[2.1 sound] JBL-Creature, goede kwaliteit, straffe prijs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik was op zoek naar een stijlvolle compacte kwalitatief goede geluidsoplossing voor de werkplek, jazeker, er zijn ook momenten dat het daar niet stil hoeft te zijn. Ik had al meerdere setjes gezien en gehoord van Creative, Logitech, Microsoft, ik vond ze om te beginnen waardeloos klinken, dan heb ik het dus over de kleinere setjes, en verder een truttig uiterlijk hebben. Totdat ik vandaag bij de lokale HiFi-boer met computerafdeling binnenstapte en mijn oog getroffen werd door deze schoonheid:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/36251/full.jpg

Uiteraard vroeg ik meteen of ik hem mocht horen, en ik was eigenlijk verrast door de kwaliteit, een behoorlijk volwassen geluid uit het kleins. Goed, de prijs viel wat tegen €129,-- , wat duidelijk duurder is dan de concurrentie, maar ik vind dat het setje het waard is. Thuis aangekomen bleek de installatie in een scheet te zijn gebeurd, en was het eens even blazen met die handel. Het kan extreem hard zonder vervorming, maar op zeker moment gaat ie toch teveel uitsturen, wat duidelijk merkbaar is aan de optredende vervorming. Ik heb overigens de grijze versie, past beter bij de rest van mijn spulletjes. Rest mij nog te wijzen op een review van het setje, die ik echt waar niet van te voren had gezien. Absolute aanrader voor wie niet op een strak budget zit!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 18:05 . Reden: 403: hotlinking not supported... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Ik had ze ook al bekeken toen ik naar een setje zocht, maar heb ze niet gevonden en dus niet kunnen beluisteren. Waren me toch wat te prijzig voor pcspeakers + vind ze afschuwelijk lelijk :)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tjah, over smaak valt altijd te twisten, ik houd persoonlijk wel van gedurfde vormgeving. En inderdaad, duur, maar dat had ik al gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 16:59

JT

VETAK y0

NOFI, maar ik vind ze nou niet boven gemiddeld hard gaan :P Logitech Z560, Creative Megaworks, Altec lansing 621/641 enz. gaan allemaal een stuk harder.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 17:56:
Tjah, over smaak valt altijd te twisten, ik houd persoonlijk wel van gedurfde vormgeving. En inderdaad, duur, maar dat had ik al gezegd.
Gedurfd oké, maar dit is wel.. net kwallen :)

Ow en trouwens : [rml]Het kiezen van een PC-Speakersysteem topic [ Deel II][/rml] ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 05 juli 2004 @ 18:00:
NOFI, maar ik vind ze nou niet boven gemiddeld hard gaan :P Logitech Z560, Creative Megaworks, Altec lansing 621/641 enz. gaan allemaal een stuk harder.
Je hebt het meteen over een andere klasse, zelf heb ik ook de cambridge 550Digital THX aan mijn relax-systeem, 70 W per kanaal, inderdaad kan die een stuk harder, blijft ook zuiverder, maar is tevens drie keer zo duur, is trouwens 5.1. Dit is een 2.1, duidelijk ander verhaal, duidelijk andere bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het zelfde geld heb je een Logitech Z-2200 setje... Lijkt me stukker beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 18:05:
[...]

Je hebt het meteen over een andere klasse, zelf heb ik ook de cambridge 550Digital THX aan mijn relax-systeem, 70 W per kanaal, inderdaad kan die een stuk harder, blijft ook zuiverder, maar is tevens drie keer zo duur, is trouwens 5.1. Dit is een 2.1, duidelijk ander verhaal, duidelijk andere bedoeling.
De 2.1 versie van de Z560 kost 119e dus dat is dezelfde prijsklasse :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 18:08:
Voor het zelfde geld heb je een Logitech Z-2200 setje... Lijkt me stukker beter...
Ze zijn duurder, verder vind ik die nou lelijk. Dan zegt het vermogen ook nog eens niets over hoe ze klinken. En ze nemen voor mijn omstandigheden teveel ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:12
'K heb ze nog nooit gehoord, dus daar kan ik geen oordeel over geven. Ik vind ze er op zich wel leuk uitzien, maar niet iets dat ik in'n kamer zou zetten, eerder op't toilet ofzo, daar past die glimmende look beter, maar ik vind ze er zeker geinig uitzien :)
(Dit is ook niet als flame bedoeld, maar gewoon een constatering :P)
Edit: Voor zo'n gewaagd design betaal je over het algemeen wel meteen zo'n 50% meer ofzo, ik denk dus dat qua prijs vergelijkbare setjes beter zullen presteren...

