangt (met windows cd lukt het vervangen wel, maar kom ik dus met hetzelfde scherm van silicon)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 21:19:
ctrl-s werkt helemaal niet meer.

Ik zou ook niet weten hoe je die drivers vervangt (met windows cd lukt het vervangen wel, maar kom ik dus met hetzelfde scherm van silicon)
Er komt, met de XP installatie CD gebruikt, wél een scherm waarin je je array kunt via ctrl-s of op een andere manier kunt benaderen? (of lees ik het verkeerd)

ARME AOW’er

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:19

StarWing

Huh ?!?

heb je per toeval je SATA-raid controller niet uitgezet in je bios? dan krijg je dat menutje ook niet meer

Page intentionally left blank.

Verwijderd

Topicstarter
ctrl-s gebruik ik bij silicon, wanneer de silicon driver is geladen bij het opstarten. Met de windows cd kan ik niets.

raid staat aan in zowel de bios als op het moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 05 juli 2004 @ 19:06:
[...]

Wordt de array überhaupt wel herkend tijdens het booten?
Ik kan mn raid array dus niet meer aanmaken/herstellen.
De array word ook niet herkend.

Ik heb nou mn bios geflashed, in de hoop dat de raid drivers ook gelijk weg zijn....
maar de oude driver blijft voorkomen.

iemand??

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 23:50 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het BIOS veranderen leidt nooit tot het verwijderen van drivers.

Ik zie ook geen oplossing maar ik zou voor je mogelijk alles opnieuw wilt/gaat/moet installeren nog even geduldig wachten op een RAID-expert al is dit moeilijk.

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je de stroomkabels wel aangesloten? Spinnen de harddisks wel op?

Verwijderd

Topicstarter
:+ FEEST!! :+ ze doen het weer!!!

Bij het controleren van de stroomkabeltjes, ff erin en eruit gehaalt, en alles werkt weer... ben mn data niet eens kwijt :)

Het rare is wel dat de harde schijven wel telkens opstarten en begonnen te spinnen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 15:12 ]

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-01 21:42
lol n00b

Nee hoor kan gebeuren. Gelukkig werkt het weer!

Verwijderd

Het rare is wel dat de harde schijven wel telkens opstarten en begonnen te spinnen.
Ik hoop niet voor je dat dit een teken is dat je nog meer onheil te wachten staat. Ik zou toch nog maar even wat echt belangrijke date back-uppen. Indien je bios of sil3112a raid controller aan gort was, zou je nog altijd een ander bordje met dezelfde raid controller kunnen gebruiken zonder je data te hoeven verliezen. Maar geen ander bordje te hoeven kopen is natuurlijk beter als alles gewoon blijft werken.
Pagina: 1