[ Voor 23% gewijzigd door Wormaap op 05-07-2004 18:15 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 18:13:
[...]

Ze zijn duurder, verder vind ik die nou lelijk. Dan zegt het vermogen ook nog eens niets over hoe ze klinken. En ze nemen voor mijn omstandigheden teveel ruimte in.
Nou ja, ik heb beide gehoord en ik weet wel dat die Z2200 simpelweg harder gaat, een stuk harder, of die nou 2 of 2000watt heeft :P Wattages zeggen idd niks.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toch interessant dat geluidskwaliteit wordt geassocieerd met "hard kunnen gaan". Als je bijvoorbeeld naar apparatuur in een disco kijkt, dan moet toch direct opvallen dat het erg hard kan. Helaas is de geluidskwaliteit in een disco meestal belabberd. De frequentie respons laat vaak zwaar te wensen over met een te grote nadruk op bassen, die dan nog vaak vervormd worden weergegeven. Dat is dus een voorbeeld waar hard kunnen regelrecht in gaat tegen kwaliteit. Ik heb dat Logitech geval ook beluisterd, inderdaad kan ie erg hard, hij heeft zelfs meer volume dan deze JBL. Maar om nou te zeggen dat ik die Logitech mooi vind klinken? Neeuh, bassen zijn niet netjes vlak en droog, satelietjes maken een soort schetterend geluid. Ik kijk dus zeker niet naar het vermogen, dat geeft namelijk totaal niet aan wat de feitelijke prestatie van een systeem is, het geeft inderdaad alleen maar aan welke geluidsdruk er opgebouwd kan worden, iets wat bij multimedia-luidsprekers, die in de regel dicht bij de computer staan, dus waar de gebruiker redelijk dicht op zit, knap oninteressant is. Wat dan interessanter wordt is of het systeem in het volumebereik wat de gebruiker nog prettig vindt goed presteert, en dat is volgens mij met deze JBL-set zeker het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 19:40:
Toch interessant dat geluidskwaliteit wordt geassocieerd met "hard kunnen gaan". Als je bijvoorbeeld naar apparatuur in een disco kijkt, dan moet toch direct opvallen dat het erg hard kan. Helaas is de geluidskwaliteit in een disco meestal belabberd. De frequentie respons laat vaak zwaar te wensen over met een te grote nadruk op bassen, die dan nog vaak vervormd worden weergegeven. Dat is dus een voorbeeld waar hard kunnen regelrecht in gaat tegen kwaliteit.
..en was het eens even blazen met die handel. Het kan extreem hard zonder vervorming, maar op zeker moment gaat ie toch teveel uitsturen, wat duidelijk merkbaar is aan de optredende vervorming.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 19:40:
Toch interessant dat geluidskwaliteit wordt geassocieerd met "hard kunnen gaan".
Dat maak jij er van...
Als je bijvoorbeeld naar apparatuur in een disco kijkt, dan moet toch direct opvallen dat het erg hard kan. Helaas is de geluidskwaliteit in een disco meestal belabberd. De frequentie respons laat vaak zwaar te wensen over met een te grote nadruk op bassen, die dan nog vaak vervormd worden weergegeven. Dat is dus een voorbeeld waar hard kunnen regelrecht in gaat tegen kwaliteit.
Sterker nog: kwaliteit en kwantiteit hebben niks met elkaar te maken.
Ik heb dat Logitech geval ook beluisterd, inderdaad kan ie erg hard, hij heeft zelfs meer volume dan deze JBL. Maar om nou te zeggen dat ik die Logitech mooi vind klinken? Neeuh, bassen zijn niet netjes vlak en droog, satelietjes maken een soort schetterend geluid.
Zo kan ik ook zeggen: de JBL klonk niet strak en had totaal geen midden...dus om te stellen dat de JBL beter IS is fout. Dat je hem beter VIND is wat anders.
Ik kijk dus zeker niet naar het vermogen, dat geeft namelijk totaal niet aan wat de feitelijke prestatie van een systeem is, het geeft inderdaad alleen maar aan welke geluidsdruk er opgebouwd kan worden, iets wat bij multimedia-luidsprekers, die in de regel dicht bij de computer staan, dus waar de gebruiker redelijk dicht op zit, knap oninteressant is. Daarnaast, de Logitech Z560 (4.1 versie van de Z2200) de eerste set die aan mijn kwantiteitseisen kan voldoen en daarbij als pc setje zeer behoorlijk klinkt. Dus om te zeggen dat het SPL er niet toe doet vind ik ook niet helemaal waar, dat hangt af van de gebruiker.
Ik hoop nou niet dat je impliceert dat ik daar wel zo naar kijk want dat is namelijk nergens hier terug te vinden. Daarnaast zegt wattage niks over het afgegeven SPL zonder dat je de gevoeligheid van de speaker hebt :)
Wat dan interessanter wordt is of het systeem in het volumebereik wat de gebruiker nog prettig vindt goed presteert, en dat is volgens mij met deze JBL-set zeker het geval.
Nou ja, dat was voor mij met de Z560 zeker het geval. Maar het belangrijkste is dat jij er tevreden mee bent en als je dat bent dan maakt het niet zoveel uit wat anderen zeggen :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 18:13:Ze zijn duurder, verder vind ik die nou lelijk. Dan zegt het vermogen ook nog eens niets over hoe ze klinken. En ze nemen voor mijn omstandigheden teveel ruimte in.
Ze staan al voor € 119,71 in de pricewatch.. De satellites van JBL zijn 3" x 3", die van Logitech 4.25" x 6". Dat lijkt me voor niemand een significant verschil... Je kan ze altijd nog aan de muur schroeven als je echt een piepklein bureau hebt. Vermogen zegt inderdaad niet alles, maar ga jij de reviews van de Z-2200 maar eens doorlezen.. Die lijken mij beter dan die van de Creature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 05 juli 2004 @ 21:29:
Nou ja, dat was voor mij met de Z560 zeker het geval. Maar het belangrijkste is dat jij er tevreden mee bent en als je dat bent dan maakt het niet zoveel uit wat anderen zeggen :)
De spijker op zijn kop geslagen! Ik ben er inderdaad zeer tevreden mee, het ding bevredigt mij volkomen, en dan wordt het wat minder nuttig om betere systemen te bekijken, ik ga hem toch echt niet terugbrengen. Verder is de styling echt onderscheidend, het is bepaald niet meer van nog weer eens hetzelfde, wat voor mij toch mee weegt, te meer omdat ik de machine in een ruimte gebruik waar klanten zitten, dan moet het er gewoon goed uitzien, en dan vind ik voor dat doel die andere setjes simpelweg niet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unSOUND
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06 19:31
Ze ware onlangs bij Mail-a-Mac 89 euro....

ik heb ze dan ook direct gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
unSOUND schreef op 09 juli 2004 @ 17:23:
Ze ware onlangs bij Mail-a-Mac 89 euro....

ik heb ze dan ook direct gekocht...
AAAAAAARRRRRGGHHHH!!!! Gefeliciteerd, je hebt inderdaad een lekkere deal gehad, voor mij is dit een beetje zout in de wonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unSOUND
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06 19:31
Ik ben er ook erg blij mee, hoewel het geluid minder is dan mijn oude Apple Pro speakers ( van Harman Kardon ), die nota-bene niet eens een Bass module hadden. Maar die konden niet zo goed met mijn muziek-keuze overweg ( techno ) en begonnen na een jaartje hard blazen toch te kraken.

Wat ik ook jammer vond was dat de blauwe leds uit de vorige serie nu zijn vervangen voor gele. Mijn Mac heeft blauwe verlichting, en ik had gehoop dat de Creatures II dat ook nog hadden. Wellicht als de garantie verlopen is ga ik de leds vervangen, of misschien kan ik deze set ruilen tegen een oude set met de blauwe leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 11:52
Over dat 'hard gaan en kwaliteit': Ik heb zelf de Megaworks, die kunnen retehard, maar echt slecht vind ik ze niet klinken hoor...

DJI Mini 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar kun je de grijze set kopen? Bij BCC hebben ze alleen de witte ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 18:07:
Waar kun je de grijze set kopen? Bij BCC hebben ze alleen de witte ;(
Staffhorst/RAF that is. Inderdaad niet een vergaand goedkope zaak, wel meestal kwaliteitspulletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij nou niet duidelijk wordt is, of dit fatsoenlijke speakers zijn.
Ik bedoel, ze kunnen hard, boeie.
Hoe klinken ze? Zijn ze goed in het middengebied, zijn de hoge tonen natuurlijk etc? Daar ben ik echt benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-07 09:24

BLN

Dit is toch het HiFi forum? Deze speakers klinken misschien even leuk maar echt geluids kwaliteit komt er niet uit. Als je goede speakers aan je computer wilt hangen moet je naar de overkant van de straat bij Raf gaan kijken, daar haal je HiFi. NOFI maar over computer speakers wordt altijd gepraat alsof het HiFi is terwijl ik nog nooit computer speakers heb gehoord die een samenhangend gebalanceerd geluid weergeven met een strakke, niet boomerige bass(tenzij t helemaal geequalised is.)

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 13:42:
Wat mij nou niet duidelijk wordt is, of dit fatsoenlijke speakers zijn.
Ik bedoel, ze kunnen hard, boeie.
Hoe klinken ze? Zijn ze goed in het middengebied, zijn de hoge tonen natuurlijk etc? Daar ben ik echt benieuwd naar.
Het zijn zeer fatsoenlijke speakers, er komt een mooi geluid uit. In de reviews wordt gesteld dat ze in het middengebied iets te kort komen, de satelieten dan, maar dat dat door de sub duidelijk wordt goed gemaakt. Eén en ander is uiteraard ook afhankelijk van persoonlijke indruk, en dan vind ik ze voor PC=speakers erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BiX schreef op 13 juli 2004 @ 13:59:
Dit is toch het HiFi forum? Deze speakers klinken misschien even leuk maar echt geluids kwaliteit komt er niet uit. Als je goede speakers aan je computer wilt hangen moet je naar de overkant van de straat bij Raf gaan kijken, daar haal je HiFi. NOFI maar over computer speakers wordt altijd gepraat alsof het HiFi is terwijl ik nog nooit computer speakers heb gehoord die een samenhangend gebalanceerd geluid weergeven met een strakke, niet boomerige bass(tenzij t helemaal geequalised is.)
Het is het Audio, Video & HiFi Forum. Verder mag je dan ook even aangeven hoe je aan je opvattingen komt, daarbij moet opgemerkt dat er inderdaad duurdere zaken zijn dan Staffhorst/RAF, zal best, uiteraard moet je dit niet vergelijken met een duizenden euro's kostend state of the art 7.1 cinema systeem. Verder kan ik je aanraden om deze eens daadwerkelijk te beluisteren, het haalt je vooroordeel waarschijnlijk grotendeels onderuit. Je kunt het namelijk ook niet vergelijken met het no name setje wat je in de supermarkt als speeltje voor je kleine broertje haalt. De bas is namelijk wel degelijk strak en droog, mede te danken aan de vrijwel resonantievrije behuizing. Dat is overigens nog zo'n vooroordeel dat wel eens voorkomt, uit plastic speakers zou geen goed geluid kunnen komen...... Sommige topmerken zijn uitsluitend plastic.
Pagina: 1